Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:05

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 apr 2013 19:32 

Hai,

Ik zit met het volgende, mijn 3 jarige ruin staat op een kleine pensionstal.
Paarden gaan in 2 kuddes naar buiten, sinds een paar dagen mogen ze de
Wei op. De ene kudde is allemaal van stal eigenaar, de andere kudde zijn de pensionpaarden.

Die van de pension paarden bestaat uit 4 paarden, 2 merries en 2 ruinen. 3 van de 4
Staan hier pas een paar maanden, alleen de oudere merrie al een paar jaar.
Mijn paard is de jongste, die wordt door de andere ruin steeds weggejaagd, getrapt, opgejaagd
En gebeten. Owee als hij bij 1 van de merries in de buurt komt, dan krijgt hij weer
Een paar tanden in zn kont, hij trapt wel terug!.
Vanmiddag haalde ik hem naar binnen met een wond op zn rug! Das natuurlijk
Niet de bedoeling! Staleigenaar zegt dat ze het zelf uit moeten zoeken, maar dit vind ik niet leuk voor mijn paard.
Heeft iemand tips?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2013 20:17 

Wat er in de wei gebeurd heb je geen invloed op, dat moeten ze onder elkaar uitvinden en uitvechten.
Gaat wel tijdje overheen voordat rangen tijdelijk weer bepaald zijn.
Kan er soms ruig aan toe gaan, m'n lease kwam afgelopen weken met bloedende buitwonden van de wei af, maar vindt nu na 2 maanden z'n draai wat en heeft aantal merrie's al bij hem (lukt mij niet., de charmeur....)
Gaat het te gek, dan kun je hem alleen maar eruit halen en het in andere groep weer proberen.
Maar is jou paard een volgerstype gebeurt hetzelfde weer en gaat ie het hele rangorde systeem weer langs.

Laten gaan dus, let wel op de beenwonden, de bijtwonden elders genezen wel weer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2013 20:27 

Dank je wel. Hij is wel heel onderdanig. Zal niet zelf bijten of trappen, maar heeft de oudere ruin inmiddels wel een paar trappen terug verkocht. Nou ja hij is nog zo jong komt vast goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2013 20:36 

Het is idd rangorden bepalen en soms echt niet leuk om te zien!

Zulke dingen duren even,goed in de gaten houden qua wonden oid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013 10:20 

TS: http://www.dehoefslag.nl/tip/veterinair-wonden

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013 12:57 

Bij mijn pony duurde het een paar weken voor hij ook maar iets geaccepteerd was, eerst stond hij helemaal alleen in een hoekje te kijken en werd elke keer geschopt, gebeten, verjaagt.. Gelukkig was de wei groot genoeg om te vluchten en rust te zoeken, dat is denk ik wel belangrijk. Ik heb hem de eerste paar weken ook met rust gelaten om hem te laten wennen, en niet heel tijd in/uit de wei gehaald.

Als het echt te erg wordt kan je er eerst een draadje tussen spannen, zodat ze wel naast elkaar staan maar niet bij elkaar kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 08:34 

Op de oude stal waar ik stond werden de nieuwelingen ook behoorlijk gepest! Op een gegeven moment werd een nieuwe fjord door de hele kudde (incl mijn lieve Lelie) de sloot in gejaagd... Dat was wel heel sneu. Maar na een maandje was hij kop en kont met Lelie en werd hij geaccepteerd.

Soms kan het inderdaad even duren! Succes ermee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 10:06 

Ik zou dat echt niet grappig vinden als mijn paard dat zou zijn, of degene zou zijn die loopt te raggen. Ze zeggen wel; rangorde uitzoeken, maar ik moet er niet aan denken als er paarden echt flink gewond raken met alle gevolgen van dien (ik doel maar even op Monty, dat kan ook zo gebeuren met zulke ruzies). Is de weide wel groot genoeg? Is er geen optie om te plitsen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 18:42 

De weide moet inderdaad wel groot genoeg zijn dat de paarden weg van elkaar kunnen.

Maar verder ben ik ook van mening dat ze t zelf maar uit moeten zoeken.
Mijn paard staat ook met drie anderen op de wei. De eerste dagen toen ze net bij elkaar stonden kwam ze ook regelmatig de wei uit met een vers gat in de deken.
Maar t lost zich vanzelf op, dan weten ze wat ze aan elkaar hebben en waar ze staan, en wordt t vanzelf rustiger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013 21:41 

Dat de wei groot genoeg is, wil ook niet alles zeggen helaas. Nou stond Monty toendertijd wel in een grote groep ruinen, maar had wel genoeg ruimte om weg te komen.

Op zich ben ik ook wel iemand om het aan te kijken met zulke rangorde uitwisselingen. Maar bij flinke verwondingen (en dan heb ik het niet over een schram of buil hoor) word ik aardig angstig.

TS; is het een optie om het gedrag eens te observeren een paar uur tussen de paarden? Zo kan je bekijken of jouw paard misschien ook dingen uitlokt?
Mijn paard wil zo graag altijd bewijzen tegenover zijn soortgenoten, en sommige paarden kunnen dit absoluut niet waarderen.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur