Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 dec 2018 00:53

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 apr 2012 13:52 

Brrr, ik zou ze dus niet vastzetten eer dat de stang er achter weg is. Pas nog zo'n geval gehad, ging fout en mijn vader had niet door dat het niet kon... dus paard in paniek die ging hangen, alles kapot getrokken en nog net niet achterover de trailer uitgevallen, maar het scheelde weinig..... Brrrr. Nee, eerst stang dicht, daarna vast en ook andersom.

Op de trailer laten staan zou ik ook geen fan van zijn. Wat je wel kan doen, is het het rustpunt maken. Dus werken rond de trailer, dan in de trailer zetten en daar even laten rusten. Maar geen uren, gewoon minuten. Eventueel met hooi.
Ik vind het al naar om mijn paard op de trailer te laten staan als we op evenementen ofzo moeten wachten. Dat doe ik ook liever niet. Gisteren toevallig wel gedaan, heeft ze bijna nog een uur denk ik op de trailer gestaan na aankomst, maar dan wel met iemand erbij, want zodra we uit het zicht waren begon ze herrie te maken en te hinneken, en ben dan veelte bang dat ze dan te angstig wordt of in paniek gaat raken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 apr 2012 20:58 

Pfff, het trailerverhaal... Het is wat met die stomme dingen. Starlett liep er altijd zo op, en ineens was het over. Mijn inziens ging ze de trailer combineren met aan het werk gaan. Regelmatig heb ik op het terrein van de rijvereniging gestaan met een paard dat er niet in wilde. Inmiddels zijn we zover dat we haar met ons twee (vriend en ik) kunnen laden. We maken gewoon een sluisje van twee longeer lijnen (mijn vriend houd die beide lijnen vast) en loodsen haar dan zo naar binnen. Dit gaat helemaal super en zodra ze de lijn voelt, stapt ze naar binnen. Ben ook al eens begonnen met voetje voor voetje de benen optillen en naar binnen, maar dat is onbegonnen werk.

De tip die op de rijvereniging werd gegeven is om je paard iedere dag in de trailer te voeren. Wij hebben hier uiteindelijk niks mee gedaan, maar op zich geen verkeerde gedachte lijkt mij zo. Ik zou er dan overigens niet voor kiezen om het paard er te lang op te laten staan.

Wat je wel kunt doen is de trailer aantrekkelijk maken door er stro of vlas in te leggen, een hooinet op te hangen en de lamp aan te doen. Anders is het ook zo'n donker gat waar ze in moeten lopen. Daar zou ik zelf ook niet van houden als ik moest kiezen tussen een donker steegje of een verlichte straat ;-)

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 apr 2012 22:08 

Karin schreef:
Als ik alleen ben laat ik Winston zelf de trailer oplopen, ik doe de stang erachter en pas dan zet ik hem vast. Bij het eruit halen maak ik hem ook eerst los, dan doe ik de stang los en hij komt dan zelf achteruit.

Precies zo doe ik het ook. Dan kan er niks mis gaan, ik krijg echt de kriebels als paarden vast staan zonder stang erachter. :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2012 11:56 

Zo doe ik het ook!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2012 12:35 

De mooiste manier. Ik hoop dat ik Wiet ook zo ver krijg ooit. Ze loopt er momenteel wel zelf op, blijf ik naast de klep staan, maar staat ze ook binnen 2 tellen weer buiten door snel achteruit te vliegen. Maar goed, ze heeft daar nu wel een trauma van volgens mij, maandag zijn we weggeweest en vloog ze ook nog ongeccontroleerd de trailer uit met uitladen. Duurt weer even voor dat goed is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2012 20:48 

Kay schreef:
Karin schreef:
Als ik alleen ben laat ik Winston zelf de trailer oplopen, ik doe de stang erachter en pas dan zet ik hem vast. Bij het eruit halen maak ik hem ook eerst los, dan doe ik de stang los en hij komt dan zelf achteruit.

Precies zo doe ik het ook. Dan kan er niks mis gaan, ik krijg echt de kriebels als paarden vast staan zonder stang erachter. :(

:ja: Zo doe ik het ook.
Zoals ik al eerder zei gebruik ik de trailer vooral om naar het bos te gaan, en sting weet dit, dus als hij mee mag gaat hij erg makkelijk de trailer op, en op plaats van bestemming draaft hij er bijna uit (heb ik ook liever niet maar wat doe ik daar aan?) Omdat hij dan wil kijken waar hij is, meestal zodra zijn hoofd ook buiten is kijkt hij heel blij en briesen enzo, erg schattig :love:
En als ik weer naar huis wil is hij veel meer relax omdat hij dan zijn uitje al gehad heeft. Dat verschil is echt enorm!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 11:32 

Karin schreef:

Klinkt mooi, maar dan moet je wel een paard hebben die dat ook doet. Troef zal absoluut never-nooit-niet alleen een trailer oplopen! Zelfs niet al staat er een dikke bak voer voorin :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 11:42 
Moderator

Met wat training kan je haar dat echt wel leren. :)
Bij mij moeten ze dat ook leren omdat ik simpelweg vaak alleen ben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 13:27 

Ik denk dat het idd wel te leren is. Wiet vind de trailer dood eng, heeft wat nare dingen erin mee gemaakt, maar ik heb haar wel zo ver dat ze alleen de trailer in loopt. Ze knalt er wel gelijk weer uit, blijft niet staan, maar ik denk dat dat ook nog wel te leren is bij haar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 13:40 

Karin schreef:
Met wat training kan je haar dat echt wel leren. :)
Bij mij moeten ze dat ook leren omdat ik simpelweg vaak alleen ben.

Nou ik denk toch niet dat dat bij ieder paard lukt. Troef loopt er alleen in als iemand haar vasthoudt en richting de klep laat lopen en dan moet er ook nog iemand achter haar staan, anders blijft ze met haar voorbenen vlak voor de klep stil staan en is er geen beweging meer in te krijgen. Het ene paard zal daar gemakkelijker in zijn dan de ander, maar ik geloof niet dat je ieder paard op de wereld kan leren om zelf de trailer in te lopen. Maar dat is mijn mening :wink: Als dat echt kan, mogen ze Troef wel als testpaard gebruiken :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 16:17 
Moderator

Er zullen misschien uitzonderingen zijn, maar als je leert om op de juiste manier je paard te laden, dan kan dat met Troef echt ook.
Het heeft hier ook veel moeite gekost...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2012 16:30 

Ik geloof het ook wel. Ik heb de meest geflipte paarden zo mak als een lammetje geladen zien worden. Het kost alleen een paar flinke trainingssessies en consequent gebruik / toepassing van bepaalde technieken.

Zelf heb ik niet zo'n behoefte om daar geld of veel tijd in te investeren. Dat geef ik eerlijk toe. Dewi lier ik erop met de longeerlijn achter dr kont. Zij krijgt een flinke dot dope erin en we komen wel aan. Het is voor haar toch alleen maar over grote afstanden van minstens 2-3 uur als ze op de trailer staat. Kleine stukken leg ik te voet af, en minder kleine stukken pak ik een betrouwbaar paard :+ :)

In feite laad ik altijd met z'n tweeën. Dus dan wacht ik voorin tot degene die me helpt de achterstang erachter doet. Lukt dat niet, omdat ik alleen ben, dan zet ik haar gewoon ff vast. Met haar is dat ook niet zo'n probleem. Met haar is dat vertrouwd genoeg. Ze blijft ook redelijk braaf staan, soms heeft ze de neiging mij te volgen, dus dan is het makkelijker om ff vast te staan, dat is gelijk haar rem :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 09:49 

Elk paard valt trailer laden te leren! Dat is wel echt zo. 3 jaar terug zou ik het ook zeggen, maar wel met enige twijfel. Viggo was echt een draak met laden, stond continu op zijn achterbenen te maaien, hij vertikte het gewoon. Maar omdat ik wedstrijd reed, moest ik wel. Met longeerlijn steigerde hij ook, en slaan wilde ik hem sowieso niet.
We zijn gewoon doorgegaan, met wedstrijden, en uiteindelijk begreep hij dat hij toch altijd wel terug komt, en nu loopt hij er dus zelf in, en kan ik alleen laden. Regelmaat is belangerijk, en als hij weigerde, dat zette ik hem terug, net zolang tot het hem ging vervelen, en hij wel vooruit wilde.

Dus Pearl, ook jouw Troef kan het leren hoor!! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 11:09 

Shanna schreef:
Dus Pearl, ook jouw Troef kan het leren hoor!! :D

Maar het is bij Troef niet zo dat ze er niet in wil, als je met z'n tweeën bent loopt ze braaf op de trailer, geen probleem. Maar als je alleen bent, blijft ze gewoon stokstijf staan. Er moet bij haar altijd iemand achter haar lopen, dan is het goed. Ze wordt dus ook niet vervelend of wild, ze staat gewoon stil als je alleen bent :mrgreen:
Maar ach, het is toch niet meer nodig. Ik rijd geen wedstrijden meer, dus ze heeft al 3 jaar niet meer op een trailer gestaan :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 19:48 

Ik heb een trailer-laad-cursus gehad destijds met mijn paard, de kunst is dat hij er 'vrijwillig' in gaat, lees: ervoor zetten, mag niet wegkijken, lichte druk uitoefenen met een longeertouw door het halster heen. 2 mensen moeten naast de trailer staan om het paard te kunnen stimuleren door middel van hem in de trailer te laten kijken. Vooraf kwam er wel wat grond en gehoorzamings werk bij kijken, maar als je hier rustig de tijd voor neemt zal het paard er vrijwillig ingaan en er in blijven staan! :-) Dit is een korte samenvatting van hoe mij het - met succes - is aangeleerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 22:04 
Moderator

Oud topic -> slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur