Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:47

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 17:25 

In de hoop dat dit topic wél blijft staan...

Zoals jullie weten staan mijn drie paarden samen in het land.De laatste weken heeft Willow echter lastige kuren. De eerste uren op het weiland staat hij rustig te grazen, maar daarna begint hij Memuska 'lastig te vallen'. Hij wandelt naar haar toe en dwingt haar rondjes te stappen, het hele weiland door. Hij loopt dan naast haar en stapt mee rondjes. Als ze wilt stoppen, duwt hij haar met zijn neus vooruit. Soms probeert hij het ook met Margriet, maar die gaat al snel gewoon staan grazen en negeert hem. Niet leuk natuurlijk dus is Mush een leuker slachtoffer.

Allemaal goed en wel, maar 't is wel de bedoeling dat mijn ouwetje dikker wordt en niet slanker door het niet-grazen en wel-rondwandelen.

Iemand een idee waardoor het kan zijn? Er is nog gras en hooi ter zijner beschikking dus ik denk niet dat het verveling is. Hij heeft enkele dagen vakantie gehad (dan wordt hij altijd vervelend tov de anderen), maar dat is nu gedaan en nu werkt hij weer gewoon elke dag.

Voorlopig hou ik het in de gaten en als hij weer begint zet ik hem op een apart stukje, maar dat is niet echt de bedoeling...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 18:16 

Als paarden gewoon rondje's lopen in de weide en echt looppaden maken kan het te maken hebben met jeuk en dat ze nergens aan kunnen krabben.

Wel erg apart van die 2.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 aug 2013 23:42 
Moderator

Apart! Als het jeuk zou zijn zoals Daan oppert dan zou je eerder denken dat die gaat staan schuren. En omdat Mush dan wegloopt dat gewoon bij Margriet gaat doen. Het zou ideaal zijn als Mush een pony/paard was geweest die wel wat beweging kon gebruiken, probleem opgelost :lach: Vervelend zo, hopelijk stopt het snel. En anders apart zetten na die eerste uren en na een tijdje eens zien of het gedrag is verdwenen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2013 10:05 

Daan: ze kunnen gewoon naar de stal ook dus als ie jeuk zou hebben zou hij daar wel gaan krabben denk ik? Verder zie ik hem ook nergens schuren... Mss denkt ie gewoon: ouwetje moet in beweging, rust roest ;-)

Bren: idd, als Margriet nu meegaander was hé ;-) Ik wissel nu idd af maar zodra het schooljaar weer van start is is dat ook niet meer altijd haalbaar en 't is zo sneu om ze heel de tijd apart te houden hé?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 00:15 

Normaal gezien zou Mush hoger in rang moeten zijn dan Willow, ouder èn merrie, maar blijkbaar gaat er daar iets mis. Anders zou ze zich niet zo laten commanderen.
Margriet zegt hem wèl gewoon dat hij het moet afbollen omdat ze wil eten. Waarom Mush dat nìet doet is eigenlijk de echte vraag.
Heb je de mogelijkheid en het lef om er een paar dagen een vreemd paard, liefst een jonge ruin, bij te zetten? Dan weet je meteen hoe de hiërarchie is en als dan blijkt dat Mush nog steeds het spreekwoordelijke pispaaltje is zou ik er voor kiezen om haar apart te zetten. Ze heeft gewoon haar rust en eten nodig.
En ja, zodra het schooljaar begint wordt het lastig en je hebt dus nog maar een week om een oplossing te vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 09:06 

Mush heeft altijd moeten onderdoen voor Willow... allebei, eigenlijk. Willow heeft van normale logische hiërarchie immers geen kaas gegeten - die was gewend om altijd alleen te staan en zijn eigen zinnetje te doen, en is daarbij nog eens van het eerder dominante type... Hmpf...
Kan paard van de buren wel ff lenen allicht...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 09:34 

Ik zou zeggen, breng 'm maar eens tot bij Sissie ;D Die zal hem wel even leren dat vrouwen hoger in rang staan :d Wel een gek verschijnsel inderdaad. Aangezien het maar iets van de laatste weken is, zou het kunnen dat hij zich een beetje verveelt op de wei?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 11:21 

Niet schrikken als er volgende week plots een grote zwarte (euhm, ik bedoel, half donkerbruine) in de wei staat hé Kim ;-)

Het is idd wel begonnen nadat hij drie dagen vakantie had gekregen. Als Willow een dag niet werkt wordt hij sowieso vervelend en begint hij de merries te plagen - dan niet in de zin van rondjes lopen, maar van het ene hoopje hooi naar het andere jagen, of net hetzelfde grassprietje willen opeten... Normaal houdt het echter weer op als hij weer aan het werk is, maar nu bleef het duren.

Verveling zou kunnen mss? Er staat immers niet zo gek veel gras meer, ze hebben wel hooi bij maar dat vindt hij niet zo interessant. Misschien eens proberen om zo'n bal bij in de wei te gooien, dat ie dat interessant vindt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 13:41 

Ik zou er eerder voor kiezen om Willow apart te zetten en magriet en Mush samen laten staan Vooral omdat W vooraf ook altijd alleen stond

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2013 23:29 

En wat als jij zijn "spelletje" tegen hem gebruik?
Op het moment dat hij Mush in de rondte laat lopen ga jij hèm laten lopen. Maak dat spelletje zijn probleem!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2013 08:59 

Als het echt verveling is, gaat hij het natuurlijk niet zo erg vinden als Caro hem laat rondlopen. Ik zou zo'n bal eens proberen Carolien! Als er inderdaad niet veel gras meer staat, lijkt de kans me groot dat hij zich gewoon verveelt en een bezigheid begint te zoeken...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2013 09:51 

Ik zou zeggen verveling. Ik zie het hier ook gebeuren, tussen 2 ruinen. Die kunnen tegen het eind van de avond, als het tegen de voerbeurt aan loopt, ook zo rond lopen in de paddock. De bruine laat altijd de vos rond lopen, soms echt lange tijden lang. Ik heb het idee dat dat met verveling te maken heeft. Omdat Mush het niet kan gebruiken, zou ik ze uit elkaar halen. Of meer hooi voeren op het land als er heel weinig staat, en misschien een bal proberen. Maar volgens mij vidnen paarden het leuker met andere te 'spelen' dan in de up met een bal. Maar je kan het altijd proberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 aug 2013 17:23 

Als mush echt haar rust nodig heeft zal je hem toch apart moeten zetten vrees ik. Gewoon draadje tussen (mss wel met stroom, voor hardleerse pubers).
Al is het dan te hopen dat hij geen andere vervelende bezigheid zoekt. Een bal kan je proberen maar ik denk dat hij er snel op uitgekeken zal zijn.
Wel lastig zo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 aug 2013 08:07 

Bedankt voor het meedenken allemaal!
@ Marreke: Hij stopt ermee zodra hij mij ziet en komt dan bij mij staan. Als ik ga rondlopen huppelt hij vrolijk achterna en dat vindt hij oh zo interessant dat ik het volgens mij de hele dag mag doen, zoals Kim zegt...
@ Ingrid: ze krijgen sowieso hooi bij, maar dat vindt meneer ook niet interessant... In het begin staat hij wel 'n beetje te knabbelen maar al gauw is dat niet meer leuk.
@ saartje: momenteel zet ik ze idd een paar uur apart, prikpaaltjes en stroomdraadje... Maar als de anderen dan naar achterin de wei lopen, begint Mush te panikeren. Dus heb ik dat stukje nu ook maar afgesloten. Ahrgh! Paarden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2013 22:50 

Hmmm, je hebt dus eigenlijk een zwart (ehm...erg donkerbruin) monster dat precies weet waar jou knopjes zitten.
Ga nou toch eerst eens uitzoeken waar zíjn knopjes zitten.
Jammer dat ik een afspraak in Duitsland heb, anders kwam ik kijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur