Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:00

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 19:16 

Het verhaal;
Momenteel ben ik bezig om Kelly trailermak te maken,okay ik had eerder kunnen beginnen maar dat terzijde. :wink:

Door middel van haar te voeren op de trailer krijg ik haar er best vlot op (meestal dan..)
Vanmiddag liep ze er binnen een minuut op,dan krijgt ze haar voer en nadat ze dat opheeft en weer ontspannen staat laat ik haar er weer achteruit af lopen wat ze ook rustig en relaxd doet.

Ze is niet angstig enkel onwijs eigenwijs! Zo vreselijk dat ze vanavond er niet wou...Voorbenen enkel op de klep en verder niet,beetje om zich heen kijken en thats it's.
Het heeft ruim 30min geduurd voordat ik haar met lichtelijk geweld erop heb gekregen. :grrdev:
Wederom staat ze dan rustig haar voer te eten,aan het kuil te ruiken en mevrouw geeft een hele rustige indruk.

Nu weet ik van een stel boeren in de buurt dat zij hun jonge paarden een dag(deel) op de trailer laten staan om zo eraan te wennen.
Is dat iets? Iemand daar ervaring mee?
Moet wel zeggen dat die paarden van die boeren (zijn trouwens sgw-ruiters) dat die paarden relaxd,kalm de trailer op lopen en daar ook netje's blijven staan.
Dat wil ik ook! :grosseaugen: :happy:

Voorlopig is het idee om haar 2x per dag voeren in de trailer en laat ik haar eerst rustig wennen om erin blijven staan,keertje het schot omzetten en daarna pas een keer aan het werkelijke rijden te gaan denken.
Al klinkt dat idee om haar er een dag in te laten staan erg aanlokkelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 19:32 

Ow nee, dat zou ik echt niet doen. Eens ze de trailer gaan associëren met verveling of erger nog, paniek, probeer ze er dan naderhand nog maar eens op te krijgen.
Gewoon een nieuw blik geduld opentrekken en verder doen zoals je bezig bent. ;) (al zou ik persoonlijk het voeren ook achterwege laten, maar dat is ieder voor zich).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 19:39 

Zonder voer krijg ik haar helemaal op niet op. Ze doet alles voor wat lekkers en als ze nou de trailer gaat zien als een soort voerhok weet ik waar ik moet zoeken als ze uitgebroken is :p

Ik begrijp je over het voeren :ja: En Kelly weet ook dat ze niet mag schooien of vervelend worden om voer. Uiteraard probeert ze wel's wat maar ze word kort gehouden qua eten e.d.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 21:04 

Ik zou het nooit doen. Ik vind een trailer puur alleen iets voor transport. Dus erop zetten, vervoeren, en er weer af. Ik houd ook niet van het idee om op wedstrijd je paard een hele tijd op de trailer te parkeren. Daar zijn die dingen imo niet voor bedoeld.

Als je heel erg zeker weet / het gevoel hebt dat het alleen 'dwarken' is, en geen angst. Dan zou ik doorpakken. Heb ik met Amanda ook gedaan. Die vertikte het een periode ook domweg, had er echt geen zin in. Ze stond op de klep en deed het niet meer. Toen heb ik een periode heel consequent met een longeerlijn achterom de kont haar erop gezet. En dan liep ze door. Inmiddels kan ik haar alleen laden, en als ze wat langer twijfelt dan normaal, dan hoef ik alleen maar iemand achter haar te hebben.

Snoepjes of andere beloning zie ik niet zo'n kwaad in. Ze 'moeten' de trailer toch met iets positiefs associëren. De verder juiste aanpak moet je eigenlijk zelf bekijken. Zelf hang ik er ook altijd een hooinet in, zodat ze lekker kunnen eten onderweg. Soms kun je idd oefenen met erop zetten.

Anders kun je je wat verdiepen in de diverse trailerlaad theorieën en kijk wat het beste bij jou / jullie past.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2012 21:29 
Moderator

Belonen met voer kan inderdaad wel, maar wel pas als het paard er helemaal in staat.
Steeds stapje voor stapje paaien met wat lekkers moet je niet doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 00:07 

Het is meer lokken,miss dat ik niet duidelijk was.
Ze stapt totdat ze met haar hoofd binnen is,dan rammel ik met de voerbak,spreek haar bemoedigend toe en dan loopt ze verder en pas als ze erin staat krijgt ze haar voer. De voerbak hangt eigenlijs dan aan de voorstang.

Karin,hoe denk jij over erin laten staan?
Zou ze dan het meer ''eigen'' zien of als een soort box/stal idee? Of zou dat zo niet werken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2012 17:07 

Sting had een slechte ervaring met trailers en die heb ik er ook een aantal keren zijn eten (biks) in gegeven.
Nu gebruik ik de trailer alleen nog als ik lekker in het bos ga rijden, en hij gaat dan ook met plezier mee (er hangt altijd een gevuld hooinet voorin)
Ik zou hem er ook niet voor langere tijd in laten staan.

Hoe vaak heb je het nu met kelly geoefend? Want het is logisch dat het eerst steeds beter gaat en dat er dan weer een 'dwarse periode' komt. Dat is altijd met alles.
Als je het bijna elke dag oefent zou ik gewoon 1 of 2 weken niet doen en dan weer opnieuw beginnen. De kans is dan best groot dat het dan weer goed gaat. Maar je kan zelf het beste inschatten of dit zou werken bij haar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 20:29 

We oefenen al een tijdje maar eerst puur in de buurt van het ''enge ding'' blijven staan,dan vastzetten en borstelen,klep naarbeneden dat soort simpele maar zo vreselijke enge dingen.
Ruim een week loopt ze er in en het gaat al steeds beter maar zodra ze wat hoort of het voer bijna op is gaat ze gelijk in de achteruit. Schijnbaar is ze nog niet helemaal op haar gemak.

Het hooi/kuil komt ze niet aan,dat vind ze helemaal niks,ook niet als het los in de voerbak ligt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 20:35 

Een paard dat niet graag op de trailer gaat zou ik er niet een dagdeel op laten staan.

http://www.staltmensink.jouwweb.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2012 20:37 

Ik heb Oogje er gewoon opgezet de eerste keer.
En daarna heeft hij er nog een paar keer opgestaan en had ik er geen problemen mee.

Misschien ben je er iets te veel mee bezig??? Dan denkt zo'n paard ook van: Zoooo dat moet wel een heel spannend apparaat zijn! Net als bakkabouters daar moet je ook niet teveel aandacht aan besteden...

Of zeg ik nou iets heel raars??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 18:33 

EetjeLelie schreef:
Of zeg ik nou iets heel raars??

:ja: :d

Dat is idd wel een punt om over na te denken idd.
Het moet gewoon worden, maar hoe vaak is het nodig.

btw, hoe kan ze gelijk achteruit gaan als haar voer bijna op is? De stang zit er neem ik aan wel achter als ze er in staat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 18:41 
Moderator

Ik zou haar er niet onnodig op laten staan.
Inderdaad de stang erachter doen als ze er staat.
Ga ook wat grondwerk doen om je paard precies te kunnen plaatsen waar jij wilt. Pasje vooruit, halt, pasje terug, 3 vooruit, 4 terug etc etc. Oefen dat ook eens tussen iets, bijv staanders met balken en/of een muur.
Focus je niet op het op de trailer moeten, maar op het feit dat JIJ de controle hebt over wat je paard doet.
Als je voorwaarts vraagt direct loslaten (=nageven) als ze voorwaarts gaat, bij achterwaarts idemdito.
En als ze er makkelijk op gaat, rijd dan eerst alleen een rondje om de kerk aan ga dan weer naar huis. Als dat goed gaat kan je het steeds verder uitbouwen.
Een aanrader is de DVD over trailerladen van Het Balinghehof. Dankzij hun heb ik een paard dat makkelijk op de trailer gaat en dankzij die kennis konden we het Aldo ook vrij makkelijk leren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 maart 2012 19:46 

alinda13 schreef:
De stang zit er neem ik aan wel achter als ze er in staat?

Nee de stang doe ik er nog niet achter.
Reden 1,ik ben alleen bezig en zodra ik naar achter loop loopt zij met mij mee. (Langzaam aan leert ze dat wel dat ik thv haar buik/achterbeen blijf staan,maar dat gaat niet in 1x)

Reden 2,paniek... Nu loopt ze nog rustig achteruit en dat is ook al iets waard. Het geluid van de stangen vind ze vreemd,ben daar nu wel mee aan het oefenen want zodra ze iets hoort in of buiten de trailer iets is het 'hup in de achteruit'maar nog wel rustig achteruit en loopt ze wel weer gelijk erop.

Het is best lastig om dan de juiste beslissing te nemen,wat is goed? Toch die stang erachter en kans op paniek wetend dat zij van voren omhoog komt en dan het halster stuk trekt en wie weet wat ze nog meer verzint.
Of miss dat dat toch wel mee valt? En even paniek maar dat het daarna okay is??? Het is lastig om dan alleen bezig te zijn en de beslissing te nemen. Vandaar dat ik nu echt even op safe speel.

Vanavond kon Willem mee helpen (en die wil er nog geen stang achter hebben,hij vind dat te snel gaan)
en die gaf haar eerst een klein tikje zodra ze ongevraagd achteruit ging en even later een iets duidelijker tik (want ja hij denkt dat ze van suiker zijn) :+
Toen bleef ze wel rustig staan om door te eten ipv hap nemen,luisteren en hup achteruit.

EetjeLelie,vanavond was even de laatste keer voor deze week. Vanmiddag voor het longeren heeft ze er al aan vast gestaan(buitenkant) en vanavond met voeren er weer in. Nu had ik de truck weer nodig voor andere dingen dus krijgt ze even trailer rust,miss dat een korte pauze ook wel goed is. :ja:
Ze is er niet echt bang voor maar het is puur onwetendheid en nog geen ervaring er verder mee.

Grondwerk heb je helemaal gelijk in karin,ze doet dat prima maar in de trailer is het net alsof het maar half doorkomt.
Wandelen langs de weg is geen probleem,ze blijft bij mij.
Grondwerk in de bak aan de longe gaat ook netje's.
Paard laten halthouden,ik loop weg,zij moet blijven staan en daarna na mij toe lopen etc.
Achteruit doet ze ook netje's.
Staanders/muur/hindernis geeft ze helemaal geen bal om,zo koel blijft ze dan..... Ben ik een uur bezig om een heel parcours op te bouwen loopt madam er relaxd door/omheen... :+
Die dvd kan je die online bestellen bij hun?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 09:18 
Moderator

Ja, die DVD kan je bestellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:13 

Ik zou wel proberen om het laden met z'n tweeën te gaan oefenen, Rainbow. En dan toch de stang erachter. Ik ben daar zelf ook nooit zo snel/handig in, dus als wij paarden moeten leren op de trailer te gaan dan leid ik het paard naar binnen en doet mijn man de stang erachter, hij is daar wel handig in (en snel genoeg vooral ;D ).

Mijn ervaring is dat het ook een kwestie is van gewoon doen, stukje rijden (idd rondje om de kerk, niet ver, gewoon even stukje rijden) en dan weer naar huis, uitladen, belonen, klaar. Daarna is het een kwestie van regelmatig blijven doen. Wij hadden bijvoorbeeld met Zoëlle (remember? ;) ) in het begin ook moeite, ze leek vooral eigenwijs - niet bang, toen veel gedaan, en toen kon mijn man alleen met haar op pad (ik niet, ik was nog steeds niet snel genoeg :+ ). Nu bij de nieuwe eigenaren is het weer drama, hoor ik. Maar zij gaan niet regelmatig en dus maakt ze er weer een potje van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:16 

Oh ja, mijn ervaring is dat de stang juist geen paniek oplevert, juist het begrensd zijn/worden levert meestal rust op. Ze zal best even ertegenaan duwen, maar gewoon normaal doen, als je haar voor ook vastzet kan er niet veel gebeuren. Doe het wel met z'n tweeën: één aan haar hoofd om haar even vast te houden, de ander doet de stang erachter en dan pas vastzetten van voor (aan 2 touwen).

NOOIT aan de hoofdkant vast zetten (of laten staan) en dan pas de stang erachter. Hoofd gaat als laatste vast en als eerste los.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:25 
Moderator

Vaak ligt het probleem ook (mede) bij degene die het paard laadt en niet bij het paard...
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:36 

Ik geef ook eerlijk toe dat ik te bang ben voor paniek bij het paard oid. Dus hoe goed ik ook probeer dat gevoel te laten varen het zal zeker wel meespelen :ja:

Kelly is verder er best goed onder maar onzeker en ontwetend en dan moet ik juist haar vertrouwen geven,terwijl ik dus denk ''ohjee als ze maar niet dit of dat gaat doen''
Ik weet dat ze makkelijk omhoog komt en ik heb 1x een hengst (zo onwijs lief en rustig) een voorraam van zo'n grote trailer eruit zien slaan met zijn voorbenen tijdens het rijden. (ook de voerbak was stuk,halve trailer ontzet)
Dat te weten draagt eraan bij dat ik miss wel te voorzichtig ben.(??)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:38 
Moderator

En dat voelt je paard en dat breng je op haar over...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:45 

Idd dat klopt. Geef ik je helemaal gelijk in.

Ik probeer daarom ook kleine stapje's te nemen zowel voor haar als voor mij.
Zolang ik dit nog de baas kan zijn durf ik wel steeds iets meer,echter inladen-vastzetten-rijden... nee voorlopig nog niet! :p
Zodra Kelly wel echt last ervan krijgt omdat ik loopt te miepen oid dan laat ik het aan een ander over,nu leert zij nog en ik ook nog zonder dat ik blijvend iets beschadig bij haar.

Zijn we wel wat langer bezig om iets te leren maar als het maar goed komt dan maakt de tijd niet uit. (vind ik dan)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 16:56 

Regelmaat! Gewoon regelmatig laden en stukje rijden, en dan weer terug. Zowel Viggo als Cai waren onwijze draken met laden, maar lopen nu zonder begeleider erin, puur omdat de regelmaat erin zit. Cai gaat nog niet zomaar, Viggo wel, en die stond vaak kaarsrecht voor de klep!

Als ze niet wilden, liet ik ze keer op keer achteruit lopen, zodat ze op een begeven moment wel naar voren wilden. Naar voren lopen, stoppen uit zichzelf, dan weer achteruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 maart 2012 21:38 

Rainbow schreef:
Kelly is verder er best goed onder maar onzeker en ontwetend en dan moet ik juist haar vertrouwen geven,terwijl ik dus denk ''ohjee als ze maar niet dit of dat gaat doen''
Ik weet dat ze makkelijk omhoog komt en ik heb 1x een hengst (zo onwijs lief en rustig) een voorraam van zo'n grote trailer eruit zien slaan met zijn voorbenen tijdens het rijden. (ook de voerbak was stuk,halve trailer ontzet)
Dat te weten draagt eraan bij dat ik miss wel te voorzichtig ben.(??)

Zulke gedachten moet je idd uit je hoofd proberen te zetten.
Meer zelfvertrouwen hebben!! Kelly moet op jou kunnen bouwen, als jij al met een bibberend 'wat als'-gevoel op de trailer gaat staan, dan moet je al een erg koelbloedig paard hebben wil die er toch nog opgaan.

Kalmeer jezelf met de gedachte dat er tussen een kalm, braaf, rustig paard en een panikerend, flippend, levensgevaarlijk paard, tal van tussenstappen zitten die je echt wel opmerkt. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2012 13:46 

Kay schreef:
NOOIT aan de hoofdkant vast zetten (of laten staan) en dan pas de stang erachter. Hoofd gaat als laatste vast en als eerste los.

Mee eens, alleen vind ik dan wel dat je samen moet zijn. Ik moest Troef ook vaak alleen doen, dus inladen (als dat lukte...) dan naar achteren stang er achter en dan voor vastzetten. Tot ik een keer een grotere trailer leende. Ik deed hetzelfde als altijd, Troef keek achterom en zag dat ze wel heel veel ruimte had. Voor ik de stang erachter had probeerde ze zich om te draaien, waardoor ze klem kwam te zitten. Gelukkig schoot er iemand te hulp, anders had het wel heel ander af kunnen lopen.
Ik vind sowieso dat je trailerladen niet in je eentje moet leren, als er dan wat fout gaat ben je veel verder van huis. Gewoon samen doen en als ze dan uiteindelijk heel braaf is kan je het wellicht alleen af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 apr 2012 11:14 

Pearl, ben het helemaal met je eens. Ik ga vrijwel altijd alleen op pad met fjordje. Met laden: meelopen naar voren en vastzetten, daarna via de klep de trailer weer uit, stang erin en klep dicht.
Met uitladen: klep open, stang eruit, naar voren lopen, losmaken en terwijl ik ter hoogte van haar hoofd meeloop (en stuur) laat ik haar de klep afgaan.
Toen ik hiermee begon klonk het allemaal vreemd in mijn oren, maar de eigenaresse wilde het graag op die manier. Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en gaat het perfect.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 apr 2012 13:04 
Moderator

Als ik alleen ben laat ik Winston zelf de trailer oplopen, ik doe de stang erachter en pas dan zet ik hem vast. Bij het eruit halen maak ik hem ook eerst los, dan doe ik de stang los en hij komt dan zelf achteruit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur