Paardenforum Cavaletti

Het is nu 07 dec 2019 08:38

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 17:35 

Hoihoi!

Voor mijn examendossier ben ik bezig met een hoofdstuk over paarden fokken. Nu wil ik het gaan hebben over het Gelderse paard en volgens KWPN is een Gelders paard een 'elegant gebouwd paard, met een rijke voorhand, ruim voldoende bot en massa, imponerende vierkante gangen met stuwing en kracht vanuit de achterhand.'

Maar nu vraag ik mij toch echt af wat ik hier nu van moet maken? Ik ben niet zo goed met paardentermen en op internet wordt vooral verteld dat een paard dit moet hebben, maar niet wat het nu eigenlijk betekend. Kan iemand me helpen? Ik zou graag willen weten wat ze bedoelen met de volgende dingen:

rijke voorhand? ruim voldoende bot en massa? vierkante gangen? stuwing en kracht vanuit de achterhand?

Alvast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 maart 2013 19:57 

Nou, nou daar vraag je me wat. Hoe verwoord je dat allemaal.
Ik heb bij 2 van je vragen mijn best gedaan.

Rijke voorhand.
Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de voorhand van het paard. Hoe meer ontwikkeling, hoe 'rijker' de voorhand.
Dit is afhankelijk van: Hoe de schouder ontwikkeld is, heeft de schouder de juiste ligging? Is de schoft goed? Is de hals goed gesteld, voldoende bespiering, juiste lengte, juiste draging.

Stuwing en kracht vanuit de achterhand.
Deze site heeft een mooi artikel: http://www.klassiekpaardrijden.nl/233/a ... -ontw.html
Hierin wordt het wel mooi verduidelijkt.
Je zult eerst moeten weten wat de stuwing en kracht inhoudt bij het paard ;).

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 maart 2013 20:02 

Verwoord het maar eens anders,das best nog wel lastig :p

Elegant is sierlijk maar samen met Mir haar uitleg wel met een goed ontwikkelde bespiering.
Vergelijk Sylvester Stalonne met Steven Segal. Sylvester is breder dan Steven maar beide wel goed ontwikkeld qua spieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 maart 2013 21:45 

Ooh nou kijk, daar heb ik wat aan! :) Dankjewel! Kan ik er alweer drie afstrepen!

Voldoende bot en massa wil volgens mij zeggen dat het paard niet té fijn moet zijn, klopt dat een beetje?

En als iemand me kan vertellen wat die 'vierkante gangen' zijn, graag!

Heel erg bedankt in ieder geval! :)

@Rainbow: haha mooie vergelijking!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2013 18:38 

Massa heeft inderdaad met de 'stevigheid' van je paard te maken. Dus niet een iel paard (zeker niet voor een gelderse, waar we het nu over hebben). Voldoende bot.. tsja, echt geen flauw idee.
Massa is makkelijker te vertalen :lol: .

Nou succes nog!

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2013 20:37 

Ik denk dat je dit soort dingen niet letterlijk moet vertalen.
Omschrijf de dingen eens anders, zoals je net al deed, en ga dat vertalen.

Ik zag ooit eens de mooie vertaling van "het paard valt uit elkaar", namelijk "The horse desintegrates".
Dat was ook te letterlijk vertaald:P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2013 21:22 

Awel, dat van 'het paard valt uit elkaar', dat mag iemand ook eens voor mij vertalen.
Ik krijg dat regelmatig te horen en snap eeecht niet wat het bedoelt...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 maart 2013 22:19 

Ik zeg dat een paard "uit elkaar valt" als de verzameling weg is, als het paard niet meer mooi 'compact' loopt zeg maar. Moeilijk uit te leggen zeg!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 07:37 

Een paard moet mooi de achterhand onder het lichaam brengen en vooraan afbuigen voor de hand. Je paard moet als het ware in dat kader lopen. Het paard valt uit elkaar wanneer die uit dat kader valt, de achterhand een meer stuwende achterhand wordt en je vooraan geen nageeflijkheid meer hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 09:01 

En hoe merk je dat zelf? Ik kan een beetje aannemen dat je dat kan zien vanop de grond als je naar iemand kijkt.
Maar hoe je dat zelf als ruiter moet merken? Ze moet al echt raar doen voor ik iets abnormaal merk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 10:59 

vindt het wel geinig dat hier uitleg wordt gevraagd over de oh zo moeilijke paardentermen en in een draadje verderop comment wordt gegeven of paard binnen , of net achter de loodlijn loopt ;-)

rijmen kan ik dat niet helemaal, het is alleen maar fijn als je een lesgever hebt die zich kan aanpassen op het ruiternivo wat er op dat moment in de bak staat en het ook nog begrijpelijk kan uitleggen en vooral je zelf kan laten aanvoelen wat er gebeurd.
Voor mij zijn alle middelen zoals het visueel maken, het anders benoemen, vergelijkingen maken , etc etc geoorloofd als de boodschap maar doorkomt.
paardrijden is hopenlijk voor iedereen een stukje ontspanning , zonder die ontspanning van ruiter en paard kun je geen team worden.

niks minder als een lesgever die met vaktermen gooit die ruiter niet begrijpt, en alleen maar spanning oproept.

on topic:
Een paard wat uit elkaar valt heeft geen fijne verbinding tussen voor en achterhand, de energie die paard er achter instopt golft niet door z'n lijf naar voren maar blijft bij ruiter hangen.
of zoals Murphy het altijd zo mooi zegt: de brug tussen voor en achterkant is verbroken.
je paard loopt in 3 delen (uit elkaar dus)
met die brug intact heb je balans, tussen de achter opgewekte energie en voor het aannemen.
je hebt dan een dragende rug, dragende nek, kantelend bekken en een swingend paard onder je.
het paard is losgelaten, durchlassig in z'n rug, nek kaken etc.
En BS: dat voel je heeeel goed, al een beetje van dit onder je en je swingt de salsa met je paard.

uitleg kloppend / snappend ? / aanvoelend ? of zit er teveel vergelijk in ?
c.q vul maar aan, want alleen met uitleg wordt paardrijden begrijpelijk.
Kristien zet het kort en bondig neer, en klopt helemaal ;-) naar mijn gevoel.

Edit Karin: Twee berichten samengevoegd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 11:21 

Hmm... gek want ik voel dat dus niet. Mijn lesgever zegt op bepaalde momenten dat mijn paard uit elkaar valt en ik dus even terug naar stap moet, maar ik merk er niets van... gek...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 17:35 
Moderator

Afbeelding
Hier zie je Totilas die verzameld is, de spieren zijn van z'n nek tot aan het spronggewricht aangespannen en hij is duidelijk verkort in z'n frame, in z'n hele lichaam. Hij neemt veel gewicht op het achterbeen, hij gaat duidelijk 'zitten'.

Afbeelding
Dit paard valt helemaal uit elkaar, valt op de voorhand, het is erg lang in het frame en 'loopt van het achterbeen af'.

Afbeelding
Dit plaatje wordt veel gebruikt om het evenwicht uit te leggen.
Op het 1e plaatje is het paard in natuurlijk evenwicht, met het meeste gewicht op de voorhand.
Op het 2e is het paard in natuurlijk evenwicht met een ruiter op z'n rug.
Het 3e plaatje is rijkunstig evenwicht, de achterhand neemt hier meer gewicht op.
Het 4e plaatje is van de piaffe, de hoogste graad van verzameling en draagkracht.
Het 5e plaatje is een paard in Levade, met al het gewicht op de achterhand.
Je ziet steeds meer buiging in de gewrichten van het achterbeen.

Afbeelding

Links: natuurlijk evenwicht, draagt 200 kilo op de achterbenen en 300 kilo op de voorbenen.

Midden: horizontaal evenwicht, draagt 250 kilo achter en 250 kilo voor.

Rechts: rijkunstig evenwicht, draagt 300 kilo achter en 200 kilo voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 17:54 

Al moet ik wel zeggen dat ik het gek vind dat jouw instructeur hier nu al mee bezig is. No offence Evy, maar ik denk dat er belangrijkere dingen zijn op jouw niveau waar gefocust op moet worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2013 20:56 

Mja echt bezig is hij niet. Het is gewoon als ik in galop ben, dat ik mijn eigen evenwicht even verlies ofzo en dat hij dan roept dat Vanille 'uit elkaar valt' en dat ik terug naar stap moet om opnieuw aan te springen in galop. Voor mij moet het ook allemaal nog niet hoor, haha. Hoe simpeler, hoe beter voor mij :+. Maar zo leer je ook weer eens iets bij. Die prentjes helpen ook wel erg om te begrijpen.

Dus hoe compacter het paard loopt, hoe beter?
En hoe 'langer uitgestrekt' een paard loopt, hoe slechter?

Zo leer ik theoretisch toch iets bij.
Denk alleen echt niet dat ik het kan voelen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 18:19 

BlackScorpion schreef:
Hmm... gek want ik voel dat dus niet. Mijn lesgever zegt op bepaalde momenten dat mijn paard uit elkaar valt en ik dus even terug naar stap moet, maar ik merk er niets van... gek...

Maar waarom vraag je dan niet direct aan je instructuer wat hij bedoelt?
Als hij dingen uitlegt op een manier die jij niet begrijpt, dan heeft de les toch niet veel zin?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013 19:00 

Om even te antwoorden op de vraag waar het eigenlijk om gaat,
Voldoende bot en massa hebben betekend dat het paard redelijk stevig gebouwd is en een sterk skelet heeft :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur