Paardenforum Cavaletti

Het is nu 07 dec 2019 08:35

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 mei 2014 18:49 

Hallo iedereen,
ik werk nu met tsarina, maar ik begin nog maar net. Ze is 22 jaar.
Ik heb geprobeerd haar de clicker aan te leren door eerst te klikken en dan te belonen met een wortel,...
En dat steeds opnieuw. Maar ik denk niet dat ze het door heeft. Allereerst heeft iemand daar tips voor?
Dan heb ik haar een tiental keren een target aan later raken, dat ging redelijk
Daaarna heb ik haar laten volgen in stap en draf, ook dat ging goen maar als ik stop, stopt zij niet.
Dus zij stopt pas als ik iets harder aan het touw trek. Hoe kan ik haar laten stoppen als ik wil? Iemand tips?
Dan wou ik ook nog een oefening proberen die ik op internet heb gezien.haar mijn eigen ruimte laten respecteren,
daarvoor moest ik haar laten stoppen en naar achteren stappen, dan met een zweepje zwaaien
en zorgen dat ze niet dichter komt dan ik wil. Maar ik heb het probleem dat telkens als ik naar achter gaat gaat ze mee
Dus hoe moet ik dat dan doen? Alvast bedankt.

Vele groeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 mei 2014 21:53 

Iemand vragen die ruime ervaring heeft met omgang & grondwerken en daar samen mee dingen gaan doen ipv zelf om te klooien :?
Paardjes zijn vergevings gezind gelukkig, foutjes maken mag, begin je volgende keer opnieuw.

Je noemt n.l. hierboven een aantal dingen die je normaal vrij vlot "erop" zet mits duidelijk goed getimed(!) en in over en weer respect.
In jullie communicatie gaat blijkbaar wat mis, paardje reargeert vanuit z'n natuur op jou maar dat moet je leren van een ervaren iemand om daar juist mee om te gaan.
Dat omgaan leer je niet van forum of internet, maar door mee te doen met ervaren iemand.
Zit die basis goed, kun je zelfstandig verder stapje voor stapje.

* tientallen keren targeten is teveel en doodsaai , paar keer met verschillende objecten is zat.
* clickeren & belonen vergt perfect timing om het goed aan te leren, weet je doel van clickeren ?
* paard laten volgen in jou tempo & stoppen en niet in jou ruimte mogen komen is respect kwestie en de basis van de dagelijkse omgang.
De aanpak & herhaling daarin moet je kunnen aanvoelen en doseren per paard & karakter.
* bouw rust en overdenk momenten in, dender je in sessie achter mekaar door, kun je terecht subtiel verzet gaan verwachten van paardje.
* Sommige paarden vinden er geen zak aan, dat hele grondwerk gedoe :lol: maken zich totaal niet druk of blij.

Voorbeeld van twee contrasten:
Bij onze friese dame herhaal ik dat oefenen halthouden elke keer als we samen zijn, en moet er soms best nog "hard" in om haar duidelijk te maken dat ze dus NIET door me heen mag buffelen.
Werk ook met sportpaardje wat je los kan aansturen naar halt met stem en vingertje omhoog, die gaat in de noodrem als je een halt geeft op stem ;-) vanuit de galop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 mei 2014 19:42 

Persoonlijk zou ik stoppen met dat clickeren en belonen met voedsel. Meelopen aan het halstertouw, stoppen wanneer jij stopt en achteruit gaan zijn echt basisdingen die een paard gewoon moet doen zonder er een kunstje van te maken.
Ik zou een ervaren persoon erbij halen die jou echt kan laten zien hoe je het moet aanpakken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur