Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 16:26

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Western rijden?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 13:05 

Ik stel me de vraag al heel lang eigenlijk of ik bij Western rijden meer mijn gading zou vinden of niet.

Nu is het probleem dat ik in mijn buurt totaal niets kan vinden om de Western manier van rijden uit te proberen, dus blijft de vraag ook hangen. Wat je niet hebt geprobeerd, blijft een vraag natuurlijk. Toen ik met rijden begon, kwam ik automatisch bij de Engelse manier van rijden uit zoals de meesten (neem ik aan). Toch vraag ik me regelmatig af waar het verschil ligt en of ik me er beter bij zou voelen of niet. Ik heb al van mensen gehoord die overgestapt zijn en die zich er beter bij voelen, maar of dat voor mij ook zou zijn?

Ik vermoed dat men met de Western manier meer op benen en zit rijd, aangezien de teugels gewoon los hangen. Benen en zit zijn dingen waar ik nog heel hard aan moet werken, ik lijk niet genoeg kracht of gevoel te hebben. Maar dan vraag ik mij dus ook af of een paar lesjes Western rijden mij niet zouden helpen met mijn benen en zit. En misschien ook om mij minder angstig te voelen omdat je je al niet kan baseren op de teugels om 'controle' te hebben.

Wat denken jullie? Heeft iemand al eens Western geprobeerd en wat zijn jullie ondervindingen hierbij?
Kent iemand toevallig in de buurt van Antwerpen / Belgische kust een manège die Western lessen aanbied om eens te proberen?

Profiel  

Berichttitel: Re: Western rijden?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 13:51 

Is dit te doen voor jou : http://www.anders-paardrijden.be/ ?

Western is heel basaal wel meer op zithulpen, maar de loshangende teugels zijn vaak tweeledig, ze zijn gecombineerd aan neckreining (wijken voor druk op de hals via de teugels), en omdat je met shanks (stangen met hefboomwerking) en dergelijke pittige bitten rijd. Indien je een bepaald niveau bereikt hebt, mag je ook maar met 1 hand rijden, juist om straf in te werken te voorkomen.

De basis is van beiden gewoon hetzelfde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 14:11 

Het zou kunnen dat western jou beter ligt. Western is wel meer dan teugels losgooien en achteroverleunen maar heb idd al van meerderen gehoord dat de overstap ze goed bevalt.
Wat voor jou misschien wel goed kan helpen is dat westerngereden paarden vaak veel gedisciplineerder zijn. Het wordt van in het begin getraind dat ze moeten doen wat er gevraagd wordt en punt uit, bovendien zijn quarters vaak van zichzelf al cool in de kop.
Ik heb ook zo'n twijfelperiode gehad en in een ver verleden paar westernlessen genomen. Het is idd fijn dat paard braaf onmiddelijk doet wat er gevraagd wordt zonder zich verder vragen te stellen maar in de omgang vond ik het minder. Paarden leken soms wel robots. Vond het zo overdreven om alles altijd te controleren. Nugoed, misschien was ik in die tijd nog te penny want nu brul ik net zo goed als paardlief me omduwt etc.
Maar toch was het iets dat me stoorde aan westernpaarden, fijne paarden maar afgestompt/gesloten op een bepaalde manier.
Zelfde ervaring heb ik gehad met poloponies, superdieren om te rijden maar in de omgang ofwel zuur ofwel dood.

Nugoed, als het gaat om het rijden en dan vooral om eigen onzekerheden te overwinnen, dan zijn zulke dieren zeer geschikt.

Een bekende westernmanege is de Rawhide in Herentals. Maar ik raad het jou niet aan. Omgang met paarden is misschien niet zoals jij het graag ziet. Ook heel wedstrijdgericht.
Een andere is de Gypsy horse ranch in Westerlo, die zijn vooral into trickriding en cowboystijl westernrijden.
Two lazy seven ranch is misschien een idee, die werken ook via natural horsemanship. Voor jou zou dat wel goed kunnen zijn.
De manege waar ik gelesd heb bestaat niet meer (is nu privéstal), die trainer (Patrick) geeft wel nog les maar enkel met eigen paard denk ik.

Anders moet je hier eens kijken:
http://ruitersopzoek.com/lesgevers-trainers?discipline=Western&location=1

En als je wil kan ik nog wel aan een vriendin vragen of zij iemand weet, zij zit meer into western.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 14:18 

Mag ik vragen wat jij dan voor verschillen verwacht, en waardoor Engels rijden niet jou gading is?

De hele basis van beide rijstijlen is natuurlijk anders (oorlog voeren vs koeien drijven). En daardoor ook de sport: bij engels heb je springen, dressuur, crossen. Western is dat trail, reining, koedrijven, barrel racing. Hoewel bij beide takken de dressuur natuurlijk de basis is.

Ik heb wel een aantal westernlessen gehad. Ik vond het niet echt heel anders, ik verbaasde mij er eigenlijk zelfs over hoeveel hetzelfde is. Alleen handhouding had ik wat moeite mee, die was wat hoger. Ook neckreining moest ik even aan wennen, maar that's it. Wij (als beginners), reden ook gewoon met twee handen. De basis is bij Engels en Western namelijk precies hetzelfde: de zit. Als het goed is gebruik je die met Engels rijden net zogoed als met western. Wel denk ik dat je bij western wat eerder door de mand valt als je je zit niet goed gebruikt. Bij Engels kan je dit wat corrigeren ('verbloemen') met teugelhulpen. Maar een echt goede aanleuning krijg je niet zonder een goede zit. Misschien dat westernpaarden wat directer op wijken voor druk getraind worden ook. Verder denk ik dat beide takken naar hetzelfde streven, op een iets andere manier: ontspanning, rechtrichten, verzameling. In het engels wat meer de oprichting.

Eigenlijk denk ik dat goede westernrijders ook goede engelse ruiters zullen zijn, en andersom (Bijvoorbeeld Anky van Grunsven start nu ook in de westernsport :-)).

Je moet gewoon uitzoeken wat jij de leukste tak van sport vindt en waar jij je het beste bij voelt en het misschien gewoon eens proberen.

Edit: Saartje, wat jij zegt over die paarden kan ik me wel in vinden. Ook in de werkpaarden waar ik op reed in Australie. Heel gehoorzaam maar gesloten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 14:39 

Goh, ik weet eigenlijk niet wat voor verschillen ik verwacht. Het is eerder een nieuwsgierigheid eigenlijk. Het kan ook goed zijn dat ik gewoon een verkeerd beeld heb. Mij lijkt Western rijden veel relaxter en minder 'strict'. Maar zoals gezegd: ik kan compleet mis zitten! Ik vind het al opmerkelijk te lezen dat beiden niet zo erg van elkaar verschillen.

Qua paarden moet ik zeggen dat ik ook niet graag 'robot-paarden' heb. Ik heb niet graag dat ze gek gaan doen of raar, maar ik merk voor mezelf al een verschil tussen vb. ruinen en merries. Ik heb liever merries omdat die (naar mijn ervaring) meer eigen karakter tonen, meer zelf denken en opmerkzamer zijn. De verschillende ruinen waar ik ervaring met heb, deden wel wat je vroeg, maar leken amper op te merken dat je er was. Dan zijn gesloten 'robot-paarden' misschien ook niet zo echt geschikt voor mij.

Het Western rijden is gewoon iets dat ik al een tijdje in mijn kop heb, puur om eens te kunnen uitproberen en voelen bij wat ik me nu comfortabeler voel. Een soort van curiositeit. Probleem is wel dat zo te zien de meesten wel een serieus stukje van mij weg liggen en ik altijd op mijn ouders moet steunen om ergens te geraken. Als ze dan al ik-weet-niet-hoe-lang moeten rijden en daar nog moeten tijd verdoen, dan voel ik me daar weer vervelend over. Soit, ik ga nog eens wat reacties afwachten en nog eens denken. Misschien kan ik gewoon 'voor de fun' eens 1 of 2 lesjes nemen, gewoon om te zien wat het nu is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 14:57 

Ja ik zou gewoon die lesjes nemen, dan weet je tenminste wat je ervan moet denken! Want ik had net zoals jou hoor, tot ik het probeerde ;-)

Wat ik wel gaaf vond trouwens, in Australie gingen we koeien ophalen met de paarden, en dan denken ze wel ineens voor zichzelf. Mijn paard dreef zo uit zichzelf één koe voor zich, zo links-rechts-links-rechts (dit filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=p2LEKmQvBqI, ging lang niet zo snel bij mij natuurlijk maar wel dat idee). Ik stuurde mijn paard gewoon naar zo'n koe, en toen ging die uit zichzelf dit doen, heel raar om mee te maken! Worden ze ook wel op gefokt natuurlijk, maar dan nog!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 16:38 

Ik denk dat ik het gewoon eens een keer ga proberen, al is het gewoon om van die nieuwsgierigheid af te zijn.
Nu is het enkel het probleem om een geschikte plek te vinden die niet te ver af is (verplaatsings-problemen).
Het moet ook niet nu onmiddelijk zijn, kan evengoed zijn dat het nog een tijdje duurt.
Maar ik zal ooit eens een les (of paar lesjes) nemen, gewoon om te zien wat het is :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 19:02 

Proberen kan altijd natuurlijk.
Mijn ervaring is wel dat goed opgeleide westernpaarden echt wel uitzonderlijk gevoelig op been en zithulpen reageren. Zo wilde ik kijken of de rits van mijn chap wel helemaal toe was en ineens was ik een krappe wending naar rechts aan het maken. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 19:51 

Houd er ook rekening mee dat de zadels heel anders zitten. De problemen waar ik met engelse zadels veel tegenaan blijf lopen, heb ik met westernzadels niet omdat die anders gebouwd zijn. Zo heb je geen kniewrong (steun aan je knieën), is de achterkant relatief lager en de voorkant hoger (achterkant overigens afhankelijk van het model; in een cutting zadel zijn zowel voor- als achterkant hoog). Je hebt fenders die je benen iets meer "vasthouden" dan stijgbeugels, en ook dat is in het begin wennen.

Voor mij was het verschil enorm: in een westernzadel kukel ik niet meer voorover, zoals ik wél doe op vrijwel elk engels zadel; de kniewrong en de hogere lepel van engelse zadels, die werken voor mij gewoon niet. Ik kon spontaan ontspannen, wat ik voorheen alleen zonder zadel kon. Maar; lichtrijden met een westernzadel was wel even zoeken in het begin zeg! ;) Juist vanwege die ontbrekende kniewrongen!
(Ik ben er sindsdien ook achter dat ik kamp met een lichte mate van rugklachten, welicht dat ik daarom vaak te veel voorover zat op engelse zadels. Niet dat ik er heel veel last van heb/had, maar het is een aanwezig zwak punt.)

Qua stijl geeft Maja het al vrij goed aan; de basis verschilt niet zoveel, al zul j ein het begin even moeten wennen aan de hulpen die iets anders zijn (datwennen ging bij mij vrij snel). Er is geen constant strakker contact met de mond, juist omdat je (bij westernpaarden vanaf 6 jaar) met scharenbitten rijdt, dat is gewoon te scherp.
Houd daarbij in gedachten dat de western is ontstaan in de veehouderij van het Amerikaanse boerenbedrijf, om het zo te zeggen. Denk aan enorme kuddes, steeds met je vee bezig zijn, en het paard moest met een halve hand te sturen zijn. Er is zeker een hoop behendigheid en souplesse in gekomen in de loop der tijd, maar de basis en de basis van tuigage zijn fundamenteel ongewijzigd.
Zelf vind ik het een grotendeels ontspannen manier van rijden die goed bij mijn persoonlijkheid aansluit, maar dat is mede afhankelijk van het paard waar je op dat moment op zit, en waar je mee bezig bent; ook voor western kan bakwerk heel intensief zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 20:09 

Dat van wijken zonder dat je het wil, ken ik ook. Goed afgerichte hengst, ik wilde in galop en zat beetje mis en meneer stond te wijken, haha. Nu hoop ik ondertussen toch iets fijner te kunnen zijn, maar alles is oefenen. Ik wil het zeker wel eens proberen, zo een les of 3 ofzo, gewoon om te voelen of het iets voor mij zou zijn of niet. Maar het probleem is dus de plek. Ik weet er ondertussen een aantal goede, maar allemaal te ver om 'even' na het werk heen te gaan en terug (rekening houdend dat mijn vqder dus telkens mee moet omdat ik niet met de auto rij). Soit, zoeken en nog eens zoeken :-)

Ik heb ooit op een Western zadle gezeten en dat was inderdaad effe wennen. Ik reed toen niet eens zo lang, dus dat was dubbel wennen eigenlijk. Gelukkig was het een gewoon rustige wandeling. Dat het bakwerk ook intensief kan zijn, durf ik goed te geloven. Maar dat is met Engels ook wel vind ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 19:27 

ik heb jaren western gereden, ik ben begonnen met western en daarna pas engels (omdat mijn verz paarden zo werden gereden)
ik vind het relaxed rijden, ontspannend, wij deden ook wel eens trail, leukste de barrel race (blauwe plekken race)

tk veelzijdigheids zadel 18 inch

http://www.2dehandsruitersport.nl/advertentie/243/tk-lederen-bates-wintec-met-cair-systeem.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur