Paardenforum Cavaletti

Het is nu 25 feb 2020 18:22

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pensionstal keuze
BerichtGeplaatst: 02 sep 2013 13:34 

Ik heb geen idee hoe het heet .. ik weet dat een van de 2 mensen die het uitbaat dewaelheyns noemt. Iemand van bij mij op stal heeft daar op winterstalling gestaan was toen mee gaan kijken vandaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 15:29 

Lastig zeg Kristien! Stal 1 klinkt mij ook heel goed in de oren maar inmiddels heb je alweer nieuwe alternatieven getipt gekregen ;) Laat je nog weten als je daar bent wezen kijken?! Ben nu wel benieuwd hoe die zijn in vergelijking met de eerste twee.

In the face.

With a chair.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 22:21 
Moderator

Wel fijn om zo via via wat andere opties nog te horen!

Echt vervelend dat het nog niet wil vlotten met zoeken. Bizar hoe verschillend het dan gesteld is qua aanbod per regio. Ik heb nu 1 stal bekeken en die was direct op alle punten goed. Nadat ik mij erbij had neergelegd dat zo'n rustige stal als nu nooit meer te krijgen is :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013 12:32 

Jazzie, ja, dat is Mettecoven Molen. En die persoon die je kent, was wel tevreden met de stalling?
Epona ga ik nu contacteren. Ik heb beide stallen uit de openingspost ook opnieuw gecontacteerd om nog eens te gaan kijken op een drukker moment. Het weer is ook niet meer geweldig, dus nu is het ook leuk om te zien hoe de weides en omgeving aan het einde van het seizoen er bij liggen.

Ik moet zeggen dat ik weer bijna overstag was om gewoon voor stal 1 te gaan, tot als ik het verhaal van Ingrid las met de vele verhuizingen op haar stal en de weerslag op de gezondheid van Wiet. Bij stal 1 wordt er op een zeer regelmatige basis evenementen georganiseerd (clinics, buitenritten, dagtochten en dergelijke) die ook voor paarden van buitenaf open staan. Deze paarden worden dan ook gewoon in de weides gezet. Ik had zelf nog niet gedacht aan al de "hustle" en onrust dat dat ook iedere keer weer zal meebrengen voor Cookie. Om nog maar te zwijgen over ziektes, er moet maar 1 paard tussen zitten met een virusje of een eigenaar die niet ontwormt en je zit er maar mee.

Bieb, ik denk dat jij gewoon minder miept dan ik. Beide plekken zijn gewoon goed, punt, en ik kibbel verder over de details. Ik ben ook gewoon zo rotverwend met mijn paard op een minuut fietsafstand en volledige zeggenschap over alles. De knop omzetten en focussen op de voordelen en niet op de punten die ik verlies, dat moet ik doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013 15:42 

Je hebt tijd hé.
Moet zeggen dat ik maar op 1 stal ben gaan kijken en dat was direct goed. Er zijn een paar puntjes maar er is altijd overal wel wat.
Nita is al minstens 3x verzet van paddock, telkens andere buren. Eerst stond ze alleen, nu samen met een dominantere merrie waarvan het afwachten is hoe vriendelijk die gaat blijven (heeft haar schoft gebroken en houdt zich voorlopig noodgedwongen koest).
Maargoed, ik heb een paard dat alles goed vind. Tegenovergestelde van Wiet op dat vlak. Cook zal er wss ergens tussen zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013 15:53 

Ow jee, ik help niet blijkbaar :P Ik weet niet hoe Coock is. Wiet is wel een extreem figuur he? Ik heb nog nooit een paard zo meegemaakt. En haar vriendin, die steken elkaar aan en zijn twee autisten. Andere paarden van stal (we staan met 24 paarden) zijn even druk als er andere paarden komen, en daarna niet meer. Al zou ik ook niet happig zijn op vreemde paarden in de weides. Ziektes heb je altijd. Ik had het er vanochtend nog over met een stalgenoot, omdat het mij toch wel wat zorgen baart. Maar zij nam haar vorige stal als voorbeeld; 60 paarden (als het er niet meer zijn) en er was Rhino. 1 paard kreeg rhino (en overleed). De buurman kreeg een vleugje mee (verkoudheidsvorm) en verder niets. Later kwam er een ander virusje langs; 2 paarden hadden er last van, de rest van de paarden niet. Dat is best een klein getal op zo'n grote stal. Momenteel zitten wij met het gek*t dat er vliegen zijn en we het 'viezen ogen' virusje hebben, dat gaat blijkbaar wel snel, want inmiddels staat er een 6e met pus ogen. Maar dat houdt je altijd.... ook als je geen aanloop hebt van paarden. Komt deze ziekte van nieuwes? Geen idee. Maar snap je gedachten wel hoor. Ook de aanloop en veranderingen. Maar als daar verder goede afspraken over zijn. Opzich hebben wij het geluk dat je een eigen weide hebt, en dus niet constante verandering van groepen hebt. Daar zou ik niet happy mee zijn, maar goed, leren ze ook weer van..... De handelaar aan de overkant heeft elke week weer nieuwe paarden, en paarden die weggaan en ik zie daar nooit onrustige paarden, maar altijd een vredige kudde.

Je zal nooit een stal vinden die 100% helemaal perfect is. Dat bestaat niet, of je moet ze thuis hebben, en dan nog is het niet ideaal. Op elke stal moet je dingen gaan slikken, op elke stal heb je dingen waar je eigenlijk niet zo heel blij mee bent. Als ze maar niet opwegen tegen de fijne dingen. Die moeten zwaarder wegen. Je verliest altijd wat. Maar je krijgt er ook een hoop voor terug.
Neem wat dat betreft mij maar weer als voorbeeld; ik stond ideaal - dacht ik - met Wiet bij de boer, en zat enorm in de rats dat ik ze moest verhuizen naar een stal met meer paarden, meer veranderingen, en dingen moest delen. Maar ik ben enorm tevreden en had het veel eerder moeten doen. Ja, ik heb nu een rot week achter de rug, maar in het algemeen is Wiet zoveel gegroeid en zoveel beter geworden en chiller geworden sinds we op deze stal staan, ondanks de veranderingen en de vele paarden. Ik heb mijn prive stalletje moeten opgeven, ik dacht dat ik dat vreselijk zou vinden, maar ik vind het heerlijk. Dus zo kan het ook gaan, misschien krijg je juist veel meer, dan dat je denkt te gaan verliezen.

Ik ben ook maar op 1 stal gaan kijken trouwens. De stalhoudster adviseerde mij nog om ook andere stallen te bekijken. Maar dat heb ik nooit gedaan :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013 17:04 
Moderator

Als ik nu nog ergens anders zou kijken, dan ga ik dat spiegelen aan die ene stal EN huidige stal. Dan vind ik dus altijd meer nadelen dan bij de vorige. En ja ik ben gelukkig ook vrij makkelijk. Paard moet buiten kunnen en in kudde en we moeten veilig buiten kunnen rijden.Al de rest is extra en mooi meegenomen. Natuurlijk heeft ook deze stal nadelen, verder weg van campus bijvoorbeeld. Maar goed, hij staat nu op een uur rijden. Dan woon ik er hopelijk bij en van elke dag 10km heen en terug fietsen krijg je niks. Hij zal door de hoeveelheid ruwvoer misschien wat sneller dik worden. Maar beter genoeg te eten, dan te weinig naar mijn zin. Dan zorg ik wel voor meer beweging. Het is daar veeeeeeel drukker als wat we gewend zijn (eigen stukje en nu rustig bij de boer), maar daar moeten hij en ik maar gewoon mee leren omgaan. Hij zal dan niet het hele jaar op de wei staan, ach buiten op het harde en paddock is ook wel best. Je kan tenslotte niet alles perfect hebben. Als ik kijk naar Ing en Wiet, die redden het ook, staan er toch ook prettig en zijn als puntje bij paaltje komt er op vooruit gegaan. Elk paard moet wennen, de ene meer als de andere. De ene kan meer drukte en kleine verandering aan als de ander, maar denk over het algemeen dat ze uiteindelijk allemaal wel hun draai en plekje zullen vinden :ja:

Je moet uiteindelijk een stal kiezen waar je een prettig gevoel bij krijgt als je het erf op rijdt en er rondloopt. Waar je tevreden weer van naar huis rijdt, of dat nu 2, 10, 30 of 50 minuten rijden is. Nadelen hou je altijd, als je maar zorgt dat de voordelen je belangrijkste wensen dekken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2013 20:16 

Zolang jij je er goed bij voelt hoe jou paard er bij staat behandeld en gevoerd etc word dat vind ik het belangrijkst. Dat je hem na het rijden of verzorgen met een gerust hart kan achter laten.
En idd ieder stalletje heeft zijn minpunt dat is hier ook hoor ...enfin.

Ik geloof wel dat Pj er tevreden van was. Was allezins een mooie piste en nette stallen en de wei waren postzegelstukjes denk ik. Maar toen was het winter weet niet of dat in de zomer anders is.
Ben eens benieuwd naar epona ?:)

ben op kapaza ook nog een stal tegengekomen met binnenpiste enzo maar was meer mijn kanten uit ( overwinden).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013 10:10 

Ik wou net zeggen dat niet elk paard zoals Wiet is, nav je opmerking over veranderingen etc.

Eerlijk, over virussen en wormen hoef je je normaal gezien niet zo druk te maken. Een normaal gezond paard heeft voldoende weerstand, en als jij netjes je schema's in acht houdt beperk je de kans tot besmettingen. Verder zou je dat ook gewoon kunnen vragen, worden die paarden ietwat apart gehouden of echt alles op 1 grote wei. Want dat laatste zou bij mij wel bezwaarlijk zijn. Dat er vreemde paarden langskomen, ala, maar ik wil niet elke dag wisseling in de samenstelling op de weides. Mocht je paard er wel gevoelig zijn, dan ben je daar snel genoeg achter en kun je er rekening mee houden, maar het gros van de paarden heeft er weinig last van. Echtwaar :)

En probeer idd die knop om te zetten, het is nooit ideaal. Zelfs aan huis, en zelfs je huidige situatie heeft minpunten :knuddel: Belangrijkste is dat de basispunten goed zitten (huisvesting, voer, sfeer) en de rest van de details wen je wel aan, of kun je wat mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013 18:02 

Ik heb toch wel veel aan dit topic en aan het advies dat gegeven wordt. Ik kan mezelf in zulke twijfels echt verliezen en dan is het leuk om het gewoon eens rationeel neergeschreven te zien staan. Ik word al minder mieperig. Op dit moment neig ik meer naar stal 1, al wil ik dan wel de prijs eens bespreken. Ik wil zelf voor voer en vlas zorgen, maar dan moet er echt wel wat van de prijs af (230 euro is het ondertussen al).

Cookie heeft in haar leven al vaak afscheid moeten nemen van paarden en het is toch nooit echt drama geweest, dus dat is al positief. Een vergelijking met Wiet is daarom inderdaad misschien niet zo slim. :+

Maya, er zijn verschillende weitjes dus waarschijnlijk dat de "vreemde" paarden wel afzonderlijk staan, enkel in zicht- en gehoorafstand.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur