Paardenforum Cavaletti

Het is nu 12 dec 2018 21:21

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 20:03 

Ooit zou ik graag met Cookie op pad kunnen gaan. Nu moet ik daar best wel nog een hele tijd voor sparen, dus echt voor de nabije toekomst zal dit niet zijn. 8)
Maar zo kwam ik wel bij de vraag wat nu eigenlijk handiger is in welke situatie? Ga ik beter voor een trailer of spaar ik dan nog even door voor een B-vrachtwagentje? Waarom hebben jullie voor een bepaald vervoersmiddel gekozen?

Ik heb zelf al even de voor- en nadelen opgelijst die mij nu zo snel te binnen schoten. Ik ben benieuwd of jullie dit kunnen aanvullen/nuanceren.

Trailer
Voordelen
- goedkoper in aanschaf
- meer (tweedehands) keuze
- auto kan daarnaast ook voor dagelijks gebruik dienen
- met een tweepaards kan je stalgenootje/buitenrijmaatje meenemen
Nadelen
- E rijbewijs nodig
- goede trekauto nodig die duurder is zowel in aanschaf als in dagelijks verbruik

B-vrachtwagentje
Voordelen
- comfortabeler voor het paard
- meer ruimte (je kan op de vrachtwagen opzadelen)
- je kan voor dagelijks gebruik een klein, zuinig autootje erbij hebben
Nadelen
- duurder in aanschaf
- je bent belasting en verzekering aan het betalen voor iets waar je maar een paar keer per maand/jaar de weg mee opgaat

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 21:40 
Administrator

Het lijkt me wel heel fijn zo'n vrachtwagentje.
Ik heb ooit gekozen voor een trailer omdat dit goedkoper is. Een grote auto voor dagelijks gebruik is inderdaad wel duurder in wegenbelasting en verbruik maar ik was toch toe aan een gezinsauto dus ik heb de auto gehouden ondanks dat ik geen paard meer heb.
Grote auto's zijn overigens tweedehands niet duurder in aanschaf (althans hier niet) Juist de kleine zuinige auto is behoorlijk waardevast.
Dat is voor mij ook de reden waarom ik niet persé een kleinere auto wil. Ik rij te weinig kilometers om een duurdere aanschaf weg te laten vallen (of hoe zeg je dat) tegen het lagere verbruik en wegenbelasting.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 00:14 
Moderator

Qua veiligheid ben ik voorstander van een vrachtwagen(tje). Zeker als ik denk aan verkeersituaties a la de ring van Antwerpen, gigantisch lange file en/of een noodstop. Paarden staan daar toch fijner in. En er zijn nogal wat mensen die weleens bijna vergeten dat achter een auto nog wat kan hangen. En bij noodstop met trailer zit je echt te bidden dat die recht blijft (ook als je verder nooit aan bidden doet :clown: ).

Tevens qua comfort, denk ik dat veel paarden ook liever in een vrachtwagen staan. Ken toch wel paar gevallen die liever niet een trailer inlopen, maar wel zo in een vrachtwagentje. Of die de trailer compleet afbreken, maar geen krimp geven op een vrachtwagentje. Die ik eens in mee ben gereden stonden de paarden achteruit. Op de camera in de gaten gehouden, die stonden echt heel erg rustig.

Nadeel: duurder in aanschaf, aparte auto nodig en idd als je niet vaak ermee rijdt is het wel een duur iets wat niks staat te doen, verbruikt ook wel wat aan brandstof denk ik. Maar, door het gemak waarmee je zo weg rijdt ermee, ben je denk wel sneller geneigd om ermee weg te gaan voor bv een buitenrit wat verderop dan dat je eerst de trailer aan moet gaan koppelen. Dus misschien dat je er juist meer gebruik van maakt, dan wanneer je een trailer hebt staan. Oh nog een nadeel: waar kan je 'm parkeren als je 'm niet gebruikt. Trailer is bij de meeste stallen geen probleem, maar vrachtwagentjes moeten ze wel net plek voor hebben denk ik?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 09:30 

Ik mis 1 levensgroot nadeel bij het vrachtwagentje. Je komt met een B-rijbewijs vaak niet toe qua gewicht of vereisten die je nodig hebt als je zo'n groot paard hebt. Zeker met die omgebouwde. Dus dan zou je voor een nieuwe kunnen gaan, die kosten echter maar een slordige 35/40k. Iets wat ik echt absurd veel geld vind voor een vrachtwagen. Dan zou ik persoonlijk eerder voor mijn C-rijbewijs gaan, en een grotere tweedehands vrachtwagen kopen. Weet je zeker dat je met je rijbewijs goed zit. Met een B-rijbewijs mag je totale combi natuurlijk maar 3.500 kg wegen. Beetje busje + opbouw komt al snel al een behoorlijke dot gewicht. Dan kan je alleen je pony meenemen en geen paard + bagage.. Wellicht dat je met BE vrachtwagens wel iets meer mogelijkheden biedt, daar mag de totale combi toch 4.250 kg wegen, maar ook dat is aan regels gebonden.

Verder noem je nog een aantal specifieke voor en nadelen. Zoals dat een vrachtwagentje comfortabeler is, dat betwijfel ik, want dat hangt volgens mij heel erg af van welk type / model je hebt. Ik ben het 100 % met je eens dat een vrachtwagen fijner is, is absoluut mijn grote droom. Maar dan wel een goede, en voor mij valt het gros van die B of BE vrachtwagentjes daar niet onder..

Verder, Brenda noemt dat je met een vrachtwagen sneller op pad bent. Als je elke week je combi gebruikt wel (voor bijv. naar les) denk ik, maar als je hem gebruikt zoals ik een trailer, die soms weken stil staat. Dan niet, omdat rust roest, en motoren vinden het niet altijd grappig om lang niks te doen.

Los daarvan, je vroeg naar de redenen, waarom mensen ergens voor kiezen. Ik ben destijds (9 jaar terug) voor mijn BE-rijbewijs gegaan omdat ik graag met 2 pony's op stap ga, dan heb je eigenlijk altijd wel BE nodig. En daarnaast hou ik niet van het gereken van of ik wel of niet met een combi op stap kan. Vroeger waren de regels iets ingewikkelder dan nu. Verder heb ik zelf geen trailerauto, maar in mijn omgeving wel voldoende mensen met een zware auto die ik ook mag gebruiken. Had ik die niet, dan is het zelfs een optie om een zwaardere auto te huren. Heb op t blauwe forum wel eens berekeningen gezien dat je gemiddeld gezien goedkoper bent door een auto en trailer te huren voor een weekend, dan aanschaf etc.

Verder ben ik dus in het gelukkige bezit van een eigen trailer. Deze heb ik een jaar of 4 terug aangeschaft. Daarvoor kon ik er altijd een lenen, maar ik wilde gewoon zelf ook een stuk flexibeler zijn. En daar ben ik nog altijd heel erg blij mee. Was een flinke investering, maar ben gelijk voor nieuw gegaan, wat me eigenlijk ook nog heel goed meeviel qua kosten. Specifiek volgens de eisen die ik prettig vind (hufterproof, niet al te hoog eigen gewicht, op de papieren staat bijv 760 kg, is in werkelijk 840 kg op de weegbrug). Maar ook veilig, anti slip rubber op de klep, stangen die makkelijk losdraaien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2015 11:59 

Ik laat me (en paard) rijden :+ .

Die b-vrachtwagentjes vind ik ook reuzehandig maar niet alle paarden zijn er fan van. En groot nadeel is idd dat je er nog een auto naast moet hebben en dat ze pokkeduur zijn.

Nita laad makkelijk in zo'n vrachtwagentje maar staat vervolgens tijdens de rit geen seconde stil en hinnikt bij elke bocht/bobbel/stop. Om er dan compleet bezweet weer af te komen.
Op de trailer heb je iets meer overtuigingskracht nodig om haar er op te krijgen maar ze reist wel rustig.
En het beste volgens haar is een grote vrachtwagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2015 13:56 

Ik heb voor de trailer gekozen.
Reden; voor die paar keer dat ik'm gebruik kan ik geen vrachtwagen onderhouden/betalen.
Aanschafprijs.

Voordeel van mij is dat ik een kleine zuinige (goedkope) auto heb en een dikke oldtimer die de trailer wel mag trekken zo hoef ik geen (dikke,dure) volvo aan te schaffen.

En de oldtimer kost 120,- per jaar aan wegenbelasting-dit omdat het een diesel is- en ik mag er in de maanden Dec-Jan-Feb niet mee rijden maar verder kost die mij erg weinig.

Femke is trailer gewend en staat daar prima in,geen idee hoe zij het doet op een vrachtwagen.
Wel zijn er trailers waar je het paard andersom in kan laden,zijn van die hele hoekige 4kante trailers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2015 10:55 

Wij hebben het ook wel eens over een vrachtwagentje gehad. Echter voel ik mij dan "verplicht" om vaak op pad te moeten. En nu doen wij dat met de stal wel regelmatig, maar denk dat je uiteindelijk met auto/trailer minder duur uit bent.
Ook al heb je dan ook een zwaardere auto nodig. Die is ook weer handig met andere dingen. En die gebruik je wss dagelijks.
Ik hou het voorlopig fijn bij een trailer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur