ijzers?

Over ziekten en aandoeningen bij paarden en hoefverzorging.

ijzers?

Berichtdoor Horseyy op 06 nov 2009 16:41

zoals sommige misschien wel weten wil ik graag een eigen paard.
nu vroeg ik me het volgende af.

Ik ga bijna niet op een verharde weg rijden. Misschien af en toe een ritje maar meestal niet.
ik zal meestal in het bos, op een onverharde weg rijden.
Het rijden blijft beperkt tot stappen en draven.
ik doe niet mee aan wedstrijden.

Zijn ijzers dan wel nodig?
Horseyy

Re: ijzers?

Berichtdoor Goldenlady op 06 nov 2009 18:30

Als hij goede voeten heeft en geen speciaal beslag zijn ze idd niet echt nodig.
Ik rij overigens WEL redelijk veel op de weg, en nog zijn ijzers niet nodig ;) (al spelen wij vals met hoefschoenen :+)
Goldenlady

Berichtdoor EetjeLelie op 07 nov 2009 12:15

Dan heb jegeen ijzers nodig hoor! Tenzij de hoeven vreselij bagger zijn.
Ik heb mijn shetje voor de wagen en dan moet ik eerst een stuk over asfalt. Ik laat hem gewoon draven en zijn hoefjes zijn helemaal picobello in orde.
Soms heb ik geen zin om naar het bos te gaan en dan rijd ik ook weleens een uur over het asfalt en dan draaft hij ook de hele tijd. Zijn hoefjes zijn heel sterk dus dan maakt het niks uit!
Als niets wat er is, blijkt te zijn wat het leek, blijft over de zekerheid dat niets meer zo wordt als het was...
EetjeLelie

Berichtdoor Horseyy op 07 nov 2009 14:15

okeej bedankt.

ik heb zoiets van k houd het zoveel mogelijk natuurlijk.
Zijn er geen ijzer nodig, doe ik ze er ook niet onder
Horseyy

Berichtdoor Memuska op 07 nov 2009 19:35

Hangt van het paard zijn voeten af! En van het karakter... Ik heb een Arab met geweldige hoeven die ik toch op ijzers moet zetten, omdat mevrouwtje zonder haar stralen tot bloedens toe open krabt. Tja...

Margriet loopt tegenwoordig ook zonder schoenen en die doet ook wel wat kilometers asfalt, gaat prima hoor... Tegenwoordig toch, dankzij een supplementje van de smid wat ze krijgt. Vroeger smolten haar hoeven weg als je er maar naar keek...

Wat is trouwens de reden dat je rijden beperkt blijft tot stap en draf? Puur nieuwsgierigheid!
B1+15 B2+16
Memuska

Berichtdoor sheba op 07 nov 2009 19:59

@memuska, dat 'suplementje' is dat biotine ? Ik ben gewoon nieuwschierig omdat wij ook nog altijd zonder ijzers rijden, maar onze hoefsmid zei de laatste keer toch dat de hoeven in de winter zachter worden en dus ook rapper zouden slijten... Vandaar dat ik haar ook eventueel een suplementje ga geven (ik wil graag verder proberen 'zonder' ijzers!)
yesterday is history
tomorrow is a mistery
today is a gift
sheba

Berichtdoor Prins op 08 nov 2009 08:21

Als het paard hele goede sterke hoeven heeft en verder geen andere bijzonderheden dan kan het gerust zonder ijzers.
Ik mis je, grote vriend! :(
Prins 30-07-1992 ~ 02-12-2009
"Opa" 1987 ~ 29-12-2009
Prins

Berichtdoor Abcpony op 16 nov 2009 22:20

Ik denk dat je gewoon eerst lekker t paard zonder moet laten staan.
zolang het niet nodig is jaag je jezelf alleen maar op de kosten om niks , dat is natuurlijk niet nodig.

Met buitenwedstrijden en ritten zou het evt. van pas komen maar dan is het nog niet nodig..
en zoals de rest ook zegt, het ligt ook aan de hoeven van het paard.

Maar als ik jouw was zou ik me niet onnodig extra kosten brengen.

Ik had mijn arab eerst ook niet op ijzers, maar die kreeg een scheur dus die moest uitgehold worden, en die heeft nu al bijna een jaar een driehoekje uit zijn voorhoef, ijzers zijn al die tijd wel nodig geweest eerst stond hij gewoon voor en achter op ijzers, maar sinds de winter er aan komt alleen voor .. achter is niet meer nodig want die groeien toch niet snel, ik hoef met mijn paardje maar 1 x in de 3 a 4 maanden naar de smid.
Die ijzers voor heeft hij nog steeds om te voorkomen dat zijn hoef gaat pleiten en geen ondersteuning meer heeft.

Mijn tip ; zoals de rest ook zegt, zolang het niet nodig is niet doen.

Groetjes!
Iedereen zonder dieren kan zich het heerlijke gevoel niet voor stellen als je tegemoet word gehinnikt door je knollebol.
Abcpony

Berichtdoor maaike79 op 18 nov 2009 12:47

tenzij je paard echt gevoelige zachte hoeven heeft heb je dan echt geen ijzers nodig. Ik zou het gewoon zonder proberen. Slijten ze dan toch te hard, dan kun je altijd nog naar ijzers kijken.
if they can't beat you, they'll join you.
maaike79

Keer terug naar De kliniek