Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 01:02

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 18:33 

In de wintermaanden staan bij ons de paarden in de paddocks. Nou staat Monty meestal gezellig met zijn maatje.
Alleen.. ze zijn zeer aan elkaar gewaagt, ze doen echt niet heel lelijk ofzo, maar Monty word behoorlijk veel gebeten. Nou resulteert dit in ' kleine' wondjes en bijthappen. En ik moet hierbij zeggen dat Monty echt geen heilige is hoor, die bijt echt wel veel terug en hij zoekt het ook op, maar zijn maatje is gewoon sneller.

Mijn dillema.. Gisteren en eergisteren is aan beide kanten van zijn hoofd geraakt, net onder zijn ogen. Niet vreselijk grote wonden, maar ik vraag me af of ik ze toch maar niet uit elkaar moet halen?
* Ziet weer hele verhalen van gebroken been voor zich..*

Ik vind het echt best wel lastig. Monty heeft veel uitdaging aan zijn maat, vind dit ook echt leuk. Maar vraag ik nu niet om grotere verwondingen? (Of ben ik gewoon te pietluttig gezien zijn verleden :oops: )

Hij stond voorheen altijd met mijn bijrijd-paard (merrie) en hiermee stoeide hij ook wel, maar niet zo enorm, en over de merrie was hij de baas. Maar de merrie is verkocht, vandaar dat hij deze winter met de ruin staat.

Ik zou graag jullie reacties en overdenkingen willen horen.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 18:57 

Tja als je het niet vertrouwd of prettig vind dan zou ik ze uit elkaar halen en kijken naar een ander maatje?
Ik kan mij goed voorstellen gezien zijn verleden met een gebroken been dat je geen risico's wil nemen, want wat als het wel te ruig wordt?
Kan een 'oude' breuk zoiets aan, of loop je misschien toch weer risico dat die last krijgt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 19:17 

Waarom ik zo twijfel: Monty is wel echt maatjes met deze ruin. Met andere paarden gaat hij zich ' gauw' vervelen. Dit paard is een jaar jonger (7 jaar), dus qua leeftijd passen ze ook goed bij elkaar.

Een botbreuk kan in principe helemaal goed genezen en geen reden om een zwakkere plek te zijn. Echter is er bijvoorbeeld nooit een jaar na dato een rontgenfoto gemaakt omdat dit volgens de arts niet heel veel waarde toevoegt.
Wel is de plek rondom het litteken en botbreuk een stuk zwakker ivm de operaties die daar geweest zijn. Daar kan hij wel snel op reageren. Maar nu met de ijzers moet ik eigenlijk zeggen dat zijn been zich een stuk beter houd (ook omdat de hoefstand langzaamaan gecorrigeerd word en dit doet hem blijkbaar ook goed).

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 22:18 

Ik zou de ruinen bij mekaar laten staan zolang het bij stoeien blijft, zorg ervoor dat ze beide wat hooi te eten hebben in de paddock dan vervelen zich minder.
Hou de bijt plekken even in de gaten dat het niet heel veel meer worden. want dan zou ik er voor kiezen om de ruinen uit elkaar te halen, en hem bij ander maatje te zetten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur