SPORTMASSAGE VOOR PAARDEN
De meeste eigenaren van een paard denken er niet zo snel aan, terwijl humane sportmassage eigenlijk al behoorlijk ingeburgerd is. Bijna elke fanatieke sporter heeft weleens een sportmassage ondergaan. Een topsporter heeft vaak zelf elke week een sportmasseur tot zijn beschikking.
In het hoogste niveau van de paardensport is het heel normaal om de paarden geregeld te laten masseren, maar bij de meeste wedstrijdpaarden en ook recreatiepaarden gebeurt dit helaas zelden of niet. Terwijl de massage voor een paard echt een weldaad is en het paard er ontzettend veel baat bij heeft.
Een sportmassage maakt stijve of gespannen spieren, los(ser) en zorgt ervoor dat een verzuurde spier zijn afvalstoffen sneller kwijt raakt, doordat de bloedcirculatie gestimuleerd wordt.
Een zwakkere spier wordt door middel van de sportmassage sterker.
Door de massage komt er ook endorfine (lichaamseigen pijnstiller) vrij en zal het paard zich steeds meer gaan ontspannen. Het paard zal zich hierdoor veel lekkerder gaan voelen.
De productie van synovia (gewrichtsvloeistof) wordt ook gestimuleerd, wat zorgt voor minder pijn in de gewrichten bij bijvoorbeeld artrose.
Door het paard geregeld te laten masseren, voorkom je blessures bij het paard en het zorgt ervoor dat het paard zich tevreden en in balans blijft voelen. Het paard krijgt meer zelfvertrouwen en krijgt meer wil en kracht om te presteren. De ruiter plukt hier uiteindelijk ook de vruchten van!
WANNEER SPORTMASSAGE?
Als uw paard bijvoorbeeld last heeft van één of meerdere problemen uit onderstaande lijst, is sportmassage zeker aan te raden:
- Niet goed kunnen ontspannen
- Niet gepoetst willen worden
- Niet graag gezadeld willen worden/singelnijd
- Onregelmatige gangen
- Moeite hebben met verruimen
- Moeite hebben met verzamelen/ondertreden
- Verzet
- Problemen hebben met stelling en buiging
- Problemen hebben met rechtstellen
- Dwangmatig hoofdschudden
- Humeurig zijn
- Artrose
Sportmassage wordt echter niet alleen toegepast om eventuele pijn te verlichten en blessures te verminderen, maar ook om eventuele blessures in de toekomst te helpen voorkomen.
HOE GAAT HET IN ZIJN WERK?
Een behandeling duurt circa 1,5 uur. De eerste behandeling kan iets langer duren aangezien deze tevens bestaat uit de kennismaking met u en uw paard.
De behandeling bestaat uit een algehele massage. Tijdens de massage kan ik eventuele pijnlijke en/of gespannen plekken opsporen en behandelen.
Indien u een afspraak wil maken voor een massage, is het verstandig rekening te houden met een paar belangrijke punten:
-Probeer op een rustig tijdstip af te spreken, zodat het paard ontspannen kan staan en zijn aandacht er zoveel mogelijk bij kan houden (denk hierbij ook aan voertijd)
-Houdt u er rekening mee dat het niet wenselijk is, uw paard, de dag na de massage, intensief te laten werken. Het paard moet de tijd krijgen aan de veranderingen in zijn lichaam te wennen, met name na de eerste behandeling(en). Hierna kan het werk weer opgebouwd worden.
Het beste resultaat is te verkrijgen als het paard de eerste 3 massages binnen een week krijgt. Afhankelijk van de resultaten, kan ik daarna eventueel in overleg met u een behandelplan opstellen.
TARIEVEN:
Ter kennismaking reken ik t/m 31 maart de volgende tarieven:
-Per behandeling: 25,- (i.p.v. 35,-)
-3 behandelingen binnen 7 dagen: 70,- (i.p.v. 90,-)
Voor de behandeling van meerdere paarden tegelijk op 1 locatie kan ik een speciale prijs maken
Binnen een straal van 15 km buiten Dordrecht reken ik geen reiskosten.
Daarbuiten reken ik 0,20 per km
Voor meer informatie en/of een afspraak:
Reageer in dit topic, stuur een PB of neem een kijkje op mijn website
Lisette Buikhuisen
Gecertificeerd paarden sportmassagetherapeut
(via Massage Hippique, http://www.massagehippique.nl)
Website: http://www.horsebalanz.come2me.nl