Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 18:08

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 jun 2013 15:15 

Ik heb een vraagje over paspoort. Zoals jullie misschien wel weten had ik 2 pony's, Star en Shadow. Pony's zijn nog van mij, maar staan op een zorgboerderij in omg. Eindhoven, omdat ik geen tijd meer had. We hebben met deze man afgesproken dat ze daar in bruikleen staan zeg maar. Hij gebruikt ze daar om te werken met gehandicapte kinderen (poetsen, knuffelen, beetje rijden)
Mijn vader had met deze man afgesproken dat de paspoorten in ons bezit zouden blijven, hij vond dat een fijner idee omdat hij de pony's gratis mee kreeg en hij wil niet dat ze zonder ons medeweten door worden verkocht.

Nu zit het zo dat ik de laatste tijd geen contact meer kan krijgen met deze man, via de telefoon niet en via de mail niet. Mijn lesgeefster (via haar ben ik bij deze man gekomen, zij kon hem al, had daar ook eens een paard heen gebracht) kan ook geen contact met hem krijgen, denkt dat hij een andere telefoon heeft.
Dit zit me al niet zo lekker. Helaas is Eindhoven voor mij niet om de hoek en ik kan dus niet zomaar even langsgaan.

Ik kreeg een brief van de KNHS of ik ze wilde bellen over de aanvraag van een duplicaat paspoort voor Shadow. Dus ik heb ze gebeld en gevraagd of zij konden zien wie die aanvraag had gedaan. Persoon die ik aan de lijn had kon dat niet en zou het laten nakijken voor mij. Ik word hierover teruggebeld. Dan ga ik het ook even aan hen vragen, maar ik moet even mijn geweten sussen nu.

Ik heb net contact gehad met mijn lesgeefster of zij binnenkort nog langs wil gaan bij deze man (was sprake van dat ze binnenkort zou gaan) en haar verteld van die brief en dat ik bang ben dat hij misschien Shadow wil gaan verkopen. Voor mijn gevoel zit het gewoon niet goed, geen contact en dan een aanvraag van een paspoort.
Zij vertelde mij dat het helemaal niet mag dat wij het paspoort nog hebben. Dat moet bij het paard zijn en de man waar ze nu dus staan zou een boete kunnen krijgen als hij geen paspoort heeft.
Maar dat zou dus betekenen dat hij kan doen wat hij wil als hij het paspoort zou hebben (denk aan doorverkopen).

Dus mijn vraag, klopt het dat het paspoort bij het paard moet zijn? Ook als je hebt afgesproken dat ze op onze naam blijven staan en van ons blijven?
Ik voel me nu zeer onrustig van binnen en zou het liefst richting Eindhoven afreizen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2013 15:19 

Hebben jullie in Nederland zo geen website waar je al die dingen kunt terugvinden, een equivalent van het Vlaams Paardenloket?

Voor België vind ik dit, maar ja, daar ben jij niet zoveel mee.

Citaat:
Moet ik als pensionstalhouder de originele equipas of het originele paspoort in bezit hebben van elk paard dat bij mij gestald paard wordt?

Een pensionstalhouder moet zich ervan vergewissen dat de paardachtigen die bij hem/haar gestald worden, correct geïdentificeerd zijn.
Dat betekent dat zij geregistreerd staan in de centrale gegevensbank, een EU-conform paspoort en mutatiedocument hebben en gechipt zijn.
De pensionstalhouder moet niet noodzakelijk beschikken over het origineel paspoort van elk paard. Hij/zij kan bij voorbeeld een contract voorzien dat vermeldt waar het paspoort van de paardachtige zich bevindt en wie er de houder van is. Eventueel kan men ook een kopie van het paspoort bewaren in de pensionstal.

De verantwoordelijkheid om het paspoort van de paardachtige voor te leggen ligt bij de houder. Als die het document niet kan voorleggen, is hij/zij in fout.

Het paspoort is geen document van eigendom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2013 15:31 

Stap 1 : stap als de sodeknetter in de auto en rij daarnaar toe. Heel simpel, zelf doen, en nu ook. Als je het niet vertrouwt, gelijk actie op ondernemen. Blijkbaar kun je geen contact krijgen met die persoon, of met die hele zorgboerderij, wat op zich ook al typisch is, zijn die niet bereikbaar voor hun cliënten? 140 km zie ik via routeplanner. Tja, dat is een goeie 1,5 uur rijden, valt op zich ook mee, maar gelukkig is het morgen weekend :) Ga even langs, knuffel de ponies, babbel met de eigenaar. Het kan een storm in een glas water zijn, maar...

Verder : feitelijk horen de paspoorten idd bij die paarden, je moet die dingen laten zien bij transport over de weg, op zich zegt een paspoort ook weinig, tis geen eigendomsbewijs.

Staat de chip wel op jullie naam?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2013 19:39 

Het paspoort hoort bij het paard maar het mutatiedocument moet je zelf bewaren. Het paspoort is geen eigendomsbewijs, het mutatiedocument kan wel als eigendomsbewijs gezien worden.
Maar dan komt het begrip "feitelijke" eigenaar nog om de hoek kijken... Wie betaalt de rekeningen? En dan kan het zijn dat je zomaar opeens door een rechter niet meer als eigenaar gezien wordt.
Net wat Maya zegt: hup, de auto in en gaan kijken en praten!!!

Het is dat ik de komende vier dagen moet werken en daarna een week op vakantie ga maar anders had ik voor je kunnen gaan kijken. Eindhoven is maar 60 kilometer hier vandaan.
Hoewel, maandag heb ik een late dienst dus maandagochtend zou misschien nog kunnen als het niet aan de noord-kant van Eindhoven is.
PM het adres anders even, dan kan ik meer zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jun 2013 10:25 

Bedankt voor de snelle reacties.
Maya, de chip staat nog wel op mijn naam.

Helaas moet ik het hele weekend werken van 12.00 tot 23.00 waardoor ik niet langs kan gaan.
Ik heb besloten dat ik maandag langs ga om te kijken hoe het daar is. Kan ik gelijk vragen waarom ik geen contact kan krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2013 08:58 

Paspoort hoort inderdaad bij het paard.

Bo heeft ook geen paspoort. Dus ik ben in feite ook in overtreding.
Duplicaat kan ik niet aanvragen. Deden ze niet.

Mag ik vragen waar ergens in Eindhoven ze staan?
Wellicht ken ik het daar wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 20:01 

:pale:
Vandaag naar Eindhoven gegaan, omdat het naar mijn gevoel toch niet klopte. En dan voornamelijk vanwege het feit dat ik al een tijdje geen contact kon krijgen.
Ik ben naar het adres gegaan wat hij mij had opgegeven en wat blijkt...Dat is een gewoon woonhuis in plaats van de zorgboerderij. (ik was nog niet eerder bij ze op bezoek geweest) Er was niemand thuis en er zat geen naambordje op de deur. Dus ik heb bij de buren aangebeld om te vragen of ze wisten wie daar woont. Volgens hen woont daar een indische familie. Dat is dus niet de man aan wie ik mijn pony's heb meegegeven.
Ik had ook een beetje speurwerk gedaan op internet en daar die stichting opgezocht. Daar kreeg ik een ander adres, in Roosendaal. Daar ook naartoe gegaan en ook dat klopte niet.

Nu zit ik hier dus thuis zonder enig idee waar mijn pony's zijn gebleven...
Mijn lesgeefster (via haar was ik met deze man in contact gekomen) kan ik momenteel niet bereiken omdat ze een weekje op vakantie is. Morgen ga ik de KHNS weer bellen en kijken of ze mij iets van een adres of telefoonnummer kunnen geven van de persoon die het duplicaat paspoort heeft aangevraagd. Misschien dat ik daar dan verder iets mee kan.

Ik voel me nu zo verschrikkelijk stom! Ik heb mijn pony's in goeder trouw aan iemand meegegeven (we hadden wel een contract, maargoed daar schiet ik nu ook niets mee op) zodat ze een goed huisje zouden krijgen en bij elkaar konden blijven. Ik wilde al eerder eens bij ze langsgaan, maar elke keer kwam er van beide kanten iets tussen waardoor het er niet van kwam. Nu pas kreeg ik argwaan en ik ben nu zo bang dat ik ze voorgoed kwijt ben. Wie weet kan ik ze niet meer vinden en zie ik ze nooit meer, zal ik nooit weten hoe het met ze gaat en of ze een goed huisje hebben :pale:
Maakt dat mij een slecht baasje? Zo voelt het nu wel...

Ik hoop dat morgen de KHNS mij kan helpen en dat ik verder kan gaan zoeken. Momenteel voel ik me verschrikkelijk leeg, ik kan er niet eens om huilen, omdat het nog niet volledig tot mij is doorgedrongen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 20:10 

K*lere dat is shIt. Wat'n ellende en zo gewiekst dan allemaal.

Die man heeft dus je lesgeefster een bedrogen en zodoende jou dan ook weer wat'n ellende joh.

Je kan amper iemand meer vertrouwen. Weet je niet waar je lesgeefster op vakantie is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 20:18 

Damn, hopelijk kan je ze toch nog op een manier vinden.
Als je kan, zou je ze dan terugnemen en een andere oplossing zoeken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 20:44 

Rainbow, ik weet niet of er zover over nagedacht is. Paardje van mn lesgeefster was al een aantal jaar terug en was een oud beesje met slechte rug. Dier is ondertussen dood. Maar hij zegt dat hij ondertussen verhuisd was.
Shadow is een leuke veelzijdige pony die leuk kan lopen. Kan voor de kar, kan dressuur en springen en is een leuke kinderpony. Voordat ik besloten had dat hij naar deze man zou gaan had ik er een aantal leuke biedingen op gehad. Maar ik vond het belangrijker dat ze bij elkaar bleven. Misschien heeft hij wel zijn kans gezien? Ik weet het niet.

Evy, ik weet het niet, dat ligt geheel aan de situatie. Ik denk dat als ze nog bij hem zijn, dat ik ze wel terug wil en dan kijken wat ik ga doen, want ik vertrouw het dan gewoon niet meer.
Maar stel dat ze doorverkocht zijn en bijv. kinderpony van een meisje zijn die er dolgelukkig mee is en waar ze een leuk huis hebben, dan laat ik het misschien wel zo. Ik weet het echt niet. Eerst maar kijken of ik ze nog op kan sporen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2013 22:43 

Je bent misschien een beetje naïef geweest, maar he, de enige echte schuldige is wel die l*l die jou bedrogen heeft.
Wat een k*tstreek, jeetje! Je kan echt niemand meer vertrouwen.

Ik hoop dat jouw instructrice meer weet en dat je jouw pony's terugvindt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013 12:13 

Het is misschien een idee maar misschien kan het blauwe forum je helpen?? Het is wel een k(*)t streek inderdaad. En een trootst iedereen vergist zich wel eens in mensen. Zo heb ik ook al eens een paard verkocht naar een meisje waarvan ik dacht daar krijgt hij het goed. Nu heeft ze hem op de foto laten zetten en had hij plaats van allemaal 1tjes een 2tje erbij... Nog niets aan de hand en paard wordt direct verkocht. Had ik ook niet verwacht. Inschattingsfouten maken is echt heel menselijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013 14:33 

Jeetje wat een domper zeg, en wat een nachtmerrie....

Je hoort het zoooo vaak, daarom vind ik het ergens wel een beejte naief dat je toch je ponies zo hebt meegegeven zonder ook maar zelf naar de plaats van bestemming te gaan om te kijken waar ze terecht zouden komen, of het waterdicht te maken... maar goed, dat is achteraf praten. Ik hoop van harte dat je ze wel terug vind!!!

Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dat is een koopcontract maar ook degene die de maandelijkse kosten kan bewijzen die te betalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013 21:23 

Neeee! Ach jeetje, je was er al bang voor.. Pfff, wat vreselijk.
Ik blijf voor je duimen dat alles goed is met je pony's.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2013 21:25 

Ga je aangifte oid doen?
Heeft de knhs je nog kunnen helpen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur