Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:54

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 18:00 

Hallo allemaal,

Ik heb 2 shets in de achtertuin staan alleen nu is de 1 heel tam en de ander krijg ik niet te pakken.
Ik heb al geprobeerd met wortel te lokken en dan komt die el maar zodra ik hem wil aanraken loopt die weg heeft iemand idee hoe ik hem te pakken krijg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013 20:01 

Rust geduld en evt een snoepje.

Heb je een box/stal? Dan de pony's daar in zetten,halster omdoen en veel in de handen hebben.

Als je geen stal oid hebben dan zou je de weide af kunnen zetten zodat hij weinig kanten op kan en rustig aan hem proberen te verleiden om toch bij je te komen.

Veel praten,rustig blijven en opletten dat hij je niet schopt oid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 08:57 

Ik zou m in eerste instantie een beetje negeren.
Veel aandacht geven aan die andere, dan word hij vanzelf nieuwsgierig.

Hoe dan ook er niet te veel aandacht aan geven. Op het moment dat hij/zij intresse in je toont iets meer proberen, maar heel geduldig zijn. En er rekening meehouden dat hij/zij de ene dag het heel gezellig vind en de volgende dag weer heel spannend.

Dit alles wel inderdaad wat Rainbow zegt op een beperkt stukje. Zo "dwing" je hem/haar toch dichterbij je te staan zonder dat hij/zij het door heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 16:23 

Wat ook soms als tip gegeven wordt is om vb. gewoon met een stoel in de wei een boek te gaan lezen ofzo. De weglopende shet gewoon negeren, de andere kroelen als die komt en ondertussen er gewoon zitten en lezen (of niets doen). In ieder geval niet in de shet zijn richting kijken ofzo. Misschien lukt het niet van de 1e keer, maar op de duur raakt hij normaal gezien wel geïntrigeerd en zal hij dichterbij komen. Niet onmiddelijk dan op hem springen, maar hem gewoon laten doen en laten komen. Is hij heel dichtbij en lijkt hij kalm, kan je eens proberen om hem te aaien, maar meer niet. Dit een paar keer herhalen en op de duur zal hij rustig blijven bij je en kan je hem een halster aandoen enzo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 17:08 

Allemaal bedankt voor jullie reactie ik zal het gaan proberen en meer tips zijn altijd welkom

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013 17:42 

Inderdaad, gewoon heel veel geduld, tijd en nog meer geduld. Als ze 1x komen alleen even aaien en niet gelijk 'vangen'. Vaak helpt wat lekkers meenemen ook wel (Liefde gaat door de maag).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 12:30 

Ik denk dat je hem gewoon moet vangen en met een halster om aan de hand vooral rondjes gaan lopen door de bak, zodat je die schuwheid wegwerkt tegenover mensen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 16:49 

Wat anderen ook al gezegd hebben: Heel veel geduld. Negeren en de ander wel veel aandacht geven.
Midden in de wei iets gaan zitten kan inderdaad ook. Misschien een appeltje zitten eten in de wei, en dan de andere pony die ongetwijfeld komt kijken, daarbij kleine stukjes peen of zo voeren. Wedden dat hij dat na een aantal keren niet kan weerstaan? En dan hem niet gelijk willen pakken als hij komt, maar ook wat gaan voeren.

Wat ook kan helpen: als je weet dat hij naar je kijkt, wegsjokken naar het hek. Daarbij niet naar hem kijken! Hij moet denken dat je hem niet interessant vind, dan ben jij het waarschijnlijk juist wel. Hij zal nieuwsgierig worden en op een dag achter je aankomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2013 22:53 

lok dat beessie in een hokje, wel ongeveer 2 bij 2 meter, dan kan ie niet te ver weglopen dat je weer lekker der achteraan mag XD

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2013 16:54 

Moesten de voorgaande tips niet helpen, dan kan ik nog wel een tip geven. Maar aangezien dat best veel werk is om uit te leggen en de methode wat denkwerk en oplettendheid vereist, zou ik aanraden om eerst voorgaande tips te proberen, hoogstwaarschijnlijk zullen die tips wel werken. Zoniet dan zeg je het maar en post ik hier de methode die ik vaak gebruik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 dec 2013 20:04 

Paarden hebben een drijflijn. Als je daar voor komt met je energie (navelhoogte) zal hij niet naar voren gaan. De drijflijn zit vanaf zijn schouder als je een neckrope of halstertouw aan elkaar geknoopt om zijn nek hangt. Als je hem grondwerk leert om op je lichaamstaal te reageren, zal hij daar sneller naar luisteren, en kan je hem zijn kont van je weg draaien op een afstand. Die van mij wist dan al meteen dat hij dan moest komen.
Ook nog een tip van Rick Gore (youtube). Als je iedere keer als je met je paard gaat lopen zegt kom, en dan gaat lopen, herkent je paard het woord kom als lopen en zal hij op commando naar je toe komen (het werkt echt!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 dec 2013 20:16 
Moderator

Oud topic -> slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur