Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 18:20

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 11:12 

Hoeveel gewicht mag een paard/pony eigenlijk zo dragen? bij ons op stal heerst daar mogelijk een discussie over; algemeen zegt men zo'n 20% van het eigen gewicht. En van de week is de paardenweesgschaal bij ons langs geweest en zijn de meeste paarden dus officieel gewogen.

Hebben jullie de indruk dat dat klopt? Of is het meer een vuistregel? De reden dat ik dit nu vraag is omdat Indra iets lichter uitviel dan we dachten, en we eigenlijk allemaal niet topslank zijn (ook al lijkt het erop dat ik nu eindelijk echt afval! Yay!) . Inclusief westernzadel zitten we allemaal meer tegen de 25%, maar Indra is wél een haflinger. Ok licht type, maar toch steviger en sterker dan een gemiddelde nrps (haar stokmaat is 1.46m). Indra heeft op dit moment niet het vollere figuur dat we graag zien, het beetje grasbuik dat ze deze zomer kreeg is helemaal weg, maar ze oogt ook ook niet mager maar gewoon slank.

Ik heb eigenlijk nooit de indruk gehad dat Indra moeite heeft met mijn (ons) gewicht, al moet ik toegeven dat ik vooral van de ontspannen en rustige ritten ben (Indra trouwens niet, die gaat het liefste hard, ze is net een tank en wemoeten haar allemaal wat terug rijden) en echt lange ritten maak ik eigenlijk nauwelijks (ja in de zomer, als In lekker op gras staat en ik geen last heb van studiedruk).

Indra zelf komt vooral energiek en werklustig over, zelfs bij terugkomst op stal kun je eigenlijk niet aan haar merken dat ze zich uitgesloofd heeft.

Dus wat vinden jullie; in het algemeen en van deze situatie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 11:20 

Ik hoor vaak dat 80 kg de max is.. maar dat vind ik persoonlijk een krom begrip.
Ik denk dat je vooral moet luisteren naar je paard, en zolang jij je paard niet in de weg zit, en ze niet in verzet komt, dat het prima te doen is.

Voorbeeldje;
Wij hebben een ''bijzondere'' ruiter bij ons (iemand met beperking) en zij weegt rond de 100 kg.
Ze mag nergens rijden en wordt overal weggestuurd. Omdat ze niet op Kayim kan omdat die te vlot is voor haar, rijdt ze een half uur per week op Lola. Lola is 1.58m. Lola geeft niet aan dat het teveel is voor der, en onze bijzondere ruiter zit haar niet in de weg.
Zodra de bak zwaar is, zegt ze zelf al dat ze alleen maar stapt. Als ze maar mag poetsen en even erop kan is het menske helemaal blij.

Wat ik hiermee wil zeggen, als je paard niet aangeeft er last van te hebben en je zit je paard niet in de weg, zie ik het probleem nooit zo als iemand iets zwaarder is. Denk dat je het vaak wel aan het paard kan zien of het wel of niet kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 11:25 

Ik bekijk het een beetje per type etc. Maar gemiddeld vind ik 80 kg wel de max voor robuuste / sobere ponies vanaf ongeveer 1.40. Dit ook wel afhankelijk, een arab van 1.50 wat maatje ieler dan iel is, daar is 70 kg mss al teveel voor. Alles onder de 1.35 zit je vaak met kleine lichtere ponietjes (welshjes, arab, new forest, een grote shet etc.) daar is 50 kg wel de max voor. Maar ook voor grotere rijpaarden denk ik dat de koek bij 90 kg gewoon op is.

Een groot paard kan dan wel groot zijn en veel wegen (denk aan bijv. Shires) maar die zijn in verhouding veel zwakker op de rug dan een kleinere compactere Fries bijv. Dan zou er op die Fries verhoudingsgewijs meer gewicht kunnen dan op de Shire.

Westernzadels zijn wel rot wat dat betreft... Mijn werkzadel weegt ook al 20 kg, die leg ik ook niet meer op mijn haflinger. Dan komt het totaal richting de 100 kg, en dat vind ik gewoon sneu. Ze kan het makkelijk, er heeft wel eens een paar keer een vriendin van 110/120 kg op gereden, en voor een enkel keertje gaat dat gerust, maar structureel gewoon niet. Ik vind dat tegenover haar niet moreel te verantwoorden. En inderdaad, wat Sharon zegt, het hangt vervolgens ook van de mate van belasting af.

Het enige waar ik wel problemen mee heb is dat veel te zware ruiters vaak het argument gebruiken : Jamaar, beter een ruiter van >100 kg die goed mee zit, is beter dan een slechte ruiter die niks weegt. Ja, me neus, het is misschien iets minder slecht, maar het betekent nog niet dat het goed is, omdat er elders meer ellende van toepassing is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 11:26 

Als 80 de max zou zijn, dan mag ik wel oppassen! Ik ben 79 kilo... :? Ik ben ook wel over de 80 geweest en ik heb nog nooit ook maar het idee gehad dat Troef last van mijn gewicht had.

Maar 20% van het eigen gewicht is best veel toch? Als Troef 600 kilo zou wegen, dan zou ze 120 kilo mogen dragen! Dat haalt toch bijna niemand?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 11:59 

sharonnie schreef:
Ik hoor vaak dat 80 kg de max is.. maar dat vind ik persoonlijk een krom begrip.
Ik denk dat je vooral moet luisteren naar je paard, en zolang jij je paard niet in de weg zit, en ze niet in verzet komt, dat het prima te doen is.

Waar moet je dan naar "luisteren" , want ik vindt dit onderwerp altijd vaag waar ergens de scheidings lijnen liggen of worden gelegd door de mens.
Ik heb in eerdere discussie's nog geen sluitende antwoorden gekregen hierover.

Gaan we even uit van een ruiter die paard kwa zit vrijwel nooit in de weg zit, hoe en waarmee geeft paard aan dat ie teveel wordt belast ?
Een paard gaat n.l. niet meteen in verzet als ie net effe overbelast wordt in de rug, de schade die door langdurig overbelasten kan ontstaan doet em wel in verzet gaan, maar dan is het te laat.
Ruiters die b.v. op een te jong en nog niet volgroeit paard (tussenringen wervels) gaan rijden, merken ook eerst niets totdat het jaren later blijkt dat er schade is.

Lastig item vindt ik dit... en zit zelf kwa gewicht ook in de twijfelzone.
Dan probeer je maar in b.v. je lespaarden keuze of op een buitenrit met vreemd paard de "stevige" rakkers eruit te halen.
Een buitenrit is toch altijd wat zwaarder belasten voor de paarden, gezien de niet vlakke ondergrond, meer plotselinge bewegingen zijwaarts , en meer onbalans ruiters.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:04 

Het hangt inderdaad ook af van paard tot paard. Een groot, zwaar paard met een zwakke rug vb. mag ook geen 80 kg dragen. Ik heb nu normaal gezien geen probleem met mijn 59 kg. Maar ik zou zeggen, bekijk het van paard tot paard. Het hangt allemaal af van wat het paard gewend is, hoe diens rug is, de bouw van het paard en hoe de ruiter rijd (bonkend of goed meegaand).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:09 

sharonnie schreef:
Ik hoor vaak dat 80 kg de max is..

Dat vind ik inderdaad ook echt krom, het verschilt toch zo per type paard dat je hier niet één richtlijn voor kan geven?

Ik vind het ook erg weinig hoor. Het ligt er ook heel erg aan wat je met je pony wilt gaan doen. Een crossrit inclusief hindernissen is wel even wat anders dan een rustig stapritje van een kwartiertje. Buiten dat is het een heel verschil of iemand kan rijden of niet en dus meebeweegt, of niet.

Een paard geeft inderdaad aan als iets écht te zwaar is, maar als iets op langdurige termijn schadelijk is of niet, kan hij ook niet aanvoelen. Daarom denk ik niet dat hier standaard 1 richtlijn voor is.

Boven de 80 kg. Pfff, dan mogen er maar erg weinig mannen paardrijden.. In ijsland rijden al die volwassen kerels op die paardjes, het kan er misschien volgens sommigen kwa lengte niet uitzien, maar ik geloof echt niet dat die paarden eronder lijden hoor!

En Peetindraf: een buitenrit is echt niet altijd zwaarder dan bakwerk, daar geloof ik niks van. Als jij allerlei voltes, bochtjes en dressuuroefeningen in een bak gaat rijden, vergt dat meer van zo'n paard dan een buitenritje waarin je vooral rechtuit rijdt (tuurlijk is dat weer afhankelijk van de buitenrit, maar wat ik wil zeggen: het is gewoon niet zo zwart/wit).

Ik denk dat er inderdaad gewoon nog geen sluitende antwoorden zijn, puur omdat deze discussie niet zo zwart wit is, en er nooit onderzoek is gedaan naar de langdurige effecten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:12 

Ik rijd voornamelijk buitenritten, maar die zijn echt niet zwaarder dan bakwerk! In de bak zijn we aan het trainen, op buitenrit zijn we relaxt aan het rijden. Lekker veel stappen, zo nu en dan een drafje en op het eind een galopje. Na een buitenrit zweet ze over het algemeen niet veel, als we bakwerk hebben gedaan veel meer. En ik ook :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:28 

Ik bedoel meer dat in het bos bodem zwaarder is voor paard als vlakke bak ondergrond, dus zijn bewegingen in lijf zijn weer anders als met em trainen in bak.
Een hoefafdruk links kan buiten zomaar 10cm lager zijn en volgende stap 10cm hoger, dat heeft effect in z'n lijf en op ruiter.

Hoe leg je dat nou es visueel uit.. : meer torsie in paardenlijf als op vlakke bodem zeg maar.
weet nie hoe het jullie vergaat op buitenritten, maar ik duik wel es voorover om onder takken door te komen, trek na met m'n lijf als ie opeens geen zin heeft door plas heen te gaan en hupje zijwaarts maakt, beweeg voorover als ie opeens fiks vertraagt, ga wat achterover als ie er vandoor schiet omdat ie schikt van brekende tak onder em, etc, etc..
Allemaal onbalans wat je in een bakkie vrijwel niet hebt toch ?

Buiten ben je inderdaad niet echt bezig met "training" van paardenlijf, maar je belast spierdelen en wervels van paardenlijf toch anders als in vlakke bak.
Ga je erbij boomstammetjes springen, belast je weer andere delen extra.
Niks verkeerds mee trouwens, lekker buitenrijden hoor ;-)

En onderzoek?, tja weet iemand dat of er echt onderzoek is naar gedaan ?

Laatst bijgewerkt door Peetindraf op 19 feb 2013 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:30 

-Marielle schreef:
In ijsland rijden al die volwassen kerels op die paardjes, het kan er misschien volgens sommigen kwa lengte niet uitzien, maar ik geloof echt niet dat die paarden eronder lijden hoor!

Ik denk dat eigenlijk wel. Dat die paarden daaronder lijden. Ja, ze kunnen het aan. Maar, er zal wel extra slijtage door plaatsvinden.

Als ik tegen jou zeg dat je elke dag een zak voer van 20 kg op je schouder moet dragen en zo 500 meter moet lopen, dan kun je dat makkelijk. Gaat wat pijn doen, maar na een paar weken ben je het helemaal gewend en is het geen probleem meer. Toch kom jij op je 60e ineens tot de conclusie dat je schouder en rug blijvend beschadigd is, vanwege die pittige puntbelasting op je schouder.

Inmiddels weten we allemaal dat je springen pas doet met paarden van 5 jaar of ouder ivm de belasting en sluiten van de groeischijven. Maar het feit dat een flink gewicht ook belastend is voor paard, dat wil er nog steeds niet in. We gaan gewoon op het allerzwakste deel van het paard zitten. Met een flink gewicht, betekent dit dat het gros van de ruiters te zwaar is? Jup. Is dat leuk? Nope. Gaan we er iets aan doen? Nope, men is te egoïstisch en zoekt naar argumenten om het te rechtvaardigen. Geeft niet, paarden zijn toch middelen voor onze hobby en plezier uit te voeren. 20 jaar leven / gebruiken is een mooie tijd. Sommigen staan met 15 jaar al met pensioen, anderen pas op 25.

Ik geloof ook niet dat elk paard aangeeft dat het te zwaar is. Amanda is 1.38, redelijk robuuste haflinger maar echt geen tank. Daar heeft mijn vriendin a 120 kg, plus westernzadel op gereden. Kom je op 140 kg gewicht (!). Ze hebben een galopje gedaan, omdat ze het rijden zo vreselijk mistte. Pony zal rond de 400 kg wegen schat ik. Zit je op 35 % van het lichaamsgewicht. Pony deed alles keurig, oortjes erop, ging daarna nog vrolijk opnieuw in draf etc. etc. Toch was vriendin veels te zwaar. Feit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:36 

Maya: mooi verwoord:

Citaat:
We gaan gewoon op het allerzwakste deel van het paard zitten. Met een flink gewicht, betekent dit dat het gros van de ruiters te zwaar is? Jup. Is dat leuk? Nope. Gaan we er iets aan doen? Nope, men is te egoïstisch en zoekt naar argumenten om het te rechtvaardigen. Geeft niet, paarden zijn toch middelen voor onze hobby en plezier uit te voeren. 20 jaar leven / gebruiken is een mooie tijd. Sommigen staan met 15 jaar al met pensioen, anderen pas op 25.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:41 

Maar wat net ook al werd gezegd, dan zou er eigenlijk geen enkele man mogen paardrijden? Ik ken weinig mannen die onder de 80 kilo zitten. En als 80 echt het maximum gewicht is, dan zou ik dus moeten stoppen met paardrijden? Onee, ik heb nog een kilo over :mrgreen: Ik denk toch echt niet dat je er een precies gewicht aan kan hangen. Ik denk dat ik dan die 20% regeling maar ga geloven, dan ben ik niet te zwaar voor Troef, want die is echt wel over de 500 kilo! :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:47 

Peetindraf schreef:
Buiten ben je inderdaad niet echt bezig met "training" van paardenlijf, maar je belast spierdelen en wervels van paardenlijf toch anders als in vlakke bak.

Dat hoeft ook weer niet waar te zijn, ik ken genoeg mensen die geen bak hebben en wel buiten trainen en dressuur rijden. Buiten dat om is het zandpad waar ik altijd een rondje op buiten rij, lichter en vlakker voor een paard dan de meeste bakbodems dus dat hangt ook weer heel erg af van je omgeving.

En Maya: ik denk dat de manier van rijden in ijsland ook anders is. Daar word heel veel met paarden afgewisseld, en worden de paarden om en om gereden, en om de 2 uur (ofzo) afgewisseld op lange afstanden. Paarden lopen los in de kudde en na die 2 uur wordt er weer een nieuw paard uitgehaald. De manier van rijden is denk ik heel anders, waardoor het (en dat geloof ik echt) minder schadelijk is dan wanneer een iets lichtere ruiter (net beneden het "perfecte" gewicht) een hele dag op één zo'n paard zou blijven zitten.

Zelfde als met jou vriendin, ze is vast te zwaar, maar je doet het maar voor 1 keer. Heeft het dan nadelige effecten op de lange termijn? Ik geloof het niet.. Als ze elke dag zou komen, dan wel.

Daarom bedoel ik dat het zo per situatie kan verschillen, en heel erg afhankelijk is van wat je doet. Ik geloof zeker dat rijden belastend is voor een paard, en zeg ook niet dat zomaar iedereen overal op moet gaan zitten. Maar juist dat het van zoveel meer dingen afhangt dan alleen gewicht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 12:59 

Peetindraf schreef:
Ik bedoel meer dat in het bos bodem zwaarder is voor paard als vlakke bak ondergrond, dus zijn bewegingen in lijf zijn weer anders als met em trainen in bak.

Wat betreft die bodem, daarin ben ik het niet zo met je eens; ik heb ingenoeg zwaardere bakken rondgeploeterd in het verleden, daarbij is het bos hier in de regio eigenlijk heerlijk licht lopen! Al maken de duinpaden het weer zwaar; maar goed, daar ga ik uit eigen beweging nooit hard op (tenzij Indra het zelf ineens op haar heupen krijgt).

Op zich zet ik haar in de bak wel altijd harder aan het werk, de belasting zal ongetwijfeld wel iets anders zijn.

Overigens heb ik de indruk dat westernzadels door hun grotere oppervlak het gewicht over "meer rug" verdelen, dus dan zou ze per vierkante cm weer lichter belast worden. Maar of dat ook daadwerkelijk zo is? :kweenie: De zadels zijn ook weer zwaarder, dus of het op termijn echt veel uitmaakt...

Dank in ieder geval voor jullie inbreng, als er nog meer meningen komen dan lees ik die nog graag!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 13:00 

Janna : je vergeet je kleding en zadel. Als het goed is weeg jij jezelf met weinig aan, dus alles wat erbij komt, dan zit je vast wel boven de 80 kg :+ *duikt weg*

Marielle. Ongeacht hoe ze dat daar doen. Ik denk wel dat het belastend is, puur omdat de feiten zijn zoals ze zijn. Je zit in feite appels met peren te vergelijken. Ook 2 uur een te zwaar gewicht op de rug zal voor slijtage zorgen. Dat er dan in NL een lichter moppie 5 uur op een paard rijdt, doet niks af aan het feit dat er daar 2 uur met veel gewicht op een paard gereden wordt. Geeft niks, zoals ik al zei, die paarden zijn daarop geconditioneerd en aangepast. Net zoals dat paard in NL ingesteld is op een lichter moppie voor een hele dag bij wijze van.

Vergelijk het met dat topic een tijdje terug waarbij de paarden in Australië al op jonge leeftijd met pensioen gingen. Die kunnen ook vast langer leven, maar er werd gewoon anders naar gekeken en gebruik van de dieren gemaakt. Zo zit het in IJsland ongetwijfeld ook.

Peetindraf, ik vind bakwerk juist zwaarder, zand is mul en zwaar om door te lopen hoor. Buiten heb je gewoon asfalt of grasbermen waar je over kunt sjouwen. De gemiddelde bakken in de Benelux liggen er maar slecht bij vind ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 13:13 

@Maya..... :box: :zunge:

Nu heb ik gelukkig geen zadel van 20 kilo, maar uiteraard komt ik dan wel ruim boven de 80 kilo... Moet ik haar dan echt nu al met pensioen doen? :buhu:

Citaat:
Een groot paard kan dan wel groot zijn en veel wegen (denk aan bijv. Shires) maar die zijn in verhouding veel zwakker op de rug dan een kleinere compactere Fries bijv. Dan zou er op die Fries verhoudingsgewijs meer gewicht kunnen dan op de Shire.

Oh, dit stukje geeft me toch weer hoop, Troef is tenslotte een kleine, compacte Fries! :clown:

@Peetindraf, onze bak is erg zwaar, ik weet zeker dat Troef meer moeite heeft om in onze bak te rijden dan op de paden in het bos. Dat merk ik ook aan haar! Ik snap je uitleg dus wel, maar dat gaat bij ons denk ik toch niet op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 13:20 

Trouwens, in een bak kunnen ook niveauverschillen zijn. In de stal waar ik deze winter rij merk ik dat heel hard op. De achterkant ligt nl. schuin en ik merk ook aan het paard dat ze daar telkens eventjes trager gaat, omdat er daar een niveauverschil is. Je merkt het ook als je op het paard zit, want je ziet echt plots ze een beetje naar beneden gaan, dan weer naar boven en een beetje schuin. Die bak is dus niet zo heel licht door het niveauverschil. Het zand in die bak is wel minder zwaar denk ik dan het zand in de bak aan zee. Maar als ik dan vergelijk tussen die bak, waar je ook oefeningen doet, en een vlak bospad...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 14:04 

Maya schreef:
Marielle. Ongeacht hoe ze dat daar doen. Ik denk wel dat het belastend is, puur omdat de feiten zijn zoals ze zijn. Je zit in feite appels met peren te vergelijken. Ook 2 uur een te zwaar gewicht op de rug zal voor slijtage zorgen. Dat er dan in NL een lichter moppie 5 uur op een paard rijdt, doet niks af aan het feit dat er daar 2 uur met veel gewicht op een paard gereden wordt. Geeft niks, zoals ik al zei, die paarden zijn daarop geconditioneerd en aangepast. Net zoals dat paard in NL ingesteld is op een lichter moppie voor een hele dag bij wijze van.

Ik bedoel geen lichter moppie, maar iemand die net onder dat theoretische maximum zit. Ik zie liever iemand van 85 kg die 'even' rijdt, dan iemand die 79kg die er de hele dag opzit. Dan denk ik dat dat laatste schadelijker is, maar dat zou volgens de '80 kg regel' dan wel weer kunnen omdat die wél onder de 80 kg zit.

Ik vind die redenering gewoon heel erg raar dat je het alleen van gewicht af laat hangen, en er aan de hand daarvan zo'n wel/niet grens op zet.

Het gaat hier namelijk ook niet om overbelasting van rijden in het algemeen (want inderdaad, rijden is onnatuurlijk vanuit het paard gezien, en zal vast en zeker uiteindelijk vaak schade aanrichten), maar het gaat hier juist meer over een 'precieze' gewichtslimiet. JUIST omdat je appels met peren vergelijkt, kán je imo geen precieze gewichtslimiet stellen. Dat is nou juist het punt dat ik een beetje probeer te maken :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 14:21 

En daar vergelijk je dus appelen met peren. Je kan dat niet vergelijken. Mogelijk is een korte zware belasting beter dan een langdurige lichtere belasting. Maar beiden zijn verschillende soorten en types belasting.

Ik vind wel dat je een gewichtslimiet kunt stellen. Als richtlijn, en aan de hand van bepaalde condities (duur, type paard, type ruiter, type werk) kun je die richtlijn aanpassen. Dus, ik denk dat we gewoon hetzelfde bedoelen, alleen via een andere weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 14:24 

mhhh, jullie zetten me effe aan het denken, want ik les zelf op agterbergbodem binnenbakken... dan heb je fiks verschil met buitenritten in nat bosgebied.

Dan is een mulle niet vlakke bakbodem best zwaar werken.

Laatst bijgewerkt door Peetindraf op 19 feb 2013 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 14:32 

Mhh, en dan mogen we ras & bouw van paard ook nog meenemen hierin ? , jullie noemde al de ijslanders b.v.
Maar denk es aan een gelderlander of een tinker b.v.
En moeten we ook nog rekening gaan houden met de mate van training..> bespiering ?
Een paard die vrijwel alleen wordt gebruikt voor mennen heeft andere spierontwikkeling als een 100% dressuur of springpaard.
Het wordt dan knap ingewikkeld allemaal.

Heb in France op rotsachtige bodem en hellingen op Merens gereden, nou dan waggelt hele paard onder je van links naar rechts bij een afdaling, ondanks dat ze hun uiterste best doen om zo hun hoefen zo stabiel mogelijk neer te zetten tussen de los liggende stenen.
Vrijwel ieder ander ras die wij hier kennen gaat op dit soort terrein onderuit vermoed ik.
De lijf belasting is op zulk terrein weer totaal anders als bij ons.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 14:56 

Maya schreef:
.. aan de hand van bepaalde condities (duur, type paard, type ruiter, type werk) kun je die richtlijn aanpassen.

Ja, als je inderdaad al die factoren meerekent, dán bedoelen we hetzelfde ja ;-) Want anders ga je inderdaad appels met peren vergelijken, en dan vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat het alléén afhangt van het gewicht van het paard en het gewicht van de ruiter. Maar als je dit allemaal meerekent (duur, paard, ruiter, type werk, intensiteit enz enz) dan denk ik inderdaad ook dat je wel een richtlijn kunt maken. Maar alleen als die gebaseerd is op dat hele pakket want ik denk echt dat dat een heleboel verschil kan maken in wat een paard wel/niet aankan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 15:32 

Heb ik ook nooit gezegd. Maar ik vind wel dat mensen te snel ervanaf stappen dat 80 kg een redelijke bovengrens is, want ooh als ze toch heel goed rijden, en arbeid aanpassen, en lichte ondergrond dan kunnen ze gerust 100 kg wegen en op een kleiner paard of pony rijden, want aan al die eisen wordt toch voldaan, en dan is het gelijk goed. :?

Het is niet leuk, maar het is wel een feit dat ruiters snel te zwaar zijn. Obese zijn is een groeiend probleem in Nederland, dat het tegenwoordig 'standaard' is om maatje 42/44 of groter te hebben, dat kan wel zo zijn, maar daarom is het geen rechtvaardiging om als zijnde te zwaar te zijn toch te gaan rijden. Want oh, ik kan wel zo goed rijden, en oh, er zijn genoeg lichtere bonkende ruiters, dus dan is het wel goed. Maar het gaat niet om wat een ander doet, het gaat erom hoe jij je hobby toepast.

En dan vind ik daarom dus wel dat je gemiddeld, voor het gros van de berijdbare paarden een bovengrens van 80 tot 90 kg kunt instellen. Uit welzijnsoverwegingen voor je paard.

Imo hangt het dus niet alleen af van gewicht paard en gewicht ruiter. Maar gewicht ruiter is wel een heel belangrijke factor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 17:20 

Peetindraf; ik vind het moeilijk uitleggen hoe je luistert naar je paard. Mijn paarden ken ik door en door, omdat ik ze observeer, op stal, in de wei en tijdens het rijden.
Als ik bijvb Whoopi rijd, dan luister ik naar haar, waardoor ik merk dat ze iets moeilijk vindt, of niet snapt.
Dit geeft zij duidelijk aan, door weg te rennen, rug weg te drukken, hoofd in de lucht. Zo weet ik dat Whoopi iets niet snapt.

Bij Ziggy is het anders, die komt in protest zodra ik (miss in haar ogen) iets fout doe, of als ze iets niet snapt. Ik denk ook dat als ik op Ziggy iemand zou zetten met een gewicht boven de 80 kg, dat ze dat niet heel tof gaat vinden. Ik kan het natuurlijk mishebben, maar dat is wat ik verwacht in zoverre ik haar ken.

Ik denk dat als jij oprecht en eerlijk naar een paard kijkt, en observeerd, dat jij op die manier wel kan merken of zien of je paard een ''zwaarder'' gewicht accepteerd of niet.

(hoop dat ik me nu een beetje goed hebben kunnen verwoorden in wat ik bedoel)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 17:28 

sharonnie schreef:

(hoop dat ik me nu een beetje goed hebben kunnen verwoorden in wat ik bedoel)
ja hoor, kan je prima volgen :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur