Paardenforum Cavaletti

Het is nu 12 dec 2018 21:29

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 22:17 

Hallo,
ik heb al eerder een bericht geplaatst die met beweging (longeren) te maken had maar omdat het uiteindelijk niet erg positief uitpakte dacht ik waarom zet ik er niet gewoon nog een bericht op en proberen we het hier gezellig te houden?. :)

Maar mijn vraag is:
binnenkort (over ong. een maandje) komt mijn shetlandertje op haar nieuwe plekje te staan zodat ik er dagelijks heen kan.
Nu vroeg ik mij af hoe vaak ik iets met haar kan doen. Ze is nu ong. 17 à 18 maanden en gewend om af en toe een stukje te wandelen.
Dus hoe vaak per week en hoelang? ik weet dat het zeker niet teveel mag zijn omdat ze daar simpelweg nog te jong voor is en haar gewrichten er dus nog niet klaar voor maar alles voor de zekerheid. Omdat het winter is staat ze dag en nacht op stal (en in de zomer 24/7 buiten) dus ik denk dat ze zich daardoor aardig verveelt in deze tijd van het jaar, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Hopelijk kom ik een beetje op ideeën :)
Gr jente

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 22:45 

Ander plekje voor haar zoeken waar ze veel buiten kan lopen met vriendjes en vriendinnetjes. En totdat ze ongeveer 3 jaar is niks met haar doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2015 23:11 

De vorige eigenaar heeft gezegd dat ik vanaf het voorjaar kan beginnen met de beginsels met mennen (zoals langelijnen) dan is ze rond 2 jaar iets ouder. Sommige mensen vinden dit te jong maar sommige niet. Ik ga haar niet voor die paar maandjes weer ergens anders zetten. Al dat verhuizen lijkt me niet erg fijn. Hopelijk reageert er nog iemand anders :) de situatie is nou een maal zo als het is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2015 00:56 

Ander plekje zoeken waar ze dag en nacht op de wei kan tot ze minstens drie jaar is.
Drie jaar is 36 maanden dus zou ze nog 18/19 maanden lekker op de wei met soort- en leeftijdsgenootjes moeten opgroeien, zonder te veel menselijke bemoeienis. Dat is geen "paar maandjes" hoor, da's ongeveer net zo lang als ze nu leeft. Da's anderhalf jaar voor haar om op te groeien en dezelfde anderhalf jaar voor jou om je voor te bereiden en in te lezen.

Als de vorige eigenaar zegt dat jij op 1 januari in zee moet duiken, doe je dat dan ook? :roll:
In èlk topic dat je opent krijg je hetzelfde advies, keer op keer. Maar als je hier advies vraagt, en krijgt, van mensen met veel ervaring wuif je dat advies weg alsof we minder weten dan de vorige eigenaar? Waarom vraag je ons advies dan ???

En nee, jammer voor jou maar de mensen hier gaan volgens mij niet opeens hun mening bijstellen omdat een voor ons onbekende fokker (is het wel een fokker of gewoon iemand die elk jaar wat veulens heeft?) jou wat anders verteld. Ook niet als je telkens een nieuw topic opent om gelijk te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2015 08:49 

Ik zou nu al beginnen om haar te trainen zodat ze met 5jaar rijp voor de slacht is. Heb je eerder paarden/pony's gehad en weet je waar je aan begint?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2015 18:47 

Samen zetten met andere paarden,liefst ook leeftijdsgenootje's.
Ze voeden elkaar op en ze vergeet jou echt niet.

Het is zo verschrikkelijk goed om een veulen (baby) gewoon ook dat te laten zijn.
Een mensenbaby laat je ook niet leren en werken toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2015 21:22 

Een jonge pony dag en nacht op stal hebben is echt not done. Een jong paard moet nog groeien. GOED groeien. En dat kan hij alleen door goed te bewegen. Stilstaan op stal - dag en nacht - is echt not done voor de geestelijke ontwikkeling maar ook voor de lichamelijke ontwikkeling. Dat jij wat met hem wilt doen is daar absoluut geen vervanging van. A) is dat meer belastend, b) mist hij sociale contacten omdat het met jou is en niet met andere paarden (en eventues losgooien vervangt het ook niet en b) dan hou je nog 23 (!!!!!!) uur per dag over dat hij stilstaat. Alleen. Op stal.

Een jong paard hoort buiten te lopen en in een groep. Hoeft niet perse leeftijdsgenoten te zijn, kan ook andere paarden als hij maar sociaal contact kan hebben. Spelen, leren, knuffelen. En het kan ook een grote groeps en loopstal zijn. Dat is binnen, maar nog wel alle ruimte en soortgenoten om te spelen en te bewegen.

Dus nee, ik heb geen tips, behalve het dier te verhuizen waar hij MINSTENS overdag buiten kan lopen met andere paarden.

En ik spreek uit ervaring. Ik heb een paard dat als veulen veel op stal heeft gestaan en weinig met andere paarden. Die kan ik ook niet meer in groepen inscharen omdat die gewoonweg niet heeft geleerd om te gaan met andere paarden. Daarnaast heeft het haar gezondheid en lichamelijke ontwikkeling geen goed gedaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2015 19:54 

overdag staan ze inprincipe de hele dag buiten alleen snachts binnen. denk dat ik het niet goed heb neer gezet ze komt dus overdag buiten te staan :) alleen snachts in een stal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur