Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 aug 2019 00:53

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 20:43 

Mijn schoonvader zorgde altijd voor mijn paarden als we een ( paar)dagje(s) weggingen. Helaas tobt hij met zijn gezondheid en nu is het niet meer mogelijk dat hij voor de paarden zorgt. Ik ben zelf niet actief in de paardenwereld en ken eigenlijk helemaal niemand in mijn buurt die paarden heeft. Toch zouden we graag af en toe eens een dag weggaan. Als de paarden in de zomer in de wei staan is dit helemaal geen enkel probleem, maar in de winter heb ik ze in de paddock staan en moeten ze toch om de paar uur hooi krijgen. Ik zit erover te denken om een advertentie op marktplaats te zetten. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik wil graag dat iemand voor mijn paarden zorgt die ik ook echt ken en weet hoe hij/zij met paarden omgaat. Hoe doen jullie dat? Als je paard in een pension stalling staat is dat natuurlijk geen probleem. Maar hoe doe je dat als je je paarden, net als ik, thuis hebt staan. Mijn ouders wonen helaas niet echt in de buurt. Al is het maar een half uur rijden, je kan niet 4a5 keer per dag heen en weer rijden, dat wil ik hun dan ook niet aandoen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 21:07 

Mijn ouders of ikzelf. Mocht de nood aan de man komen dan kan de buurman ook water bijvullen en krijgen ze gewoon veel hooi los, dan maar geen brok bijv. Voor structureler zou ik gewoon een vriendin vragen. En waarom 5x per dag? 3x is zat voor het minimale, 's ochtends vroeg, net na de middag en 's avonds. En als we allemaal weg zijn enkel ochtend en avond, gewoon veel hooi. Gaan ze ook niet onder lijden die enkele keer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 21:45 

Ik heb geen vriendinnen die iets van paarden weten. Sterker nog, ze is er bang voor hihi. Binnenkort moeten ( willen) we een dag weg. Het gaat om een wedstrijd een heel eind weg. Dat betekend dat we echt de hele dag weg zijn en dan bedoel ik van 5 tot 23 uur. Dan red je het helaas niet met twee keer veel voeren. Anders kon ik mijn ouders wel vragen, maar mijn vader gaat ook mee en mijn moeder durft geen auto te rijden. Laatst zijn we een dag naar de dierentuin geweest en toen heb ik wel gewoon lekker veel hooi gevoerd. Maar toen waren we van 10 tot 15 weg en dan gaat het ook prima.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 22:01 

Woont er niemand van dit forum (of van andere paardenfora's waar je op zit?) dicht in de buurt bij je? Misschien kan dat een oplossing zijn.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 23:15 

Tot nu toe is het nog de buurvrouw, maar dat word denk ik over een tijdje wel anders.
Mijn ouders, SaskiaB kan ik altijd vragen, andere buurvrouw enz enz. Ik heb woon in een klein dorpje waar redelijk wat paardenliefhebbers zitten dus ik heb mazzel.

Is er echt niet iemand bij je in de buurt die een beetje paarden kan voeren? Je eigen ouders? Je broer/zus? Ze hoeven voor één dagje natuurlijk niet echt verstand van paarden te hebben toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 23:39 

Dus eigenlijk heb je helemaal geen netwerk van mensen die iets van paarden weten? Niemand waar je eens mee samen rijdt of die je paardgerelateerd ontmoet?

Voor je wedstrijddag zou ik zelf de ochtend en avond voeren en dan buurman ofzo vragen of ze een bult hooi over het hek willen gooien, zo inrichten dat hij direct enkel de berg hoeft te pakken en meer niet. Houd het simpel, dat kan iedereen wel. Water hoeven zij zich ook niet om te bekommeren gezien je dat vast zo ingericht hebt dat er altijd genoeg voor 2 dagen is.

10 tot 15 stelt idd niks voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 23:50 

Klinkt misschien raar, maar nee ik ken inderdaad niemand die iets met paarden heeft. Ik ben ruim 2 jaar geleden hier naar toe verhuist en heb eerder mijn Fjord( stond in pension) verkocht omdat ik paardenmensen helemaal zat was ( misschien de verkeerde mensen tegengekomen al die tijd) ik heb mezelf toen gezworen alleen een paard weer te kopen als ik het thuis kon stallen en verder met niemand iets te maken zou hebben. En zo geschiede. Op de hoefsmid, tandsarts en dierenarts na, komt hier niemand die iets van paarden weet of mee te maken heeft. En dat wil ik eigenlijk graag zo houden. Hiermee wil ik echt niet zeggen dat alle paardemensen stom zijn, maar ik heb veel nare ervaringen en ik heb daar geen zin meer in. Mijn buurman is mijn mijn schoonvader, dus daar schiet ik niets mee op. Verder ken ik helemaal niemand hier in het dorp. Mijn broer woont ver weg en zoals gezegt gaat mijn vader ook mee die dag. Ik denk dat er niets anders op zit dan thuis te blijven. Ik heb voor mijn paarden gekozen en dan zitten dit soort dingen er helaas niet meer in. Mijn schoonvader is zeer plotseling ziek geworden, niemand had het verwacht. Voorheen werkte het prima, ondanks hij ook totaal geen verstand van paarden heeft. Misschien dat ik een oproep op het blauwe forum kan plaatsen. Daar zitten vast wel mensen uit mijn buurt. Bedankt voor het mee denken in elk geval.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 23:56 

Collega? Ander familielid? Gewone vriend/in?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2013 23:56 

Jammer ik dacht dat Ter Apel niet zo ver van Grolloo zou zijn.. Maar het is toch nog 3 kwartier rijden...
Anders had ik het wel voor je willen doen.

Anders even een advertentie zetten hier bij het adverteerforum en/of een ander paardenforum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 07:05 

Hier houden de buren een oogje in het zeil.
Zoiezo zorg ik ervoor dat de verzorging dan minimaal is,waterbakken gevuld,genoeg hooi of ze staan op de weide.

Als mijn instructeur op vakantie is zorg ik voor zijn paarden. Het is wel een stukje fietsen maar kom daar zeker 2x per dag.
Geen lesgever of manege in de buurt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 07:51 

Maar als het voor een dag is, kan je 's ochtends zelf toch zorgen dat ze de dag doorkomen?
Ik kan me voorstellen dat als je je waterbak helemaal vult, dat ze daar wel mee toekomen. En anders meerdere bakken zetten.
Ik gooi ook altijd een paar hooibalen de de wei in. Een stuk of vier, vijf, dan hebben ze rond de 100 kg hooi, daar komen ze dan wel mee toe de hele dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 08:03 
Moderator

Ik zou voor overdag inderdaad gewoon wat hopen/balen/bakken/hooinetten vullen. Dan kunnen ze echt prima de dag mee doorkomen als ze om 5 uur en 23/24 uur ook een portie krijgen. Krijgen ze echt niks van. En anders die vriendin woont die in de buurt? Mijn pa was ook geen held met paarden in het begin, maar die heeft ze toch een aantal dagen eten gegeven (naast hooi ook emmertjes brok). Als je je hooi zo klaarlegt dat die vriendin het enkel over het hek van de paddock moet gooien ofzo dan wil ze dat vast wel doen toch? Zou het gewoon vragen als ze in de buurt woont, gewoon rond een uur of 2. Of ze kan en dat ziet zitten.

Maar echt, al komt er overdag niemand, ze overleven het prima. Wij gaven altijd ochtend en avond hooi, nog een keer extra heengaan was gewoon geen optie. En dan gebeurde het ook weleens dat ik enkel heel vroeg kon (6 uur) en in de avond pas laat (10 uur).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 10:18 

adje schreef:
Binnenkort moeten ( willen) we een dag weg. Het gaat om een wedstrijd een heel eind weg. Dat betekend dat we echt de hele dag weg zijn en dan bedoel ik van 5 tot 23 uur. Dan red je het helaas niet met twee keer veel voeren.

Waarom niet? De paarden gaan echt niet gelijk dood van een keer iets minder eten hoor! Als je er om 5 uur flink wat hooi ingooit en je geeft ze om 23 uur weer eten, dan kan dat toch prima voor een dagje? Ideaal is misschien anders, maar ik vind het wel kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2013 19:32 

Jullie hebben gelijk. Ik heb er nog even goed over nagedacht en ik zet ze gewoon om 5 uur buiten en dan doe ik veel hooi in wei en paddock. Ik vraag mijn schoonmoeder ( is slecht ter been) of ze wat plakken hooi, die ik van te voren klaar leg, over het hek wil gooien. Ach voor een dag kan dat ook wel. Maar voor meerdere dagen moet ik een andere oplossing zoeken. Daar kan ik nog even over denken, want dat is pas in November.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 11:09 

Ik denk dat je het zo wel kan oplossen ja :) Gewoon extra veel voeren, desnoods in een paar netten over elkaar heen dat ze het niet opschrokken, en 1x iemand langs laten komen om te kijken of het nog rustig staat als diegene daar zin en tijd voor heeft. Dat overleven ze wel hoor :) Het zal misschien wat extra hooi kosten, iig zou ik er veel meer in gooien dan normaal, maar dan komen ze iig gewoon de dag door :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2013 21:42 

Ik heb het ook wel gedaan hoor, 's morgens voor een hele dag hooi voeren en een extra ton water neerzetten.
Nooit gemerkt dat ze er moeite mee hadden, nooit gehoord dat ze halverwege de dag niks meer te eten of te drinken hadden. De buren hielden dat wel in de gaten.
En zeker nu, nu het niet te warm is, zouden ze zo makkelijk de dag door moeten komen.
Persoonlijk zou ik niet zo heel veel extra geven want dat blijft toch liggen.

Als je meerdere dagen weg bent zou je zo'n grote in plastic verpakte baal hooi in de wei kunnen zetten. Als je daar twee of drie luiken in maakt kunnen ze lang verder. Dan is het alleen het water waar je iemand voor moet vragen, tenzij je ergens een oude badkuip kan vinden. Daar gaat meestal genoeg water in voor enkele dagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2013 13:26 

Is het geen mogelijkheid om iemand die niks met paarden heeft het te laten doen als jij voer klaarlegt?
Dan hoeft diegene het er alleen maar in te leggen/gooien, om te voeren hoef je geen verstand van paarden te hebben toch?

Als mijn ouders weg zijn, voer ik altijd, maar anders mijn tante, of een van de leerlingen. Dat geluk hebben wij dan weer.

Lijkt me lastig om ''niemand om je heen te hebben'' die dat op zich kan nemen als je er even tussenuit wil een paar dagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2013 13:37 

ik ga niet weg,, ik vertrouw niemand mijn paardjes toe..
dan heb ik nog liever dat er de hele week niemand komt, dan dat er uberhaupt iemand komt.
het scheelt momenteel let de buren wel heel erg goed op, en mocht het zijn geven hun mijn ponys water.
voer hebben ze genoeg liggen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2013 13:38 

Wat als je paard dan koliek krijgt of een wonde? Dan wordt dat pas na een week opgemerkt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2013 13:38 

mijn buren komen dagelijks paar keer kijken,, dus mocht er iets zijn bellen ze mij gelijk op.

maar ik ga niet weg/ op vakantie..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2013 13:42 

Voor een dag kan het ook wel, dat zie ik nu wel in. Maar als we meerdere dagen weg zijn, dan wordt het wel heel erg lastig. De paarden moeten naar buiten en weer naar binnen en de stallen moeten natuurlijk uitgemest worden. Mijn schoonvader heeft ook geen verstand van paarden, maar na een paar "lesjes" paarden verzorgen ging dat altijd prima. Mijn schoonmoeder zie ik dat echt niet doen! Vorig jaar zijn we een week met mijn schoonouders op vakantie geweest. Toen hebben mijn ouders een weekje in ons huis gewoont. Misschien is dat wel een optie voor in November.

bello2005 schreef:
mijn buren komen dagelijks paar keer kijken,, dus mocht er iets zijn bellen ze mij gelijk op.

maar ik ga niet weg/ op vakantie..

Maar je gaat toch wel eens een dag naar een pretpark of iets dergelijks? Ik vind het fijn om mijn paarden thuis te hebben en daar wil ik ook best wel dingen voor laten. Maar helemaal niet meer weg, vind ik wel wat ver gaan.

Edit Karin: twee berichten samengevoegd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 16:58 

In mijn geval zou ik liever kiezen voor iemand met geen/weinig verstand van paarden als meer voer geven.
Dit ook omdat bij ons de paarden brokken krijgen paar keer per dag, en als je dat voor een hele dag of 2 of meer dagen geeft, is de kans op koliek toch erger als dat ik iemand zou laten voeren die weinig tot geen verstand van paarden heeft.

Hooi met zoals Ingrid aangeeft, meerdere netten over elkaar, lijkt me te kunnen, maar toch zou ik daar ook niet zo snel voor kiezen.

En koliek of een wond, ja dat is kling als dat gebeurd net wanneer je eens weg bent, maar als er een paar keer per dag iemand komt kijken, dan kan je altijd even bericht doen of het allemaal gaat zoals het hoort te gaan. Of dat er iets opvalt. Als je iemand zonder verstand van paarden uitlegt wat de kenmerken van koliek zijn, dan zouden ze dat vast kunnen herkennen toch?

Ik denk dus dat het per paard verschilt hoe dit te doen. (wat ze aan voer krijgen, in mijn geval dus ook brokken)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2013 14:46 

Als de eigenaren van mijn verzorgpaard op vakantie zijn verzorg ik altijd alle dieren. De beestjes lopen 24/7 buiten, dus er is genoeg eten (gras). De eigenaren regelen het zo dat ik maar 1x per dag hoef te komen. Dan voer ik alle dieren, leg veel hooi in de stal (voor de rest eten ze maar gras) en kijk ik of de waterbakken gevuld moeten worden.

In het begin was het zo dat ik 2x per dag moest komen, maar ik heb aangegeven dat dat voor mij teveel is. 1x per dag gaat al 1,5 jaar prima inmiddels. :)

Voor je wedstrijddag zou ik ze inderdaad flink wat hooi geven voor je weggaat en ook weer als je terugkomt. Dat redden ze wel. Voor je uitje in november heb je nog wat tijd om een geschikte oplossing te vinden :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur