Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 dec 2018 01:13

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 nov 2015 14:06 

Volgens mij heb ik het hier al eens gevraagd, maar vermits mijn inspiratie op is en mijn probleem nog niet opgelost, kom ik nog eens bij jullie aankloppen...

Ik ben op zoek naar een paard. Een leuk, braaf, niet te groot (!), makkelijk te laden (...), liefst ook nog mooi paard tussen de 3 en de 6 jaar oud. Niet zo moeilijk te vinden, denk je dan... Wel, dat valt dus vies tegen ;-) Gelukkig ben ik nog een jaartje gedepanneerd met het paard van een vriendin, en is er dus geen haast bij.

Intussen beginnen we ons echter ook te realiseren dat ook Margriet een dagje ouder wordt (ze is er 19 intussen) en zij dus waarschijnlijk geen 10 jaar meer voor de koets zal lopen. Tom kwam met het "geniale" idee dat ik dus maar een paard moet zoeken dat leuk, braaf, niet te groot, makkelijk te laden, liefst mooi en tussen de 3 en 6 jaar oud is... en dat ook voor de koets kan!

Tja. Iemand die daar ervaring mee heeft? Is dat überhaupt aan te raden? En wat voor paard moet ik dan zoeken?
Nota: in onze club mogen geen Friezen, Fjorden, Haflingers, Arabieren, Tinkers, trekpaarden, dravers, iets onder de meter 56, ... ingeschreven worden, dus al die rassen vallen sowieso al uit.

Sigh! Who can help me?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015 16:50 

Wou ik dus Fries roepen. Waarom is er zo'n lange lijst 'niet toegelaten'?

Tuiger? Je moet wel van hun gangen houden.

In principe kan ongeveer elk paard voor een kar geknoopt worden hé, kwestie van ze het aan te leren. In de mensport zie je toch ook zat warmbloeden lopen.
Ken ook mensen die hun lusitano/lippizaner voor de kar en onder het zadel hebben, gaat goed.

Ik zou vooral letten op het lief, braaf en makkelijk te laden. Al de rest is dan wel aan te leren. Nja, alles is aan te leren, maar een goede basis helpt wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015 18:53 

Iets van een Freiberger? Of anders een Gelders of een Groninger?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2015 20:40 

Dan zijn de paarden van mijn buurman heel geschikt! Zijn Tuigpaarden, maar net te veel rijpaard om daar echt voor door te gaan! Hij verkoopt ze altijd aan een handelaar en die beleerd ze onder het zadel en voor de wagen en verkoopt ze dan door.

Ik denk dat je wel in de regio moet gaan zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 16:01 

Gelderse natuurlijk :biggrin:

Even offtopic, wat raar dat die club van jou zo'n lange zwarte lijst heeft, waarvoor is dat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 nov 2015 23:11 

Een grote Welsh Cob lijkt me wel bij jou passen. In de D's zijn er zeker te vinden die aan de maat voldoen.
Je kunt ze zelfs bij jou in 't dorp vinden!

Ik PM het adres wel even door

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 10:16 

Thanks voor de reacties iedereen...

De lange lijst van not-done (waar dus ook Welsh, tuiger, Gelders, ...) in zit heeft te maken met de groepsdressuur. Persoonlijk vind ik het onzin vermits ik commandant ben en dus nooit, never, nada, ... meerijd... Dus maakt het ook niet uit met wat voor paard ik zelf rijd...

Alles onder de 1.48 mag ik trouwens sowieso niet inschrijven landelijk gezien. Ahrhgh... :(

Intussen zijn we al maar aan het kijken voor een tweespan pony's en dan eentje apart voor mij. Mss iets eenvoudiger. Gek word ik er van...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 21:04 
Administrator

Spuit 11... waarom zou je niet gewoon een leuke bwp of een of ander leuk all round gefokte duitser voor de kar kunnen zetten? Niet beleerd hoeft ook geen probleem te zijn want het is toch veel beter om dat door een professional te laten doen. Verkeersmak en in staat om in zijn eentje te zijn lijken me de enige echt belangrijke voorwaarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 22:07 

Alles kan. Ik heb zelfs ooit een Ferro voor de kar geweten (dat was dus bij zo'n persoon die alles voor een kar knoopte). Dat was ... doenbaar maar niet helemaal ideaal :lach: .

Maar serieus, een warmbloed kan gewoon voor mennen opgeleerd worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur