Paardenforum Cavaletti

Het is nu 24 feb 2020 07:23

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ] 

Zou jij met je paard aan huis willen wonen?
Ja, graag! 64%  64%  [ 9 ]
Misschien... 36%  36%  [ 5 ]
Nee, hoeft niet. 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 14
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wonen met je paard...
BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 10:00 

Dag allemaal,

Even een vraagje.
Wie zou er met z`n paard(en) aan huis willen wonen?
Ik ben benieuwd, wie!

Gr. R. Turksema

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 10:05 

Het leek mij altijd heel mooi, maar ik zie nu ook wel de nadelen. Op vakantie gaan of een weekendje weg is toch een stuk makkelijker als je paard op een pensionstalling staat! Vandaar dat ik 'misschien' heb gekozen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 10:06 

Alleen bij voldoende geschikte faciliteiten. Heb het nu al, maar je loopt toch tegen een fiks aantal zaken op.

Vanwaar de vraag? :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 10:24 

Mijn paarden staan al aan huis. Zoals pearl zegt zitten er qua vakanties wel nadelen aan, maar ik neem die voor lief. Het is niet dat ik perse de paarden aan huis wil hebben, want pension zitten ook een hoop voordelen aan. Maar ik heb er absoluut geen spijt van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 13:11 

Ik zou het heel graag willen. Al zie ik ook wel de nadelen, maar die wegen tot op heden niet op tegen de voordelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 13:13 

Ik heb mijn pony's een hele tijd "aan huis" gehad (niet geheel aan huis, stukje land op zo'n 10 min afstand). Het is heel fijn om ze op je eigen grond te hebben, mits je genoeg ruimte en faciliteiten hebt, je kan je eigen gang gaan, geen stalgenoten die zich ergens mee bemoeien of denken het beter te weten.
Maar er zitten ook wel nadelen aan, het is veel werk, met vakanties moet je zorgen dat er wel iemand is die voor je paarden zorgt. Het kost gewoon heel veel tijd en als je opeens niet meer genoeg tijd hebt (mijn situatie) en geen pensionstal optie hebt, dan moet je toch beslissingen gaan maken.
Dus mocht er bij mij ooit weer een eigen paard komen, dan weet ik nog niet of ik die weer op eigen grond zou zetten of op een stalling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 13:50 

Ik heb mijn paarden aan huis.
Wat is je bedoeling van je topic?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 16:01 

Wij zijn er mee bezig om ze aan huis te krijgen. Heb ze nu op pension staan en in de situatie waar we nu in zitten (net een week bevallen) is het wel heeeeel makkelijk dat ze in pension staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 18:16 

Ik ben ook wel benieuwd vanwaar je topic?

Ik zie ook veel nadelen.. dingen waarmee ik me nu helemaal niet hoef bezig te houden zoals je land onderhouden, mest afvoeren, inkopen van stro- hooi ect..ect..
Maar ik zie ook vele voordelen. Misschien ooit.. wie weet wat er op mijn pad komt. Ik kies dus voor misschien.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2012 22:39 

Ik vind het hemels! Gordijnen open ik zie ze staan!
Moet ik er wel bij zeggen dat wij behoorlijk laks zijn met het land onderhouden. De buurman gooit een paar keer per jaar de weidesleep erover en het stroom op het draad is ook ver te zoeken helaas...

Voor mij de voordelen:
- ze staan nooit op stal
- leven in een kudde
- natuurlijk gedrag
- ik loop zo mijn tuin uit het land in dus als er iets is kan ik er gelijk heen
- gelukkig paarden; dan doel ik vooral op Lelie, want die stond voorheen 's winters op stal en dat was wel een ruzie-periode altijd met haar.
- qua ruwvoer weet ik wat ik voer; komt van het eigen land
- zelf bepalen wat, wanneer en hoeveel je ze voert
- geen andere mensen bij je paarden en ook geen andere mensen waar je rekening mee moet houden én dus ook NIEMAND die aan je spullen zit!!
- als ik zomers op vakantie ga kunnen ze lekker buiten blijven en moet er alleen water worden gegeven...
- goedkoop
- even een tijdje geen zin om te rijden, longeren of wat dan ook: maakt niks uit! Ze staan op het land!

Nadeel:
- bedrading en paaltjes moet onderhouden worden
- onkruid uit het land halen (zuring laten we spuiten)
- (nog) geen goed onderhouden rijbak
- als je weggaat moet je inderdaad mensen regelen, maar alleen in de winter moeten die dan voeren.

Ik zou niet anders willen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2012 16:33 
Moderator

De meeste van jou voordelen heb ik bij de boer ook (niet op stal, kudde, natuurlijk gedrag, gelukkig paard, geen rekening hoeven houden met andere mensen, geen zin maakt niet uit, vakantie geen probleem). Daarbij vrij goedkoop, ruwvoer komt van het land van de boer, dus weet wat ze altijd krijgen (super spul) en als ik zou zeggen dat ik het voeren anders wil doen ze dat. Enige wat ik niet heb is dat ik zo uit mijn tuin het land in stap, dus als er iets is duurt het even voor ik er ben. Maar waar ik sta zijn ze daar heel betrouwbaar in en letten ze zeer goed op de paarden. En al jou nadelen heb ik niet, op de bak na (stuk weide afgezet, ploegen en slepen ze wel regelmatig om begroeiing weg te halen, maar rijd daar toch nooit in dus geeft niks). Nu moet ik wel zeggen dat ik veel geluk heb met waar ik nu sta :d

Ik weet wat het is om een stuk grond te hebben wat niet aan huis ligt. En daar zou ik dus nooit aan beginnen, in de tijd dat je daar heen bent gereden had je de paarden al gevoerd kunnen hebben. Plus je thuis wat meer vrijheid hebt wanneer je eens de mest weghaalt, direct dan of op een ander moment van de dag als het beter uitkomt. Idem met onderhoud, moet je echt dagdelen inplannen en kan je niet eens af en toe een klein dingetje doen. Wat dat betreft kleeft er aan huis wel nadelen, qua tijd wat gaat zitten in 'rand activiteiten'. In Nederland zou ik ze lekker laten staan waar ze nu staan, maar in Zweden zouden ze wel aan huis komen te staan. Gewoon om het plaatje compleet te maken en als ik op vakantie wil is er genoeg familie/vrienden die wel willen oppassen :ja:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2012 18:21 

Ik zou dat wel willen! Ik heb al enkele jaren een prima voorbeeld hoe het goed kan werken zonder beperkingen... Als je vrienden hebt, kunnen die op je huis & roedel passen, je hebt altijd alle rust, je hebt zelf controle over wat er gebeurd met je paarden, wat ze eten, hoelang ze buiten staan e.d. Het onderhoud vergt een hoop werk, maar het is absoluut geen werk dat ik hekel, ik vind buiten werken heerlijk..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2012 13:20 

We zijn eigenlijk speciaal voor de paarden naar Duitsland verhuisd.

Het is veel werk en af en toe wat geregel.
Dit jaar zijn we twee x een week met vakantie geweest. Een week heeft mijn buurvrouw (ook collega en vriendin) opgepast en een week hadden we iemand van bokt in huis wat ook super bevallen was.
Hun een gratis vakantie en wij een gratis oppas.

Ik wil ook niet meer terug naar NL en de paarden blijven ook aan huis staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 nov 2012 18:05 

Waar mijn paard staat, gaan ze altijd 3 weken op vakantie in de zomer (3 weken achtereen) rond kerst, en meestal nog op wintersport!

Toen ik er nog niet was, gingen de paarden naar vrienden met paarden aan huis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 12:29 

Aan huis ? hoebedoel je in de schuur tussen de fietsen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 12:39 

Aan huis bedoelt men met dan met vb. een weide achter je huis hebt ofzo.
Maar dit is een ouder topic, dus ik vermoed dat dit wel gesloten zal worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 21:06 

Klopt, vooral ook gezien de reacties van fleurdeg niet bepaald serieus te nemen zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur