Paardenforum Cavaletti

Het is nu 20 okt 2017 14:34

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gebroken straalbeentjes
BerichtGeplaatst: 01 jun 2009 19:25 

haay,

Ik doe een kwpn ruin van bijna 7 jaar.
Vorig jaar kwam hij terug van de wei en hij had rotstraal.
Nadat het behandelt was was hij steeds kreupel.
We hebben hem in februari naar de kliniek gebracht voor foto's van beide voorbenen.
In zijn linker voorbeen is het straalbeentje in 2en gebroken en in zn rechter voorbeen is het straalbeentje in drieeen gebroken.

Hebben jullie hier wel eens van gehoord of heb je zelf zo'n paard?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua behandeling, prognose en hoe is het afgelopen met die paarden?

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen met jullie ervaringen!!

Xx

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009 15:21 

Wat heeft de DA gezegd?
Volgens mij kunnen ze speciaal beslag krijgen, maar dat weet ik niet zeker.

Donna M2 +7 en Amber B +14

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009 17:22 
Ik ken twee paarden met gelijkende blessures: Een paard had zijn griffelbeentje gebroken en dat is een zwakke plek gebleven maar hij heeft wel in de sport gelopen tot de M. Het andere paard had een scheur in zijn straalbeentje en dat liep weken met een soort gipsvoet. Het is de bedoeling dat hij terug komt in de springsport. Ik hoop dat het je hoop geeft ;)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2009 23:27 

Ik vraag me af wat de reden is van de breuken? Is hij zo zwaar overbelast dat daardoor het bot zo verzwakt is dat het gebroken is? Dan heb je het over ernstige hoefkatrolontsteking namelijk. Of is het geboren met een slechte kwaliteit botten? Of heeft hij als veulen niet het juiste voer gehad of heel weinig beweging? Of misschien een ontsteking die bij het bot is gekomen door de rotstraal ofzo? Ik denk dat het ook van de oorzaak afhangt of hij nog een toekomst heeft. Het klinkt ernstig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 11:29 

De Dierenarts heeft gezegd dat we het per dag aan moeten kijken hoe die zich voelt en als het met rijden niet goed voelt eraf gaan. We mogen uiteraard niet meer springen maar het kan wel een gewoon recreatiepaard kunnen zijn voor haar.

We hebben speciaal beslag overlegd met de hoefsmid en ook eventjes geprobeerd maar daar lieptie alleen maar slechter mee dus hij heeft nu 2 gewone voorijzers.

De dierenartsen denken dat het is aangeboren en dat hij er mee heeft leren leven.
Ze heeft hem gekocht toen die 2,5 jaar was dus we wisten er niks van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:52 
Ik snap het even niet.. jullie rijden nog gewoon op dit paard MET gebroken straalbeentjes? Of is het een blessure die hij heeft gehad vroeger?

BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 23:59 

We hebben hem in februari 2009 naar de kliniek gebracht in ridderkerk en die hebben ernaar gekeken en foto's gemaakt.
Die hebben gezegd dat het aangeboren is en dat het gebroken straalbeentjes zijn in de voorbenen die weer vergroeit zijn.
Maar hij heeft er vanaf dat ze hem heeft gekocht tot het jaar 2008 nooit kreupel op gelopen tot afgelopen jaar hij ineens kreupel werd.
De dierenartsen denken dat hij er geen last van heeft, want hij geeft al 6 jaar geen pijn aan. Of dat hij geleerd heeft dat deze pijn erbij hoort ofso. Ik weet niet natuurlijk.
Dus we hij wordt gestapt, losgegooid, weidegang, longeren en dressuur en buitenrijden. Maar we moeten wel kijken wat hij doet, als hij aangeeft dat het vandaag mindere dag is dan gaan we bijv, niet rijden maar alleen los ofso.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 16:39 

Even voor de duidelijk, ik ben de eigenaar van dit paard en zijn welzijn staat bij mij voorop. de DA heeft mij verzekerd dat hij geen pijn heeft, hij heeft pijnstillers gehad en hij reageerde daar niet, hij bleef gewoon hetzelfde lopen, hij loopt met een zeer sterk voorbeen. Hij is er mee geboren en hij heeft gelukkig het voordeel dat hij er geen pijn aan heeft. Hij loopt inmiddeld weer de sterren van de hemel en we gaan gewoon met beleid door met rijden, het is geen paard om stil te zetten en hij is te goed om af te maken, dus gaan we lekker door en genieten we van de tijd die we nog hebben, misschien is het een korter leven dan in de wei maar dan heeft hij wel een volwaardig leven gehad want hij staat graag in de belangstelling en hij wil graag voor je werken. Gelukkig is hij bij mij terrecht gekomen want als iemand hem in de sport had uit willen brengen dan was hij zeker al afgemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 21:47 

Afmaken vind ik altijd zo'n rot woord

Ik snap alleen niet dat jouw DA zegt dat hij geen pijn heeft,terwijl hij kreupel loopt.
Of loopt ie inmiddels niet meer kreupel?

Ik ken een paard die het ook heeft gehad, maar die was helaas niet meer te redden, dus die hebben ze in laten slapen.

http://www.staltmensink.jouwweb.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2009 07:36 

Paard van me vriendin loopt ook kreupel maar heeft geen pijn. Je zal het niet geloven, maar die hebben ze verdoofd dus zou ze niet meer kreupel moeten lopen. Heel het been verdoofd en gewoon kreupel blijven lopen. Ze hebben zichzelf een loopje aangeleerd zodat ze geen pijn voelen. De DA kon zijn ogen niet geloven en zei ook neem haar lekker mee geniet van haar en maar is zien hoelang ze het volhoud. Ze is nu 13 jaar en loopt nog steeds hetzelfde en geniet van haar leven.

Ook ken ik een paard met een gebroken griffelbeentje (dankzij mijn paard die uithaalde :( ) Dat is helemaal goedgekomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jul 2009 19:11 

Een gebroken straalbeen is op zich niet veel aan te doen, behalve rust en eventueel speciaal beslag.

Hoelang weten jullie al dat die breuken er zitten? Normaalgezien geneest een breuk, het kan voorkomen dat er echt niets van heling is maar dat is toch ook niet zo courant.

Iig, als hij er niet kreupel op is en geen pijn lijkt te hebben zou ik gewoon verder aankijken in overleg met je DA.

Een griffelbeenfractuur en een straalbeenfractuur vind ik trouwens niet te vergelijken.
Een griffelbeen draagt geen gewicht en een fractuur daar is idd vaak weinig problematisch. Op het straalbeen hecht de diepe buiger vast en daaardoor komen er veel grotere krachten op en is het straalbeentje veel delicater en belangrijker dan een griffelbeentje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017 13:34 

zag het bericht weer voorbij komen en dacht zal eens een update plaatsen hoe het nu met hem is.

Het is inmiddels 8 jaar later en vic staat volop in training en loopt nog steeds de sterren van de hemel!

Bizar toch? maar wonderen bestaan dus echt.

Groetjes eveline (eigenaar)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017 19:48 

Wat geweldig om te horen dat het allemaal goed is gekomen met Vic. Zo zie je maar weer dat wonder echt bestaan zoals jij het al schreef. Heb net je topic van topic gelezen en heb ik het nooit gezien of gehoord ( of een paard) die dat had. Hoe is zijn herstel verlopen ?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur