Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 dec 2018 01:03

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 23:40 

Hallo Allemaal,

Ik vraag me wel eens af wat het maximale gewicht zou moeten zijn van de ruiter om op een paard te rijden.
Stel je hebt een lux gebouwd paard van 160 en die weegt 500 kilo de ruiter zou 70 kilo mogen wegen moet je daar dan ook het zadel erbij optellen
En Hoe zit dat met een D of E pony
Ik hoor ook vaak dat koudbloeden wel veel gewicht kunnen dragen maar dat blijkt ook niet altijd waar te zijn. omdat je ook naar de rug moet kijken of die veel gewicht dragen aankan
Ik hoor graag van jullie hoe je dit het beste uit kunt rekenen per paard en pony

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2015 00:05 

Meestal wordt gerekend met een percentage van het gewicht van het paard, maar de details zou ik ook niet weten. Wel heb je veel verschil in de bouw van paarden, heel in het algemeen kan een paard met een kortere rug naar verhouding wat meer gewicht dragen dan een paard met een verhoudingsgewijs langere rug.
Als je een specifiek paard in gedachten hebt dan kun je het beste even een dierenarts die het dier ook kent, vragen wat hij aan zou moeten kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2015 14:25 

Gevonden op internet

Ik hoef mij dus nergens zorgen over te maken

Paard - hoogte - gewicht paard - maximale gewicht ruiter - percentage van gewicht paard

Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%

IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%

IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%

Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%

Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%

Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%

Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%

Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer belasten.
(Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de doorbloeding weer goed op gang komt.

Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen. Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:
Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, Fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2015 11:14 

Grove stelregel is dat het paard 12 tot 20% van zijn gewicht mag dragen.
Afhankelijk van onder andere: het ras van het paard, evt overgewicht paard, lengte van de paardenrug, lengte van de ruiter, balans van de ruiter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2015 01:30 

pullie schreef:
Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, Fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Kleine correctie:
Arabieren zijn ondanks hun ranke bouw oersterk, die dragen makkelijk volwassenen van 80-90 kilo nog. Zijn mede daarom ook erg gewild in de endurance sport. Alleen moet je jezelf wel afvragen of ze niet te klein voor jouw lengte zijn..

Tevens kunnen andalusiers, friesen en quarters door hun sterkere bouw méér gewicht dragen dan een kleine kwpn, ik zou ze in dezelfde categorie zetten met de categorie eronder en inschalen naar tot 90kg ruitergewicht. Bedenk dat dit alle drie van oorsprong werkpaard rassen zijn! Andalusiers en quarters onder de man, friesen meer aangespannen, maar toch..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2015 20:37 

WAarom mogen ijslanders pas ingereden worden met hun 7e? Volgens mij heeft dat te maken met dat er zulke grote lummels op rijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2015 00:30 
Moderator

Ik zou je er nog eens in verdiepen. Ten eerste rijden er niet alleen volwassen mannen op IJslanders. Ten tweede is het geen kwestie van mogen. Daarbij sluiten de groeischijven van IJslanders echt niet jaren later als van andere rassen. En ik vraag mij af hoe je komt op de leeftijd van inrijden van IJslanders als het gaat over maximum gewicht wat een paard mag dragen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2015 18:03 

Ik denk dat het 20% van zijn/haar eigen gewicht is. Dus een shetje van 200 kilo, kan 40 kilo dragen, maar dan mag je niet meer actief rijden. Bij grotere paarden is de berekening volgens mij anders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2015 23:54 

Waarom zou je de Shet niet meer actief mogen rijden dan? Er was een Shet die Z gelopen heeft en daar zul je toch actief voor moeten rijden om dat niveau te halen.
Met mijn Shet reed ik ook niet alleen maar stapritjes hoor. We hebben zelfs overwogen om aan de Duindigt ponyrennen mee te doen.
En ik denk dat je niet alleen naar het gewicht van een paard of pony moet kijken. Zo vet als mijn Shet nu is zou ik er dan (procentsgewijs) misschien wel weer op kunnen stappen :lol:
Bouw, conditie en kunde van de ruiter spelen ook in grote mate mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 13:33 

Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen levend gewicht en dood gewicht. Dood gewicht is extra zwaar, het gaat niet mee met de beweging. Overgewicht is doodgewicht. Dat zit namelijk plaatselijk, op buik, of kont, en dat beweegt eerder tegen dan mee.

Dus als je iemand hebt van 90 kilo die slank is, of een veel kleiner iemand van 90 kilo die echt dik is, dan zal die eerste het paard veel minder in de rug komen dan die tweede.

Verder zal het ook verschil maken of een paard veel bot en massa heeft of juist ielig gebouwd is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2015 20:49 

Bij mijn laatste manege hanteerden ze een maximum gewicht van 100 kg voor de paarden. Maar als je daar in de buurt zat moest je wel op de grotere paarden. Toch heeft t ook te maken met of je kan rijden of niet, ook een ruiter van 70 kilo dit niet kan rijden is lastiger voor een paard dan een ruiter van 90 kilo die het wel kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 15:46 
Moderator

Oud topic -> Slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur