Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:01

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Grondwerk vervolgdeel
BerichtGeplaatst: 09 apr 2013 15:11 

Op advies modjes:

Nieuw draadje aangemaakt voor grondwerk & aan het handje werken.
maw: alles wat je doet met je paard / pony zonder dat je erop zit ;-)

paar doelen waar ik zelf aan werk:
* Paard mag stil blijven staan als ik om hem heenloop of van hem afloop.
* Volte kunnen vergroten en verkleinen zonder dat ikzelf van plaatst kom of naar hem toe beweeg of van hem af ga.
* Afstand wat vergroten bij volgen zodat ie minder aan me vast plakt.

Met volte heb ik nu nog het meeste moeite...: tips zijn welkom.
Globaal hanteerd ik basic's de freestyle / T. Natura methode, maar ik zit absoluut niet vast aan een methode en kijk vooral wat paard leuk vindt om te doen vlot oppakt en zich lekker losjes bij beweegt.
Heel misschien komen er kleine stukjes VD bij.
Voor de duidelijkheid: paard loopt geheel los in rechthoekige bak of ruimte, geen roundpin o.i.d.
Haak halstertouw sporadisch aan om dingen aan te leren of effe op scherp te zetten meer niet.

Heb een heel fijn paard hiervoor, is een passief leidertype, super gevoelig in energie oppakken en afgeven en is tolerant naar me als ik foutjes maak.
Voel me vanaf 1e moment kennismaken compleet op m'n gemak bij dit paard hoe mal ie ook doet of als het hem ergens zeer doet.
Vertrouw em onder zadel minder als dicht naast me, en hij mag heel, heel dicht bij me komen, hij zal er geen misbruik van maken eerder rustig van genieten.
Ik hoef maar te denken: oeps wel een beetje teveel paard in m'n nek en hij "lost"
Oeps: het is niet m'n eigen paard (helaas) maar m'n lease manegepaard, en nog maar kort hier binnen.
Zit nog in fase: "help ik moet manageknol gaan worden" en heeft daarvoor al veel van z'n karakter moeten inleveren, vooral in het rijden zelf.
Verwacht zelf nog veel meer (rijles)problemen gezien zijn karakter, vandaar o.a. opstarten grondwerk en zo vaak als mogelijk verwennen op stal (= afleiding)
Loop recent elke dag buiten op grote wei met rest paardengroep (c.A. 20 stuks)

Zo das't voorstel rondje zo'n bitje.

Oh foto ?
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 apr 2013 16:13 

Leuk Peet om ook eens een foto van jou paard te zien (misschien een keer wat foto's van jullie samen bij horsepics? ;-))

Ik heb een shetlander dus zit er nooit op :biggrin: Mennen wel maar dat is geen grondwerk..

Wat ik met hem doe:
-longeren (vindt hij echt stom, en als het even kan draait hij om en rent heel hard de andere kant op, dubbele longe gaat veel beter)
-lange lijnen (niet vaak)
-clickertraining (vrijheidsdressuur). Dit vindt hij heel erg leuk en hij doet erg zijn best. Heb ook vrijheidsdressuur zonder clicker gedaan, maar met clicker bevalt mij veel beter want hij schooit nu veeeel minder (kan zelfs al beetje voedsel weigeren!) en ik kan beter op het juiste moment belonen.
-'longeren' zonder longeerlijn om stemcommando's te oefenen. Dit kan hij in ons binnenbakje supergoed (geen afleiding, en perfecte formaat hiervoor): ho, stap, draf en overgangen terug allemaal op stem.
-vrijspringen

Verder heb ik wel eens een 'echte' grondwerkclinic gezien (meer NH, ruimte opeisen en naar je toehalen, volgen enzo) maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan en eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe ik daar zelf aan moet beginnen (en eigenlijk vind ik het ook wel prima zo, hoewel ik misschien wel eens les hierin wil krijgen).

Mijn pony is erg leergierig en doet heel erg zijn best als hij iets leuk vindt. Hij heeft wel duidelijk een eigen mening (euh, eigenwijs dus, kenmerkend voor shetlanders :P), dus je moet erg consequent zijn anders maakt hij misbruik van je. En als hij iets stom vindt laat hij dat ook duidelijk merken. Verder: als er gras in de buurt is en hij krijgt de kans, gaat hij liever gras eten (behalve met vrijheidsdressuur hihi).

Fotootjes:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JEIJRTH3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6W3OAZSK.jpg

En één van targetten, dit snapt hij al best goed, als ik knip met mijn vinger raakt hij mijn hand aan met zijn neus (ik heb nieteens een snoepje vast hier, al lijkt dat misschien wel zo, maar ik knip alleen in mijn vingers *trots*):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SZ7BXUYF.jpg

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 09:37 

Peetindraf schreef:
Kan je video helaas niet meer zien, maar zat een fimpje uit 2012 te kijken waarin Wiet door je wordt losgewerkt, en dat ziet er fijn en ontspannen uit.
Tof dat je wilt laten zien, ben zelf ook veel bezig zonder lijnen en je leert altijd van elkaar.
Mijn paard vindt het ook moeilijk om hoofd te laten zakken als ie losloopt, probeer em daarin te stimuleren dmv extra op stem "hoofd" opdracht en stand van m'n sturende armen en handen maar kwartje valt meestal niet en dan blijft de girafnek erop.
Knik wel es met m'n hele lijf stukje om, maar dan kijkt ie alleen maar met een blik van: mafkees...

Goldenlady schreef:
@ Peetindraf; ik heb 1001 filmpjes van Wietje :oops: Welke heb je precies bekeken?
Wiet is echt een sterrenkijker wat dat betreft, zeker in beweging. Maar in omgang zo met loswerken is ze wel heel gevoelig erop geworden. Waar ik vroegah enorme druk op het halster moest hebben om haar kop naar beneden te laten gaan, hoef ik nu vaak zelf maar te bukken en dan volgt ze mijn voorbeeld, zo grappig om te zien eigelijk :rofl: Ik doe het ook wel eens met trailerladen, en als ze niet te hyper is, doet ze het dan ook braaf na als ik het doe, moet er wel stom uit zien :+ Maar het werkt wel. Beter dan dat je weer met fysieke druk het hoofd naar beneden moet doen.

Ik merk met Wiet ook met longeren dat mijn houding mee werkt. Als ik met mijn gezicht naar haar toesta, en mijn schouders beiden naar haar, dan loopt ze minder fijn, minder voorwaarts en meer op de buitenschouder dan als ik mij wat draai in de richting die zij op gaat. Dat maakt echt een verschil, grappig om te merken.

Met de longeerfilmpjes bne ik het vaak niet die aan het longeren is, maar film ik. Iemand anders longeert haar dan voor mij om moeilijke dingen uit te proberen, zoals nu de pessoa, want dat durf ik niet alleen :+ Bij sommige 'vrijheidsdressuur' filmpjes, heb ik hem op een paaltje staan.

Peetindraf schreef:
Kijk dat zijn nu van die kleine dingen die je van elkaar kunt leren ;-)
* Ga dinsdagmorgen ook es proberen om me meer te draaien in looprichting, es kijken of ie reargeert erop en beter ritme vasthoudt.
Neem aan dat je steeds een sturende hand gebruikt die open staat in de richting waar ie heen mag ?
En je kunt paard z'n benen aansturen met je handen in cadans mee te bewegen.

Ik raak em wel es "kwijt" en dan moet ik weer opnieuw in drijf gebied duiken en overnieuw beginnen, paarden reargeren heel subtiel en elke keer net effe anders en moet je ietsie verder naar achter b.v.
Paard heeft veel geduld met me, ik moet wel es om em lachen als ie door mijn foutjes eigen weg effe gaat en ronddraaft met blik van: zo goed joh , lijkt het er wat op ?

* Ben inderdaad aan het trainen om hoofd laag te krijgen op lichte druk halster, en kruin.
Bij het naar me toekomen zakt hoofd wel, maar zeker onder zadel is beenhulpje > HOPSA de giraf nek erop zelfs met losse teugel of met goed mondcontact of bij laagrijden.
Dat moet echt verbeteren, hij mag van mij in alle gangen lekker laag en ontspannen kunnen.

Mag pas sinds kort heel rustig tussen z'n oren komen , voorheen vondt ie dat echt niet fijn, zal wel trauma zijn uit vorig leven.
Een oormassage kon ie voor het eerst wel waarderen deze week, was maand geleden ondenkbaar.
Het vertrouwen groeit met stapjes met geduld.

* filmpjes waar je los met Wiet bezig bent zie ik graag, is voor mij heel leerzaam.
Ga es kijken als ik wat verder bent of ik zelf ook wat kan plaatsen.
Wil eerst toch wat meer basis dingen zoals wijken en voorhand _ achterhand wendingen er goed inhebben, dan is er wat afwisseling en stukje training.

* Heb apart draadje aangemaakt voor grondwerk: viewtopic.php?f=5&t=77201
op advies modjes.
Zullen we daarheen verhuizen hiervoor ?, dan blijft het overzichtelijker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 09:45 

@ Peetindraf; ik Heb idd een sturende hand in de richting die ze loopt. Als ik dat minder doe, loopt ze ook minder fijn. Dit komt ook voort uit de parelli manier die ik met haar heb opgepakt een tijd terug, daar heb je met de "circling game" ook een aanwijzende hand. Uiteindelijk moet je dan helemaal stilstaan, niet eens meedraaien, en moeten ze om je heen blijven draven in 1 tempo. Dat doet Wiet dan vaak wel, maar dan in een te langzaam tempo om dat ook te gebruiken met echte training aan de longe ;)

Ik doe aan de longe ook veel met mijn stem, en kan wel begrijpen dat het soms wat verwarrend is voor Wiet omdat ik ook wel eens met echt grondwerk bezig ga en daar net iets anders te werk ga.

Dat hoofd naar beneden erop aan de longe moet echt uit haar rug komen en uit de motor van achter, daarin kan ik haar (zeker er niet op) sturen met tekenen vanaf de grond. Aan de longe kan ik nog wel eens wat naar voren buigen met mijn lichaam, doe ik met haar mee, maar of dat eigenlijk ook echt invloed heeft op dat ze het doet, of dat het een reactie is van mij op haar lopen, dat weet ik eigenlijk niet bedenk ik mij nu.

Ik werk qua grondwerk veel met de parelli methode, en het wijken voor druk (nou ja, gaat bij alles natuurlijk ook zo). Fysieke druk, of het 'verplaatsen van druk in de lucht" idee. Fysieke druk heb ik alles opgebouwd in fases. Je begint heel zacht (een vlieg), en eindigd vrij hard (de 'eagle'). En bij iedere reactie, al is die maar klein, direct loslaten van de druk. Zo heb ik dat hoofd ook geleerd, aan het halster en achter de oren. Nu hoef ik mijn hand maar aan het begin van de manentop te brengen en dan gaat ze al. Om de druk ook voor te zijn, al hoef ik sowieso nooi meer tot de 'eagle' te komen, of ze moet echt in een stoute of hypere bui zijn.

Ben nog steeds benieuwd welk van de loswerk filmpjes je hebt gezien :biggrin: Wil nog wel eens een filmpje maken als ik met mijn parelli gebeurens bezig ben.

Overigens loop ik daar vast om haar, vanaf een volte, met mijn lichaam tot een halt te vragen (en zich te draaien met het gezicht naar mij, kont wegwijkend, en dan de andere kant op te vragen. Dat gaat super soepel van linksom naar rechtsom. Maar andersom wilt ze die draai liever niet maken, en wilt ze liever de andere kant om draaien om van hand te wisselen. Dat is echter wel lastig met een longeerlijn of leadrope erbij ;) Maar ga er vanuit dat dat met een lichamelijke beperking heeft te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 09:54 

Voorbeeld van de Circling game; http://www.youtube.com/watch?v=7t7iNGzNv8A
Bij mij gaat het dus ook op dat tempo, en daar heb je geen reet aan met longeertraining :+ Dat is gewoon een beetje hobbelen op het laagste en meest chille niveau. Prima natuurlijk, maar daar kan je niets mee trainen verder, vandaar dat ik weer heel anders werk met gewoon longeren.
Met die beweging om ze naar je toe te krijgen, 'drijf' je eigenlijk de achterhand van je weg. Dat lukt mij dus wel als ze linksom gaat, maar vanuit rechtsom wilt ze dat heel lastig nog steeds.

Ik doe het overigens wat meer onbehouden en minder netjes als ik dit zo zie :+

Pas geleden ook een lesje op de Emiel Voest manier geprobeerd, diegene moest oefenen met lesgeven. Was weer heel anders en moest ze ook aan wennen hoe ze erop reageren. Zo zijn er naar mijn idee ook niet regels die bij elk paard gelden, als ze anders hebben geleerd, dan kan dat soms wel tegenvallen denk ik. Denk dat Wiet er wel weer op zou omschakelen als ik dat zou volhouden, maar we zijn nu met de parelli bezig, dus vind het zo wel best. Al doe ik niet volledig aanhangen; ik doe mijn eigen ding en omgang, gebruik veel stemhulpen (mag niet bij Parelli stiekem). Doe een beetje een mengsel waar parelli, ikzelf en meer inzit ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 17:28 

Zo wat een hoop info zeg... Pfff...
Heb wat verwerktijd nodig hoor, en voor mezelf vertaalslag om het visueel te maken, kom erop terug.

Wel goed dat je niet een methode aanhangt, en met kijken naar Wiet bepaald wat bij hem past en wat ie aankan en vooral leuk vindt.
Zo zit ik ook in elkaar, ik geloof niet in een methode afwerken.
Probeer af te tasten wat ze leuk vinden en bij hun past en wat ik ze al zelf lerend aan kan bieden.
Er moet al zoveel vanuit ruiter > paard met druk erop

Echt fysiek doortrainen met doel is ander verhaal, daar ben ik nog niet veel mee bezig, jij dus wel met eigen paard.
Zou trouwens met eigen paard het stukje trainen ook oppakken.

Ik bied dit manegepaard stukje ontspanning aan, zodat ie wekelijks es totaal anders met mensen bezig is als alleen maar bak in worden getrokken om lessen af te draaien.
Juist omdat dit een energie gevoelig paard is, gaat ie vastlopen met alleen maar de lessen draaien.
En zolang hij aangeeft het leuk te vinden en meewerkt hoop ik het te blijven doen.
Heeft me trouwens erg veel moeite en nodige geld gekost dit voor elkaar te krijgen.
"Grondwerken met een van onze lespaarden???" Waarom joh ??? Dat doet niemand hier.

Jammer he, dat ruiters in opleiding bij manege dit stukje compleet missen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 17:38 

Weet je wat zo leuk is..

Einde les stap ik altijd paar minuten eerder af, maak singel losser, steek beugels op en ga als zijnde uitstappen bak door losjes lopend met paard, wat moves maken, halthouden , etc.
Nu neemt in mijn woensdagavondles vrijwel de hele groep dit al over. :lol: :lol: en heb echt niemand gevraagd hoor. :voor:

Besmettelijke ziekte noemde instructie het met humortoon :zustimm: de lieverd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 17:48 

Marielle: het is helaas mijn eigen paard niet, maar min of meer lease voor een lesuur per week en uurtje grondwerk per week er aan vast gekoppeld.
Meer kon ik niet loskrijgen hier.

Kies voor dit paard om z'n karakter en de manier waarop ie met energie van mens omgaat , en de andere paarden om hem heen.
Dit is type paard: passieve leider en daar zijn er niet zoveel van in omloop.
Heb em hier zien binnenkomen op manege en was vlot dikke maatjes 1e week.
Onder zadel beschermd ie me echt, springt bv niet aan in galop als ik beetje lijf onbalans heb.
Heeft dik Z dressie gelopen hiervoor bij prive eigenaar, maar veel meer weet ik niet over hem.
Springen beheerst ie nog? Niet.. Nog niet een kruisje.

Naast em vertrouw ik em volkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2013 09:09 

Goldenlady schreef:

Dat hoofd naar beneden erop aan de longe moet echt uit haar rug komen en uit de motor van achter, daarin kan ik haar (zeker er niet op) sturen met tekenen vanaf de grond. Aan de longe kan ik nog wel eens wat naar voren buigen met mijn lichaam, doe ik met haar mee, maar of dat eigenlijk ook echt invloed heeft op dat ze het doet, of dat het een reactie is van mij op haar lopen, dat weet ik eigenlijk niet bedenk ik mij nu.

Ik ga dat meebuigen wat je doet morgenvroeg toch es uitproberen om te kijken wat ie erop doet.
Witnie heeft nog nooit van Par. gehoord (neem ik aan..) dus hij zal hopenlijk een natuurlijke reactie gaan geven.
Ga dit zowel links als rechtsom doen.
Zal em een sterke "braaf & hoofd" moeten geven als ie mee gaat met m'n lijfbuiging anders gaat ie terug mee ophoog als ik weer rechtop ga staan.
Maar es zien of er dan door steeds wekelijkse herhaling meer uit te halen is en het om te zetten is naar enkel "hoofd", dan zou kwartje moeten vallen met de "hoofd" oefening dmv druk die we nu al doen.

Laat nu m'n wijzende hand wel es wat zakken de grond in , en de drijvende hand exact meegaand op binnenachterbeen, dan gaat been er wel meer onder en swingt ie meer, maar hoofd zakt niet echt.
Gekke is dat de ontspanning visueel er wel is in z'n lijf, veel beter als onder zadel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 12:40 

Stukje loswerken vanmorgen van Witnie : http://youtu.be/f1AGNhG-i4s

camera accu leeg na 10 min..... stukje oefeningen volgende keer es.

Mocht em zelf uit de wei gaan halen, vandaar dat ie z'n 2 dames maatjes mist en luid contact zoekt ;-)
Hij was fijn ontspannen in het lijf en koppie, ze zijn veel relaxter als ze veel buitenzijn met elkaar.
Sinds deze week zijn ze s'nachts ook buiten met z'n allen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 13:03 

Ik werk ook aan de hand met Cookie. Ik vind het leuk om zo met haar bezig te zijn.
Al is het soms best wel uitdagend om niet saai te worden, want ze pikt alles supergoed op. Als ik iets nieuw wil aanleren, is ze er na 5 minuten mee weg. Best moeilijk om dan nieuwe dingen te blijven bedenken zodat ze zich niet gaat vervelen. Maar goed, mij hoor je niet klagen. :biggrin:

Met grondwerken heb ik wel meestal een halstertouw of longeerlijn eraan, dit om het contact te behouden en aan het paard te laten weten dat we toch wel eigenlijk aan het "trainen" zijn. In vrijheid is voor mij meer spel en vrijblijvender. Paard mag dan deels zelf kiezen wat die doet en hoe lang etc. Ik kan wel commando geven van op de cirkel te gaan en als paard een goede dag heeft zal die dat ook doen. Denkt ze echter: 'die grasjes daar zijn interessanter laat ik daar even heenlopen', dan mag ze dat van mij. Van zodra er echter een lijntje aan geknipt wordt is het serieus en "moet" ze luisteren.

Momenteel ben ik wat dingetjes van verleden najaar aan het opfrissen: wijken op de lange zijde, wijken met de voorhand, wijken met de achterhand. De eerstvolgende nieuwe stap is met bijzetje aan de dubbele longe. Zodat het longeren iets meer wordt dan het rondjes slingeren aan een touw bij wijze van spreken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 13:32 

Dat filmpje van de Circling Game vind ik wel een leuke, zou ik zelf ook wel eens ooit willen proberen. Probleem is denk ik hetzelfde als bij Peet: denk niet dat ze in mijn manège met grondwerk bezig zijn. Ik ga wel eens ooit polsen of ze soms eens grondwerk doen en of ik daar ook eens een les in kan krijgen. Ik vrees alleen dat dit bij Chanel moeilijk zou zijn. Iets in mij zegt dat ze er niet in zou meegaan. Soit, kan ik later wel eens zien. Vind het wel leuk om te zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013 13:45 

Doe einde filmpje 5:20 eigenlijk hetzelfde zonder verbinding, zie alleen nu terug dat ik keer verkeerd om omstap, en been niet juist neerzet, blokkeer hem.... lol....Witnie sjouwt mooi door.
Is best moeilijk op cirkel houden, want ben je net wat te passief in energie dan komen ze van de cirkel af naar je toe.
Witnie nam vanmorgen al wat meer afstand in loswerken als ik gewend ben, vindt ik wel ok want dan plakt ie minder aan me vast en wordt ikzelf minder moe.
In oefeningen zoals volgen, is armlengte ruimte standaard maar die moet ik em wel steeds tonen anders kruipt ie me aan.
Zie em dus graag komende weken wat brutaler worden en zelfstandiger.

BS: moet eerste paard /pony nog tegenkomen die ik niet in beweging krijgt, mits gezond in lijf en leden.
Dus jou lukt dat zeker weten ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013 11:46 

Loop tegen twee dingen aan, misschien hebben jullie tips ?

Vanmorgen dik uur grondwerk met Witnie, hij kwam zelf releaxed uit groep naar me toe op wei (zonder eten bij me)
Had snel z'n aandacht en heb em niet te veel direct losgewerkt maar losjes laten volgen naast me en target's gegeven van 2 pionnen en tussen twee balkjes doorlopen en erover.
"normaal" zet ik em vrij vlot in loswerkstand, maar wat afwisseling is goed lijkt me, en had z'n aandacht.
Dus de drafjes er maar wat tussen gedaan als ontspanning , zonder extra druk maar meer als samen swingen.
Witnie liep in vrije draf met fijn gebruik van buikspieren en daardoor swingende rug, mooi om te zien.
Dat zag er weken terug veel stijver uit.

waar ik tegen aanloop:

* ook met veel geduld laat ie heel moelijk hoofd zakken, heb er stem: "hoofd" aan gekoppeld ook bij opzadelen kortom altijd bij mij hetzelfde commando.
* hand op laten zoeken voor hem: geen reactie (een pion targeten met neus kan / snapt ie dus nog niet)
* Wat druk tussen oren: geen tot vrijwel geen reactie.
* Druk op halster: weinig tot geen reactie
* Schuiven met je vingers langs halsterlijn (trillingen): iets reactie waarop ik beloon.
* combi: trillingen en druk tussen oren: klein beetje reactie.
* combi van druk op halster en ontspannen aaien op schoft / nek: geen reactie.
z'n aandacht is er wel, sta zo 5 min. dit te proberen zonder dat ie wegwil, staat naast me maar hij is wel "open" voor energie van buiten en dus hoofd omhoog.
Vanmorgen erg gelet op m'n ademhaling terwijl ik hoofd vroeg: op samen in en uit ademen vanuit je buik reargeert ieder paard met ontspanning, Witnie niet echt, ja z'n lijf wel maar hoofd dus niet.
Zodra ik wegstap en Witnie volgt gaat z'n hoofd zakken naar mijn handhoogte en loopt ie feilloos mee.

Iemand tips ? ik vermoed zelf nog bij hem de negatieve link tussen hoofd zakken als ik stil sta = altijd dat klote bit erin....

==
volgende:
Als ik dichtbij net voor hem loop dan is hoofd dus laag en volgt ie netjes m'n hand vlak achter me.
Ga ik iets richting schouder lopen, stopt ie of draait naar me toe en gaat dus nooit voor me lopen ook al geef ik "druk" op achterhand dmv lijn in andere hand.
Geef ik vanuit stilstand ruimte naar voren met schouder en hand en push em van achter, dan draait ie of met achterhand om me heen (wending achterhand) of hij blijft gewoon staan.
Kortom: hij durft dicht bij me niet voor me uit te lopen, ook niet een beetje.

Ga ik 2-3 meter naast em meelopen en drijf em alla loswerken freestyle aan dan moet ie wel voor me blijven lopen omdat ik in drijfcirkel moet blijven en dat doet ie dan wel netjes.
Hij nam vandaag hele stukken m'n beenzetting zelfs over van versnellen tot in de draf tot weer vertragen naar slome stap zonder veel gebruik drijfhand = we begrijpen elkaar beter > yes <
Maar kom dus nu in fase's waar ik em dingen moet gaan aanleren en dingen die ie mag doen bij me.

Vraag: hoe krijg Witnie wat meer zelfstandig naar voren vlak naast me, zodat ie schouderhoogte naast me loopt ipv achter me ?
Kan ik em dmv langere zweep op achterhand stimuleren/vragen om door te stappen als ik naast em loop ?

Geef em dmv hand en schouder wel de ruimte naar voren, maar "iets" houdt em tegen om die ruimte in te gaan.
Hij vindt het wel veilig zo achter me aan ;-) en lekker plakken...

PS: zie dat foto weg is... ik heb em niet verwijderd, doet plaatjesupload dat na aantal weken zelf ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013 12:48 

Voor hoofd laten zakken/targetten heb ik wel een tip, namelijk om te clickeren. Kan ook zonder clicker, maar gewoon met neutraal stemcommando (EX bijvoorbeeld). Hierdoor koppelen paarden heel snel reactie aan beloning. Binnen 5 minuten had rocky het targetten door, en raakt nu mijn hand aan of ik die nu laag of hoog hou. Dit werkt dus niet met druk of aanraking, maar met vrije keuze.

Dit boek vind ik een aanrader http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/cover.jpg

Laatst geoefend met parkeren, paard moet stilstaan en ik loop er een rondje omheen. Hij deed het prima :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013 13:23 

Probleem is dat ik niet mag belonen (offcieel...) want doe dit met managepaard en niemand mag daar voeren or whatever.
En das dus goed opgemerkt van je, de manier om dingen aan te leren met een trigger ervoor.
Gebruikte druk is minimaal hoor, je moet denken aan gewicht onderarm of b.v. vinger op bovenkant neus.

Ga ik maar es ter sprake brengen (slijm -slijm -slijm..) of in mijn sessie b.v. een appel in kleine stukjes mag gebruiken en niet meer... zucht..

Parkeren kan ie al 8) fileparken nog niet.

Enne: vindt voedsel beloning geen vrije keuze :funkybanana maar snap je positieve bedoeling hoor. :voor:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2013 13:55 

Oke opzich wel een goede regel dat je niet mag voeren op een manege denk ik.

Werken met beloning vind ik wel vrije keuze, mijn paard kan als ik met hem bezig ben ook weglopen en gras gaan vreten, maar hij kiest er toch zelf ervoor om bij mij te blijven en mee te werken. Waarom vind jij het geen vrije keuze als je met beloning werkt?

En opzich leer je al het gedrag aan dmv prikkels, of dat nou druk, eten of wat dan ook is. Zo leren dieren nou eenmaal. Targetten is toch een 'kunstje' wat je aan wilt leren, ik zou niet weten hoe je dat anders duidelijk moet maken dan dmv beloning. Een klopje op de hals is ook belonen, een blije stem ook, allemaal precies hetzelfde idee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2013 12:15 

Vindt voedselbeloning en rustbeloning tov stem en aai beloningen bij de basis behoeftes van paarden aansluiten : vreten & drinken, veiligheid en rust.
Zou een paard zelf een keuze maken door aangeboden voedsel te weigeren in het vrije ?
Sta je los met paard op wei in vol gras kan ie best keuze gaan maken van ik heb het prima zo, ga echt niet naar mens toe met wat in het handje, doei.
Sta je met zelfde paard in bak, komt ie maar wat graag eten ophalen.
Geef je paard de rustmomenten na oefeningen is dat ook belonen, en in rust kun je dieper contact maken met paard.

Heb er geen moeite mee om voedsel en rust te gebruiken in training, het past in het beeld.
Maar denk dat paard zelf vrijwel altijd kiest voor eten en rust, en niet gaat nadenken wat ie nou es gaat kiezen.
Is dat dus vrije keus zoals wij mensen kennen ?
Kijk ik erna vanuit paard: nee , want paard doet het vanuit z'n levensbehoefte c.q. overleven.
Kijk ik erna vanuit mens: ja, want paard kiest toch duidelijk.

Leuk nadenk item dit :-) zet je aan het denken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2013 12:44 

Peetindraf schreef:
Sta je los met paard op wei in vol gras kan ie best keuze gaan maken van ik heb het prima zo, ga echt niet naar mens toe met wat in het handje, doei.

Ik werk met mijn pony op een omheind grasveld naast de wei, waar nog meer gras staat dan in de wei. Eerste wat hij doet is gras vreten, maar als hij me aan ziet komen met handschoen (ik target met handschoen) komt hij direct naar me toegelopen. Hij werkt dan graag mee voor een bepaalde tijd, maar ik merk gauw genoeg als het hem teveel wordt, dan loopt hij inderdaad weg en gaat hij gras vreten. Ik zie dat moment meestal wel aankomen omdat hij op een gegeven moment minder geinteresseerd wordt, dan is hij sneller afgeleid en trager in reactie. Ik probeer dan nog goed af te sluiten door één (makkelijke) oefening goed te doen, en dan stop ik, voor hij de keuze maakt om weg te lopen. Dan is het gewoon mooi geweest voor die dag.

Kortom: Wel vrije keuze dus denk ik ;-) En bedenk wel, hij krijgt wel een beloning, maar daar moet hij wel voor werken! Dat gras staat er gewoon te staan en kan hij gratis en voor niets opvreten. Hij vindt het gewoon erg leuk, geloof ik. Tuurlijk ook om de beloning, maar dan nogmaals: als je niet met beloningen werkt, hoe wil je dan dingen van je paard gedaan krijgen? Jij werkt toch ook graag voor iemand die je aanmoedigt en blij wordt als je iets goed doet? Je kunt toch gewoon niets leren aan een dier zonder beloning? Daarom was ik ook zo blij dat parkeren lukte, en ik helemaal een rondje om hem heem kon lopen zonder dat hij begon met gras vreten tussendoor, maar hij mij echt volgde met zijn oortjes :-)

Schrijfster van dat boek die ik hierboven neerzette schrijft dat ook zo mooi, zij heeft 2 shetlandertjes en op een dag was ze met één van die shetjes aan het werken net buiten de wei (in die wei een goed gevulde hooiruif). Die pony in de wei zag haar bezig, en wou zo graag meedoen, dat hij over het hek heen is gesprongen :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2013 15:52 

Ik tik nergens dat ik niet met beloningen werk 8) Stelde alleen of voedsel vrije keus is van paard.

Jij bent wel in bijzondere situatie met zoveel gras om je heen, wat jij doet zou met zorgshet van m'n dochter nooit lukken denk ik... Eet monster....
Die duikt in buitenbak zelfs nog naar de enkele hoge grassprietjes die langs de kant staan midden in oefening :lol: :lol: als ie kans krijgt.. en ze staat hele dag buiten op wei.

Teken dat jij focus van je pony wel heel goed bij je hebt, dat je zo kunt werken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013 12:19 

Beetje probleem wat ik elke keer tegenkom:

Witnie loopt in de dichtbij oefeningen vanuit stilstand liever achteruit dan vooruit ;-) met me.
Doet ie bij opstappen onder zadel ook: gaat altijd achteruit.
Niet fijn, heb liever dat ze vooruit wegstappen, dan zet je ze paar keer terug en staan ze meestal even stil voor je.

Witnie is op die momenten niet gespannen of hyper, z'n voorwaarste drang is gewoon nihiel.
Hij zal ook nooit naast me iets voor me uit gaan lopen op zijn schouderhoogte b.v.: geef zelf schouder open, heup indraaien..: hij blijft achter me.
Geef ik b.v. wat druk voor wijken vanuit rust, maakt niet uit op schouder , zijkant, beide of vrijwel achterhand... gaat wel zijwaarts maar altijd achteruit ;-) of draait achterhand weg en draait om me heen.
Krijg achterhand op volte wel naar buiten dmv focus, maar dan zit de voorwaartse gang er al in.

Wat ik me nog kan bedenken is met halsterlijn contact voor em gaan staan en eerst de passen voorwaarts vragen en met lange menzweep em van zijkant zijwaarts vragen met de voorwaartse druk erop.
Elke kleine goede poging dik belonen en em "vrij" te geven en weer opnieuw.

Kunnen jullie wellicht tips geven hoe deze hobbel te nemen ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 19:45 

Maar es updaten hier, want de tips stromen nou niet bepaald binnen hier... Lol..
Niet erg hoor, niet iedereen is met grondwerk bezig.

Via NH forum de tip gekregen om Witnie zelf door te laten gaan in z'n achteruit tot ie hetzelf niet meer leuk vindt. ( reversal psychologie)
Dat had ie best vlot door vanmorgen en gaf zowaar wat voorwaartse stap reactie's na een tijdje.
Heb daarop de hemel in geprezen en zowaar dat koppie ging direct in blij standje van: he he ik snap je wel hoor....
Fijn paardje, want hij geeft in reactie aan mij heel duidelijk aan wat ie snapt of waar ie moeite mee heeft of wanneer ie verward is en mij totaal niet snapt.

Volgende keer over andere kant aanleren, en veel herhalen maar dat werdt teveel vanmorgen, de verwerkmomenten en meelopen en loswerk drafjes horen er ook bij.
En hij verbaasde me sowieso, want had erna begrafenis en dat verdriet zat wel in mijn hoofd.
Hij wou daardoor (denk ik?) niet zo close bij me blijven als normaal, denk dat ie m'n zwakker zijn heel goed heeft aangevoeld, was wel braaf voor me maar gewoon verder van me af.

Hij ging met z'n natte buiten zijn lijf paar keer lekker rollen, dat gaf mij de gelegenheid stem en hand opdracht "rollen" te herhalen, misschien pikt ie het op en rolt ie straks op verzoek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 17:52 

Een hoop tekst hier!! Ik hoop snel weer eens lange tijd te hebben om het evne bij te lezen. Maar momenteel ren ik een beetje van hot naar her ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 18:30 

Ik vind het soms ook echt wel moeilijk om neer te typen hoe ik iets zou doen of hoe ik een probleem zou oplossen. Vaak ook omdat het vanuit een natuurlijke 'flow' gebeurt. Ik denk dat zowel ik als mijn paard veel onbewust oppikken en daardoor ook quasi onbewust handelen. Zoals net mijn lichaamstaal wat actiever maken wanneer ik mijn paard actiever wil. Dan denk ik niet 'nu moet ik zo doen en dan zo en dat dit', nee, dat gebeurt gewoon.
Maar daarom dat ik dit topic ook wel interessant vind omdat je hier toch wel even moet nadenken over hoe je alles doet en aanpakt. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 mei 2013 19:04 

Als ik weer eens ga grondwerk-mutsen met Wiet zal ik het eens proberen te filmen. Het is wel weer even nodig daarmee aan de slag te gaan binnenkort, want ze is het een beetje vergeten en ze is wat 'brutaal'. Alsin; ik stop en zij loopt nog wat passen door mij voorbij. Dat is stout, maar is ook zo weer weg als ik even met haar ga spelen in de bak en de 'regels' weer even met haar doorneem ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur