Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:57

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Streng zijn?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 16:09 

Haai,

Naar aanleiding van de problemen die ik soms heb, vraag ik me af: hoe ben je streng voor een paard?
Ik zal enkele voorbeelden geven en ik hoop hier jullie reactie op te krijgen hoe ik exact zou moeten reageren.
Ook graag gewoon tips hoe je streng kan zijn, ik heb hier nl. echt moeite met door hoe ik tov dieren sta (ik ben een woosie!).
Ik wil dat dieren mij leuk en lief vinden, maar ik zou ook willen dat de paarden respect hebben voor me bij het rijden.
Let wel, ik ben niet voor een harde hand, dus 'harde hand' maatregelen hoor ik liever niet.

1- bij het poetsen durft een paard wel eens tegen me duwen met de snuit of bij het horen van een zakje komen duwen en 'sabbelen'. 'Snoepjes' zitten in een zakje, maar de hoevenkrabber zit ook in een zakje en dat maakt dat ze een zakje combineren met het idee van snoepjes. Persoonlijk vind ik het niet erg dat een paard bij het borstelen wat dichter komt of komt duwen. Zou ik hier ook streng moeten zijn en duidelijk maken dat ze niet mogen duwen (en hoe doe ik dit) of geeft het niets dat ik dit toelaat (vind het zo lief)?

2- soms rij ik met een nogal lui paard, welke moeilijk in gang te krijgen is. Stappen is slenteren en draf is soms terug in stap vallen. Ik probeer bij zo een paard kordaat te zijn, als in zijnde lichtjes benen geven, bij geen reactie harder benen geven, bij geen reactie even hard benen geven maar met een tik van de zweep er bij. Spijtig genoeg werkt dit ook niet altijd (meestal niet) en ben ik na 5 minuten al kapot van het benen geven en zelf moeite doen. Als ik filmpjes van mezelf zie, word ik al moe van me bezig te zien, haha.

3- soms rij ik met een heel hevig paard dat heel gevoelig staat. Maar zij durft wel eens onder me uit te rijden en weigeren om terug te gaan van draf naar stap of weigeren te stoppen. Ik ben aan het leren mijn benen stiller te houden, maar zelfs als ik mijn benen stil hou, blijft ze gaan. Het is dus niet altijd dat ik haar per ongeluk blijf drijven, maar het feit dat ik niet streng / kordaat genoeg ben en ze op de duur me gaat uittesten (woorden van de instructeur).
--> om van draf naar stap te gaan, ga ik doorzitten, knijp met mijn kniëen en geef kleine kneepjes in de teugels. Als dit niet helpt geef ik duidelijkere knepen in de teugels en als dat niet helpt durft het gebeuren dat ik iets harder 'trek'. Verkeerd, maar hoe moet het dan? Plus, hoe kan ik dit duidelijk maken en streng zijn hierin?
--> om stil te staan idem als hierboven, soms laat ik haar dan (op instructie van de lesgever) stoppen tegen de muur en hier even stilstaan tot ik zeg dat ze terug mag stappen. Hoe kan ik hier nog duidelijker en strenger in zijn?

Alvast bedankt voor enige tips over hoe streng te zijn!!

Thanks,
Blacky

Profiel  

Berichttitel: Re: Streng zijn?
BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 17:44 

Bekijk het niet als ‘streng’ zijn, maar als ‘duidelijk en rechtvaardig’. Paarden zijn onderling ook niet altijd even zoetsappig als ze hun grenzen willen beschermen. Ik werk volgens het principe, an eye for an eye! ;D Bijt jij mij, dan krijg je een beet terug, ik zet dan wel niet daadwerkelijk mijn tanden in hun oor, maar een tik kan er wel uitgedeeld worden. Dat kun je hard vinden, maar mijn gedachtegang is dus vanuit paarden onderling.

Punt 1 : gewoon een beetje duwen of snuffelen etc : allemaal geen probleem, zolang het maar gewoon relatief beleefd en zachtjes blijft. Duwt het paard zo hard dat ik op mijn benen sta te wankelen, dan corrigeer ik wel. Het is lief, en laat het gerust lief vinden, zolang het ook lief blijft. Dus dat subtiele gescharrel, geen probleem.

Punt 2 : Zoals ik in je andere topic zei, ik werk liever 1x (te?) hard in, houd het dan een paar keer bij, en ga vervolgens naar subtiele signalen. Vergelijk het met een kind drillen ( ;D ), als jij 1x uit je panty gaat omdat hij van het erf gaat, dan hoef je de volgende keer alleen maar een waarschuwing te laten weten en het kind herinnert zich wel wat er de vorige keer was gebeurd, en bindt in. Daarna kun je gewoon zeggen : niet het erf af gaan he. Zo moet je het rijtechnisch ook beschouwen. Niks zo vervelend als steeds te grote / harde signalen afgeven. Vermoeiend voor jou, vermoeiend qua communicatie, en geen respect over en weer.

Wat jij dus moet doen, is altijd 1x een gewoon signaal geven. Geen reactie? Direct een korte felle tik met de zweep, je moet ze als het ware aan de hulpen krijgen. Zweep is niet zielig in de zin van slaan, maar als paarden in een treintje staan, dan bijt de achterste ook in de kont van de voorstel om die harder te laten lopen. Zo moet je dat eigenlijk bekijken. Een kort fel tikje = gelijk aan een korte felle bijt. Ik zou dit overigens wel bij Chanel doen, en niet zo bij Vanille, want die zal, omdat ze verder goed aan de hulpen staan, gelijk doen wat jij zegt, en dat is meer dan wat jij op dat moment wilt. Bij Vanille zou ik dus eerder inderdaad de tussenstap van harder met een beensignaal werken. Heb je geen zweep bij de hand, dan je hak kantelen en ipv met je kuitspier / been te drijven, 1x met je hak aan te porren.

Punt 3 : Dat is de lastigste… gewoon zo doordoen, jij moet zelf gewoon ook meer fijner afgesteld worden. Ik snap dat je graag resultaten wilt boeken, maar het zijn wel lastige dingen om onder de knie te krijgen als je ook de meer basis nog niet goed beheerst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2013 21:26 

Okay ik lag wel een paar keer in een deuk, ik scharrel met paarden en moet uit mijn panty gaan :+

Die zweep ga ik inderdaad niet bij Vanille gebruiken kans dat ze ineens het dak door schiet, maar bij Chanel gaat ik het inderdaad moeten proberen. Ik heb echt het idee dat paarden me wel leuk vinden buiten de piste, maar eens in de piste me een vervelende vlieg vinden en dat 'aaien' met de zweep helpt niet echt. Het is nog even eer ik terug naar haar kan gaan, maar ik zal het moeten proberen. Eerst een gewone vraag en daarna dezelfde vraag met een stevige tik erbij (en geen aai). Vind het alleen zo moeilijk :+

Wel blij dat ik lag blijven scharrelen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2013 15:21 

1-
Ogh ze mogen best nieuwsgierig zijn, maar ze moeten niet ongecontroleerd duwen. Lig liever niet tegen de grond, dus ja dan zet ik ze op hun plek.

2-
Maar weinig ervaring met luie dieren

3-
Maycka is een druktemaker, soms moet ik alle zeilen bijzetten om haar op d'r plek te zetten. Als ik dan wat hard in haar mond werk ja jammer dan hoor. Ik pik het niet als ze een loopje met me neemt. Ik probeer zo veel mogelijk rustig te rijden met al het respect voor het dier maar ik verwacht wel wederzijds respect. Soms moet je dat met wat hardere 'hand' (niet letterlijk hand maar het geheel van hulpen).

Denk er eigenlijk net zo over als maya!

Het blijft toch zoeken naar de juiste communicatie tussen ruiter en paard denk ik!

In the face.

With a chair.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur