Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:02

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 10:40 

Leuk &leerzaam , weer es wat video materiaal van Wiet.

Kristien:
Denk ook dat jou houding "als vanzelf" de basis is van natuurlijk grondwerken.
Als je overal bij na moet denken in stapjes gaat het niks worden, paard reargeert allang eerder.
Veel van de gewone omgang kun je niet echt aanleren , die heb je in je en daar reargeren ze direct op.
Heb je dat in je, dan snap je vaak niet hoe sommige mensen kunnen prutsen en strijden met hun paard of pony.
Kom je er dan bij om te helpen, gaat alles als vanzelf zonder dat je bewust bij nadenkt.

Maar voor de oefeningen, je eigen lichaamshouding, handen e.d Heb je toch wel wat achtergrond nodig
en externe hulp.
Alleen al de subtiele signalen die je met je heupen & schouders afgeeft is een leerproces op zich.
Ik zoek toch echt bewust naar methode's en informatie hoe ik dingen moet aanpakken of aanleren.
Misschien is het mijn drang om het zo goed mogelijk te doen, en zo min mogelijk verwarring te geven voor paard, maar wellicht ook de onzekerheid hierin van mezelf.
Ik heb gelukkig een vergevingsgezind en duidelijk paard bij me, maar er zijn tal van momenten dat we mekaar niet goed begrijpen.
Op die momenten zou ik graag een kabouter op m'n schouder willen die me even influisterd wat ik niet goed doe.

Onder begeleiding serieus grondwerken heb ik echt af en toe nodig, en is vooral beter voor paard.
Voor de dingen zoals spel, loswerken, longleren, basis volg dingen e.d heb ik geen hulp meer nodig.
Doe ik dezelfde dingen met mijn lijf en stem bij voor mij vreemd paard pikken ze dat direct op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 19:23 

Kristien schreef:
Ik vind het soms ook echt wel moeilijk om neer te typen hoe ik iets zou doen of hoe ik een probleem zou oplossen. Vaak ook omdat het vanuit een natuurlijke 'flow' gebeurt. Ik denk dat zowel ik als mijn paard veel onbewust oppikken en daardoor ook quasi onbewust handelen. Zoals net mijn lichaamstaal wat actiever maken wanneer ik mijn paard actiever wil. Dan denk ik niet 'nu moet ik zo doen en dan zo en dat dit', nee, dat gebeurt gewoon.
Maar daarom dat ik dit topic ook wel interessant vind omdat je hier toch wel even moet nadenken over hoe je alles doet en aanpakt. ;)

Ik ook Kristien!! Het wordt zo vanzelfsprekend, je raakt op elkaar ingespeeld. Ik denk er niet meer echt over na vaak, of het valt niet meer op. Soms wel dingen, maar niet altijd. Maar het is wel leuk er wat dieper over na te denken zo :D
Verder is het ook wat een paard heeft aangeleerd volgens mij. Ik kan nu wel in volel teugen op een Voest manier Wiet in beweging willen krijgen, maar dat snapt ze dan echt niet gelijk, en moet ze echt omgeschoold worden, omdat ik het al jaren op mijn 'eigen' manier doe.

Gisteren merkte ik bv weer enorm goed hoeveel verschil het bij Wiet geeft of ik nu met mijn lichaam en hoofd gewoon recht naar haar toe sta gedraaid (buik naar paard) met longeren, of als ik mee loop, een leidende hand heb, een drijvende andere hand, en mijn lichaam de richting van de beweging draai en iets mee loop. Dan is ze zoveel beter te bewerken. Met de cirkling game moet dat niet, maar goed, dan mag ze rond hobbelen en in een eigen tempo, dat is wat anders dan echt trainen aan de longe natuurlijk.

@ Peetindraf; Wiet is overigens een merrie Peetindraf :biggrin:

Wel heel gaaf dat je dit wilt doen en ook mag doen bij de manege. Ik geloof graag dat er raar naar werd gekeken, en dat zul je altijd houden. Waarom zou je zoveel gemutst op de grond doen, als je er gewoon op kan rijden. Sommige mensen snappen het niet hoe fijn het is – en ook hoe belangrijk – om de band en relatie op de grond ook gewoon goed te hebben. Dat is juist even belangrijk iig dat vind ik dan. Ik ken nog wel een meisje dat best kon rijden met haar paard, maar waar het over het erf mee lopen echt een ramp was *omverlopen etc* Nou, dan heb ik zelf toch echt 100x liever een paard waar ik niet ver mee kan komen onder het zadel, maar waar ik voor de rest gewoon wel mee kan lezen en schrijven, en die wel respect voro mij hebt. Zeker zoiets simpels als over het erf meelopen lijkt mij toch echt essentieel. Voor die andere blijkbaar niet, als ze er maar hoger in de wedstrijden mee kwam. Zonde. Maar goed, voor die mensen is een paard ook meer een ‘ding’ of een gebruiksvoorwerp om een bepaald doel te bereiken, dan een beest waar je een partner en maatje van maakt.

Wel leuk dat er wel mensen zijn die dingen wat van je overnemen, als dat voorbeeld van dat iedereen nu als uitstapsessie jou oefeningen gaat na doen, leuk!

Ohh, ik wilde je filmpje nog eens bekijken maar die was al weg, jammer :biggrin:

Wat betreft de puntjes waar je tegenaan liep;

*Hoofd zakken; dat doet hij moeilijker in de draf dus. Maar is dat niet ook een kwestie van evenwicht, balans, die hij mist? Wiet krijg ik ook niet snel met haar hoofd naar beneden, als ik haar gewoon los laat lopen. Dan loopt ze in een verkeerd (eigen) evenwicht, waarbij ze dat niet of moeilijk kan (zij is enorm scheef). Daar moet ik echt een bevestiging met de lijn bij gebruiken, haar hoofd meer naar binnen te laten ipv naar buiten, en haar van de schouder af te wijzen, en haar achterbeen er onder te wijzen. DAN kan ze pas met haar koppie echt gaan zakken. Of ze moet al een heel tijd los lopen, dan komt het nog wel eens maar in echt vrije beweging of met losse lijn en zonder ondersteuning van een aanwijzende zweep vind ze het moeilijk. Misschien bij jou hetzelfde probleem? Geen idee hoor.

*Druk tussen de oren; wat wil je daar mee bereiken? Hoofd naar beneden? Doe het in stappen. Je begint met een ‘zo licht als een vlieg hulp’. Geen reactie? Dan zet je iets meer druk. Nog geen reactie? Dan flinke druk, maar niet met een platte hand, maar vooral ook met je vingers. De “Eagle” toepasselijk ;) En vooral heel belangrijk: Bij ELKE mini wijking voor druk, direct loslaten! Als je dat zo vol houdt, zul je waarschijnlijk uiteindelijk met een lichte aanraking al resultaat hebben. Ik heb teveel resultaat soms, ik hoef maar een vliegje te zijn aan bovenkant van de manenkam en ze gaat naar beneden. Soms zonder aanraking al :P
Dezelfde druk opvoering ook met andere druk verdelingen doen, als druk op het halster. Bij de kleinste meegeving, belonen met direct loslaten. Parelli doet zonder stemhulpen. Ikke versterk het wel met stemhulpen.

*zelfstandig wat voor je lopen; hoe heb je je lichaam? Helpt een flink geopende hand naar voren niet? Dat je dus zelf met je lichaam wel bij de schouder bent, maar je hand vooruit hebt, waarmee je desnoods een lichte druk op het halster naar voren geeft?

Wel lastig dat je niet mag belonen. Dat helpt namelijk ECHT goed. Beloningen werkt beter dan bestraffen. Maar goed, aai en enthousiaste blijheid in je stem worden sommige paarden ook al gemotiveerd van. Beloning hoeft idd al heel mini te zijn. Als ze bang zijn voor bedelen, ga ik met Marielle mee qua klickeren. Daar leer je hem enkel beloning te verwachten na een clicker, en enkel de eerste keren eigenlijk (en af en toe tussendoor). Belangrijke oefening is ook “voedsel weigeren” dan. Dan leren ze dat ze echt moeten wachten tot jijzelf de beloning aangeeft, en niet dat ze hem uit je zak gaan zitten staren.

@ Kristien ook leuk mee aan het grondwerken geslagen. Zeker dat wijken voor druk; fysieke of ‘ruimtelijke’ druk (dus niet met aanrakingen, maar meer ‘verplaatsing energie’ of ‘aanwijzing’ ) zijn een goede basis voor het inrijden straks. Daar is alles op gebaseerd eigenlijk; wijken voor druk.

@ Marielle; hahaha, ik moet dat dus echt niet proberen, grondwerk op een land waar meer dan zat land staat! Met mijn pony al helemaal niet :P Waarom moeilijk doen voor een mini snoepje als het ook makkelijk kan met je neus in vers gras, aldus de paarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 11:13 

LOL. zo trof ik Witnie aan vanmorgen toen ik em op kwam halen om "aan het werk te gaan"

Afbeelding

Dat koste me wel kwartiertje en moest eerst al z'n dames inpalmen voordat ie uberhaupt zich liet halsteren ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 19:25 

Goldenlady: bedankt voor je reactie hier.

* hoofd laag
Vermoed zelf ook dat met hoofd omhoog het zoeken is naar z'n balans, hij doet het onder zadel ook het liefste en los dus ook altijd in alles in & boven draf.
Zie em eigenlijk vrijwel nooit losjes laag & lang draf / galop rijden ook niet bij anderen, ja dan is het afgedwongen door het knepen van ruiter.
En als ie ontspannen stapt is hoofd wel laag.
Vreemde is dat Witnie voor dat ie hier kwam vrij hoog heeft gelopen in dressuur en direct op zoek is naar je handcontact zodra je teugel opneemt, maar zwaar is en voelt ie nooit bij me.
Hij rommelt wel veel met z'n bit met losse teugel, heel onrustig, niet het bitje afkauwen maar echt knarsen ermee...
Ik krijg wel instructie commentaar dat ik "te licht" ben in handen... whalla....verwarrend hoor: hoe lichter het contact hoe beter, ik rij vaak op de vingertoppen, en dat wil ik echt graag zo houden snap je ?
Zie jij hierin de verbindingen zowel op grond als onder zadel ?
Want jou meissie ;-) Wiet doet hetzelfde eigenlijk in haar balans zoekende.
Kan me er wat bij voorstellen dat dit paard in de krul heeft gereden met valse knik en zwaar bitcontact en nu niet goed weet hoe ie dat moet compenseren met z'n lijf ?? zou dat ook kunnen ?

* hoofd laag.
Gaat in de oefeningen al stukken beter sinds ik kleine stukjes brok meesmokkel en em beloon bv bij pion aanraken met neus, vindt ie erg leuk.
Het is wel een paard dat ALLES wil oppikken van z'n omgeving en ALLES in zich opzuigt, dus ik doe daar niet meer zo moeilijk over dat ie in rust hoog staat met oren erop.
Hij hinnikt er vrolijk op los als ie wat hoort van de dames, ach ik laat em lekker.

*zelfstandig wat voor je lopen
pak effe stukje uit Nh forum erbij van mij verslag:
---------------
Vanmorgen over rechts liep ie al fijn voor me uit, het kwartje is gevallen
Nog wel met wat steun zweep langs hoofd als verlenging van m'n voorwaartse hand maar hij pakte het toch vlot op.

Over links gaat het nog iets lastiger, daar wil ie door me heen lopen en vindt het moeilijk om rechtuit te blijven gaan, lopopt wel voorwaarts maar buigt het liefst om me heen.

Heb em ook voorzichtig achteruit tegen bakrand geparkeerd, en met de standaard "de rope=leuk op je lijf" game waren oortjes weer overeind en spanning eraf en konden we vertrekken.
-----------

Zeg er eerlijk bij dat ik op ander paard geoefend heb met m'n houding hierin, ik begon te twijfelen aan mezelf of ik handen-arm en lijf wel goed had.
(lage schouder, hand openend en ver naar voren, arm lang , drijvende arm achterhand, en mijn lijf zegt "voorwaarts" en met stem "stap")
Dit paard liep zo voor me uit, en bleef dat doen zonder twijfel en direct (doe nooit grondwerk met dit andere paard)
Dat gaf me zelfvertrouwen om toch hetzelfde wat overdreven te doen bij Witnie en geduldig door te zetten.
Nu over andere kant aanleren, dat vindt ie echt moeilijker.

* Wel lastig dat je niet mag belonen.
Mag paar stukjes brok meenemen bij Witnie ophalen uit het land, de foto doet je snappen waarom soms echt nodig(LOL)
Meneer gaat natuurlijk niet graag ZIJN groep uit.. , ze staan met 16 bij elkaar he.
En hij ziet me niet elke dag, ben niet exclusief voor hem als zijnde zijn voogd, ik moet em toch wat paaien.
En wat ik nog over heb aan brok breek ik in kleine stukjes en neem ik bak in.
Motiveerd em natuurlijk af en toe belonen, en hou grens schooien / verdienen wel in de gaten hoor, kan em c.a. 10x belonen met kleine stukjes, das echt genoeg en werkt.
Nu gaan aanleren zelf neus in halster te steken ;-) dmv de beloning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 11:41 

Ging lekker vanmorgen, veel "los in de bak" dingen gedaan want Witnie was best ontspannen dus paste het hem.
Pion aanraken, balkje stappen, lekker veel loswerken, volgen, voor me uit lopen (= in de herhaling), achteruit parkeren, voorbereiding tiger-game.

Goldenlady: heb jij ervaringen met LB en RB paarden opgedaan ?
Zit me in te lezen hierover, maar hoor graag es wat jou ervaring met Wiet is hiermee.

Gister in de uurles op Witnie gereden... allemachtig wat was ie HYPER de HYPER :heiss: kreeg in het galop aanspringen take-off vliegles....
Maar dan is ie wel super gevoelig aan je kuit en in je vingertoppen, en da vindt ik zoooo fijntjes rijden. 8)
Lekker z'n bekkie en lijf losmaken: wijken in draf op diagonaal, volte's open en dicht, binnenhoefslag pakken, dingen doen die ie bij andere niet veel doet, dat vindt ie leuk en laat ie los van.
En had ik ook nog bewust geruild, Witnie was ingedeeld met beginner op z'n rug, dat had niet goedgekomen.
Dit is echt geen beginners paard voor onder zadel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 11:58 

Bedoel je Left Brain Introvert / Left Brain Extrovert / Right Brain Introvert / Right Brain Extrovert?
Daar heb ik me een paar jaar geleden over ingelezen en redelijk recent ook nog eens.
Zo denk ik dat Chanel vb. een LBI is en best werkt met beloningen.
Nana daarentegen is meer een RBE en haar moet je bezig houden en geruststellen.
En Sando, daar ben ik nog niet zeker van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 12:28 

grofweg zit Witnie hier:

====
Left-Brain Extrovert

This horse is a playful character that needs interesting things to do. He is obsessed with learning and needs variety and new things to keep it fun.

DO:

Teach him something new at least once a week.
Keep sessions active, interesting and playful. Use obstacles, become more imaginative and when he’s really playful, increase the pace and get him to do more.
Mischief is his middle name; so give him things to do with that busy mind and mouth. This horse loves to play tricks on you, so why not teach him some tricks on purpose?
Use long lines – 22′ and 45′. Give him room to move!
Praise him a lot: rubs and scratches, smiles, laughter… you having fun as well, is very rewarding for this kind of Horsenality.
Encourage his ideas and he’ll become interested in yours.
Move his feet and he’ll give you his mind.
Use the Patterns! They give him purpose.
DON’T:

Bore him with endless, mindless repetition. This guy is smart! When you know he’s got it, move on. You can always come back to it and add polish little by little.
Slow, calm riding is not really this horse’s dream. He wants to be active, go somewhere.
Short lines (12′) are too confining when playing on the ground.
Punish him, ever. He doesn’t know he’s being naughty; he’s just having fun! If he’s high-spirited, and you punish him he’ll become aggressive. If you end up scaring or suppressing him he’ll shut down and crawl inside his shell to save his dignity.
Argue with him as it’s an opportunity for him to dominate. Encourage his idea instead and he’ll come around sooner.

===========
Alleen het is niet altijd zo zwart-wit als Par. hier voordoet.

Ik doelde meer op links en rechts dingen aanleren en uitvoeren, noem het verkeerd denk ik :-(
Voor een paard is elke kant weer nieuw n.l. (voor ons mensen niet) en dat merk ik duidelijk bij Witnie, veel meer
als bij andere paarden & pony waar ik mee grondwerk.
Witnie doet dingen vlot en soepel over rechts en vindt over links zelfde dingen moeilijk.
Draait ook het liefste vanuit links naar rechts bij loswerken b.v.
Moet em over links veel sterker vanachter aandrijven terwijl ik over rechts wel op hoofdhoogte mee kan lopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 12:59 

Ik hou eigenlijk niet zo van dat hokjes denken. Is echt zo een voorgekauwd praatje van iemand die iets wilt verkopen. Sorry.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 13:13 

Ik ook niet Kristien, lees maar:
Citaat:
Alleen het is niet altijd zo zwart-wit als Par. hier voordoet.

Ik ben een echte out of the box denker en doener, vraag me altijd af: "oh ja is dat zo ? , en waarom dan ?"
Dat noemt men ook wel "eigenwijs" :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 13:26 

Het is inderdaad een verkoopspraatje, maar ik vind het wel deels handig. Ik herken nl. Chanel en Nana echt helemaal in 2 van die hokjes en vind het gewoon leuk te lezen dat mijn idee bij deze 2 paarden (de ene belonen en de andere geruststellen) ook klopt in anderen (hier Parelli, maar kan eender wie zijn) hun denkwijze. Dat geeft mij gewoon het gevoel van dat ik toch correct ben in mijn denken :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 14:55 

Ja Peetindraf, zo ben ik ook meer. Out of the box denken. Ieder paard als nieuw behandelen. Tegelijkertijd je voorgaande kennis en ervaring gebruiken, maar die ook aan de kant durven zetten.

Want om nu het voorbeeld van Evy aan te halen (en dit doe ik echt niet om je aan te vallen).
Ik ben van mening dat een ervaren manegepaard/beginnerspaard altijd een zekere braafheid/makheid heeft en, als ik dan toch even het hokje moet aanhalen, nooit RBE kunnen zijn. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat ze allemaal gelijk zijn. Ook onder manegepaarden heb je karakterverschillen. Maar als je dan eens echte hittepetitjes meemaakt. Paarden hoog in het bloed, bijna constant snuiven en een meter de hoogte in springen wanneer je je zakdoek op de grond laat vallen, dan denk je, 'oef, zelfs het hevigste manegepaard was eigenlijk nog een brave bok vergeleken met die echte bloedpaardjes'.
En daarom zijn die hokjes zo gevaarlijk, want je deelt de paarden in die je zelf kent, zelf meemaakt. Het hevigste paard dat je kent wordt automatisch RBE en het makste/flegmatiekste paard wordt automatisch LBI. Maar wat als je een paard meemaakt dat nog heviger is of omgekeerd nog flegmatieker? Dan moet je iedere keer je hokjesdenken aanpassen, dus dan kan je beter de hokjes helemaal achterwege laten.

Om het nog simplistischer uit te drukken. Stel ik verdeel bergen in drie categorieën. Kleine bergen, gemiddelde bergen en hoge bergen. als je alleen de Mont Blanc gezien hebt, schaar je die onder grote bergen. Als je dan naar de Elbroes of Alaska gaat, dan besef je dat de Mont Blanc misschien toch maar een gemiddelde berg is. En als je dan uiteindelijk de K2 of Mount Everest bezoekt, dan moet je heel je hokjesdenken aanpassen en is het misschien zo dat de Mont Blanc (en de rest van de Alpen) eigenlijk toch eerder bij kleine bergen horen. En dan hebben we hier nog het gemak dat het om absolute feiten gaat. Aantal meters is gemakkelijk in getallen uit te drukken en met elkaar te vergelijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 15:49 

Hmm... het is natuurlijk heel subjectief zoals je zegt. Ik beoordeel het maar vanuit mijn ervaringen en die zijn inderdaad voornamelijk met manègepaarden. Maar is het daarom verkeerd om ze min of meer in een hokje te stoppen?

Ik neem nu als voorbeeld Chanel en Nana. Chanel is heel 'laid-back' en is liever lui dan moe. Ze is ook heel gefocussed op eten. In mijn ogen is dat een LBI en volgens het hokjes-denken moet je een LBI geïnteresseerd houden door afwisseling en beloning. Dit werkt inderdaad op haar. En dan is er Nana die in mijn ogen ten opzichte van Chanel veel actiever is en veel nerveuzer en gevoeliger. Terwijl je bij Chanel eender wat kan doen, ze negeert het zo een beetje, moet je bij Nana zelf heel kalm zijn of ze wordt angstig en nerveus. Dit angstige, nerveuze en actieve doet mij denken aan RBE volgens de kernwoorden en volgens dat moet je zelf kalm bij zo een paard blijven en ze bezig houden zodat ze de kans niet krijgen om over iets na te denken en bang te worden. En ook dit herken ik hard bij haar, want eens ze in draf is en echt bezig gehouden wordt met figuren, merk je duidelijk dat ze veel rustiger is.

Is het dan verkeerd om hen toch in die hokjes te stoppen als de kernpunten kloppen en ook de manier van ermee om te gaan klopt, ook al zijn er misschien extremere gevallen? In die Horsenality grafieken staan ook verschillende cirkels om aan te duiden hoe 'zwaar' een paard in zo een hokje staat. Dan kan toch die extremere gevallen verder naar de rand in de cirkels staan en Nana vb. meer naar het midden toen?

Ik herken mezelf trouwens ook in zo een Horsenality-profiel, ik ben zelf een RBI ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 16:29 

Verkeerd wil ik het absoluut niet noemen. Als jij je goed en misschien zelfs zekerder voelt door de hokjes, hey, dan ben ik de laatste die zegt dat je verkeerd bezig bent. Zo lang je maar niet verstart in het hokjesdenken.

Zo denk ik persoonlijk dat ieder paard baat heeft bij afwisseling, beloning en geruststelling, kalmte en geduld. Dus zo lang je het hokjesdenken niet als algemene waarheid neemt en beseft dat er ook gaten zijn, dan mag je gerust dit steuntje gebuiken van mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2013 21:26 

Goh, ik gebruik het nu gewoon eventjes ter bevestiging van wat ik al vermoedde van beide paarden. Ik werk al een beetje zo, nl. met beloningen voom Chanel naar me toe te laten komen (en knuffelen) en bij Nana door proberen zelf rust uit te stralen als ik met haar bezig ben. Vond het gewoon leuk om bevestiging te krijgen op deze manier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jun 2013 09:19 

Kristien:

Kan je prima volgen en bevestigen wat je schrijft, het blijft een doorlopende zoektocht binnen en buiten de kaders van het paard zijn vermogens.
Maakt het tegerlijkertijd ook zo fascinerend om met paarden om te gaan.

Komt in mijn beleving nog een aspect bij waarom in hokjes plaatsen niet echt klopt, dat is de omgang van de mens naast het paard, en interactie paarden onderling.
Ieder paard reargeert op z'n begeleider, en spiegelt diens houding en uitstraling.
Dat is van grote invloed op paard z'n gedrag en wordt in de Par. Vakjes indeling verder niet meegenomen.
Zijn aanpak en methode van trainen is vrij universeel en daar ligt meteen de zwakte van zo'n systeem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jun 2013 09:40 

Goldenlady

Maak nog maar es de vraag: heeft jou Wiet ook zoveel verschil over links of over rechts in dingen aanleren, en graag over een voorkeurskant willen lopen ?
Witnie heeft het zo extreem dat ik over links vrijwel achter staart moet drijven om em op die kant te houden en vindt ie ruimte draait hij direct.
over rechts blijft ie netjes doorgaan zelfs als ikzelf bewust stukjes te ver naar voren drijf en hoef ik ook vrijwel niet te drijven maar volgt ie natuurlijker, zoekt niet naar escape.
Aan de longeerlijn heeft ie minder groot verschil, dan krijgt ie meer steun van gewicht lijn en muskaton.

Gekke is dat ik onder zadel ook dit verschil merk , geen een paard is recht immers, maar stukken minder.
Dit heeft ie trouwens vanaf begin dat ik em ken gehad, en voel zelf in rugspieren of rond schoft als ik aan het kneden ben geen verschil tussen links of rechts.
Vermoed zelf dat ie wat vast zit in voorhand ergens en daarom als ie keuze heeft andere kant kiest.

Hoor graag es van je of Wiet ook zo'n voorkeurskant heeft en hoe jij dat aanpakt in vrij loswerken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jun 2013 09:57 

Wat je schrijft over Wiet en haar op de Voest manier in beweging krijgen deel ik niet met je.
Heb ervaren dat ieder paard / pony hierop goed reargeert omdat het zo'n natuurlijke manier is van beweging vragen.
Voestje plakt er een hele training en rijmethode aan vast, die man moet ook wat brood & beleg verdienen... Lol...
Maar zelfde loswerkmethode past Jesse van terra natura bv ook toe, en nog veel meer hebben dit als ebasis voor het loswerken.

Basics pure lichaamstaal van ons daar reargeert ieder paard natuurlijk op, ook jou Wiet.
Aan de lijn moeten paarden echt leren, in vrijheid loswerken, draaien en stoppen niet dat gaat als vanzelf als je maar juiste signalen afgeeft en kwa timing goed zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2013 13:44 

update: vanmorgen grondwerk Witnie weer opgepakt na aantal weken vakantie op de wei.

Moest aantal aangeleerde dingen toch ver uit z'n geheugen halen ;-) hij viel b.v. weer terug in oude achteruitstap gedrag b.v. bij opdracht "voor" (=in stap voor me uit weglopen)
We snapten elkaar dus effe eerst niet altijd, en dan is het best moeilijk om zelf wel rustig te blijven: "toe dan jochie"
en andere leuke dingen te verzinnen en te accepteren dat paard wel je "broekzak" kruipt voor contact maar feitelijk even gewoon niet meer weet wat je vraagt.
Je gaat toch ervan uit dat ie het nog wel weet.
Witnie neemt wel de ruimte en tijd om dat duidelijk te maken, het is dan net of ie nog aanhaliger wordt en op dingen die hij wel snapt extra z'n best doet.

Al 2 keer les op em gereden, en tja daar merk je dus vrijwel niets hiervan.. , ja wel dat behoorlijk stijf is en z'n losheid terug moet komen.
Of daar de beginnende ruiters aan mee kunnen werken is een utopie, want helaas worden op Witnie ook echte beginners gezet.
Helaas heb ik daar bedrijfsmatig niets over te zeggen, zo geweldig fijntjes rij ikzelf ook nog niet dat ik em door zo kunnen trainen hierin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2013 22:57 

Ga dit draadje verder niet meer updaten, blijkbaar doet vrijwel niemand behalve goldenlady en ik zei de gek specifiek aan grondwerk verder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 07:19 

Dit is inderdaad niet het grote forum waar honderden mensen hetzelfde doen en dit met elkaar delen. Daarvoor moet je op bokt zijn. Ik pak ook wel grondwerk mee in mijn training, maar ik vind dat te saai om erover te posten. Dat gaat dan van 'gisteren heb ik aan de dubbele lijnen gewerkt en het ging goed'. :biggrin:
Wel jammer dat je er mee stopt. Waarom zou een topic met twee actieve personen geen bestaansrecht hebben? Wie weet hoeveel er meelezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 08:24 

Kristien schreef:
Wie weet hoeveel er meelezen.

Meldt zich! Ik heb al wel eens meegelezen hier, maar heb zelf totaal geen ervaring met grondwerk. Echt nihil. Eigenlijk had ik me er enkele maanden geleden beter wat op toegelegd, kon ik toch iets doen met Sis nu ik zwanger ben...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 22:23 

Geen idee hoeveel er mee lezen of er wat uithalen, is ook niet echt belangerijk als er een iemand wat van opsteekt is het al de moeite waard vindt ik.
Maar het is bitje eenrichtingsverkeer geworden zo, soort van logboekkie.
Ga het bovendien niet echt "missen" want heb aantal actieve contacten in persoonlijke begeleiding en extern steun op Nh en bokt fora.

Draadje komt wellicht nog es bovendrijven, de title: grondwerk is duidelijk genoeg.

enne Sis: begin er straks maar aan, het is zo tof en dankbaar voor beide om op deze manier met paarden bezig te zijn.
Nu effe voorzichtig aan he, in omgeving paard en pony.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2013 11:15 

Ik heb er geen tijd voor helaas. Ben momenteel enorm druk bezig met het rijden & vooral het longeren, dat het grondwerk (het echte werk, ala parelli) erbij in schiet. Ik heb twee keer geprobeerd een filmpje te maken, maar daar kwam dan weer weinig moois uit... nu hoeft het niet goed te gaan, maar in de zin dat Wiet absoluut niet mee wilt werken (laatst een longeer filmpje willlen maken, kon ze alleen maar rennen en salto's maken, dat is indrukwekkend maar niet wat ik wilde laten zien ;)), en grondwerk komt er nu even niet van helaas... kijken of ik er vanmiddag tijd voor heb, maar waarschijnlijk niet. Ik heb zoveel dingen met het paard te doen, en aangezien het wederzijds respect wel goed zit, en het trainen even op nummer 1 staat, heb ik helaas nu ook weinig inbreng. Haar conditie en soepel houden vind ik momenteel even belangrijker. Met parelli oefeningen kan ik haar niet goed corrigeren om goed rechtgericht te lopen en haar lichaam goed te gebruiken. En voor de afwisselingen doen we nu meer stapritjes zonder zadel dan spelen in de bak. Sorry!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2013 14:11 

Ik wil anders wel een verhaaltje delen over wat je met grondwerk in de dagelijkse omgang kunt bereiken. Twee weken geleden wilde ik Mon Ami weer eens oppakken aan de longe. Hij en ik en trainen lukt niet altijd even goed en ja hoor, toen ik de galop vroeg, bezorgde hij me twee brandblaren en daar liep hij met de longeerlijn achter hem aan wapperend. Cookie en het oudere paard vonden dat wel heel leuk en begonnen lekker mee te galopperen. Ik wilde echter niet dat Mon Ami het dus als een leuk speelmomentje zou zien en riep Cookie bij me, zowel met stem als met lichaamstaal. Als zij zou komen zou het oudere paard sowieso ook komen, waren beste maatjes. Persoonlijk dacht ik niet dat het op dat moment zou lukken, want de aantrekkingskracht van de spelende "kudde" leek mij groter dan een commando van dat saaie mens. :lol: Maar het lukte wel, Cookie kwam naar me toe en zoals verwacht liep het oude paard netjes achter haar aan. En ze bleven staan, MA zag toen de lol er niet meer van in om alleen rond te lopen, waardoor die ook naar mij en de rest toe wilde komen. Iets wat ik hem op dat moment niet toeliet. Hij zou blijven lopen tot als ik zei dat het goed was. En zo, terwijl ik met luide stem en ruwe lichaamstaal MA rond aan het jagen was, bleven de andere twee toch in het midden rustig staan grazen. Alsof ze het begrepen.

Ik vind dit bijzonder omdat dit de eerste keer was dat mijn paard in volledige vrijheid zo duidelijk een commando van mij belangrijker vond dan de kudde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 okt 2013 19:12 

Gaat actueel fysiek nie zo fijn met Witnie dus maar effe stukje video hier delen wat ik in contact met Margreet naar haar heb opgestuurd van zijn eigen manier van starten met het grondwerken.

http://www.youtube.com/watch?v=neDgg1376EQ

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur