Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 16:44

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 17:19 

Hallo allemaal,

ik heb mij aangemeld op dit forum om me te oriënteren om eventueel een eigen paard. Dit klinkt allemaal heel twijfelachtig en dat is het dus ook. Ik weet waarschijnlijk totaal niet waar ik aan begin, vandaar dat ik eerst mezelf goed wil inlezen voordat ik überhaupt besluit eraan te beginnen.

Even wat informatie over mezelf;
Ik ben Susan, 20 jaar en op het moment studeer ik nog. Vanaf volgend schooljaar wordt het voor mij allemaal wat rustiger qua studie en houd ik ook meer vrije tijd over en dus ook meer tijd voor een eigen paard. Ik rijd zelf nu al sinds mijn 6e jaar. Ik heb op 3 verschillende maneges gereden en ben bij de laatste blijven hangen. Ik rijd 1x per week, waarin we dressuur leren en af en toe een springlesje hebben of naar buiten gaan (in de zomer). Aantal jaar geleden heb ik ook meegedaan aan wedstrijden, maar dit heb ik toen moeten afkappen omdat ik er op dat moment te weinig tijd voor had helaas.
Nu gaan wij binnen enkele maanden verhuizen en dan hebben we meer ruimte om ook daadwerkelijk een pony of paard aan te schaffen.

Kan iemand mij advies geven waar ik allemaal op moet letten bij het aanschaffen van een eigen paard of pony.
Natuurlijk aan; geld, ruimte, tijd, alle spullen die een paard nodig heeft (kan iemand een mooi rijtje geven?), een goede dierenarts/hoefsmid, voer en stalling.
Het zou een huis worden waar wel plek voor stalling is, maar geen wei of rijbak bij zit. Wel is er een mogelijkheid om buiten te rijden op een veilige plek. Is dit een verstandige keuze, of zouden jullie dan toch kiezen om dan het paard te stallen bij bijvoorbeeld een manege?

Daarnaast nog een vraag, voor als het echt op het oriënteren aankomt voor een paard/pony; ik ben zelf 1.73m lang en weeg zo'n 68 kilo. Is het dan nog mogelijk om een e-pony (met evt. brede bouw) te bereiden, of zou het dan toch neerkomen op een paard?

Alvast ontzettend bedankt voor het advies!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 17:58 

Er is geen weide, betekent dit dat het paard continue in de stal zou moeten staan? Dat zou ik persoonlijk voor mijn eigen paard niet willen. Ik zou liefst hebben dat die 24/7 zou kunnen buitenstaan op een weide met schuilstal en ook met een soortgenoot (pony ofzo) omdat paarden toch liever met soortgenoten staan. Daar zou ik toch even goed over nadenken.

Voor de rest moet je natuurlijk maandelijks geld opzij zetten voor dierenarts, hoefsmid, tandarts, stro, hooi, etc. En moest je het paard elders zetten komt hier natuurlijk ook de maandelijkse kost van de stalling / weide erbij. Lees je goed op voorhand in, maak 101 lijstjes, want je kan beter goed te goed voorbereid zijn dan te weinig. Voor mij zit een eigen paard er nog niet in, zeker nadat ik een kostenplaztje gemaakt had en ik kwam op 400 euro per maand, wat ik op dit moment niet kan missen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 18:16 

Kan je geen weide huren? Want dat is toch wel een must hoor.

Het weiland moet veilig zijn zodat je paard zich niet kan verwonden. het is van belang dat de afrastering deugdelijk is. Vervolgens moet je de wei regelmatig controleren op de aanwezigheid van giftige planten, zoals Jakobskruiskruid. Afhankelijk van de grootte van de wei zul je mest uit de wei moeten halen om een wormbesmetting te voorkomen. Bovendien eten de meeste paarden niet van gras in dat groeit rond hun eigen mesthopen. Zorg dat je paard ook in de wei voldoende vers drinkwater tot zijn beschikking heeft.

Voor de hoeveelheid land voor paard is een vuistregel: 2500 m2 per paard, 3000 m2 voor een merrie met veulen, oftewel, ongeveer vier paarden op een hectare. Met die hoeveelheid kan je je paard zomers dag en nacht buiten laten, en 's winters overdag buiten (mits het land voldoende droog is) en 's nachts op stal. Of je kunt er voor kiezen om de paarden zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal, en dan een deel van het gras hooien.

Weidegang
Aangezien een paard in de natuur dagelijks grote afstanden aflegt om zijn kostje bij elkaar te scharrelen is het niet paardvriendelijk om je paard dag en nacht in zijn stal te zetten. Om stress en stalondeugden tegen te gaan is weidegang eigenlijk onontbeerlijk.

In principe kan een paard (met uitzondering van zeer extreme weersomstandigheden) dag en nacht in het weiland staan. Omdat een paard in wedstrijdconditie vaak ‘s winters geschoren wordt zal het alleen overdag met een deken op de wei in gaan. Een paard blijft lekker droog onder een regendeken. Paarden die zonder deken dag en nacht buiten staan hebben veel gemak van een schuilstal waar ze zelf in- en uit kunnen lopen. Ook in de zomer kunnen paarden baat hebben bij beschutting tegen de zon.

Niet alle paarden kunnen samen met een ander paard de wei in. Om ze te laten wennen kun je het beste een schrikdraadje tussen de paarden spannen. Dit draadje moet je vrij hoog spannen zodat ze er niet in kunnen komen als ze met een voorbeen naar elkaar uithalen. Wanneer je een hengst hebt zul je je omheining daar op aan moeten passen. Wanneer een paard last heeft van zomereczeem is het raadzaam om hem tussen 10 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags buiten te laten. Bij zons op- en ondergang zijn de muggen die deze aandoening veroorzaken namelijk het actiefst.

Het is belangrijk om het weiland waar de paarden op grazen in goede conditie te houden door juist weidebeheer

Hoefsmid;
Of je nu traditioneel of natuurlijk bekapt, de prijzen schommelen tussen de €20,- tot € 40,-. Hier hebben we het alleen over het bekappen. Wil je er hoefijzers onder dan betaal je voor ijzers €60,- tot € 100,-. De prijs van hoefschoenen is afhankelijk van het merk. Indien je paard speciaal beslag nodig heeft stijgen de prijzen voor het hoefbeslag.

Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, ongelukjes zitten immers in een klein hoekje. Als paardeneigenaar ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard. Geld mag dan ook nooit een reden zijn om de dierenarts niet bij je paard te halen. Zeker bij beenblessures of een (koliek-)operatie kom je snel aan duizenden euro's aan dierenartskosten. Wees hierop voorbereid en zorg dat je hiervoor een voldoende spaarpot hebt of zorg ervoor dat je paard goed verzekerd is.

Paard in pension/manege is denk ik voor jou makkelijker,je rijdt nu 1x per week maar heb je de paarden bij huis (en een paard alleen laten staan is niet goed)
dan krijg je veel meer kosten en tijd wat je aan alles moet besteden.
Al het onderhoud komt op jezelf neer. Omheining,water,hooi,dekens,etc etc.

Het is nogal een omschakeling van 1x per week naar de manege naar paard bij huis.
Dat kost veel tijd maar ook ervaring en inzicht. Ook zal er dan veel veranderen bv je kan bij winterdag niet zomaar even de hele dag weggaan je moet dan zorgen voor voldoende hooi,water dat bevriest etc.

Met jou lengte zou ik wel kijken naar een paard ipv E-pony.

Met dank aan google voor de meeste info.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 18:27 

Bedankt voor alle informatie van beide!

Ik zie inderdaad in dat een wei een must is en dan zou het voor mij sowieso neerkomen om het paard ergens te plaatsen met wei. Dus op een manege. Ook qua kosten zou dat waarschijnlijk veel schelen, want je betaald dan, wat ik wel eens gelezen heb, voor stalling incl. voer en bodembedekking. Ik zal eens op mijn manege kijken hoeveel dat kost. Helaas is mijn manege wel 20 minuten rijden, dus wellicht is het handiger om dan iets te zoeken wat meer in de buurt ligt.

Voor mensen met een eigen paard; wat zijn jullie gemiddeld per maand kwijt aan kosten (even los van de dierenarts, maar wel hoefsmid meegerekend)?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 18:57 

viewtopic.php?f=11&t=76349&hilit=kosten+hoefsmid

Sommige stallingen zijn incl voer en bodembedekking maar er zijn ook stallen waar je dat zelf moet regelen,dat is zelf dus uit te zoeken :wink:
Welk gebied van Nederland woon je? Randstad is duurder dan Friesland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 19:13 

Ik had gratis een weide om mijn pony's het hele jaar lekker buiten te laten. Kosten voor het huren van een wei had ik dus niet.
Water, hooi, wortelen, Summerfitkoeken (in de winter) en hoefsmid... tussen 100 en 150 euro per maand. Daar zat dus geen ontworming, geen vaccinaties en geen onderhoud of aankoop van tuig, borstels of dekens bij in.
Het gaat hier wel over twee pony's, een Shet en een C-pony.

De Shet heb ik nog. Hij staat nu in de kudde van mijn buurman en mijn kosten zijn nu nul. Ook hoef ik niet meer twee of drie keer per dag heen omdat de buurman sowieso zelf gaat voeren.

Dus wat kost een pony of paard? Dat hangt van veel zaken af maar ga gerust uit van minimaal 150 euro per maand en dan heb je nog geen meter met je paard gereden.
Reken dan je tuig, borstels, evt dekens, VA, evt. lessen nog erbij. Als je wedstrijden wilt rijden komt er nog veel meer bij.
Rijbewijs BE, geschikte auto, trailer, brandstof, wedstrijdkaart, lidmaatschap rijvereniging, wedstrijdtenue enz. (wedstrijdruiters vul gerust aan wat ik vergeten ben)

Een paard aan huis kost altijd meer dan wat iedereen je voorrekent, niet alleen financieel maar ook qua tijd en opoffering van sociaal leven. En altijd, altijd, altijd op het moment dat het eigenlijk niet uitkomt moet je de VA bellen!
Geloof me, een vette spaarrekening is geen luxe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 19:31 

Bedankt voor het rekenplaatje! Krijg zo steeds een beter beeld ervan ! (:

Ik woon in de Betuwe (Gelderland), dus dat is een midden in Nederland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2013 23:18 

Wat ik zo bijzonder vind is je volgende opmerking :

Susan schreef:
Vanaf volgend schooljaar wordt het voor mij allemaal wat rustiger qua studie en houd ik ook meer vrije tijd over en dus ook meer tijd voor een eigen paard.

Begrijp ik hieruit dat je na volgend schooljaar afgestudeerd bent? Mijn ervaring is juist dat in je middelbare schooltijd en studie zeeën van tijd hebt voor de paardensport. Vooral omdat je veel flexibeler bent in de zaken in te delen. Als je eenmaal in het werkende leven zit, een gezin gaat opbouwen, je settelen etc. Dan is het veel lastiger om een paard erbij te houden.

Qua paard aan huis : vergis je niet aan de gebondenheid die daarbij komt kijken. Een wei is niet noodzakelijk, wel dan tenminste een paddock van fatsoenlijke ruimte. Idd, de minimaal halve ha die al genoemd wordt, want je hebt eigenlijk toch wel een gezelschapsdier nodig.

Qua kosten, ongeacht of ze aan huis staan of op pension, een paard kost tussen de 200-300 euro per maand. Bij aan huis lijken de kosten op dat moment wellicht lager, maar je moet ook periodiek flink investeren in hekwerk, ruwvoer etc. etc. Dat zijn dan wel facturen van een paar duizend euro.

Idd, Marreke haalt een zeer goed punt aan. Je moet toch minstens 3000 euro op je spaarrekening hebben staan voor onverwachtse zaken mbt de gezondheid. (als je geen verzekering hebt) Een 'simpel' koliekje van 2-3 dagen kost al makkelijk 500 euro. En dan is alleen de DA nog maar aan huis geweest in het dure tarief (beesten worden nooit op normale tijden ziek ;D ) wat medicijnen en een paar keer voorrijkosten. Moet ie naar de kliniek dan mag je helemaal goed slikken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 08:25 

De meeste tips zijn al gegeven, dus ik ga het niet uitgebreid doen. Ik ben zonder extra kosten gemiddeld per maand 200 euro voor mijn paard kwijt, ze staat op volpension.
Met jouw lengte kan je denk ik nog wel op een grote E-pony, alleen zou ik voor het plaatje niet een fijn gebouwd diertje nemen. Ik ben zelf 1.70 en mijn paard is ook maar 1.56 maar omdat het een Fries is, toont ze wel groter. Wat is de reden dat je liever een pony dan een paard hebt? Je kan ook een klein paard van rond de 1.60 nemen, het hoeft natuurlijk niet meteen een reus te zijn. Ik zou zelf liever ook geen paard groter dan 1.65 willen hebben, ik hou het liever wat compacter :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 12:56 

Maya schreef:
Als je eenmaal in het werkende leven zit, een gezin gaat opbouwen, je settelen etc. Dan is het veel lastiger om een paard erbij te houden.

Ben ik met Maya eens! Wat voor werk wil je gaan doen als je klaar bent met je studie en wat voor werktijden hangen daaraan? Denk vooruit, het is zeker mogelijk een paard te houden als je fulltime werkt, maar dan is het bijvoorbeeld wel handig om op volpension te staan, evt een binnenbak te hebben (denk aan de donkere winterdagen)..

Niet altijd noodzakelijk, maar wel goed om rekening mee te houden en alvast te bedenken hoe jij het hebben van een eigen paard voor je ziet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 13:10 

Ik heb juist pas een eigen paard gekocht, toen ik een vaste baan had, omdat ik toen een paard kon onderhouden. Ik werkte destijds fulltime en had genoeg tijd om naar mijn paard te gaan. Bij mij is dat pas veranderd toen ik een kind kreeg, maar TS is pas 20, dus dat is (denk ik) nog niet meteen aan de orde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 18:42 

Na dit jaar ga ik mijn laatste jaar in, waar ik vooral veel thuis aan het werk ben en niet veel meer naar school ga moeten.
Na dat jaar wil ik nog een andere deeltijd opleiding gaan volgen, wat betekent dat ik 1 dag naar school moet en daarnaast kan gaan werken. Dit is geen verplichting, maar dit wil ik wel sowieso parttime gaan doen.
Dit hoop ik in mijn straatje te kunnen gaan doen (de hulpverlening, eerste stap zal waarschijnlijk gehandicaptenzorg zijn), en anders blijft het bij mijn bijbaan in de winkel.

De reden dat ik een pony zou willen (of inderdaad een klein paardje) is omdat ik dat fijner vind rijder. Het is inderdaad allemaal wat compacter en ik vind het fijn dat ze vaak minder zwaar in de hand zijn dan de grote paarden.

En nee, kinderen zijn zeker nog niet aan de orde hahah.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur