Paardenforum Cavaletti

Het is nu 17 jul 2018 23:10

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 jan 2013 17:41 

Hey,

Ik heb een vraagje over naturalHorsmanship/vrijheidsdressuur
Ik heb een hengst Tommie en hij doe het echt super !
Als ik dan wil rijden , probeer ik dat nu dus zonder touw halster wat dan
Ook ... Alleen er is nog een probleempje , je kan natuurlijk niet sturen
En dat wil ik natuurlijk wel hahah =p

Zomige geven als tip dat je moet leunen op de kant waar je naa toe wilt,
Maar ik heb liever een comanto met praten , maar hoe leer ik hem dat aan ???
Iemand tips ?

Alvast bedankt (:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013 18:42 

Met voorbereidende commando's. Dat vergt wel enorme consequentie in het begin, maar het werkt wel. Het eerste commando is dan gewoon de stem, dan komt het leunen, dan de volgende stap en zo verder tot ze draait in de richting die je wilt.
Je moet er wel voor zorgen dat je goed nadenkt over welk commando je gebruikt, want die moeten zo ver mogelijk van klank uit elkaar liggen. In lengte van klanken kan je ook nog varieren en toonhoogtes ook. Verder kan je normaal gesproken zonder problemen 2 lettergrepen gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2013 19:35 

Ik wil wel even een waarschuwing geven, maar denk goed na over de geluiden en woorden die je wil gebruiken. Ik ken genoeg paarden die op commando werken, maar die luisteren echt naar dat woord eender wie het zegt. Dus als je rustig op je paard zit en gewoon aan het wandelen bent op een druk pad en je praat met iemand bij je en zegt per ongeluk vb. over die ene keer dat je in galop wa- en weg is je paard....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 20:16 

Dat is de eerste keer dat ik dit hoor en ik vind het wel heel interessant om te vernemen. Daar moet je dan idd goed bij uitkijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 feb 2013 21:15 

Van het erf af: "zonder touw halster wat dan ook ..." oeps... dat lijkt me pas link zeg voor paard zelf en omstanders.
Ik zou het niet durven en ook nooit doen.

Moet wel es een groep van 20 die uit de wei komt uit elkaar plukken en ieder naar hun stal "brengen" (ze kunnen hun naam nog niet lezen..) maar dan heb je de handen "vol" aan met niks om hun hoofd.

Maar goede stemcommando's die veel gebruikt worden: vraag een menner uit je omgeving es erna ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 19:58 

:) Ik ben als sinds 1996 met Parelli Natural horsemanship bezig en hierin worden geen enkele stemcommando's geven... het wordt zelfs afgeraden. :o) Paarden zijn zelf ook niet erg verbaal en het is aan ons, mensen om ons lichaam te leren gebruiken om zo je paard op lichaamstaal te leren reageren.
Veilig rijden met een touwhalster leer je vanop de grond, niet in het zadel. Door de grondoefeningen te doen, komt de rest van zelf...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 mei 2013 21:41 

Oud topic

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur