Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:01

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:55 

Maya schreef:

Klopt hoor BS, daarom dat ik het ook aanhaal, want ik zag echt niet wat hij deed. Echt niet :+ Ik zag wel de reactie, en die begreep ik wel, evenals waarom.
effe off topic: cool he die energie uitwisseling tussen paarden 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 13:11 

Heel eerlijk? Als het geen paard is waar ik regelmatig mee bezig ben dan houd ik het simpel. Ik beloon of straf niet. Wens alleen niet omvergeduwd of bedreigd te worden. Wil paardlief z'n voetjes niet geven, nah dan niet. Wil hij niet geborsteld worden dan gaat er een vlugge haal over de zadelplek, vind hij aansingelen niet leuk (wat ik altijd rustig gaatje voor gaatje in honderd stapjes doe) en begint hij dan wat te schelden (oren plat, hoofdschudden etc) doet hij maar. Kan me er niet druk om maken.
Maar als paard beslist dat hij ook wel op mijn plek kan staan en dat niet hoeft te vragen dan wordt hij ook zonder pardon weer teruggeduwd en als hij daar een discussie van wil maken wil ik hem ook gerust heel de stal doorduwen. Gebeurt verder wel zonder meppen of stem verheffen, gewoon nijpen onderaan de hals (elk paard gaat daarop achteruit) en eventueel een stemcommando op neutrale toon erbij. Na het rijden wordt er ook niet aan mij geschuurd met het hoofd (daarbij is een 'eh' en eventueel zwaaibeweging met hand voldoende). En als we staan aan te schuiven wordt er ook niet gedraald maar staan we braaf stil. Aan de hand lopen doen ze ook maar netjes naast of achter mij, niet 3m voor mij.
Etc, etc.

Terugtrappen heb ik nog nooit gedaan omdat die paar keren dat ik een trap ontvangen heb, ik geen lucht meer had (trap in de maag, niet aan te raden) of het even duurde voor ik weer evenwichtig op 2 benen stond (op de knie is ook niet aan te raden). En 5 minuten later moet je ook niet meer gaan straffen.
Bijten of nog maar dreigen met bijten, krijgen ze een mep als ik hen kan raken (ze moeten hun hoofd maar op tijd wegtrekken).
Omverduwen dus zoals boven beschreven en als een paard mij echt zou proberen te pletten (nog niet meegemaakt) dan kan hij een paar flinke klappen verwachten, desnoods met het eerste wat ik in handen kan krijgen. Ik wil niet uitproberen of m'n ribben bestand zijn tegen 500kg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 14:07 

Voor het bijten in laatste fase & als je snel genoeg bent: Elleboog ertussen dat doet zeer aan hun tanden en ze doen het "zelf" , met duidelijk je stem gebruik, desnoods schreeuw... bijten is not done.
Slechtste wat je kunt doen is ram terug voor hun hoofd(delen) daar maak je paarden zomaar hoofdschuw mee.

Paard opzij duwen door vuist te maken en die doordrukkend tegen zijkant schouder te zetten is in paardentaal: : "nu opzouten, ben niet gediend van je streken" en begrijpen ze ook direct.
Merrie's zet veulens ook zo opzij: met haar neus tegen de schouder veulen aandrukken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 14:21 

Terugtrappen heb ik ook nog nooit gedaan omdat ik een miep ben. Een trap van mij tegen een been lijkt mij zo pijnlijk voor het paard. Ook al is een hoef tegen mijn been waarschijnlijk pijnlijker :+. Maar ik ga eens proberen om mijn plek te verdedigen op paardenmanier. Als Chanel een plukje stro ziet dat ze wil en ik sta daar, dan ga ik eens proberen om niet weg te gaan, maar haar tegen te houden en terug te duwen. En als ik zelf ergens wil staan waar zij staat of ze staat de dicht tegen de muur om te borstelen, ga ik proberen om haar consequent en groot makend haar daar weg te duwen en haar plaats in te nemen. Misschien dat daar een basis kan gelegd worden voor respect?

Iemand nog tips hoe ik respect kan krijgen van een manègepaard buiten me groot maken en mijn plek verdedigen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 14:33 

Peetindraf schreef:
Slechtste wat je kunt doen is ram terug voor hun hoofd(delen) daar maak je paarden zomaar hoofdschuw mee.

Neehoor. Raken waar je raken kan. Een beetje normaal paard wordt daar niet hoofdschuw van. Als je gewoon alleen een gerechtvaardigde mep geeft die wel aankomt, maar geen excessief geweld bevat zal een normaal evenwichtig paard dat accepteren en er niet van onder de indruk zijn. Als ik een tik met hun tanden tegen mijn hoofd krijg omdat ze bijv. schudden met het hoofdstel indoen, dan haal ik met vlakke hand uit naar de zijkant van de snuit. Doet zeer. Maar die tanden tegen mijn kop ook :ja: :+

En vanzelfsprekend ook maar de disclaimer erbij : het is natuurlijk anders bij een paard wat al een aantal traumatische ervaringen op heeft gedaan, of een zeer gevoelig karakter wat snel vertrouwen verliest / gekwetst is. En zelfs die kun je leren een mep te accepteren. Wederom een praktijkverhaal op stal staan. Zo'n paard zal er dan wel heftiger op reageren, maar ook dat draait bij.

BS : Als ik schop dan schop ik het liefst tegen de kont / zijkant van hun kont. Anders met voetzool op de schouder. Buik zal ik vermijden ivm organen. Hals kom ik niet bij ( :lach: ) Benen idd ook niet. Maar die andere delen bevatten doorgaans een stevig bot / spierenpakket, waardoor ze er wel wat van voelen, maar geen schade oplopen. Slaan doe ik geloof ik op de hals, dan meer een vuist stomp. Denk ik, ik heb al lang geen meppen of schoppen moeten uitdelen. Van belang is primair / direct te reageren, anders heeft het geen effect.

/Edit : wat je zou kunnen doen is af en toe bewust vragen aan hun om plaats te maken voor jou. Verder rustig en zelfverzekerd ermee omgaan. Jij leidt het dier, jij volgt het dier niet met wandelen bijv.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 14:52 

Het hoofd vermijd ik zelf ook om een mep tegen te geven, net uit schrik het dier hoofdschuw te maken. Chanel heeft dat denk ik nl. al eens meegemaakt en ik heb het ook ooit zien gebeuren. Ze deed moeilijk om haar bit in te doen en het meisje dat met haar bezig was, mepte vol in het gezicht. Na die mep zag je gewoon de angst in Chanel aan hoe ze op de rest reageerde. Ik kan me ook frustreren als ze haar bit niet wil indoen, maar ik zal nooit daarvoor een mep in het gezicht geven. Wil ze haar hoofdstel niet aandoen, probeer ik zo rustig mogelijk te blijven, haar hoofd naar beneden te krijgen met mijn andere arm en gewoon blijven proberen. Ik heb al gemerkt dat hoe kordater maar rustiger ik er bij blijf, hoe beter ik het hoofdstel aankrijg. Als ze het bit inheeft, beloon ik haar ook met mijn stem in de hoop dat ze leert dat het hoofdstel aandoen een leuke reactie oplevert.

En hey ik ben dus geen miep omdat ik geen schop tegen de benen wil geven :+. Voor de kont moet ik wel nog wat leniger worden of ik eindig zelf op mijn rug in de mest :lol:. Dan denk ik dat ik - tot ik leniger ben - het beter hou op een mep / stomp tegen de kont als ze dreigt met schoppen of schopt. Nu ja, zowiezo hoop ik het niet vaak nodig te hebben!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 15:31 

Peetindraf schreef:

Als een paard mij echt wil bijten krijg hij een mep voor zijn hoofd hoor, als die het dichtstbij is. Ze worden echt niet zomaar kopschuw als je direct reageert. Beter een directe, snelle reactie op het hoofd dan 10 seconden later ergens anders.

Edit: BS, meppen omdat het bit niet in wil is wat anders dan meppen als reactie op bijten. Ik vind het heel afhankelijk van de situatie. Als een paard zijn bit niet in wil ga ik niet meppen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 20:35 

Interessant topic :). Ik snap niet goed dat er informatie rondhuist dat paarden geen tik mogen ontvangen en niet mag straffen.
Monty was/is behoorlijk dominant en heeft af en toe stemverheffing nodig. Nou is dat tegenwoordig niet zo snel meer nodig, omdat onze verhoudingen veel beter zijn geworden. Maar in het verleden heeft hij een wel eens een tik kunnen ontvangen hoor.
En ik ben het ook niet mee eens dat een paard dan meteen kopschuw word. Volgens mij kunnen ze wel prima uit elkaar houden wanneer ze terecht een tik krijgen of wanneer ze onterecht klappen tegen hun hoofd krijgen. (Dan worden ze kopschuw!)
Een paard moet de link wel snappen wanneer hij een tik krijgt, anders raakt hij het spoor bijster.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 20:45 

Ik geloof er ook niet zo in dat ze kopschuw worden van een rechtvaardige mep.
Als ze bijten en ze krijgen gelijk een klap tegen hun kop weten ze echt wel dat dat actie-reactie is.

Een mep geven omdat ze het bit niet in willen is daarentegen dan weer belachelijk. Dat heet frustraties afreageren en dàt mag je idd nooit doen bij paarden.

Wat bij bijten ook wil helpen als je niet bij het hoofd kan is een huidplooi in de nek nemen en daar een draai aan geven. Dan 'bijt' je zogezegd terug.

En paardjes niet pijn mogen doen en alles oplossen met koetjiewoetjie lieve woordjes is in mijn ogen ook bullsh*t. Onder elkaar zijn paarden ook niet altijd zachtzinnig en het moet hen gewoon duidelijk zijn dat ze je moeten respecteren. Te gevaarlijk om 500kg de overhand te laten nemen.
En daarmee heb ik niet gezegd dat je er dan maar op los moet meppen :wink: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 21:17 

Mijn paard is niet kopschuw hoor, en die heeft toch best wel wat tikken op haar kop gehad in totaal denk ik. Idd raken waar je kan raken bij flink ongewenst gedrag. En ze is echt niet kopschuw. OF ik moet gaan zwaaien met mijn arm bij een flinke stemverheffing, dan doet ze wel een beetje haar kop omhoog van; 'oh jee niet weer', maar bij normale omgang nergens last van. Je moet ook niet erop timmeren als ze het niet verdienen, en idd ook gelijk reageren en niet naderhand pas.

Het is soms ook wel moeilijk uit te leggen. Qua omgang met 1 paard zit het allemaal zo ingebakken en wordt het zo vanzelfsprekend lijkt het wel. Dan weet je precies hoe je paard in elkaar zit, ziet de kleinste dingen al voordat het uberhaupt 'mis' kan gaan , is er veel vertrouwen en respect....

Dat is moeilijk met manege paarden. Ik ben stiekem altijd een beetje bang voor andere paarden, omdat ik daar niet weet hoe ze reageren, omdat ik de subtiele signalen niet altijd op tijd zie etc. Dat lijkt mij best lastig, zeker nu ik al jaren met mijn eigen paarden alleen bezig ben geweest. Nu op stal help ik ook wel eens, maar ben ik extra op mijn hoede en merk ik ook dat ik wat sneller mijn stem kan verheffen dan dat ik bij Wiet zou doen, omdat het daar sowieso minder nodig is omdat ik die vertrouw en weet wanneer het eventueel fout zou gaan, of als ze gewoon 'Wiet' is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013 08:27 

En daar haalt Ingrid weer een waar woord aan, ik ben niet zozeer bang, maar eigenlijk meer 'op je hoede zijn'. En wat dat betreft sluit ik me weer bij Saartje aan. Ik ben een team met mijn paarden, en met andermans paarden ga ik gewoon basic en neutraal om. En dat is ook voldoende, echt grove overschrijdingen van mijn grens los ik wel op, maar voor de rest is het andermans paard. Ik verwacht ook dat anderen zo met mijn paard omgaan.

En idd, wat Ing beschrijft met dat armzwaaien, in feite is dat al je eerste waarschuwing. Paard reageert wat met hoofd omdat hij weet wat die waarschuwing inhoudt en ook waarom die gegeven werd. Normaal, als paard niks uitspookt zal hij nl ook niet reageren op arm gezwaai, of hij was bijv. aan het dutten en werd door je verrast.

En zoals iedereen al uitleg, met vooral Saar heel treffend, frustraties afreageren. Dat was meer de kwestie van met bit aandoen. Maar dan vind ik ook, ze mogen het moeilijk vinden, maar ze moeten wel mij in de gaten houden. Ik reageer ook anders als ze onnodig overdreven doen en mij dus botsen, dan als ze bijv. ergens van schrikken en ik dus net in de weg sta met hun schrikreactie bij zoiets. En ook daar zijn weer gradaties in, maar het is allemaal lastig uit te leggen omdat he geen exacte wetenschap is, maar veel door de situatie wordt geleid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013 11:32 

Denk dat ik beinvloed ben door 2 negatieve ervaringen met manegepaarden die inderdaad bij weigeren bit regelmatig een tik voor hun hoofd krijgen, als het te lang duurt.
Een daarvan is tevens een angstbijter waar ik veel moeite mee heb gehad om vertrouwen te krijgen en die is dus nog steeds kopschuw.
Zoals ik jullie lees, maakt een terechte tik hoofd niet een paard kopschuw.

Ik heb eigenlijk de ferme tik naar hoofd verder nog nooit nodig gehad, de stem en lichaamstaal is voldoende, of een drukker in schouder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013 12:32 

Ik ben het helemaal eens met de rest van de reacties :-) Paard slaan als hij het bit niet in wil is frustratie, geen straffen. En frustratie moet je nooit afreageren op je paard (hoe moeilijk dat soms ook is..).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2013 13:55 

Ik doe het zelf ook niet hoor. Als ik gefrustreerd wordt als een paard het bit niet wil nemen, kan ik wel eens met mijn ogen draaien, maar ik blijf gewoon proberen. Een mep komt er langs geen kanten aan te pas. Toen ik dat zag gebeuren met dat meisje (was het nu vorig jaar of het jaar daarvoor?), wilde ik dat meisje gewoon een mep verkopen :+ . Ik heb altijd het gevoel gehad dat Chanel niet graag haar bit heeft. Eens het in is, doet ze er ook niet moeilijk over ofzo wel. Maar omdat ze het niet graag heeft, is voor mij geen reden om te straffen, gewoon doorzetten is dan de boodschap.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur