Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 dec 2018 01:20

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 12:46 

Willow heeft de laatste weken een aantal keren apart in de wei gestaan owv een blessure. Ik had de grote wei gewoon in twee gedeeld mbv prikpaaltjes: Willow aan de ene kant, merries aan de andere. Dat ging een paar weken goed, tot meneer ontdekte dat hij ook over het draadje kon. Gevolg: zodra ik weg was sprong hij over het draadje om bij de merries te staan, als hij mij zal komen sprong hij weer terug. Tja, ook geen oplossing dus terug gewoon met z'n drie in het land dan maar...

Dat ging een aantal weken goed, tot afgelopen zaterdag. Ik liet de paarden alledrie buiten. Meteen ging Willow achter Margriet aan: in haar schouder / rug bijten en zo meelopen. Margriet piepen en lopen, ze vond het duidelijk niet interessant ;-) Draadje terug gespannen, Willow apart maar dat was geen oplossing: hij liep de hele tijd te ijsberen langs de draad, tot ik hem van miserie na tien minuten spierwit onder het schuim terug binnengezet heb.

's Avonds liet ik de merries ook terug binnen, Margriet ging staan draaien en keren voor Willow's stal maar zodra hij kwam snuffelen was het een gepiep en gebok van gewelste. Uit pure wanhoop heb ik ze dus nu op stal staan. Elke dag laat ik ze één voor één een paar uur buiten, om en om. Maar ook dat is een ramp: Margriet gaat Willow uitdagen en zodra hij komt snuffelen krijgt hij een paar hoeven in zijn neus...

Iemand een idee? Of beter: een oplossing? Ik word er langzamerhand wanhopig van...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2014 00:49 

Als Margriet hem zo uitdaagt terwijl jij in zijn ogen de alfa-merrie bent (Willow sprong toch bij de merries vandaan zodra jij in beeld was?) kun je twee dingen doen. Ofwel Margriet heel duidelijk maken dat Willow alleen van jou is en dat ze zijn hoofd niet op hol mag jagen, ofwel Margriet 'aan de prikpil' zodat ze geen zin heeft om hem het hoofd op hol te jagen.
En Margriet misschien eens hormonaal laten checken door een VA. Als ze zo hengstig wordt dat ze een ruin de kop gek kan maken... dan is er misschien toch meer aan de hand.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2014 08:22 

Marreke schreef:
Als ze zo hengstig wordt dat ze een ruin de kop gek kan maken... dan is er misschien toch meer aan de hand.
Dit kan ik niet volgen :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2014 09:22 

Ruinen zijn soms makkelijk beinvloed door hengstige merries is het geen optie om ze verder van elkaar te zetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014 19:05 

@Peetindraf, deze paarden staan al jaren bij elkaar. Als Willow opeens hengstengedrag gaat vertonen bij een merrie waar hij al jaren probleemloos bij staat, lijkt mij dat vreemd gedrag. Hij kan niet opeens hormonen aanmaken, maar er kan er bij Margriet hormonaal iets aan de hand zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2014 19:58 

Ok, volgen staat weer op "aan"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 feb 2014 13:44 

Marreke: de DA vindt niet meteen iets abnormaals. Ze denkt dat ze mss gewoon feller hengstig is doordat het weer nu zo "gek" doet. Anders is Margriet ook niet zo snel hengstig of laat ze het toch niet zien. Ze stelde voor om volgende keer sowieso nog even af te wachten en anders zoeken we verder...
Esprit4: verder van elkaar kan niet, ze kunnen niet apart staan :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2014 13:28 

Kan het niet zijn dat Willow een klopthengst is? Onze Portos vertoont hetzelfde gedrag en is gebleken dat hij klophengst is. Soms moet hij apart met de andere mannetjes en soms kan hij ook bij de merries. Maar zodra deze hengstig zijn springt hij er echt op en probeert hij hem erin te hangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2014 17:24 
Moderator

Dat vind ik helemaal geen raar idee Sharon, ook gezien het feit dat hij verder niet altijd even makkelijk is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2014 11:18 

Ik was ook aan het denken aan klophengstgedrag.
Pas er toch mee op, zo is Sarina in 2012 haar schaamlippen en stuk baarmoederhals kwijtgeraakt - door een shetlander klophengst..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur