Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:59

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: shetlander doet raar
BerichtGeplaatst: 23 nov 2013 13:34 

Hallo,

Mijn verzorgpony ( shetlander ) doet erg raar.
Het is een ruin van ongeveer 7 jaar.
Als je dicht bij hem komt doet hij ze oren plat in ze nek,
en wil hij soms trappen.
Hij staat met 4 andere paarden.
Ik geef hem nooit zoveel aandacht,
omdat ik toch een beetje bang voor hem ben. ( ik wil ook over me angst heen groeien, maar hoe? )
De andere shetlander waar ik helemaal gek op ben, geef ik juist altijd de aandacht.
Als ik iets lekkers meeneem dan krijgen ze wel allemaal iets.
Ik neem soms vriendinnen mee en die proberen ook te helpen,
maar bij hun toont hij hetzelfde gedrag.
Het is geen manege met veel verschillende mensen.
Het is een stukje land met een kleine bak en stallen waar ze 's nachts staan.

Wat moet ik doen??

Gr. Lisa

Profiel  

Berichttitel: Re: shetlander doet raar
BerichtGeplaatst: 23 nov 2013 21:38 

Van wat ik lees doet de Shet helemaal niet raar. Hij laat alleen maar zien dat hij hoger in rang is.

Wat je moet doen? Hem duidelijk maken dat jij de baas bent en zijn gedrag niet accepteert. Maar daar ga je waarschijnlijk hulp bij nodig hebben van iemand met veel ervaring.
Eigenlijk is het antwoord dus: goede hulp zoeken!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 11:13 

Hallo, heel erg bedankt!!

Ik ben bezig om hulp te zoeken, en ik ga het ook direct aan de eigenaar vertellen.
Ik ben nog een beetje bang.. Maar ik zal proberen hem de baas te zijn.

Gr. Lisa

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 nov 2013 11:27 

Als je inwendig bang bent, voelt een pony dat feilloos aan en zal ie op jou reargeren.
Denk je is in: jij maakt je groot en stoer op advies trainer, maar je staat op wiebelbeentjes van je inwendige spanning, dat gaat niet werken.

Velen denken , ach een shet, lief en knuffelbare dot.
Zit echter gewoon paard in verpakt met nukken en karakter, ook een shet duwt je zo aan de kant of trapt je bont en blauw.
De verzorgshet van mijn dochter is gevoeliger op de lichaamstaal als menig paard waar ik mee werk, mijn mond valt soms open van verbazing hoe exact en vlot haar shet reargeerd.
We laten haar wel es lopen hoog in de stap, dat vindt ze moeilijk maar is goed voor haar lijf, nou dan is longeerzweep op het zand of 1 cm erboven al genoeg om haar in draf te zetten, oeps..

Basis van alle omgang / grondwerken is consequent zijn altijd en overal, en dat vindt jij gezien je jonge leeftijd moeilijk.
Jeugd "fladdert" graag, en dat mogen de paardjes van mij in hun vrije tijd doen.
Fladderen wil je niet hebben met paard of pony bij je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 nov 2013 22:20 

Je moet inderdaad laten merken dat jij de baas bent!
Ik heb ook een keer met zo'n soort shetlander om moeten gaan.
Als je nar hem te kwam om hem te knuffelen vond hij dat helemaal niet erg.
Maar als je iets ging doen waar hij het niet mee eens liet hij heel duidelijk merken dat hij dat niet wilde.
Als je hem bijvoorbeeld uit de stal haalde begon hij te steigeren, bokken en bijten.
En als je hem er dan uit had gekregen rende hij weg, naar het hooi of naar de wei.

Op het begin was ik een beetje bang Ik was bang dat hij me pijn zou doen. Dus ik vroeg altijd iemand anders om te helpen.
Op een begeven moment zag ik in dat ik eigenlijk niet bang hoefde te zijn. Ik ging dus iedere keer veel zelfverzekerder naar hem toe.
Hij was nog steeds vervelend maar ja zo is hij nou eenmaal.
Ik ging heel vaak dingen met hem doen en zorgde echt dat hij merkte dat ik de baas was.

Als ik hem nu uit de stal is hij nog steeds ondeugend en hij steigert (het is een mini shet) toch stiekem nog wel eens maar hij luistert in ieder geval wel naar me en weet dat hij niet alles kan doen wat hij wil. Ik kan zelfs met hem buiten op de velden gaan wandelen en als ik dat eerst zou doen was hij meteen weggerend.

Sorry voor het lange bericht maar ik hoop dat ik je hierdoor wel een beetje heb geholpen ;) groetjesss

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2013 18:54 

Heel erg bedankt voor alle hulp, ik heb iemand die niet bang is en me een beetje helpt,
maar het schiet niet echt op. Hij vertoont nog steeds hetzelfde gedrag.
Ik ben ( en blijf denk ik ) bang.
Ik weet niet wat ik nog kan doen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013 14:20 

Verkopen.

Klinkt heel hard maar wss dat deze bazige shetter beter af is bij iemand die wel hoger in rang staat.
Daarna zou je rond kunnen kijken voor een lievere shetter die veel minder dominant is,beste is om dan toch langs een fokker oid te gaan.
Betaal je wel wat meer maar weet je ook de achtergrond en evt.gebreken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013 18:00 

@ Rainbow: het is een verzorgpony :lol:
Dan lijkt het voor mij ook simpel: Andere verzorgpony zoeken. Je hebt duidelijk geen klik met deze pony en de kans is groot dat die ook niet gaat komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013 19:24 

Dat stukje had ik overgeslagen. :+
En dan ga ik helemaal met jou mee,andere verz.pony zoeken.

Dier voelt wel aan dat je bang bent en zal dat tegen je gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013 21:14 

Hallo,

Ik vind het moeilijk om afscheid te nemen.. want het is zo'n geweldige pony!
En me andere lieveling ( er staan nog 2 andere paarden ) staat er ook..
Daar heb ik wel een goede klik mee, maar zelfs daar ben ik nog een beetje bang voor!

Ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen ! ;(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2013 21:20 

Ga ervoor en wees duidelijk voor hem en stel grenzen wat wel en niet mag
Meid geloof in je zelf, want dan komt het alleen over op de pony.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 dec 2013 14:52 

Kun je niet meer ervaring opdoen bij lieve (manege)ponies? Een pony voelt direct aan of jij bang bent, of niet consequent. En vooral shetlandertjes zijn heel slim en weten daar direct gebruik van te maken. Mijn shetlander is bij mij een schat, maar ik heb er een verzorgstertje bij gehad met wie hij gewoon aan de haal ging en gras ging eten wanneer hij daar zin in had. Dat is niet leuk, voor beiden niet. Ik snap dat het moeilijk is, maar ik denk dat het beter is voor jou zelfvertrouwen een gemakkelijkere pony te vinden en daar ook begeleiding bij krijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2014 19:14 

Heel erg bedankt allemaal! Denk alleen dat het erger is geworden.. Als ik gewoon ergens loop valt hij me aan met zijn oren plat in zijn nek, hij komt echt op je af draven. Ik moet helaas toch een hele moeilijke beslissing nemen; Of ik ga op zoek naar een andere verzorgpony, maar dan moet ik wel me andere lieveling ( die super lief is ) ook achter me laten. Ik denk dat er geen andere oplossing is, want ik durf daar gewoon nauwelijks te komen omdat ik weet dat ik een trap ga krijgen. En voor de rest zijn er ook niet echt andere pony's die ik kan verzorgen. Iemand nog een heel goed idee?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 aug 2014 19:18 

Als je shetlander je aan wil vallen neem je een halstertouw mee, desnoods een zweepje. Blijf altijd staan waar je staat, de pony mag niet zomaar jou plek inpikken (alleen als jij dat van hem vraagt). Sla hem niet als hij aan komt rennen, maar laat weten dat jij ruimte wil en jij de baas bent, niet de shetlander. Blijf dit zolang doen tot hij van je weg loopt. Daarna loop je de wei uit en ga het opnieuw proberen doe dit zolang tot hij je niet meer aanvalt. Loop dan rustig naar hem toe, aai hem en neem en mee en doe wat je wilt doen met hem. Als hij dan trapt moet hij stappen terug doen, want jij wilt ruimte!
Heeft heel erg geholpen bij mijn pony!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 okt 2014 09:46 

Mijn verzorgshetje doet precies het zelfde, wat je moet doen is serieus blijven en laten zien dat jij de baas bent en niet bang bent! Als je je groot maakt en desnoods met je handen een zwaaibeweging naar voren maakt (net alsof je naar voren slaat maar niets of niemand raakt) zal hij denk ik wel stil gaan staan (dat doet mijn verzorgshetje wel) Je moet vooral niet bang zijn, serieus blijven en niet lachen want dan denkt hij dat het goed is wat hij doet. Als hij voor je stil blijft staan met de oren naar achter dan ga je rustig tegen hem praten, als hij minder gespannen is dan kan je rustig op hem af lopen. Zo is het mij in ieder geval gelukt met mijn shet, hij luistert nu naar mij, komt nog wel is boos op me af alleen zal me eigenlijk niet meer bijten of trappen.

hoop dat je hier wat aan hebt :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2014 01:12 

Klinkt hard hoor maar het hielp perfect. Had ook een keer een heel dominante Welsh pony in een weiland staan die letterlijk op me af rende en dan omdraaide en naar me schopte. Zweep meegenomen en haar een heel harde klets op d'r kont gegeven. Dit heb ik zo'n drie keer moeten doen en toen was het helemaal over. De eigenaren van die pony waren er zo bang voor dat ze niet meer naar haar omkeken. Nu is het een schatje hoor. Maar moest wel even leren wie de baas was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 maart 2015 14:13 

EetjeLelie schreef:
@ Rainbow: het is een verzorgpony :lol:
Dan lijkt het voor mij ook simpel: Andere verzorgpony zoeken. Je hebt duidelijk geen klik met deze pony en de kans is groot dat die ook niet gaat komen.

Dat is niet waar
Als je nog geen klik hebt kan ie er wel komen
Wat jij zegt is volkomen onzin doorzettings vermogen moet je hebben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur