Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 18:10

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 maart 2013 18:51 

hallo, ik ben maar een simpele tuinman, en heb totaal geen verstand van paarden :lol: , vandaar dat ik hier even een vraag wil stellen aan de kenners :)

ik moet bij een klant de bomen in de weide beschermen tegen paarden, maar hoever moet de draad van de stam af staan om afdoende te werken, of anders gezegd, hoever kan een paard over de draad (ongeveer 120 cm hoog) reiken?

alvast bedankt voor de reacties,

mvg hovenier2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 maart 2013 22:31 

Dat zal wel ongeveer een meter/1,5 meter moeten zijn! Ligt een beetje aan de grote van de paarden/pony's

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 11:19 

Bomen ín de wei of buiten de wei?

Indien in de wei, dit soort constructies : http://forum.tuinadvies.be/usrpct/10117_1297517543.jpg maar dan met 4 palen rondom en gaas / draad eromheen. Heb momenteel geen eigen foto beschikbaar, sorry.

Buiten de wei : hangt ook deels van de hoogte afrastering en formaat paarden af. In feite moet je wel ruim een meter tot bijna 1,5 meter van de draad en de bomen houden, wil je dat ze er echt niet bij kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 19:54 

Wat dat betreft zijn paarden best eikels; ze kunnen behoorlijk ver over iets heen reiken als ze denken dat het om eten gaat... In ieder geval een halslengte plus hoofdlengte, veiligheidshalve zou ik inderdaad uitgaan van een anderhalve meter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013 01:46 

oke, bedankt voor de reacties, het zijn (in mijn beleving :) ) best wel grote paarden, en de bomen staan in de weide. Dus ik zal die 1,5 meter dan maar wel aanhouden.

mvg hovenier

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013 10:15 

Dat heeft geen zin, zulke bouwwerken om elke boom, dan verlies je teveel oppervlakte. Wat voor soort bomen moet je beschermen en zijn het jonge of kleine?

Bij mij heb ik rond het laagstam fruit van die vierkante raamwerken eromheen met gaas en prikkeldraad. Dit is alleen relevant voor de koeien, en als de bomen jong zijn. De jonge wilg en beuk? (twijfel ff, een die rood blad krijgt) staat daarentegen in n hekwerk van 4 zijden die elk 2 m lang is in t vierkant want die wordt zo opgevreten. Maar notenbomen, populieren, diverse fruitbomen, mits al wat ouder blijven ze af. Een enkele keer beginnen ze de bast op te eten, maar dan spijker je er gaas tegen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur