Paardenforum Cavaletti

Het is nu 15 aug 2018 22:19

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Paarden niet straffen?
BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:15 

Hoi,

Ik wilde eens horen hoe jullie een paard straffen als het iets verkeerds doet. Ik heb het dan voornamelijk op situaties die een gevaar kunnen geven voor jezelf, zoals dreigen met stampen, effectief stampen of dreigen je te pletten tegen de stalmuur ed. Ik heb nl. recent gelezen dat het straffen van een paard, door vb. je stem te verheffen of een tik te geven, not done is. Dat het paard er niets van leert en in tegendeel zelfs schrik van je zou kunnen krijgen. In tegendeel moet je goed gedrag belonen. Ook moet je volgens dat artikel voldoende grondwerk doen en training, waardoor zulke situaties niet meer zouden mogen voorkomen.

Maar in mijn geval gaat het dan over manègepaarden met welke je enkel op dat moment werkt en waar je dus geen grondwerk met kan doen. Op de manège is mij geleerd om je stem te verheffen of een stevige tik te geven tegen de schouder ofzo als zo een gevaarlijke situatie opdaagt. Pas op, ik ben volledig voor goed gedrag belonen en zo min mogelijk straffen. Maar op welke manier moet je dan duidelijk maken aan een paard dat hij niet mag stampen of pletten?

Alvast bedankt,
Blacky

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:20 

Manege paarden hebben tig bazen door de week. De 1 is lief en de ander geeft gelijk een tik als er iets dreigt te gebeuren.

Mijn eigen paarden kan ik met de stem corrigeren en trouwens de hond en kat ook.
Hebben ze schrik van mij? Nee alleen als ik mijn stem verhef weten ze dat ze iets doen wat niet mag,ze komen vrolijk met de oortje's naar voren naar mij toe.

Goed gedrag hoort normaal te zijn en belonen is prima maar iedereen verstaat weer wat anders onder die beloning :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:21 

Als een paard mij trapt, dan kan hij een trap terug verwachten! Troef heeft in haar jonge jaren ooit 1x naar me uitgehaald, toen ik haar achterhoef uit wilde krabben. Ik heb haar een trap tegen haar billen terug gegeven, met stemverheffing erbij en ze heeft het nooit meer gedaan!

Over het algemeen zal ik een paard niet snel een tik geven, maar ik verhef wel degelijk mijn stem als ze vervelend is. Meestal is dat genoeg. Als het er naar uit ziet dat ik geplet ga worden (wat bij Troef gelukkig nooit gebeurt) dan zal ik er alles aan doen om heel te blijven, als een tik dan nodig is, zal ik het dan ook niet laten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:24 
Moderator

Met rijden straf ik fouten eigenlijk nooit af, die negeer ik en doe dat wat de bedoeling was gewoon opnieuw.
Lomp gedrag op stal en in de omgang straf ik wel af met een brul of een knal. Bijna geplet worden is gevaarlijk en mijn paard moet ook een beetje om mij denken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:29 

Mijn motivatie gaat eigenlijk vanuit paardengedrag uit. Wij, de mens zijn dominant. Als een paard, een ondergeschikte dus, een leider niet respecteert door uit te halen of in mijn ruimte te komen, dan is dat een regelrechte aanval / poging tot het beklimmen van de ladder van rangorde. Dat moet je gelijk afstraffen, dat zou een leider in paarden onderling ook doen.

Ik pas zelf meestal lichaamstaal toe, geef met een stem een waarschuwing om zaken te voorkomen. Immers, een leider tolereert die kleine stapjes ook al niet. Bijv. poetsen van de buik als de voet al opgetild wordt en dreigen richting jou. Dan gelijk stemverheffing en laten merken dat je daar niet van gecharmeerd bent.

Hoe ik straf is meestal dus eerst waarschuwen, ben ik te laat of dramt paard toch door, dan is het oog om oog, tand om tand. Krijg ik een duw of trap. Dan gelijk een harde mep of schop teruggeven.

Goed gedrag belonen geloof ik niet zo in bij paard. Als jij mij nu als reactie op deze post niet uitscheld, ga ik vervolgens toch ook niet zeggen. Dankjewel lieve BlackScorpion. Goed van jou! Na-ah ;D Goed gedrag is normaal. Belonen doe je als paard iets overwonnen heeft. Bijv. een goed uitgevoerde oefening, braaf langs iets engs lopen.

Maar om terug te komen op je vraag. Probeer te voorkomen en dus kleine waarschuwingen te geven of te signaliseren. Gaat paard over de grens, dan duidelijk laten weten door idd stemverheffing of een mep dat dat niet mag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:33 

Echt stout gedrag zoals stampen, dreigen, bijten wordt onthaald op een enorme klap, soms bijgestaan door een schreeuw.
Gevaarlijk gedrag nooit negeren! Snap niet dat er artikels in de omloop zijn die dat aanraden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:37 

Maya schreef:
Goed gedrag belonen geloof ik niet zo in bij paard. Als jij mij nu als reactie op deze post niet uitscheld, ga ik vervolgens toch ook niet zeggen. Dankjewel lieve BlackScorpion. Goed van jou! Na-ah ;D Goed gedrag is normaal. Belonen doe je als paard iets overwonnen heeft. Bijv. een goed uitgevoerde oefening, braaf langs iets engs lopen.

Ik geef ook beloningen na het vertoon van goed gedrag na slecht gedrag. Om echt duidelijk het verschil te maken, dat van daarnet was slecht, wat je nu doet is goed. Dat goede gedrag is dan niet altijd "iets", gewoon het stoppen of niet uitvoeren van het slechte gedrag is dan een beloning waard.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:38 

Ja, maar dan heeft hij ook iets overwonnen, immers, het heeft naar jou geluisterd naar jouw signalen om te stoppen met het slechte gedrag. Want belonen omdat hij uit zichzelf ergens mee stopt vind ik dan weer niet juist. Dat soort links kunnen ze volgens mij niet goed leggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:43 

Ja, dat is ook weer waar. Eigenlijk wel gek om na te denken hoe je het nu precies doet, meestal gaat het allemaal zo natuurlijk eens je met paarden bezig bent. Ik pas ook veel toe wat jij zegt. Zoals de kleine signalen en oppikken en "afstraffen".
Zo kan ik ook wanneer een hoef redelijk dicht bij mijn voet gezet worden al eens 'eh, eh, let op' zeggen, dan ga ik niet wachten tot als ze op mijn voet staan of mij tegen de muur pletten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:44 

Ik moet zeggen, ik gebruik ook heel weinig maar een tik. Maar als Chanel mij probeert te pletten of naar me uithaalt, dan zeg ik luid 'nee' en kan ze wel eens een tik krijgen tegen haar schouder. Nu vind ik straffen zowiezo vervelend en heb ik ook niet veel kracht, dus ik denk dat bij zo een tik er nog geen vlieg zou flauwvallen :+. So far is er nog niets ergs gebeurd, ik ben nog geen plat dubbeltje en heb nog maar 2 keer een schop gekregen met als ergste resultaat een groen/blauwe plek. Dus so far so good, maar ben ik mis met denken dat je bij een manègepaard welke je maar 1 keer per week ziet (of soms niet), dat je hier moeilijk op respect kan werken met grondwerk en een stemverheffing en/of tik soms nodig is? Het is ook enkel bij gevaarlijke situaties dat ik dat doe, als ze gewoon 'irritant' doet, blijf ik gewoon proberen te doen wat ik bezig was.

Bij het rijden straf ik ook niets af eigenlijk, voor zover ik weet eigenlijk. Ik gebruik wel een zweepje bij het rijden, maar dat is enkel om ondersteunende tikjes te geven als ze niet op mijn benen reageerd. Ook hierbij is het geen enorme mep, maar gewoon een zacht tikje (en de helft van de tijd is het op mijn eigen been :+).

Belonen doe ik dan wel soms maar dan in de vorm van een krabbel en zachte stem. Vb. heeft ze haar voorhoeven braaf laten uitkuisen, dan zet ik ze neer terwijl ik al met zachte stem beloon en dan nog een krabbel tegen de schouder. Of hebben we goed gereden, dan krabbel ik ook wat op de schoft met praten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 10:58 

BlackScorpion schreef:
Ik moet zeggen, ik gebruik ook heel weinig maar een tik. Maar als Chanel mij probeert te pletten of naar me uithaalt, dan zeg ik luid 'nee' en kan ze wel eens een tik krijgen tegen haar schouder. Nu vind ik straffen zowiezo vervelend en heb ik ook niet veel kracht, dus ik denk dat bij zo een tik er nog geen vlieg zou flauwvallen :+. So far is er nog niets ergs gebeurd, ik ben nog geen plat dubbeltje en heb nog maar 2 keer een schop gekregen met als ergste resultaat een groen/blauwe plek. Dus so far so good, maar ben ik mis met denken dat je bij een manègepaard welke je maar 1 keer per week ziet (of soms niet), dat je hier moeilijk op respect kan werken met grondwerk en een stemverheffing en/of tik soms nodig is? Het is ook enkel bij gevaarlijke situaties dat ik dat doe, als ze gewoon 'irritant' doet, blijf ik gewoon proberen te doen wat ik bezig was.

Maya schreef:
Mijn motivatie gaat eigenlijk vanuit paardengedrag uit. Wij, de mens zijn dominant. Als een paard, een ondergeschikte dus, een leider niet respecteert door uit te halen of in mijn ruimte te komen, dan is dat een regelrechte aanval / poging tot het beklimmen van de ladder van rangorde. Dat moet je gelijk afstraffen, dat zou een leider in paarden onderling ook doen.

Ik pas zelf meestal lichaamstaal toe, geef met een stem een waarschuwing om zaken te voorkomen. Immers, een leider tolereert die kleine stapjes ook al niet. Bijv. poetsen van de buik als de voet al opgetild wordt en dreigen richting jou. Dan gelijk stemverheffing en laten merken dat je daar niet van gecharmeerd bent.

Als je deze 2 zo leest dan is het paard bezig om de leiders positie te veroveren (klinkt beetje hard dat veroveren)
Nu is het nog maar een blauwe plek maar wat word het de volgende keer? Als jij geen leider bent/word dan zal het paard in de toekomst over je heen wandelen.
Okay sommige paarden zijn superbraaf maar er zijn zat paarden die de grens opzoeken en als je daar geen duidelijke leidersschap aan geeft kan het grote gevolgen geven..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:00 

Maya:

Paarden onderling in groep gaan anders met elkaar om als met ons (gelukkig maar.. een gerichte trap is dodelijk voor ons)
Wat vindt je van de stelling:

Je kunt leider zijn over een paard en op gelijkwaardig nivo met paard staan.

Ik ben zelf nooit alpha dominant naar paarden /pony's toe zoals jij hierboven omschrijft, wel eerlijk , duidelijk en respectvol en laat ze gerust heel dicht bij me komen, ze mogen me "opvreten" lol.
Moet de eerste nog meemaken die door me heen loopt, me opzij duwt of in mijn ruimte komt als ik dat niet zou willen.
Daarbij past zeker een gerichte tik of vuist indien nodig, maar er is direct altijd ruimte voor wederzijds respectvol contact.

Paarden leren het meeste en snelste van positieve actieve of passieve bekrachtiging is mijn ervaring.
Dat merk en zie je bij alle grondwerk wat je doet direct.

Citaat:
Goed gedrag belonen geloof ik niet zo in bij paard.

Een paard belonen als ie pasjes wijken bv goed doet wat ie al honderd keer goed heeft gedaan is voor paard op dat specifieke moment, en zal paard doen ontspannen en is belonen.
Beloon je net te traag is de link weg.
Daarom is het voor paarden ook best zwaar om hele reeks opdrachten uit te voeren zonder tussentijdse beloning in de wedstrijden en pas aan het einde mogen ontspannen als beloning.

Paarden redeneren niet technisch of tactisch vooruit, zo van: als ik dit nu doe, komt er straks dat en bereik ik dat..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:06 
Moderator

O, maar in je proef kan je ook belonen door een snel klopje, kriebel bij de schoft of door zacht 'braaf' of 'goed' te zeggen, of door simpelweg even je hand te ontspannen. Belonen kan heel klein en simpel zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:09 

@Rainbow: het klopt wel dat ik me nooit 'leider' voel over Chanel, behalve als we na de les in de piste naast elkaar wandelen. Dan loop ik op leiderpositie 2 (naast het hoofd) en volgt zij mijn snelheid en naar waar ik ga, zonder dat ik haar vasthou. Maar voor de les, heb ik totaal niet het gevoel dat ik leider ben of zelfs maar gelijk sta met haar. Het is meer een soort van tolereren dat ik daar ben als ik er goed over na denk.

Maar hoe kan je je positie tonen / bekrachtigen tov een paard welke je enkel maar 1 keer per week ziet en waar je geen grondwerk met kan doen? Of neem nu dat ik eens met een ander paard moet werken, met welke ik nog nooit gewerkt heb? Ik weet wel dat je goed recht moet staan enzo, maar ik vind dat zelf moeilijk. Hoe moet je respect en leiderspositie (of toch al zeker gelijke positie) verkrijgen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:09 

@Peetindraf, maar Maya zegt ook dat ze een paard wel beloont als hij iets doet wat ze van hem vraagt. Maar normaal braaf gedrag, bijvoorbeeld stil staan tijdens het borstelen, hoef je niet te belonen. Dat ben ik wel met Maya eens. Tenzij dat paard eerst heel druk is en uiteindelijk wel braaf stil staat.

Belonen in een proef deed ik ook hoor, meestal met mijn stem door idd net wat Karin zegt 'braaf' of ' goedzo' te zeggen.

Grondwerk kan wellicht leuk en nuttig zijn, maar is echt niet nodig om respect van je paard te krijgen. Ik heb nog nooit grondwerk met Troef gedaan, toch hebben we respect voor elkaar en hoef ik haar niet vaak te corrigeren.

Wat doe jij BS als Chanel je probeert te trappen? Straf je dat af of deins je alleen terug?

Edit Karin: Twee berichten samengevoegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:22 

Pearl schreef:
@Peetindraf, maar Maya zegt ook dat ze een paard wel beloont als hij iets doet wat ze van hem vraagt. Maar normaal braaf gedrag, bijvoorbeeld stil staan tijdens het borstelen, hoef je niet te belonen. Dat ben ik wel met Maya eens. Tenzij dat paard eerst heel druk is en uiteindelijk wel braaf stil staat.

Belonen in een proef deed ik ook hoor, meestal met mijn stem door idd net wat Karin zegt 'braaf' of ' goedzo' te zeggen.

* Ok, dan heb ik Maya niet goed begrepen: normaal ontspannen gedrag hoef je inderdaad niet elke keer opnieuw te belonen.

* Yep, dat kan of kriebel over schoft maar zie / hoor het in de dressuur wedstrijden niet vaak, voor zover beperkt toegestaan.
Beloning kan inderdaad ook in de vrijwel onzichtbare ontspannen hand zitten.

Bij springen is het allemaal wat losser , en wordt er visueel en hoorbaar meer beloont en ook afgestraft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:29 

Goh, ik denk dat ik in eerst instantie terug deins en dan pas mijn stem verhef en eventueel een mep geef. Het is gelukkig nog maar 2 keer voorgevallen. Maar ik denk niet dat ik me groot maak en mijn positie uitstraal, in tegendeel zelfs. Dus ik kan wel begrijpen dat ze dan geen respect voor me toont...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:48 

9 van de 10 keer kan ik mijn paarden corrigeren/ standje geven door mijn stem te verheffen. Soms is dat niet voldoende, en maak ik mij heel groot. En als dat niet voldoende is krijgen ze gewoon een ram, en dan maakt het niet uit waar. Bang voor mij worden? Nee, dat zijn ze niet. Het is niet dat ik erop los timmer als ze iets fout doen, eerst probeer ik het met stem en lichaamstaal. Maar als ze daar niet op reageren grijp ik heftiger in, en dat kan soms wel met een flinke mep. Ze zijn echt niet bang voor mij, ook niet als ik mijn stem verhef, maar ze weten wel dat ze ergens mee bezig zijn wat niet geaccepteerd word en luisteren daar ook vaak naar. En tja, soms is een flinke mep of zelfs schop wel nodig bij paarden, gevaarlijk gedrag zal ik nooit negeren en idd afstraffen. Al hangt het wel een beetje van de situatie af; bij enorme paniek zal ik anders reageren, minder heftig, en juist proberen het paard rustiger te krijgen dan enorm op de kop te geven. Verschilt ook bij paard, maar boos worden bij wiet in een paniek situatie werkt alleen maar averechts.

Waarom zou een stem verheffen en tik geven not done zijn. Paarden onderling kunnen elkaar enorme meppen en pijnlijke knauwen geven. Ik heb mijn eigen dames als bewijs, dat gaat niet altijd even zachtaardig en ook soms met zichtbare gevolgen (bijtwonden). Dan is dat tikje dat ik met mijn hand kan geven echt niet zo heftig.

Grondwerk kan een hoop voor de relatie tussen mens en dier doen, want daar krijgt een paard respect voor de mens en de leiderschap van de mens. Echter zijn en blijven het dieren, en kunnen die opgestelde 'regels' wel eens vervagen in bepaalde situaties en is heftiger optreden noodzakelijk. Niet om elk wissewasje, wel als het gevaarlijke situaties kan geven, en daar hoort overlopen ook bij vind ik.

En altijd blijft uiteraard; belonen is belangrijker en blijft zeker beter hangen dan straffen. Een dier (maar ook mens) leert sneller en beter dingen aan door belonen dan iets af door afstraffen. Maar de normale dingen uitbundig belonen, dat doe ik niet. Dat sluipt er toch wel in, dat is normaal. Net wat Maya zegt, als er iets overwonnen wordt (soms hoe klein ook) zal wel beloond moeten worden. Maar net als hoeven uitkrabben, dat is al zo ingebakken, dat ga ik echt niet meer uitgebreid belonen. Ik geef haar een standje als ze niet meewerkt (als het baldadigheid is dan, want soms heeft ze ook spierpijn en gaat het minder makkelijk, beetje lullig dat af te straffen ;)), maar dan ga ik daarna niet uitgebreid belonen. Het is immers vanzelfsprekend gedrag dat ze zou moeten vertonen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:56 

Ik zie dat Karin en Pearl idd al beter verduidelijken wat ik wel bedoelde. Zeker als je mijn zin ook nog uit het verband rukt, want zo komt het ook gelijk heel anders over.

Citaat:
Je kunt leider zijn over een paard en op gelijkwaardig nivo met paard staan.

Helemaal mee eens, maar afhankelijk van het paard kun je dat aanpassen. Zo mag Amanda gerust haar hoofd tegen mij aanschuren zolang ze geen halster of hoofdstel omheeft en ik mijn oude goed aan heb. Iets wat Dewi of Nico nooit of te nimmer zullen mogen. Heel tegenstrijdig, want zo laat ik toe dat Amanda op dat moment 'boven' mij staat, immers, een onderdanige zal niet naar een dominator toestappen en die gebruiken als schuurpaal. Maar met haar heb ik al een dusdanige relatie en verstandhouding dat dat gewoon goed gaat. Als ik dat bij Nico toelaat, dan staat hij boven mij, en dat zal ik ten alle tijde vermijden.

Ik denk ook dat je mij verkeerd begrijpt, ik ben niet altijd alpha dominant. Meer gewoon neutraal en rustig, maar als een paard mij uitdaagt, dan zal ik wel gelijk domineren. Dat doen kuddeleiders ook. Gewoon normaal, maar als het erop aan komt, wel duidelijk maken wie waar in de rangorde staat. Ik ben maar een fractie van zijn lichaamsgewicht, hij kan mij een boel meer schade toebrengen als ie kwaad in de zin heeft :+

Precies bij mensen omgang, ik ben heel rustig en vriendelijk in de omgang. Maar als jij mij gaat treiteren bijv. dan haal ik wel terug uit. Eerst verbaal indien nodig, maar als je gaat uithalen dan mep ik ook terug. Maar als we een normaal gesprek voeren, dan handelen we beiden normaal. En zo behoort imo de omgang met een willekeurig paard ook te zijn. Je krijgt wat je geeft aan je omgeving.

En zoals Ingrid aanhaalt, juist om gevaarlijke situaties te voorkomen moet je soms bijtijds al ingrijpen. En dat kan al bij iets kleins zijn als een lelijk oor of blik.

Gisteren een mooi staaltje paardentaal gezien. Bij mij staat alles in een open loopstal. Aman staat in de achterste hoek te eten. Nico in de schuin tegenovergestelde hoek. Aman heeft haar brok op, schuifelt zijwaarts richting Nico terwijl zij hooi en stro opeet. "Ineens" is ze vrij dicht bij Nico zijn brok. Hij stelt dat niet op prijs en straalt een andere energie uit (lichamelijk was er voor mij als mens niks te zien, geen opgelichte poot, geen verdraaiing oor, geen blik) en Amanda deinst achteruit en gaat weer naar haar achterste hoek, eten. Duidelijk een signaal van Nico naar Aman dat hij niet gestoord wenst te worden tijdens het eten. Ik zag de reactie, maar ik zag niet wat hij deed dat Aman op die wijze deed reageren. Toch was de situatie dusdanig dat dat gebeurde en ook moest gebeuren.

@ BS : dat is ook lastig. Gewoon normaal rustig en in evenwicht omgaan, en dan ageren op gelang jouw en zijn acties. Elk normaal mens of paard heeft een normale wijze van omgang waar iedereen wel mee overweg kan. Dus ook jij, nl de normale grenzen van omgang. Dan maakt het niet zoveel uit of je vaak of weinig met een dier omgaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 11:56 

Goldenlady:

Beter kan ik het als geheel niet onder woorden brengen: zijn geschreven woorden van "goud" :voor:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:03 

Nee nee, paniek-situaties zal ik ook niet afstraffen, zou je zelf ook niet willen als je in paniek bent. Als een paard vb. op hol schiet met mij omdat er plots een stuk ijs van het dak schuift zoals deze winter, dan probeer ik in eerste instantie ze terug onder controle te krijgen en dan te kalmeren. Daar zit niets om te straffen in, verschieten is verschieten en dat doet niemand express. Of ze moeten natuurlijk een bepaalde plek express vermijden en dan is het nog niet straffen, maar gewoon blijven proberen om langs die plek te geraken, keer op keer tot het lukt. Lukt het, dan beloon ik met stem en een krabbel.

Maar ik ben wel 'blij' om te lezen dat jullie er niets mis met vinden om de stem te verheffen en een tik te geven bij gevaarlijke situaties. Na dat artikel te lezen begon ik toch serieus te twijfelen aan mezelf, zeker omdat ik zo een doetje ben die niets mis wil doen :+. Ik zal gewoon nog harder moeten proberen om mijn positie duidelijk te maken (groot maken enzo) en als ze iets doet dat gevaarlijk kan zijn zoals dreigen te stampen, duidelijker zijn met stem en gebeurd er toch iets, een duidelijke tik ipv een veeg. Gelukkig gebeurd dit quasi nooit en kan ik het houden op kroelen. Zou enkel willen dat ze wat meer respect naar me toonde in de stal, ipv me gewoon rondduwen waar zij wil staan. Dat zal het groot maken enzo me met moeten helpen.

Leuk te lezen trouwens over die actie tussen Nico en Aman, het is allemaal zo subtiel en wij mensen zijn tov hen dan soms zo lomp. Allé, zo voel ik mij toch. Hopelijk betert dat met de tijd en ervaring :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:18 

Ligt eraan waar ze van verschieten. Wiet zou ik wel straffen als ze gaat rennen na het kraken van ijs. Dat vind ik een belachelijke reactie, en ook nog eens gevaarlijk. Rennen zal ik altijd afstraffen denk ik.... maar heb wel eens gehad dat ze stond te rillen onder mij en echt weg wilde, dan spring ik eraf en stel ik haar gerust dan dat ik met alle macht langs het enge wil gaan. Rennen is nooit een optie, en moet je proberen te voorkomen. Wederom zijn daar al een hoop tekenen vaak van te voren, of er moet een bom naast ons ontploffen, dan zeg ik; vooruit, dat gebeurd te plots :+ Maar rennen vanwege een eend of ijs is - bij mijn paard iig - niet getolereerd, omdat ze daar wel tegen moet kunnen. Ik heb echter wel eens gehad dat ze stond te rillen vanwege een oplader die veelte vol was geladen met wapperend plastic. Dan ga ik niet boos worden, maar spring ik eraf om te kalmeren. Zij is gelukkig wel zo dat ze niet gaat rennen gelijk, ze weet dat dat niet mag - en heeft genoeg vertrouwen in mij om bij mij te blijven ook al is het dood eng. Afgelopen zondag overigens ook een ding dat ze écht ECHT heel eng vond en stond te rillen en op scherp stond weg te rennen. Onze relatie is ecther goed genoeg dat ze bij mij blijft en samen met mij dan ook het enge ding opzoekt. Maar goed, dat is onder het zadel, en heeft ze zich niet misdragen met wegrennen of over mij heen rennen. Weet eigenlijk niet wat ik dan had gedaan.... Weet eigenlijk niet of ik wel eens zo'n situatie heb meegemaakt bedenk ik mij nu, dat ze in paniek was maar daarbij zich misdroeg. Misschien vroeger, maar ze is inmiddels wel zo braaf dat ze ook in paniek situaties mij wel ziet staan.

Je hoeft niet gelijk enorm streng te gaan doen met je stem, amar het is vooral je al gehele houding en uitstraling volgens mij. Iemand die om het wissewasje zijn stem verheft, maar daar niet zeker in staat en verder het "leiderschap" niet uitstraalt veroorzaakt enkel maar meer problemen volgens mij. Dat had ik iig vaak voor mijn grondwerklessen - die kunnen bij sommige paarden wel degelijk helpen - dan strafte ik met mijn stem, of andere manier, maar kwam dat niet aan en zorgde dat voor een nog onrustiger/niet braaf paard. Het werkte averechts. Nu weet ik hoe ik mij moet opstellen en hoe ik het moet doen, en dan komt het wel aan.

Omgang met paarden blijft wat dat betreft soms wel lastig, omdat ze zoveel aanvoelen en spiegelen. Je kan wel doen of je 'erboven' staat, maar als je dat diep in je hart niet doet, dan hebben ze dat binnen no time door, en dan kan hun die stem verheffing of klap niet veel bommen.

Ik heb ook paarden gehad waar niets aan kwam, omdat het respect miste. Die kon ik bij wijze in elkaar timmeren om mij de ruimte te geven, maar die bleef gewoon door drammen in mijn ruimte. Dat was gewoon een rotknol :+ Nee hoor, fopje, daarmee had ik wat grondwerk moeten doen zodat hij ging snappen hoe het nu zat tussen mens en paard eigenlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:27 

Hmm... ik vond het eigenlijk niet erg dat ze schrok van dat ijs, ik schrok er namelijk zelf van. Dat was in de binnenpiste en plots schoof een groot stuk ijs van het dak af met een raar geluid erbij. Zij schrok eerst, omdat zij sneller hoort dan ik. Maar omdat ik zelf schrok van het geluid, vond ik het niet erg dat zij er ook van schrok. Dat het paard dan een huppel maakt en wegcrost, zo lang ik het paard quasi direct terug bij me heb, vind ik het niets om te straffen. Misschien omdat ik zelf zo een schrikbeest ben :+

Ik denk dat het wel is zoals je verwoord. Ik mag mijn stem dan nog verheffen, ik voel me geen leider en straal dat ook niet uit. Dan mag ik nog zeggen of zelfs roepen wat ik wil, het zal niets uitmaken. Misschien moet ik wel eens les krijgen in hoe ik me moet gedragen en doen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:42 

Anders zo verwoorden : schrikken mag, de reactie daarop kan variëren. Ik snap wel wat Ingrid bedoelt met dat wegrennen van ijs. Paard mag best schrikken, maar ergens van schrikken is geen vrijbrief om als een zot ervandoor te vliegen. Ook vanwege gevaarlijke situaties voorkomen en vermijden. Stel dat ik aan het buitenrijden ben, en paard schrikt ineens van een stel opvliegende eenden uit de sloot. Paard springt 3 meter op zij en gaat op de loop. Helaas reed daar ook net een vrachtwagen, en als resultaat van zijn overdreven reactie zijn wij nu beiden plat en dood. Daarom.

Schrikken mag, erop reageren ook, maar wel zo veilig en verantwoord mogelijk. Of na de schrikreactie een korte pas opzij bijv. ok. Maar dan stoppen en nog eens kijken, en ook je omgeving in je opnemen welke kant je veilig op kan rennen. Dit is deels aan te leren en bij te sturen, en een deel vanuit het karakter / bloed / ervaringen / etc. Maar ondanks dat laatste, reflexen kun je wel proberen aan te passen, dus dat moet je je paard ook leren.

Klopt hoor BS, daarom dat ik het ook aanhaal, want ik zag echt niet wat hij deed. Echt niet :+ Ik zag wel de reactie, en die begreep ik wel, evenals waarom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2013 12:54 

Ik hoef mijn pony niet te straffen, die kent zn grenzen heel goed en dan hoef ik maar een klein gebaar te maken en hij begrijpt het wel.

In gevaarlijke situaties (noodgevallen) vind ik alles toegestaan en is er niks mis met een schreeuw of een schop/mep. Zo'n paard weegt 10x meer dan jij dus als het niet anders kan moet je zo soms bepaalde situaties voorkomen en je grenzen aangeven. Dat kan je wel later proberen op te lossen met grondwerk, maar op het moment zelf moet dat gedrag gewoon direct stoppen en dan mag je best een keer duidelijk zijn. Ook irritant gedrag als stampvoeten oid sta ik niet toe.

Verder is het net wat Ingrid zegt: een paard voelt vaak wel of jij erboven staat of niet. Toen ik jonger was, was ik soms nogal onzeker en dan kon ik nee roepen en meppen wat ik wou (bij wijze van dan he), paard werd alleen maar irritanter. Een paard voelt onzekerheid direct. Nu hoef ik bijna nooit meer te straffen, en gaat het juist beter dan vroeger vooral omdat ik zelf zekerder ben geworden. Rust en consequent zijn is denk ik het belangrijkst. Ik denk dat het met lessen wel kan verbeteren, maar het belangrijkste is gewoon zoveel mogelijk met veel verschillende paarden omgaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur