Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 17:42

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 17:57 

Poeh wat een lastig (en pittig) onderwerp. Gelukkig mag ik nog wel 'gerust' op Monty rijden, maar het klopt dat overgewicht een groeiend probleem is. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik niet veel mensen zie op de manege met overgewicht. Sommige wel, maar die hebben een eigen paard staan. Maar op de manege zijn ze ook wel duidelijk in, je mag een proefles nemen, maar aan de hand daarvan wordt er bekeken of dit te doen is. En een juiste match met een paard. Want je kan dan echt niet op elk paard rijden.

Wat Maya beschrijft is correct inderdaad: We zitten al op het zwakste deel van het paard. Dus daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Toch zijn wij daar ons niet heel bewust van (althans zo ervaar ik het). Het is heel gewoon dat je een paard kunt berijden, dus je legt er een zadel op, en heel normaal dat je vervolgens opstapt.
Als mensen bewuster worden van het mechanisme van de paardenrug, zullen zeker de mensen die fors overgewicht hebben daar wel anders naar kijken.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 20:06 

Eens met Maya. Niet altijd leuk om te horen, maar feit is wel dat we op het zwakste stuk van een paard gaan zitten, en daar uiteindelijk wel een limiet aan zit. Paard is er immers ook niet voor gemaakt om erop te zitten. Waar dat limiet ligt, dat vershiclt uiteraard per paard, daar kan je niet echt een standaard aan hangen volgens mij. Dat een paard het wel aangeeft; dat denk ik niet. Die lopen wel door, zeker als ze voldoende vertrouwen hebben. Vroegtijdige slijtage merk je altijd te laat op.
Toch doen we het, en dat snap ik helemaal. Tuurlijk hoef je niet gelijk zorgen te maken als een robuust paard hebt en boven de 80 kilo zit, maar het is wel wat om over na te denken, zeker als je er een zadel van 20 kg (hoe krijgen mensen dat toch op een paard... ik vond een boomloos western zadel al lastig op mijn 160er te krijgen :P) bij optelt.

http://www.barefood-saddle.nl zag ik een schemaatje langskomen.
Uiteraard RELATIEF. En gaat het dus om een zadel dat wat minder de druk kan verdelen. UIteindelijk hangt het ook allemaal af van bouw, leeftijd, conditie, lichamelijke gesteldheid, kwaliteit ruiter, intensiteit van de training etc. En de kg zijn inclusief alles, dus ook zadel dacht ik. Dan kom je idd wel tussen de 15-20% van het lichaamsgewicht uit. Maar dan zou bij Wiet nog 115 kilo ofzo mogen wegen, ik zou er dan echt niet opstappen meer. En volgens het tabelletje mag ik er, als je kleding & zadel meerekent, ook niet meer op ;)

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. belasting: Percentage:

Shetlander / 100cm / 175kg / 35kg / 20%
IJslander / 140cm / 400kg / 80kg / 20%
Haflinger/Fjord / 140cm / 500kg / 80kg / 16%
Warmbloed / 170cm / 600kg / 72kg / 12%
Koudbloed / 160cm / 800kg / 96kg / 12%

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 20:27 

Zoals 'jouw' tabelletje het aangeeft zou ik niet op Monty mogen rijden :biggrin: . Is een warmbloed paard van 1.62 van 600kg. Dus dat zou dan 12% mogen zijn. Dat betekend veel afvallen voor mij :+ .
Al ben ik het er wel mee eens dat koud- en warmbloeden minder procent kunnen dragen dan de shetlander en ijslander.

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 20:35 

Mee too hoor. Maar hier gaat het ook om boomloze-zadels die over het algemeen wat minder de druk verdelen als het goed is.
Wat betreft gewicht dragen; ligt ook aan de lengte van de rug idd. Compacte rug, compact paard, zal meer aan kunnen dan entje met een lange rug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 20:36 

Dat ben ik ook zeker met je eens. Lange ruggen zijn nou eenmaal weker dan wanneer je een compacte rug hebt. Toch nog wat hoop voor mij ;).

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 20:57 

Lastig materie dit.. en dan gaan we in zo'n tabel er voor het gemak maar van uit dat iedere ruiter de perfecte zit heeft en paard laat swingen onder zich met 99% goed rugspier en buikspier gebruik.
En dat ieder paardras exact gelijk is gebouwd ?
Ik denk dat velen meteen ja knikken.. "zo van ja dat doe ik goed" ik rij al 13 jaar toch... ;-)

Nou ik weet van mezelf dat ik regelmatig paard fiks dwars zit, en ook al doe ik m'n stinkende best , toch die rug onder me niet goed ontspannen is en ik er dus feitelijk niet op mag zitten.
En kijken we naar de prof. ruiters op dit vlak..: wat we zo graag willen zien blijkbaar is slopend voor de paarden: show, show & show tot het uiterste en maar bitter weinig harmonie.
Maar what;s the problem ?, na 10 a 15 jaar gaan zetten ze die op pensioen, ruimte maken voor de volgende "show"

Citaat:
Dat een paard het wel aangeeft; dat denk ik niet. Die lopen wel door, zeker als ze voldoende vertrouwen hebben. Vroegtijdige slijtage merk je altijd te laat op.

Ik blijf het toch eens met bovenstaande visie, hoeveel ruiters hobbelen er niet rond op paarden zo stijf als planken en die ruiters "voelen" niets aan hun paard ?

Er zijn tientallen sportpaarden waar toppie voor gezorgd omringt door alle profs. die je maar bedenken kunt die compleet worden gesloopt in paar jaar.
Ter vergelijk...: naast fysieke verwondigen durf ik de stelling wel in te nemen dat in de mennerij sport het minste gesloopte paarden & pony's ronddartelen ;-)
Oeps... wel gewaagd want totaal niet onderbouwt met fact's. :-(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2013 21:12 

Nou, met mijn 59 kg en dan nog een kilo kleding en een zadel zit ik nog goed en moet ik me dus geen zorgen maken :+

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 00:14 

In de tijd dat er op Won nog gereden werd woog ik tussen de 55 en 60 kilo. Mijn jongste dochter woog toen ongeveer 35 kilo maar had geen rijervaring. Langer dan een half uur mocht ze niet rijden, waarvan hooguit vijf minuten draf, want dan gaf Won duidelijk aan dat het genoeg was.
Met mij ging hij gerust twee uur het bos in. En als ik niet consequent de rem er op gezet had zou dat vijf minuten stappen geweest zijn en de rest crossen. Ik heb hem één keer een tijdje zelf zijn tempo laten bepalen en ik had het er moeilijker mee dan hij. Meestal stapte ik hem uit terwijl ik ernaast liep maar veel verschil tussen "heen" en "terug" zag ik dan niet (instappen deed ik ook naast hem). Net zo energiek en net zo vervelend.

Gaf Won aan dat het probleem bij het gewicht of de rijkunst zit?
Geen idee... Misschien dat hij voor mij een tandje bijstak? Ondanks mijn gewicht, maar omdat ik de alfa was, toch wat meer zijn best doen? Vanwege de ontbrekende rijkunst van mijn dochter eerder in verzet gaan?

Won is trouwens een ouderwets breedgebouwde Shet van ongeveer 1.10 meter.

Eigenlijk vind ik dat er gewoon goed en eerlijk gekeken moet worden hoe een paard zich voelt. Of dat nu met een ruiter van 100 kilo is of met één van 40 kilo. Toen ik het idee had dat ik te zwaar werd voor Won ben ik niet meer opgestapt voor een rit. Hooguit voor een corrigerend rondje in de bak als hij weer alles en iedereen van zijn rug kieperde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 11:27 

Ik denk ook dat een paard niet snel aangeeft als iets alleen op lange termijn schadelijk is, wanneer hij het écht niet kan houden merk je het wel direct maar anders niet. Ik vind het wel knap hoe jullie gewicht van jullie paard zo weten trouwens.. Ik doe altijd maar een ruime schatting als ik wormspuiten geef dat mijn shetlandertje (95 cm, normaal gebouwd) max 200 kg is dus dat geef ik m, maar ik denk dat hij nog wel wat lichter is..

Ik denk trouwens dat je met mennen eerder merkt dat een paard er moeite mee heeft (misschien wat offtopic). Ik heb wel eens met 4 personen op mijn wagentje gezeten en op asfalt wou dat prima, maar op een zandpad moest hij echt in het tuig hangen. En dan is het zo'n harde werker dat hij gewoon doorbuffelt, tot het hem echt te gortig wordt dan gaat hij stilstaan. Dus toen heb ik er maar wat mensen afgestuurd en laten lopen voor een stukje. Dat doe ik dus ook niet weer. Maar ik denk ook dat het een heel ander verhaal is kwa schade misschien omdat je er niet op zit.

@Marreke, ik hoef ook geen ruitertjes te zetten op Rocky die niet kunnen rijden, dat gebonk in draf is hij heel gauw zat. Dan gaat hij gewoon stilstaan met zijn oren in zijn nek. Stappen wil dan nog wel maar draf alleen als het dan echt moet. Dat is niet echt een kwestie van gewicht, maar van gebonk op zijn rug en nog niet kunnen rijden, hoewel hij zich er misschien wel met lichtere kindjes minder van aantrekt dan met de wat zwaardere..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 11:43 

Bij mij is het ook een schatting hoor, deels onderbouwd met onderstaande formule van Carrol en Huntington. Moet eigenlijk nog altijd eens alles op de weegbrug zetten, ook mijn trailer voor precieze gewichten te weten.

Citaat:
Formule voor gewicht:
Gewicht (in kg) = (( borstomvang (in cm) x borstomvang x lengte )) / 11.900 (naar Carrol en Huntington)

Borstomvang: Het gedeelte net achter de schoft, rondom de hele buik.
Lengte : Vanaf de zitbeenknobbels (net onder de staartwortelaanzet) tot aan het midden van de boeg.

Qua wormenkuren krijgen ze altijd allemaal een volle van 600 kg. Dat restantje is toch niets / niet bewaarbaar, bovendien morsen ze wel eens wat.

Bij mennen gaat Aman idd ook sneller in de staking als het te zwaar is. Heb ooit eens geprobeerd een stuk land te eggen wat we net opnieuw ingezaaid hadden met tarwe, dat ging voor 2 ommekeren keurig, daarna ging ze mooi in de staak :+ (sowwy pony). Toen hebben we mijn vader en broer voor de eg gezet... (a)

Wat dat betreft is de richtlijn meen ik iets van op verhard : 2x eigen gewicht, en op zand 1x eigen gewicht. Dus kar en mensen. Schade / belasting daarbij... veel hangt of staat daar ook wel bij goed passend tuig denk ik. Moeten ze met een dun borsttuigje trekken, of een breed anatomisch gareel of iets anders. Groter oppervlakte / betere drukverdeling, en paard trekt makkelijker met de schouders erbij dan alleen de borst.

Peetindraf, vwb je stelling, dat is een gevaarlijke. Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen, als je echt de mensport hebt, dat is ook enorm belastend voor pezen (op snelheid krappe bochten nemen bij samengestelde wedstrijden). Denk dat je die tak redelijk in de koers met eventing kunt stellen bijv qua belasting en blessures. Maar gewoon de recreatieve hobbelaar op wat lokale wegen, dat is weer compleet anders.

Overigens : een normaal westernzadel is iets lichter, 12-15 kg. Ook die heb je in gradaties. Ze zijn niet allemaal 20 kg :+

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 17:00 

ik geloof dat ons zadel rond de 13 kg ligt. :) Natalie zei 10 kg, maar volgens mij is het wel iets zwaarder.

Ik hoop gewoon dat het snel zomer wordt, dat Inny 24/7 het land op kan en een grasbuik kan kweken, en ik ook nog eens wat extra gewicht eraf geschud heb!

Vooralsnog pik in Indra's signalen goed op, als ik moe ben en de snelle drafpassen niet meer goed bij kan benen dan zoekt Indra altijd meer naar balans en prettig tempo, zolang ik dat soort signalen niet mis... Maar goed, wat vet eraf bij mij is goed voor ons allebei! ;)

En andere schoenen regelen voor het rijden, zodat ik er af en toe af kan stappen en er lekker naast kan lopen nu en dan (huidige kisten zijn óp). Voor ons allebei lekker!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 19:57 

Maya schreef:
\
Peetindraf, vwb je stelling, dat is een gevaarlijke.

Yep, was ik al bang voor :D
Maya schreef:

Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen, als je echt de mensport hebt, dat is ook enorm belastend voor pezen (op snelheid krappe bochten nemen bij samengestelde wedstrijden). Denk dat je die tak redelijk in de koers met eventing kunt stellen bijv qua belasting en blessures. Maar gewoon de recreatieve hobbelaar op wat lokale wegen, dat is weer compleet anders.
fijn dat je als ervaringsdeskundig reargeert, zat zelf feitelijk alleen maar aan rugbelasting te denken n.l. met mijn stelling (ontopic)
Maar vindt wel dat je in belastingsschema mag uitgaan van niet alleen de relax-mode, of topsport maar ergens middenin ?
En gezien jou terechte opmerking over peesbelasting kun je dus in een balastingschema niet alleen maar uitgaan van de rugbelasting.
Het wordt steeds ingewikkelder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2013 21:01 

Ik vraag me af of je overbelasting eerder aan pezen of aan de rug zult merken... maar als ik eerlijk ben hoop ik er nooit door schade en schande achter te hoeven komen. Is er iemand die weet hoe het zit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2013 13:35 

maaike79 schreef:
Ik hoop gewoon dat het snel zomer wordt, dat Inny 24/7 het land op kan en een grasbuik kan kweken, en ik ook nog eens wat extra gewicht eraf geschud heb!

Dit snap ik eigenlijk niet, redeneer jij dan dat door die grasbuik Indra zwaarder wordt en daardoor extra gewicht kan tillen (omdat die 20% grens dan opschuift?).. Want ik zou juist redeneren dat het, door zo'n grasbuik, voor zo'n pony fysiek juist minder makkelijker wordt allemaal. Omdat hij ook nog eens dat extra gewicht van die buik mee moet zeulen (net een beetje als te dikke mensen zeg maar, die hebben vaak ook meer moeite met fysieke inspanning :P Niet dat een grasbuik perse duidt op te dik zijn, maar het lijkt mij totaal niet dat zo'n pony er sterker van wordt).

Geen kritiek hoor, maar gewoon interesse :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 14:44 

Peetindraf schreef:
Citaat:
Dat een paard het wel aangeeft; dat denk ik niet. Die lopen wel door, zeker als ze voldoende vertrouwen hebben. Vroegtijdige slijtage merk je altijd te laat op.

Ik blijf het toch eens met bovenstaande visie, hoeveel ruiters hobbelen er niet rond op paarden zo stijf als planken en die ruiters "voelen" niets aan hun paard ?

Klopt, maar ikzelf doel dan op de paarden die ik rij. Er zijn genoeg mensen die niet op die manier kijken/luisteren naar een paard (helaas)
Wij geven thuis les, mensen op onze paarden en mensen met eigen paard, maar ik moet zeggen dat wij dus wel kijken of de combinatie ''klikt'' of niet. Qua gewicht, maar eigenlijk ook qua karakters. Hier passen wij de combinaties (zoveel mogelijk) op aan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur