Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:42

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: paarden spiegelen ?
BerichtGeplaatst: 09 jan 2013 00:08 

Citaten mag ik hier niet plaatsen ivm copyright, maar wil jullie graag op de serie artikelen over het emotionele gedrag van paarden en hun uitingen ervan.
Leesbaar & inzetbaar in de dagelijkse omgang met de paarden / pony's

Leesvoer genoeg ;-)

==citaat==
De paarden krijgen op dit ogenblik een poetsbeurt. Nanny staat nu Jorrit, de Fries van 16, zijn staart te poetsen, benen schoon te maken, enz. en Lise ons dochtertje helpt gewoon mee. Jorrit is de rust zelve. Mooi om te zien. Toch vind ik het bijzonder te zien hoe dit brave dier bij sommige mensen plots zo anders kan zijn. Blijkbaar zijn er zo wel meer paarden. Is het 'de klik' die je met een paard moet hebben of is er meer aan de hand?

Angst of onzekerheid bij de mens kan natuurlijk een rol spelen. Een paard pikt de minste spanning op en neemt het gedrag dan over. Misschien is het paard juist 'ondernemend' en probeert meteen zijn grenzen uit bij een nieuw contact. Hoe dan ook, een paard heeft blijkbaar zo zijn eigen karakter. En dat is net zoals bij mensen bij de ene net wat groter dan bij de andere!

'Probleempaarden' krijgen soms een andere thuis waar ze plots een heel ander paard lijken te zijn. Ik heb het afgelopen week nog zelf gezien, een prachtig en lief paard deed netjes wat het moest doen. Het bleek ooit anders te zijn geweest, bij de vorige eigenaars.

We laten in de komende magazines Magreet van Paardeninzicht een paar keer aan het woord. Zij wilde ons graag haar visie delen en laten zien dat een paard vaak een afspiegeling geeft van wie we zelf zijn. We hebben ondertussen het bewijs zelf gezien en zijn benieuwd naar hoe Margreet het ons allemaal zal verklaren en uitleggen. Door de termen die er gebruikt worden op de site was ik eerlijk gezegd een beetje bang voor 'zweefmomenten'. Maar nee hoor, tot nu toe kunnen we gewoon met de twee voeten op de grond blijven en is de uitleg die ik heb gekregen logisch en herkenbaar. Ik verwacht dat ook jij er als paardenliefhebber wat aan zal hebben en dingen zal herkennen bij andere paarden.

Wij wensen je in ieder geval weer veel leesplezier!
Groetjes Rudi en Nanny
Paardentips Magazine
========
geschreven door Margreet Noordanus

Artikelen vindt je hier: (doorscrollen naar onderwerp: Gedrag: Is het paard een spiegel?

http://www.paardentips.com/newsletters/ ... nummer-255
http://www.paardentips.com/newsletters/ ... nummer-256
http://www.paardentips.com/newsletters/ ... nummer-257
http://www.paardentips.com/newsletters/ ... nummer-259
http://www.paardentips.com/newsletters/ ... nummer-261

Profiel  

Berichttitel: Re: paarden spiegelen ?
BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 11:49 

kwam in ander draadje leuke foto tegen van groepsstal: http://www.paardenkamp.nl/opendag/013_o ... 579_LM.jpg

Leuk om in juist zo'n "opgesloten" groep te kunnen zien hoe ze zich gedragen en hoe ze zich voelen om dat moment.
Wie erop in wilt haken is vrij om te doen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 12:18 

Nou, ik heb mijn ideëen al aan je gestuurd via PB.
Ik ben eens benieuwd hoe ver ik juist zit en wat er nog in te zien is :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 17:59 

Euhm, ik vind dat wel een interessant onderwerp denk ik, maar heb geen tijd om al die links te lezen en vroeg me af waar je heen wilt met dit topic? Misschien kun je dat een beetje duidelijker en kort omschrijven en reageren er dan meer mensen. Bijvoorbeeld met een stelling of weet ik wat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 18:07 

voorzetje al gegeven met de vermelde foto in dit draadje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 18:49 

foto? in een link dan denk ik?

Algemeen spiegelen dieren die in de natuur in groepsverband zouden leven altijd; de één meer dan de ander maar dat is bij mensen niet anders. Dit is een vorm van communicatie bij sociaal gedrag. Ook uit eigen ervaring meegemaakt, bij meerdere paarden. Helaas geen tijd op dit moment om er dieper op in te gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 20:57 

Dieren zijn de spiegel van je ziel. Zo zal ik dat altijd zien. Het ene dier spiegelt het beter dan de andere, is er gevoeliger voor, of kan het juist wat van 'zich af zetten' op een of andere manier. Sommige hebben een sterke persoonlijkheid, anderen zijn gevoeliger of meer onzeker waardoor ze naar mijn idee dan juist meer gaan spiegelen, dan dat je een flink dominant paard hebt.

Mijn paard is de spiegel van mijzelf. Naast onze persoonlijke karakters, 'lijken' we op elkaar. Mijn paard neemt mijn gemoedstoestand van mij over, soms in meerdere mate dan anders. Niet altijd even handig, maar wel een goed leermoment. Echter zouden dat meer mensen moeten doen. Vaak genoeg wordt er naar het paard gewezen als er dingen fout gaan, terwijl men toch echt vaak even bij hunzelf moeten kijken en daar het probleem juist vinden. In gemoedstoestand bijvoorbeeld, in spanningen etc.

Ik vraag mij wel eens af hoe Wiet zal zijn bij een ander. Ze heeft een lastig karakter, maar mijn eigen karakter zal niet altijd even helpen, dat kan nog wel eens botsen. Ze leert mij echter wel enorm veel, ook over mijzelf.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 21:10 

Ik vind die foto wel leuk als oefening, zag toch een paar dingen. Trouwens Peet, wat denk je van het feit dat het etende paard linksboven mij het meeste aanspreekt om met te werken? Je filmpje heb ik grondig bekeken, maar ik kan er echt niets uithalen. Teveel paarden en teveel beweging denk ik :+

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 21:30 

Peetindraf schreef:
voorzetje al gegeven met de vermelde foto in dit draadje.

Ik snap het eigenlijk niet, die foto is naar mijn smaak veels te klein en vanaf een ongunstige positie genomen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Je mist zoveel om te zeggen van dat paard is zus of zo. Dus als je wat duidelijker wilt uitleggen wat je met dit topic wilt? Bovendien, er vindt zoveel paardentaal plaats die je maar nauwelijks ziet, en zeker niet op de foto kunt vastleggen.

Puur op je titel, ja paarden spiegelen, en afhankelijk van ervaringen en karakter paard reageert of spiegelt die zich aan jou. Voorbeeld, ik zit nu al een week in een dip, fysiek niet fit, gedoe op werk / prive, en ik merk dat mijn emotionele weerstand steeds beroerder wordt. Vandaag na werk ben ik 10 minuten zonder zadel met Amanda gaan hobbelen, veel stap, wat stukjes draf en dat was het. Ik voel me nu zoveel beter, die pony is evenwichtig zo sterk dat ze mijn bui ombuigt en mij van die energie afhelpt. Ik ben helemaal opgeladen.

Zou ik met Dewi aan de gang zijn gegaan, dan was het alleen maar frustratie geweest, zij heeft zoveel negatieve ervaringen dat ze mijn energie oppakt en vertaald naar uhoh, opletten, mens is niet evenwichtig, ik moet vluchten en mezelf beschermen. Zij zal vervolgens op alles over reageren.

Had ik Nico meegepakt, dat zou ook niet goed gaan, hij is nog zo jong en onervaren en heeft veel steun aan de leider nodig. Hij zou voelen dat ik niet emotioneel stabiel ben en dus op zijn instinct en niet op mij vertrouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 21:33 

BlackScorpion schreef:
Ik vind die foto wel leuk als oefening, zag toch een paar dingen. Trouwens Peet, wat denk je van het feit dat het etende paard linksboven mij het meeste aanspreekt om met te werken?

Nou dat zou ik niet kunnen hoor, zo van lange afstand foto af ;-) wil ik er toch echt wel bij zijn.
Maar probeer es te omschrijven waarom ie jou aanspreekt ?

Als het zou moeten vanaf deze foto koos ik nuchter uit deze pensioen paarden diegene die fysiek het best in z;n vel zit, om daar een buitenritje mee te gaan doen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 feb 2013 21:43 

Nou dat paard spreekt mij aan omdat die zich van niets iets lijkt aan te trekken. Zij (ik zeg al direct dat het een zij is haha) staat rustig te eten en trekt zich van niets iets aan. Zo op foto lijkt ze me een paard dat heel stabiel is mentaal en niet snel schrikachtig reageert. Om een of andere reden komt zij me over als een paard waar ik op kan vertrouwen en die mij steun kan bieden.

En inderdaad, dat kan je niet op een foto zien. Maar zo komt dat paard mij over op het eerste zicht. De andere paarden spreken me minder aan om zelf met aan het werk te gaan. Er is zo ook een paard waar ik echt niet van weet wat er van te denken, nl. dat kleinere paardje aan de rechterkant, die met de kop naar links staat terwijl de anderen naar rechts staan.

Aan de anderen: de foto toont veel details als je control klikt en dan met je muis scrolt en zo de foto groter maakt ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 21:52 

paarden spiegelen inderdaad.
Mijn dochter van 5.5 is daar het levende bewijs van.
Zij heeft een beperking en kan slecht pratenen gaat een keer per week naar onze stal voor een rijles.
Als je ziet hoe de dieren daar op haar reageren dan denk je echt van jeetje kan die knol zo lief zijn.
Als zij bij een paard in de buurt komt die bijt of slaat dan draait dat paard zo om dat zij alles met hem kan doen.
Een paard dat zijn stal uitraast om naar buiten te kunnen loopt als een mak schaap achter haar aan en ga maar door.
Ze rijd daar op een shethengstje die normaal best druk is maar zodra zij in de buurt komt is hij de rust hem zelf en kan ze alles met hem doen.
Maar als zij druk word dan word hij ook druk zodra zij weer rustig is word hij ook weer rustig.
Nu hebben we deze week twee veulens erbij gekregen (geboren bij ons op stal) en zondag gaan we eens kijken hoe die op haar reageren.
Maar paarden spiegelen echt de mens

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 22:50 

fijn dat je open reargeert en dat je mooie ervaringen met ons deelt.

Paarden / pony's kunnen helende dingen doen bij kids die emotioneel beschadigd zijn en kinderen die nog ervoor open staan.
De jonge kids & kids /volwassenen met beperkingen hebben hun antenne's nog wijn open staan, paarden / pony's hebben vrijwel direct contact.
Wat dit betreft mogen we jaloers zijn op dit soort super gevoels mensen ;-) wat zijn wij "afgestompt" hierin door opvoeding , scholing & maatschappij om ons heen.
Ze leven net zoals de P/P in het hier en nu, zonder zorgen over morgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 23:13 

Nog een voorbeeld van afgelopen zondag met de les van wendy.
Wendy is nog niet stabiel met zitten op henkie ( de shetlander) met beugels kan ze los stappen maar zonder beugels nog niet.
Normaal is henkie het typje lopen en blijven lopen wat er ook gebeurt maar wendy deed steeds haar voetjes uit de beugels waardoor ze niet goed bleef zitten en iedere keer als het gebeurde stopte henkie uit zich zelf.
Hij voelde dus aan dat wendy ergens moeite mee had en stopte dan zodat ze er niet af viel.
Zodra de voetjes weer in de beugels zaten begon hij weer te lopen.
Van een drukke zoek het maar zelf even uit pony naar een voorzichtige ik let goed op jou pony.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 10:34 

Mijn paard is er een die een duidelijk voorbeeld os van spiegelen. Mijn bojrijdster is erg zeker. En zij heeft nooit tot amper problemen met hem. Ikzelf ben angstig (mede door mijn afgelipen zwangerschap door ietswat teveel hormonen). En ik merk dit ook bij hem. Hij spant zich veel sneller op. Is veel vlugger en renneriger. Als hij aanspant, span ik ook aan, waardoor vaak even geen rem meer is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2013 14:09 

Peetindraf schreef:
kwam in ander draadje leuke foto tegen van groepsstal: http://www.paardenkamp.nl/opendag/013_o ... 579_LM.jpg

Leuk om in juist zo'n "opgesloten" groep te kunnen zien hoe ze zich gedragen en hoe ze zich voelen om dat moment.
Wie erop in wilt haken is vrij om te doen ;-)

wat cool man, zo'n grote mooie stal..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 20:59 

Wauw! Inderdaad mooie stallen zo!

Bij ons op de club willen ze ook zoiets gaan realiseren. Ik hoop dat dat doorgezet word.
Ik vind groepstallen zo mooi!

Die twee van mij staan ook samen in een stal. Stal van 8 bij 12. Vind ik toch een stuk mooier dan de boxen die je meestal ziet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 11:27 

paardengedrag: stukje video waar Witnie & Bauke weer effe hun "hengst" positie bepalen op wei:

http://www.youtube.com/watch?v=valriUBv ... e=youtu.be

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 17:15 

Ik vind zeer zeker dat een paard je gedrag spiegelt. Op welke manier ze dat doen is totaal afhankelijk van het karakter van het paard. De ene zal, als je zelf geïrriteerd bent, heel erg onrustig worden en helemaal in zijn schulp kruipen, de ander zal heel boos reageren op je. Weer een ander zal weer op een ander manier reageren, maar in ieder geval laat je paard met zijn gedrag heel duidelijk merken hoe jij je voelt.

ik heb zelf een paard gehad, dat een heel duidelijk voorbeeld was van het spiegelen. Ik was in die tijd heel erg onzeker van mezelf en heel vaak bang op een paard. Vraag me niet waarom, geen idee, dat ben ik altijd geweest maar dit paard heeft me er een heel stuk afgeholpen. Op buitenrit was die angst het ergste, maar dit paard liet zich absoluut niet in de bak rijden dus moest ik wel altijd naar buiten met haar.
Dit paard was echt een leidende merrie, heel dominant naar andere paarden toe maar ze bemoederde alles wat er maar te bemoederen viel. Zo ook mij.
Als ik gewoon lekker ontspannen in het zadel zat, was ze gewoon een vrolijke merrie, ze sprong dan soms zomaar om niets opzij. Maar als ik me onzeker voelde, dan merkte ik dat zij volledig het voortouw overnam. Ze zette dan echt geen stap verkeerd en liet werkelijk merken dat er niets was om bang voor te zijn. Ze straalde rust en zelfvertrouwen uit.
Dit paard heeft me echt een heel stuk over mijn angst heen geholpen, de rest ben ik kwijt geraakt met een paard dat juist heel zenuwachtig en dribbelig reageerde op mijn angst.

Dus ja, ik zeg dat een paard zeer zeker je gedrag en emoties spiegelt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur