Verslag over ........

Het forum voor aan paarden gerelateerde vragen.

Verslag over ........

Berichtdoor Gast op 22 okt 2004 15:32

http://www.lagulalupis.nl/zuidlaren.php

De zuidlaardermarkt met foto"s
Gast

Re: Verslag over ........

Berichtdoor Gast op 22 okt 2004 15:42

Anonymous schreef:http://www.lagulalupis.nl/zuidlaren.php

De zuidlaardermarkt met foto"s
kijk vooral naar foto 27
Gast

Berichtdoor melly op 22 okt 2004 16:08

Er staan veel foto's van paarden met kleine wondjes. dat vind ik wel meevallen, Mel heeft ook zovaak van dat soort wondjes. Maar er staan idd. ook foto's van paarden die duidelijk al heel lang geen smid meer gezien hebben en dat veulen het gebroken been is echt zielig :shock: :cry:
melly

Berichtdoor pluiske op 22 okt 2004 16:41

:shock: .. Ik ging dus bijna ff gestrekt heh..??
gedverdemme..
:( :cry: Ik vind het wel zielig voor die paardjes
foto 31 vind ik ook wel ff ieuw..!!
En zoals je zelf al zei foto 27.. wat zielig voor dat beestje :cry:
Afbeelding
pluiske

Berichtdoor Misja op 22 okt 2004 16:58

Ik word daar misselijk van.. :nein:
Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
Misja

Berichtdoor 10tje op 22 okt 2004 17:42

Misja schreef:Ik word daar misselijk van.. :nein:

Idd! En dat is juist de reden waarom ik NOOIT naar een paardenmarkt ga!
Save the horses ...
... ride the cowboys :-)
10tje

Berichtdoor Karin op 22 okt 2004 17:50

Foto 26 en 27 zijn inderdaad erg zielig, maar verder vind ik het best meevallen. Er staan talloze pony's met slecht verzorgde voeten in weitjes. Natuurlijk zitten er schrijnende gevallen bij, maar dit vind ik, op het veulen na, niet echt schokkend.
Er zijn ook foto's van wondjes bij die tijdens het transport zijn ontstaan.
Onze paarden hebben ook wel eens een wondje, overal gaat wel eens iets mis.
Afbeelding
Dit ben ik!
Winston L1+29 L2+25 M1+29 M2+12 Aldo L1+10 L2+5
Karin

Moderator

Berichtdoor Goldenlady op 22 okt 2004 18:01

Ik vind het meeste ook meevallen.

Ribben die je kan zien, kijk ik naar het hoofdje of staart, zie je vaak dat de paardjes niet zo oud zijn. Jaarlingen zijn meestal niet zo vet, en kun je vaak de ribbetjes bij zien, ik vind dat niet allermerend...

Ik vraag me af wat er 'erg' is aan foto 24. Dat het dier in de hand staat van een man met een 'enge' paraplu? :?

Sommige hebben wat oppervlakkige wondjes, wati k niet zo gek vind met zoiets... Veel paardjes voo rhet eerst in de trailer, en al die drukte en doen...

26 en27 zijn vreselijk... Op de eerste foto kon ik er niet veel aan zien, de tweede wel... Vreselijk... Ik zou het diertje het liefst gelijk uit zijn leiden verlossen, getver wat een vreselijk gezicht... Arm dier, heeft er natuurlijk uren gestaan, in de drukte, onrustig, waardoor hij weer op zijn pootje moest steunen ofzo... Vreselijk :pale:
Goldenlady

Berichtdoor Hester op 22 okt 2004 20:08

Waarom plaatsen ze niet ook foto's van alle paardjes die er wèl goed uitzien? :roll:
Afbeelding
Hester

Berichtdoor Suusje op 22 okt 2004 20:15

monday schreef:Waarom plaatsen ze niet ook foto's van alle paardjes die er wèl goed uitzien? :roll:

Dat vind ik wel een goede zaak hoor. Als ze ook de goed verzorgde paarden erbij zouden zetten zouden weinig mensen het erg vinden dat er een stel slecht verzorgde paarden bij zitten. "Dat is toch maar een klein deel namelijk, het overgrote deel wordt wel goed verzorgd."
Alle paarden horen er toch goed uit te zien?!
*Mijn stukje forum*
Het geluk gaat en komt
komt en gaat
gaat en komt
en blijft steeds een beetje langer
Suusje

Berichtdoor -Liz- op 22 okt 2004 20:20

Wat heeft dat paardje (die bonte) op 24 en 25 aan z'n beentje :shock: Ik vind die kleine wondjes nog wel meevallen hoor, die hebben gewoon hun hoofd gestoten oid. Debje zit meestal ónder dat soort wondjes.
-Liz-

Berichtdoor Meeghan op 22 okt 2004 20:55

Sommige vallen idd wel mee, maar anderen... Verschrikkelijk!!! :shock:
Je zou die mensen die die beestjes in die staat op een markt zetten toch
wel wat willen doen?! :evil:
Nee, ik ga never nooit naar een paardenmarkt. :nein:
Het liefst zou je die arme schatten ook allemaal mee naar huis nemen.
Meeghan

Berichtdoor Gaby op 22 okt 2004 21:04

ik vind de meeste erg mee vallen, gewone wondjes die tijdens transport of thuis ook kunnen krijgen , alleen dat bonte veulen bah, ik hoop dat die snel uit zijn lijden is verlost.

maar al die hoeven, pasoa haar hoeven zien er ook niet super uit 1 nov pas komt de hoefsmit, zij heeft daardoor eigen ben open gehaald, niks ernstigs maar al dat bloed op witte benen lijkt erg
Afbeelding
[/url]
Gaby

Berichtdoor Esli op 22 okt 2004 21:23

Ik ben er dus persoonlijk geweest en ik zeg het nogmaals: het viel echt reuze mee. Ik mis trouwens de Fries op de foto's!

Dat veulen kan gebeurd zijn tijdens transport. Als er dan geen dierenarts vrij is, kan hij niet gelijk "geholpen" worden. Da's wel triest.

Maar die kleine wondjes? Is dat zo zielig? Neuh, is een kwestie van (meestal) jaarlingen die voor het eerst op een trailer komen en die dan uit hun dak gaan. Ze staan ook dicht op elkaar, dus ze trappen naar elkaar. Tja, die kleine wondjes kijk ik niet van op hoor. Mager ook niet. De veulens komen net van hun moeder af en vallen daardoor in. Tja.

En hoeven. Tja. Het zijn meestal van die boeren die al even weten dat het beest naar de markt gaat. Die gaat dan echt niet meer naar de hoefsmid. Ik zie trouwens liever wat "verwaarloosde" hoeven, dan hoeven van een 1 a 2 jarige met ijzers (die heb ik dus wel gezien).

Eerlijk waar, ik ben echt 1 van de eersten die roept als er iets niet klopt, maar ik heb heel weinig fouts gezien hoor. Zeker 90 % van de paarden stond er erg netjes bij. Beter als vorig jaar.
:twisted: Tijdelijk ontoerekeningsvatbaar, benaderen op eigen risico! :twisted:
Nieuwste Anne foto's!
*Mijn profiel*
Esli

Berichtdoor Hester op 22 okt 2004 21:25

Suusje schreef:
monday schreef:Waarom plaatsen ze niet ook foto's van alle paardjes die er wèl goed uitzien? :roll:

Dat vind ik wel een goede zaak hoor. Als ze ook de goed verzorgde paarden erbij zouden zetten zouden weinig mensen het erg vinden dat er een stel slecht verzorgde paarden bij zitten. "Dat is toch maar een klein deel namelijk, het overgrote deel wordt wel goed verzorgd."

Ja elk paard hoort goed verzorgd te worden, maar daarom hoef je nog niet te doen alsof alle paarden er slecht aan toe zijn? Dat is net zo goed bedrog en stemmingmakerij!
Afbeelding
Hester

Berichtdoor Suusje op 22 okt 2004 21:33

monday schreef:
Suusje schreef:

Ja elk paard hoort goed verzorgd te worden, maar daarom hoef je nog niet te doen alsof alle paarden er slecht aan toe zijn? Dat is net zo goed bedrog en stemmingmakerij!

Daar heb je inderdaad een punt! Zo had ik het nog niet bekeken.
*Mijn stukje forum*
Het geluk gaat en komt
komt en gaat
gaat en komt
en blijft steeds een beetje langer
Suusje

Berichtdoor Sim op 22 okt 2004 21:42

En toch vind ik dat dit soort paardenmarkten niet kunnen. Ik word woest als ik naar dat veulen kijk en naar die shet waarbij de strotouwtjes bijna in zn hoofd gegroeid zijn !! :evil:

En dan zal het me een rotzorg zijn hoeveel paarden er tussen staan die er wel goed bij lopen!
Walgelijk vind ik het. En ik weet niet wie dat zei over dat er misschien zo snel geen dierenarts bij dat veulen kon komen, als je zo'n markt dan toestaat dan zorg je op zn minst dat er genoeg veeartsen en dergelijke zijn voor dit soort dingen.Misschien heeft dat beestje er maar 2 minuten zo gestaan maar misschien ook wel een uur,wie zal het zeggen?

En voor degene wiens paarden ook vaak wondjes hebben, daar doe je dan iets aan toch?
Ook Simba haalt zich zelf vaak open maar dan maak ik het op z'n minst schoon!

Ik ben echt niet iemand die alles zielig vind en bij het eerste de beste dingetje gilt om een dierenarts maar dit vind ik om te :cry:
Sim

Berichtdoor Karin op 22 okt 2004 22:22

Sim schreef:Ik word woest als ik naar dat veulen kijk en naar die shet waarbij de strotouwtjes bijna in zn hoofd gegroeid zijn !! :evil:

Door de wintervacht lijkt dat veel erger dan het is.
Afbeelding
Dit ben ik!
Winston L1+29 L2+25 M1+29 M2+12 Aldo L1+10 L2+5
Karin

Moderator

Berichtdoor viola op 23 okt 2004 07:50

Wat een aantal al eerder schreven ben ik het mee eens ik vind dit niks schokkends. Die met dat gebroken beetje als uitzondering dan.

De meest van die foto's had je bij mij ook kunnen maken. Er is altijd wel een pony die ergens een wondje heeft en magere pony's heb ik ook al gehad en Raffo zag er echt verschrikkelijk uit na een zomer met exceem. Mijn pony's staan regelmating vast aan een boom (om te grazen wel eens waar).
In het circus vonden ze het geweldig toen ze met de opendag mochten optreden met muziek en veel mensen.
Ben ik nu net zo slecht? :roll:
*site vernieuwd!*
*dieren fotografie http://www.visitlavie.tk*
viola

Berichtdoor Yunyah op 23 okt 2004 09:21

Zoals Karin zegt, veel wondjes ontstaan door transport. Veel paarden lijken daar ook zieliger dan ze zijn, ik woon al 19 jaar in die buurt en ben jaren achteraan naar de markt geweest en heb pas 2x iets gezien dat echt niet kon, 1x een hinkend paard op 3 benen waarvan het opgetrokken bene onder het bloed zat :? en 1x een man die een paard met een stok in elkaar roste...waarna het paard hem in elkaar roste en hij knock out ging.

Jonge paarden zijn nog ingevallen vanwege weinig spieren, veulens lijken sowieso mager, Shetjes hebben een dikke vacht...Het is en blijft een markt. De paarden die hier verhandeld worden zien er inderdaad vaak wat minder verzorgd uit dan de particuliere rijpony. Dat zal altijd zo zijn, de Shetjes die er staan komen veelal gewoon uit het land en gaan daar na verkoop ook weer heen.
Ik vind dat je op sommige punten zeker gelijk hebt met je verslag, bijvoorbeeld over de kermis (ik heb daar zelf ook last van terwijl ik 5km verderop woon), maar ik vind ook veel overdreven. Dit is een traditie, dat ga je niet tegen. Op markten zul je nooit de mooiste paarden keurig getoilletteerd zien staan. Ik heb overigens vaak schitterende paarden gezien, veel handelaren doen er ook moeite voor en poetsen hun paarden netjes en maken knotjes...Dus zo slecht is het ook weer niet, er zitten gewoon een paar rotte appels tussen. En onkruid vergaat niet, zulke mensen zullen er altijd zijn, die met gewonde of magere paarden komen. Maar je doet er niets aan, zoals je zelf ondervonden hebt.

Ik vind het alleen jammer dat ze niet de goede kanten laten zien van de markt. Want er zijn, zoals ik al zei, vaak schitterende beesten bij en mensen die er goed voor zorgen. Veel stallen nemen zelfs extra grooms mee om water te halen enzo.
Afbeelding
Yunyah

Berichtdoor Goldenlady op 23 okt 2004 09:49

Overigens heb ik wel vaker paarden gezien die wat 'sneu' en 'zielig' erbij staan...

Maar zet Otto dicht tussen andere paarden, in een grote menigde, en zijn koppie gaat na een tijdje omlaag, en geeft zich helemaal over aan het gebeuren... Het is niet een zielige uitstraling maar gewoon puur overgave, van: "laathet allemaal maar over me heen komen..."

Ik zelf ben al een paar keer op paardenmarkten geweest, en vind het een hele belevenis en ook wel wat hebben. Natuurlijk zItten er van zulke gevallen bij, maar als je op elk wissewasje gaat letten, zie je al snel spoken. Ik sfeer dat er op een gewone stal met keurige paarden, die super worden verzorgd, ook 'gevallen' tussen staan met zulke oppervlakkige wondjes! En zijn en blijven paarden, en met transport is het al snel gebeurd, helemaal als het de eerste keer is...

Natuurlijk zijn er 'zielige' gevallen, maar dat wordt volgens mij echt steeds minder. En idd,d at bonte veulen is mega zielig, maar als Karin zei: vast ook op transport gebeurt... Ik hoop dat hijsnel uit zijn leiden is verlost...

Je kunt het ook overdrijven om alle minpuntjes bij elk paard op te gaan zoeken, en enkel die plaatsen. Mischien zijn de paarden in kwestie, waar ingezoomd is op die ene wond, die ene schaafwond (wat vast tijdens transport is geweest) wel verder super gezond is!

En hoeven... Paardjes die uit de weide zijn geplukt, boeren die weten dat ze kans hebben ze op zo'n markt te verkopen: Daar ga je de laatste week geen geld meer aan uitgeven aan hoeven. Ik ken het... En eigenijk zit er wel wat logica in vindt ik...

Ik ben het monday eens, waar zijn de fotos van paarden die er wel goed uitzien?
Goldenlady

Berichtdoor vanlou op 23 okt 2004 09:55

Ik kan hier echt niet tegen,kleine wondjes of niet het hoort gewoon behandelt te worden.Maar ik ben ook maar 1 keer in mijn leven naar zo,n markt geweest en dat was ook wel de laatste keer,de arme beesten.
Afbeelding
vanlou

Berichtdoor Goldenlady op 23 okt 2004 09:57

vanlou schreef:Ik kan hier echt niet tegen,kleine wondjes of niet het hoort gewoon behandelt te worden.Maar ik ben ook maar 1 keer in mijn leven naar zo,n markt geweest en dat was ook wel de laatste keer,de arme beesten.

En wat als die wondjes tijdens transport zijn ontstaan?
En wat als ze mooi behandeld WORDEN of iig al een tijdje behandeld ZIJN.
Dat kun je er niet zo goed aflezen hoor... Bij sommige helen wondjes prima, anderen doen er langer over... En niet iedeeen gebruikt het afschuwelijk kleurige blauwspray of iets dergelijks. (en kan begrijpen dat je dat niet wilt gebruiken als jeje paardje tekoop aan bied)
Goldenlady

Berichtdoor Gast op 23 okt 2004 18:58

Als ik het goed bekijk staat er ook een pony bij met een chipplek ipv van een wond....
En de meeste veulens op de foto's zien er gewoon uit zoals mijn veulen er ook uit ziet. Dikke wintervacht maar volgens mij niet te mager. En die hoeven, sorry hoor maar als dat dierenmishandeling is moet je eens een tochtje door het land maken. Hoeveel paarden er zo bij staan! Niet dat dat goed is maar het is niet iets 'typisch van een paardenmarkt'.
En een paard vastgebonden aan een boom, wat is daar zielig aan? Paardenmarkten hebben een slecht imago maar dat komt ook door het vele slachtvee dat er staat.
Ik snap niet zo goed waarom ze zo'n veulen met gebroken beentje er neer zetten, die kun je volgens mij beter thuis een spuitje geven. Feit blijft wel dat er op zo'n markt veel (naar woord) wrakvee staat die gekocht worden door slagers/handelaars voor slachtvee. Maar wie ruimt die dieren anders op? Ik niet in ieder geval. Ik ben niet tegen deze markt. Waar ik wel tegen ben zijn mensen die paarden en pony's fokken, vaak zonder stamboekpapier, waar geen vraag naar is en die bijna zeker bij de slager komen. Zoals al die shetveulens en welshveulens die er staan, kruising friese veulens en noem maar op. Nu moet je niet beledigd zijn als je toevallig een friese kruising of wat dan ook hebt. Maar al die dieren die er dan slecht bijstaan(en de echt slechte komen niet op de markt maar staan ergens in een donker krot) zijn ergens geboren bij mensen die beter niet kunnen fokken. En daar zitten heel veel particulieren zoals jij en ik die bij hun paard of pony eens een 'leuk' veulentje willen fokken.
Gast

Berichtdoor Esli op 23 okt 2004 19:04

Goldenlady schreef:Ik ben het monday eens, waar zijn de fotos van paarden die er wel goed uitzien?

Zie mijn topics over de Zuidlaardermarkt in Horsepics :biggrin:

Nogmaals 90 % zag er gewoon netjes uit. Ik ben er nu een paar keer geweest en ik vind de kwaliteit steeds beter worden.
:twisted: Tijdelijk ontoerekeningsvatbaar, benaderen op eigen risico! :twisted:
Nieuwste Anne foto's!
*Mijn profiel*
Esli

Volgende

Keer terug naar Algemeen forum