Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 dec 2018 01:09

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vreemde gewoontes?
BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 18:03 

Ik heb een shetlander van 6 jaar oud, een schat van een beest. Sinds vorige zomer heeft ze er een vriendje bij, onze geit.
Nu merk ik de laatste 2 maanden dat ze de uitwerpselen van de geit begint op te eten. Voor ze bij de geit stond, liepen er ook al kippen bij haar in de wei, hier heb nooit gemerkt dat ze de de uitwerpselen van hen opat. Ze staan samen op een weitje waar vrij weinig gras op staat, omdat ze ongelooflijk vatbaar is voor koliek of krampen.
Ik heb al geprobeerd het haar te verbieden, maar ik kan er ook niet altijd zijn en alle kakjes van de geit opruimen is ook onmogelijk.

Ik vraag mij dus af of dit schadelijk kan zijn en hoe ik het dan kan afleren.

Profiel  

Berichttitel: Re: vreemde gewoontes?
BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 18:57 
Moderator

Het kan duiden op een tekort aan voedingsstoffen. Ze heeft weinig gras te eten op de wei zeg je, wat krijgt ze daarnaast nog?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 19:37 

Ze krijgt elke dag hooi, haver, soms wat droge boterhammen en natuurlijk ook wat snoepjes.
Nu mag ze ook soms op een andere wei met gras staan, maar niet zo lang omdat er binnenkort weer heel veel voedingsstoffen in het gras zitten. Anders krijgt ze koliek.
In de zomer en een deel van de winter mag ze er de hele dag op staan, zodat het gras ook kan herstellen.
Ze heeft ook altijd een liksteen met mineralen ter beschikking

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 20:25 

Hoeveel hooi krijgt ze? Het kan duiden op een tekort. Maar kan mij ook indenken dat als ze heel schraal wordt gevoerd ze ook gewoon honger/verveling kan hebben. Meer hooi in dan nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 21:19 

ze krijgt dagelijks ongeveer een kwart van een baal hooi.
Verveling kan natuurlijk ook, maar dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk met haar vriendje (die is absoluut niet saai :) )
Ik heb ook al verschillende dingen geprobeerd om haar bezig te houden, maar tips zijn altijd welkom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 maart 2015 22:44 
Moderator

Als dat vriendje enkel die geit is. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als een ander paard/pony.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 maart 2015 20:05 

Mijn Shet kreeg 's morgens èn 's avonds een kwart baal hooi. Misschien toch iets meer hooi geven?
Of iig de porties verdelen over de dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 maart 2015 20:44 

tja, in de vakantie zal ik dat wel kunnen doen ( extra hooi geven)
maar tijdens de week zit ik op school en is er niemand thuis.
Maar ik kan natuurlijk het wel voor school proberen geven.
Nog enkele tips tegen de verveling?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 apr 2015 13:45 

Het is niet zo uitzonderlijk als paarden verse paardenmest eten, je ziet dat wel eens. De laatste keer dat ik het merkte was zelfs in een weide vol gras.
Het schijnt dat het is om hun darmflora met nieuwe verteringsbacterien aan te vullen.

Bij veel pony's heb je natuurlijk de problematiek dat ze eeuwig op dieet moeten staan of Anders komen ze veel te vet of worden ze hoefbevangen.
Die haver, brood en snoepjes zijn dus niet de ideale aanvullingen voor het dieet.
Een shet heeft meer dan genoeg met hooi, stro en gras.
Als je geen koliek wil moet je vooral heel geleidelijk omschakelen van hooi/stro naar gras of omgekeerd. Beide vragen een andere darmflora en die heeft een tijdje nodig om te groeien, 1 à 2 weken.
Er staan heel goede dingen over voeding van pony's op paardnatuurlijk.be

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015 08:39 

Krijgt hij maar 1x per dag hooi?? Of geef je dan zoveel dat hij de hele dag door kan eten??

Mij persoonlijk gaat het mij aan het hart dat hij alleen staat... Een geit is geen pony of paard dus niet te vergelijken met een soortgenoot. Dus ga alsjeblieft op zoek naar een pony-maatje erbij, want dit is zielig en over niet al te lange tijd ook verboden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015 15:49 

Ja, ik zou ook heel graag nog een pony-maatje erbij hebben. Maar daar hebben we spijtig genoeg geen plaats meer voor.
Wel gaat ze af en toe eens wandelen met andere pony/ezel erbij.
Als het kon, zou ik het doen, maar het gaat niet...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015 17:33 
Moderator

Persoonlijk zou ik dan een andere oplossing zoeken. Maar ik vind paarden in hun eentje, zonder directe buren waar mee te neuzen valt, dan ook gewoon not done :nein:

Als dit probleem niet ligt bij de voedingsstoffen die je pony binnen krijgt. Dan is het grote kans door verveling. Wat weer een logisch gevolg zou zijn van het alleen staan. Een paard snapt een geit niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 apr 2015 23:04 

Dan moet je kiezen voor je shetlander en die weg doen naar een adresje waar hij/zij wel gelukkig kan zijn met soortgenoten en een geitje erbij halen voor dit geitje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2015 16:50 

Is er niemand in de buurt die ook een stukje grond heeft met een shetter/paardje erop?
Kan je ze samen zetten.

Geit is vergelijkbaar met dat jij in een kamer zit samen met een iemand uit China die niet helemaal 100% is......
Je snapt elkaar niet,je spreekt de taal niet en je hebt gezelschap maar je hebt er niks aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015 09:28 

nelevr schreef:
Ja, ik zou ook heel graag nog een pony-maatje erbij hebben. Maar daar hebben we spijtig genoeg geen plaats meer voor.
Wel gaat ze af en toe eens wandelen met andere pony/ezel erbij.
Als het kon, zou ik het doen, maar het gaat niet...

Maar dat gaat niet? Dan moet je geen pony nemen als je hem niet kan bieden wat hij nodig heeft. Sneu dat hij alleen staan, een geit is geen gezeldschap voor een paard, dat zijn andere paarden. Dat zijn ook gewoon welzijnsrichtlijnen die officieel zijn opgesteld, dus komt niet uit de lucht vallen.

Eten van poep is gewoon echt OF een tekort OF verveling. Onbeperkt hooi voeren kan dat verhelpen. Als je maar 1x de kans hebt om te voeren, kan je een grotere hooi hoeveelheid voeren in slowfeeders (google maar eens). AL moet je in het geval van een shet je hooi soort daar eigenlijk wel op aanpassen. Graszaadhooi is veel beter om onbeperkt te voeren, daar worden ze niet gevaarlijk dik van. Een soort dat je daarvan kan geven is Veldbeem hooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015 11:00 

Om eerlijk te zijn ben ik niet helemaal met bovenstaande eens. Mijn bruine was veel vriendelijker toen ze er alleen een geit bij heeft dan nu. Nu, al een aantal jaren, heeft ze er een paardenvriendje bij maar echt happy is ze er niet mee. Ik denk dat het ook aan ligt hoe je paard is

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015 18:05 

Dan heb je misschien niet het goede maatje?? Ook daar zit weer verschil in... Mijn merrie kan met alle ruinen, maar niet met merries. Het is niet zo van: koop er een maatje bij en het is goed, maar ook dan moet het klikken. Ik had een shetlandermerrie erbij genomen, maar na een jaar weggedaan omdat mijn haflinger wegkwijnde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015 20:59 

Verknipte paarden kunnen misschien minder goed aarden met andere paarden. Maar Wiet is ook verknipt - haar meest beste vriend was ook een geit. Ze kroelt niet met paarden, maar dat deed ze WEL de hele dag met de geit. Maar was dat oke? En was ze gelukkig? Nee. Want dat was ook de periode waar ze hinnekend naar het hek toe rende als ik er was. Als ik het lichtpuntje ben in het leven van mijn paard, schort er een hoop in haar leven. Als je niet een juist maatje hebt, kan ik goed begrijpen dat je niet vrolijk bent. Maar jou paard is een zeer grote uitzondering op de regel. Als ik al zei, zelfs mijn asociale muts die het meeste lichamelijk contact had met een geit, is veel blijer met paarden maatjes om haar heen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2015 23:47 
Moderator

Het is inderdaad niet altijd het simpele: zet er een paard bij en het is goed/gelukkig. Als ik Idinn op een wei zou zetten met als maatje Juv, dan zou hij echt niet gelukkig worden. Eerder gefrustreerd. Zet ik Ez erbij als maatje dan is hij super gelukkig. Niet elk paard klikt. Net als dat met mensen even goed zo is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur