Paardenforum Cavaletti

Het is nu 12 dec 2018 20:27

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kosten eigen paard
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 17:44 

Kan iemand mij misschien een beetje meer vertellen over de kosten van het hebben van een eigen paard? Ik wil heel graag een Fries, die dan gestald zou worden op de manege bij mij in de buurt. (Dan kan ik er op de fiets naartoe). Maar eigenlijk heb ik geen idee hoe duur het allemaal is. Zoals de hoefsmid en het tuig. Maar ook hoe duur de dierenarts is enzo. Wie kan me hier wat meer over vertellen? Ik ben trouwens een meisje van 11, over 2 maanden 12. Mocht dat nodig zijn om te weten.
Alvast bedankt, Lisa

Edit Karin: Dagboek -> Algemeen

Profiel  

Berichttitel: Re: Kosten eigen paard
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 18:05 

Aanschafprijs is wisselend.
Kosten van stalling kan je zelf vragen want dat is heel verschillend per regio.

Hoefsmid komt gemiddeld om de 8-10 week.
Bekappen kost rond de 30,- per keer maar heeft je paard ijzers nodig dan loopt het gauw richting de 80,- per keer.

Dierenarts kosten zijn niet in te schatten,soms heb je een jaar met enkel de standaard kosten (inenten,wormkuren)
Maar 1x koliek,hoefbevangenheid,cushing en je loopt leeg op die kosten.
Cushing medicijnen zitten rond de 1,- tot 3,- per dag,tel uit hoeveel dat kost per maand.
Operatie's?? Begint vanaf 500,-

Zadel aanschaffen is 1 maar het zadel moet ook goed passend blijven dus regelmatig (1 a2x per jaar) laten controleren.
Verder kan je niet van te voren weten of je paard vaak een massage/fysio/osteopaat oid nodig is dus daar moet je geld voor hebben.

Kortom er is meer dan alleen de ''standaard'' kosten en ik denk dat of je ouders moeten bijspringen of dat je eerst rond moet kijken voor een verzorgpaardje. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 18:20 

Kosten aan materiaal kun je bijna niet op voorhand bepalen.
Je kan wel zeggen dat je zuinig wilt zijn op materiaal, maar als dan blijkt dat je een paard hebt dat aantikt, heb je ineens springschoenen nodig. En dan denk je: ik ga niet voor het duurste gaan. Maar dan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2015 20:46 

Ik denk dat je een gemiddelde van 500 á 600 euro per maand moet aanhouden. Je weet nooit wat er gebeurd. Een hoop kosten komen juist uit het onvoorziene en stalling. De rest kan je zo duur maken als je wil. Maar als je paard ziek is moet je wel een dierenarts kunnen bellen, anders moet je niet aan een paard beginnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 17:18 

Wat is je doel met het paard? De kosten verschillen vaak inderdaad per regio.
Hier kun je ze stallen vanaf 165 euro en dan is er een buitenbak bij.
Wil je het paard op ijzers of hou je ze gewoon blootsvoets, wat in principe beter is. Dan kost bekappen 25 euro en dat doe ik om de 3 maanden, maar dat komt omdat mijn paarden veel over harde ondergrond stappen, dus dan groeit het niet zo hard.

Op een pensionstal is veel verloop en dan is het verstandig om het paard jaarlijks te laten enten. Ik geloof dat dat rond de 30 euro kost. Ontwormen is best duur. tegenwoordig wordt dat veel gedaan op basis van een wormtest a 14 euro. En soms hoef je niet te ontwormen, soms wel, en dan heel gericht. Met bloedwormen ben je het duurst uit, want dan heb je equest nodig.

Wedstrijden rijden is duur. Je hebt een trek auto nodig, en de wedstrijdkosten zelf lopen aardig op. Maar gewoon voor jezelf rijden is ook heel leuk. Ik zou wel les nemen. Dat motiveert. En lessen kosten natuurlijk ook weer geld.

wat wil je met je paard gaan doen, in welke regio woon je? Daar hangen de kosten een beetje van af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 22:53 

Kosten voor een fries weet ik niet, maar ik was voor mijn shet/ Welsh kruising aan huis kwijt:

- Midi balen hooi € 20 euro per 3 week
- Stro 25 kilo pak € 3 - 4,50 euro per week (ruim 1 pak per week)
- Pavo Vital of Pavo koeken € 5 euro ?? per week Kocht grote zakken, voordeliger
- Hoofdstel € 40 euro
- Hoefsmid € 25 euro (elke 12 - 16 weken, hield het zelf ook bij)
- Verzorgingsproducten aanschaf € 50 - 60 euro (shampoo, borstels, antiklit)
- Wormenkuur € vanaf 10 euro tot ??
- Inenten DA € 23
- Halsters € 60 euro (ze had een leren halster)

Dit is een beetje een indicatie, maar ik had mijn smurf destijds thuis staan... maar goed een fries eet natuurlijk wel meer!!
Heb momenteel 2 pony's en ga ervan uit dat ik over de wintermaanden (zonder DA kosten) rond de 100 euro per maand kwijt
ben aan voer en stro (komen aan huis) dan ben ik zelfs nog goedkoop uit

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 aug 2015 15:48 
Moderator

Oud topic -> Slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur