Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 18:05

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 09:14 

Beetje rare titel ik weet het, maar ik zou het even uitleggen:

Mijn buurvrouw en ik verzorgen samen de paarden. Zij geeft ze 's ochtends eten en neemt dan regelmatig kinderen mee (vriendinnetjes van haar dochtertje).
Op zich vind ik het niet erg natuurlijk, alhoewel ik liever niet Jan en alleman bij de paarden heb lopen, maar dat terzijde.

Nu zag ik van de week een klein meisje, jaar of 8, die ook mee was gegaan. Dat meisje stond Thumping te aaien. Nu ken ik mijn Thum als geen ander en weet ik dat hij altijd in is voor een lolletje: happen en omver lopen voornamelijk (probeert hij ook altijd bij mij, maar ik straf dat natuurlijk af).
Ook heb ik Oog(je) natuurlijk die kinderen wel erg leuk vind, maar ook spannend en gek. Uiteraard is hij blind aan één kant en soms verschrikkelijk onhandig. Dus kan hij ook schade aanrichten aan een jong kind van +/- 8 jaar.

Tot hoever ben IK als eigenaar verantwoordelijk?
En eventueel mijn ouders, want van hun is het land waar het kind dan op loopt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 09:20 

Altijd. Jouw paard. Maakt niet uit waar het dier op staat of bij wie het bevindt, jij bent eigenaar, dus aansprakelijk. Jouw ouders hebben hier weinig mee te maken, evenals je buurvrouw.

Natuurlijk zijn er beperkingen van dat als jij je bijrijder toestaat om te gaan rijden, maar onder strikte uitleg . beperkingen bijvoorbeeld ala niet het erf af. Als hij/zij dat negeert, dus aantoonbaar bewust dingen verkeerd doet, dan kan het zijn dat schade die zij maakt op haar WA komt. Maar in principe is zeker in deze voorbeelden het jouw verantwoording en aansprakelijkheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 09:44 

Oké dat is duidelijk en daar was ik al bang voor... Moet ik dus even met de buurvrouw overleggen dat zij de kinderen maar achter het draadje moet laten staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 10:32 

Maya heeft het prima uitgelegd. Dat is ook de reden dat ik geen bijrijder op Bingo heb gewilt in mijn verlof. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er iemand af valt....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 10:54 

Anders moet je met de buurvrouw overeenkomen dat als zij anderen bij jou paarden laat, zij verantwoordelijk is voor het welzijn van die personen? Zou het werken als je dat op papier zou zetten en beiden ondertekenen? Of is dat niet bindend? En zowiezo zeggen in de 1e plaats niemand bij de paarden laten, maar indien toch dat het dus op haar verantwoordelijkheid is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 11:07 

Allemaal niet bindend. Omdat de wet toch hierboven staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 11:09 

@BS dat is totaal niet rechtsgeldig zeggen ze dan. Ik heb al eens een pony verzorgt en die mocht ik toen mee nemen om mijn ruiterbewijs mee te halen. Die vrouw kreeg er dus ook lucht van dat zij altijd de verantwoording hadden. Begon madam op de laatste dag te zeuren. Er moest dus toen ook een papiertje komen die ondertekent werd dat ik zelf de verantwoording had. Mijn vader heeft bij onze rechtsbijstand geinformeerd of dat iets zou uitmaken. Hun zeiden toen onderteken het gerust want het is niet rechtsgeldig die mensen kunnen daar niet op terug komen mocht er wat gebeuren. Natuurlijk heb ik goed opgepast maar we hebben het ondertekent dat ik die pony mee kon nemen voor het ruiterbewijs. Daarna ben ik heel snel weg gegaan omdat zij vond dat ik op een 3 jarige hengst moest stappen (waar ik net 5x ophad gezeten) zonder te longeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 11:15 

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken BS, maar ik heb voor mezelf al de knoop doorgehakt dat ik de paarden vanaf het voorjaar weer alleen bij mij wil hebben en dus ook Lelie weer gewoon bij mij op het land. Dus dan heb ik het probleem ook niet meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 11:38 

Maya, maar is dat ook hetzelfde bij een persoon die je niet de toestemming gegeven hebt om jouw weide/stal te betreden?
Ik zit nu thuis, als iemand zomaar over de omheining van de wei klimt en paard je gaat aaien, ben ik dan ook verantwoordelijk voor als mijn paard schade aan richt? Dat vindt ik dan wel heel gek geregeld. :s

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 11:46 

In parkinggarages heb je vaak bordjes 'eigen risico' en zelfs in de stal waari k nu rij hangen voeral bordjes dat alles op eigen risico is. Wat is de rechtsgeldigheid daarvan dan als je vb. ook zo een bordje aan je weide hangt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 12:02 

Van die bordjes in maneges met "eigen risico" weet ik zeker dat die niet rechtsgeldig zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 12:14 

Oh is dat zo? Bij ons op stal hangt ook een bord dat de paarden en je spullen daar staan op eigen risico. Dat slaat dus nergens op?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013 22:44 

bij pensionstallen is dat weer anders dan bij maneges en ponyclubs, dan is zelfs de eigenaar van het land aansprakelijk ook al huurt de ponyclub het land. (zo zijn wij ons land kwijt geraakt)

geld trouwens ook voor mensen met honden, je bent eigenlijk verplicht een bordje aan je hek te hangen. de wereld is krom

tk veelzijdigheids zadel 18 inch

http://www.2dehandsruitersport.nl/advertentie/243/tk-lederen-bates-wintec-met-cair-systeem.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2013 13:41 

Kristien schreef:
Maya, maar is dat ook hetzelfde bij een persoon die je niet de toestemming gegeven hebt om jouw weide/stal te betreden?
Ik zit nu thuis, als iemand zomaar over de omheining van de wei klimt en paard je gaat aaien, ben ik dan ook verantwoordelijk voor als mijn paard schade aan richt? Dat vindt ik dan wel heel gek geregeld. :s

Dat zou ik ook gek geregeld vinden! Echter als ik er verder over nadenk... ze kunnen ook losbreken, zonder dat ik het weet of iets aan kan doen, en mochten ze dan schade aanrichten is dat ook voor mij. En opzich zou ik ook alle verantwoordelijkheid op mij nemen als ze met binnen/buiten zetten de boel op stelten gaat zetten met alle gevolgen van dien. Maar blijft wel een beetje vreemd als er iemand in je land komt (op JOU terrein, prive terrein dat verboden terrein is!!!) en dan gewond raakt door mijn paard. Dan vind ik dat het bij hun ligt, zij hadden er nooit moeten zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2013 15:04 

Ik vrees dat het wel zo is...

Als er bij jou word ingebroken en je duwt de inbreker van de trap dan ben jij ook schuldig aan mishandeling... Vind ik ook krom...
Maar goed ik moet nog even met de buurvrouw overleggen, maar dat vind ik lastig...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2013 19:08 

Als ik het zo lees zijn sommige dingen inderdaad wel erg krom geregeld. Maar dat zijn wel meer dingen in Nederland, pfoe.
Ik hoop niet dat iemand ooit schade maakt waar ik verantwoordelijk dan voor hoor te zijn.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur