Paardenforum Cavaletti

Het is nu 24 feb 2020 07:59

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 10:20 

Heey alle maal .

ik heb een vraag zou ik eenveulen kopen ?

ik heb nu in middels 4 jaar op paard rijden gezeten en een jaar al een eigen paard van zes ze is pas zeven ge worden maar nu is mij oude verzorg paard al een tijdje zwanger van een prachtige hengst en er komt denk ik wel een heel goed mooi paard uit als je naar zijn ouders kijkt maar ik weet het niet zo goed :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 10:33 

Hoe oud ben je en heb je al ervaring met veulens? En heb je begeleiding of niet?
Heb je de mogelijkheid om het veulen minstens 3 jaar bij andere veulens of jonge dieren te kunnen laten opgroeien?
Wil je werken met het veulen (slecht) of wil je het veulen laten zijn en pas op zijn 3 à 4 jaar er met beginnen werken?

Mijn tip: doe het niet en laat veulens over aan mensen met ervaring.
Denk goed na over bovenstaande vragen.

Een veulen kan leuk klinken en lijken, maar je kan een veulen ook doen opgroeien in een compleet verpest paard door niet op de correcte manier er voor te zorgen (dit kan ook onbewust zijn!). Pas dus op! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 10:56 

Ik kan niet in jouw situatie kijken of jij een veulen kunt kopen ;).
Heb je financiel daar ruimte voor, heb je plek voor het veulen, heb je een goede opfok, heb je ervaring?

Iets wat je toch zelf moet afwegen. Kan je iets meer over je eigen situatie vertellen ?

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 11:00 

Als je aan ons moet vragen om een veulen te kopen zou ik het niet doen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 11:51 

Het is ;
Zal ik een veulen kopen?
Een paard is drachtig en niet zwanger.

Verder kunnen wij dat niet zo bepalen vanachter de pc.
Hoeveel weiland heb je?
Heb je geld genoeg om het veulen te kopen?
nog belangrijker! heb je geld genoeg om al het onderhoud en onverwachtse kosten te betalen?
Weet je dat veulens niet alleen moeten opgroeien en dat een kudde/opfok heel goed is voor de opvoeding.
Je pas met de leeftijd van 2,5 liever nog iets later pas kan gaan longeren?

Een veulen is altijd heel lief maar zo'n jong dier heeft heel veel opvoeding nodig en iemand die consequent is en weet waar die mee bezig is? Zie jij dat zitten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 20:22 

ja sorry ik weet best dat een merrie drachtig is en niet zanger maar ik scheef het vanochtend voor dat ik naar school ging dus dat dee ik ff snel en ja ik heb begeleiding en ik ben 13 maar het veulen moet eerst naar de op fok dus tegen die tijd ben ik al weer 16 en ja ik heb weiland genoeg en het geld is er ook voor maar ik zit gewoon te twijfelen want het word denk ik wel een mooi veulen als je naar zijn ouders kijkt en zijn ouders hebben ook heel goed bloed en ik heb nu een paardje en die is pas 7 is en voor ik der kocht had ze 2 jaar stil gestaan om dat de oude eigen naar er af gevallen was en heel veel onderdelen van der lichaam gebroken had en toen niks meer met dat paardje durfde dus ik heb mij paardje ook weer alles moeten leren maar ja mij paardje is best wel stout maar het gaat nu veel beter maar ik heb in het begin ook niet veel met der kunnen doen om dat ze het echt niet braaf was en ja aan de ene kant is een veulen heel leuk je leert er veel van en je groeit samen op maar ja een paardje met ervaring is ook leuk dat je gewoon de trailer kan paken en op wedstrijd enzo ps : sorry voor me spellings fouten heb dislexie

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 21:06 

Niet dat ik nu niet op wedstrijd ga ofzo met me paardje het is echt een wonder paard en leer gierig ze wil graag leren en leert ook snel en ze wilt met alle plezier voor je werken veral met springen dan krijgt ze al snel zin en spring je met gemak 1.60 en zelf is ze niet zo heel groot en dresuur gaat ook super goed ! en dat heeft ze alle maal geleerd in een jaartje want daar voor vond ze alles nog eng buiten,springen ,alles ze sprong zelfs meters over een grond balkje en je kon der na het balkje niet eens terug houden om dat ze dan zo hart aan het rennen en bokken was en soms wel aan het stijgeren en gewoon na een jaartje kan ze al naar het bos springen goed dresuuren en haha ik ben zelfs met der door de mc drive geweest haha ze is nu gwn zo lief !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 23:27 
Moderator

Dyslexie of niet: let op je hoofdletters, punten en komma's. Om eerlijk te zijn heb ik niet eens de moeite genomen om je berichten nu proberen te lezen, want het ontbreekt aan die dingen.

Wat betreft je beginpost: als je dat aan ons moet vragen, denk ik dat je het beter niet kan doen. Het klinkt nogal als een impulsieve gedachte. Verzorgpaard drachtig + mooie hengst = hebben. Ik zou het niet doen, ten eerste heb je al een paard, dus waarom een veulen erbij? Ten tweede vraag ik me af of je aan de risico's en kosten gedacht hebt. Veulen kan ook vanalles krijgen of door de draad heenvliegen met een dikke DA rekening als gevolg. Al kan je dat betalen, vraag is of het realistisch is om dat risico te willen nemen voor gewoon een mooi, leuk veulentje, als je al een fijn paard hebt staan. En heb je later wel tijd voor 2 paarden met een opleiding of je werk nadien? En bijkomende -onverwachte- kosten? Wat vinden je ouders er eigenlijk van?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013 09:10 

Het klopt dat dyslexie hebben geen excuus is om onleesbare dingen te typen. Ik heb vb. discalculie, waardoor ik cijfers door elkaar haal. Maar moest ik in mijn job zomaar cijfers door elkaar halen en het me niet aantrekken, zou ik al lang zijn buiten gevlogen door de vele duizenden en miljoenen euro's die verdwijnen daardoor. Ik weet dat ik discalculie heb en ik hou er rekening met door alles altijd 3 keer na te kijken. Dat kan jij ook doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2013 18:28 

Ik zou het niet doen. In mijn ogen is het opvoeden van een veulen teveel verantwoordelijkheid voor iemand die nog niet zoveel ervaring heeft, en nog zo jong is. Ik zou lekker met een ouder eigen paard beginnen, waar je een hoop van kan leren. En waar je vanaf dag 1 al lekker mee aan de slag kan :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 00:58 

Bo13 schreef:
en ik ben 13 maar het veulen moet eerst naar de op fok dus tegen die tijd ben ik al weer 16

Ja, en dan ben je 16, en dan kom je erachter dat er meer is in het leven dan paarden.
Je gaat het dan druk krijgen met je vrienden, je vriendje en je school. (examens!)
En dan denk je nog tijd te hebben om een jong paard te beleren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 09:47 

Mijn advies? Niet doen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 10:05 

Ik zou zeggen: doe het niet.

Tegen de tijd dat je er wat mee kan ben je 16, dan zit je in de aanloop naar je examens of je vervolgopleiding, geef het nog twee jaar en dan kom je in het student/uitgaansleven terecht en is de kans groot dat je tegen een vriendje aan loopt, en ik ken veel mensen die dan allerlei hobby's opgeven of laten verwateren, en daar koop je een paard niet voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 11:55 

Als je 13 bent kan je dat beter aan je ouders vragen dan aan ons.. Ik zou er niet aan beginnen iig, nu niet, maar op je 13e al helemaal niet! Er zijn genoeg andere mooie (oudere) paarden te koop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2013 12:03 

Zoals sommigen al gemeld hebben: tegen dat je met hem kan werken ben je 16 en ga je écht geen tijd hebben voor paarden. Ik ken via via een paar kinderen. Beiden waren zot van paarden en hebben jaren gereden. Ze zijn nu 15 of 16 en de ene is nog altijd zot van paarden en de andere wil er totaal niets meer met te maken hebben, dit terwijl ze zelfs 2 jaar eerder echt compleet er gek van was (en nee, er is niets gebeurd, ze is gewoon opgegroeid). Dus als ik jou was, zou ik gewoon wachten en met je oudere paardje bezig zijn. Wil je nog altijd een veulen als je vb. 25 bent, doe het dan :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur