Paardenforum Cavaletti

Het is nu 04 jun 2020 12:32

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Springangst en galop
BerichtGeplaatst: 01 jan 2014 01:46 

Haaai :D
Ik heb dus een of andere angst voor springen, 20 cm gaat nog. 30 cm word al spannender en hoger doe ik met een plas in mn broek zo ongeveer. en mijn houding is ook niet al te best. iemand hiervoor tips?
en galop... ik durf het wel, maar alleen rustig, terwijl ik eigenlijk steeds op wat vurigere paarden word gezet... hard vind ik geweldig, op een stevige rug, over een zandvlakte en een pony die een beetje te remmen is, heb het ooit op een haflinger gedaan, de eerste 40 meter was 'eng' maar daarna was het kicken en vond ik het jammer dat we alweer gingen draven en stappen. maar in die rijbaan, lijk ik wel minder controle te hebben over het paard, en aangezien hij keuze heeft uit: naar een van de andere 9 paarden toelopen/naar mij luisteren, loopt ie toch liever een paard achterna, en aangezien die dan vaak langzamer gaat (het paard voor mij) rent mijn paard er bijna doorheen, hier tips voor?

En nee.. ik heb geen eigen paard, maar rij iedere week 1x op de manege, en niet elke weer op dezelfde.

Profiel  

Berichttitel: Re: Springangst en galop
BerichtGeplaatst: 02 jan 2014 11:39 

niemand?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014 11:58 

Les blijven nemen, en duidelijk aangeven op de manege waar je grenzen liggen, of waar je bang voor bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014 12:25 

Tja, ik ga iedere week standaard op les. steeds op andere paarden (rij niet veel meer op pony's) die allemaal een eigen karakter hebben... dus ben ook wel het en en ander gewend.. ik ga in de zomer ook op ponykamp (erve meenderinkboer) en daar kan ik gelukkkig mn eigen springnivo bepalen ,en stoppen wanneer ik wil :) das wel heel fijn, want ik en springen worden nooit beste vrienden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014 12:51 

Als je bang bent om te springen, dan spring je toch gewoon niet? Ik spring ook al jaren niet meer, maar heb nog net zoveel plezier in het paardrijden hoor :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 12:28 

Oke heb even goed je stukje tekst gelezen en op het strand kwam je los, durfde je wel te galopperen.
Mij lijkt juist op het strand enger om te galopperen dan in de bak.... Vraag aan je instructeur of een tijdje op de wat niet vurige paarden/pony's mag.. wat meer vertrouwen krijgen !
En ja springen... waarom moet je springen? En anders gewoon oefenen met 20 cm meerdere malen.... en dan steeds een beetje hoger..

Succes!
:)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 12:34 

Het is trouwens niet de bedoeling om oude topics weer omhoog te halen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 12:42 

Norrit schreef:
Het is trouwens niet de bedoeling om oude topics weer omhoog te halen :)

Waarom niet :-| geef haar alleen maar tips !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 18:19 

Een topic waar langer dan twee weken niet op gereageerd is, word als een 'oud-topic' gezien. Daarop mag je niet meer reageren. Dat staat in het reglement.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 18:46 

Ik heb iets wat je misschien wellicht kan helpen.
Ten eerste trek je niet te veel aan van anderen. Lekker laten vinden, dat is hun probleem. Zij kunnen onmogelijk voelen wat jij voelt. Als je teveel gaat luisteren naar wat anderen vinden ga je steeds verder van jezelf weg. Blijf bij jezelf en luister naar je eigen gevoel. Als jij iets eng vindt, dan vindt je dat gewoon.

Ten tweede maak een durf lijst van springen wat je wel en niet durft. Dat is vaak meer dan je denkt. Misschien durf je geen hoge steilsprong te nemen maar misschien wel een wat hoger kruis. Hou je durflijst bij, iedere keer als je iets nieuws gedaan hebt, zet je dat erbij dit kan je echt helpen.

Ten derde voel je angst. Dat klinkt misschien raar, je wilt je angst juist helemaal niet voelen. Dus je doet maar net of je angst er niet is. Maar ondertussen lijkt het wel of die angst de hele tijd op de loer ligt. Klaar om jou lastig te vallen. Nu doe je precies het tegenovergestelde. Je neemt je angst bewust waar. Waar voel je dat het meest?
Is dat in je buik, voel je het aan je handen of word je bijvoorbeeld duizelig?
Let gewoon eens op wat je precies voelt. Kun je er ook mee spelen? Kun je je angst bijvoorbeeld een kleurtje geven? Kun je de plek van de angst ook veel groter maken? Of kun je die bibberende handen nog harder laten bibberen?
Let dus eens bewust op wat je voelt in je lichaam als je bang bent. De kans is groot dat door juist je aandacht erop te richten je angst al minder wordt.

Ten vierde de veiligheid voor jou en je paard.
Je kunt een hoop angst voorkomen door goed over de veiligheid van jou en je paard na te denken. Springen met een dressuurzadel is een stuk griezeliger dan met een springzadel. Als je bang bent om te vallen kan een bodyprotector of airbagvest je een veiliger gevoel geven.

Ten vijfde verleg geleidelijk je grenzen.
Bedenk een heel klein stapje dat je zou durven zetten. Durf je wel 20cm te springen, probeer dan eens de 30cm rijd op de sprong af en doe net je ogen dicht voor de sprong en spring mee met je paard. Dit doe ik zelf ook wel eens dit werkt bij mij echt goed, daarna durf ik de sprong gewoon te springen zonder angst. Leg de lat vooral niet te hoog. Door hele kleine stapjes te doen is de kans groot dat je een succeservaring hebt. Dat je net weer iets extra’s durft. Vergeet vooral niet dat te noteren op je durflijst.

Kortom: het is geen schande om angst voor springen te hebben. Door slim met je angst om te gaan zul je steeds meer gaan durven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 dec 2014 10:41 

het is normaal dat een paard achter de andere aanloopt in de les het is een kudde dier en over het springen mijn enigste tip is niet denken dat je gaat vallen
want dan ga je juist vallen geen angst hebben zie het leuke er van in om hard te gaan dan gaat vanzelf de angst weg

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 dec 2014 16:03 
Moderator

Oud topic -> Slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur