Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:56

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 11:18 

Ik heb sinds kort eindelijk een eigen paardje :freude: Hij is 3 en kent nog niks behalve stilstaan en poetsen. Ik laat hem natuurlijk eerst rustig wennen op zijn nieuwe plekje, en doe hem alleen af en toe los in de bak.

Nu kwamen er gisteren wat paardenkennissen langs om hem te bekijken, en heb ik hem in de bak gedaan. Meneer kwam alleen gezellig bij ons aan het hek staan kijken. Om hem in beweging te krijgen ben ik in het midden gaan staan en heb ik hem met lichaamstaal wat laten lopen (arm + halstertouw wat omhoog om te drijven). Hij reageerde direct en draafde en galoppeerde vrolijk wat rondjes om mij heen. Toen hij 1x in beweging kwam heb ik niks meer gedaan (alleen stilstaan in het midden, af en toe arm heel iets omhoog). Ook gooide hij wat met zijn hoofd, beetje blij bokken in galop, hij veranderde uit zichzelf van richting. Vind ik allemaal geen probleem met zo'n jong paard en ik probeerde hem verder ook niet te sturen oid. Op een gegeven moment begon hij te kauwen (sowieso oortje heel tijd naar mij), en toen ik naar het hek liep kwam hij naar me toe en vanaf toen liep hij constant achter mij aan. Ik heb dat later nog eens geprobeerd en hij doet dat ineens keurig. Als ik stop, stopt hij en als ik links of rechts ga, doet hij dat ook!

Lijkt hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb toch niet per ongeluk een join-up gedaan? Ik ben daar helemaal geen voorstander van en vind het onnodig om dat met een jong braaf paard te doen. En wil al helemaal niet zo'n paard die doods wordt omdat hij mij als leider 'moet' accepteren..

Nu ging ik er eens over nadenken, maar vind het moeilijk, want waar ligt de grens? Los longeren, losgooien en wat opjagen, join-up? Je stuurt altijd je paard van je af, en dat ziet een paard toch als straf? En je controleert (soms) het tempo en met los longeren ook nog eens de richting?

Ik heb hier wel wat topics over gevonden, maar die reacties gingen uitendelijk vooral over het nut van wel/geen join-up en dat is dus niet mijn bedoeling!! Als jij het wel wilt, prima. Ik wil het niet, ook prima. Mijn vraag is dus alleen: waar ligt de grens en wat zijn de verschillen precies?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 13:30 

Ik heb totaal geen verstand van join-up, maar ik reageer wel even, want ik wil natuurlijk foto's van je nieuwe aanwinst zien! :mrgreen:
Leuk hoor, je eigen paard! Voor welke pensionstal heb je uiteindelijk gekozen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 14:05 

Als eerste : Waar is het fatsoenlijke voorstelfoto's met achtergrond, foto's van elk onderdeel en uitgebreide pennybeschrijving? :biggrin: Nou ben ik toch wel rázend benieuwd! Naam, ras, etc. etc. :shock: :yau:

Ten tweede : nee. Ik denk niet dat je een join up hebt gedaan in de zin van het negatieve woord. Join up verkeerd toepassen is imo meer als je het steeds de grens opzoekt, dus een paard elke keer van je wegdrijft, terwijl het allang duidelijke tekenen geeft dat jij de baas bent (kauwen) En dat je het constant over-domineert. In feite heb je nu wel de natuurlijke join-up en follow-up uitgevoerd schat ik zo in. Wat jij beschrijft, over paarden sturen dmv lichaamstaal, signalen, verbale en non verbale communicatie is gewoon normaal gedrag en omgaan met paarden. Ehm. Dat stukje van volgen en links en rechtsaf is alleen maar prachtig als je paard jou nu al zo accepteert en volgt. Maar tegelijk ook nieuwsgierig is en graag wat wil doen. Dat laatste is dus de follow-up. En eigenlijk helemaal niet verkeerd. Dat kun je dus een join up noemen. Maar ook natuurlijk leiderschap en respect over en weer.

Maar eigenlijk is dat niet je eigenlijke vraag. Die is wat het verschil is. Ik denk dat je dan nog eens goed de tekst moet lezen over wat een join up is. Toch weer meer verdiepen in alle diverse stromingen, namen, oefeningen etc. En dan zie je eigenlijk beter hoe de nuances liggen. Waar de grens ligt, is hoe jij wilt dat je die wilt hebben. En daar kun je met elk paard een eigen afspraak over maken wat jullie band respecteert en in de praktijk uitvalt. Paardentaal is zo divers. Hempfling, Annemarie vd Toorn, Monya van Balingehof, of dat het nou Jean-François Pignon of Monty Roberts of weet ik veel wie is. Of je instructrice of de buurvrouw of weet ik veel wie. Kijk, verdiep, en ervaar zelf en besluit welke dingen jij wel volgt en aanhangt, en welke niet.

Ohja, nog 1 ding. Foto's!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 17:37 

Braaf en vooral gevoelig paardje heb je bij, die wil jou ontdekken ;-) en das alleen maar fijn om met zulke paardjes te mogen samenwerken.
Paardje gaat je nog wel wat uittesten ;-)

EN JA wij willen FOTO'S .... niets mooier als een "eigen" he.

Nope, wat je deed lijkt niet op join-up, wat je hebt gedaan doen vele van ons wekelijks wel paar keer (hoop ik ;-) )
lekker loswerken & met je paardje bezig zijn geeft respect beide kanten op.
Ik geniet altijd ervan als koppie erop gaat en staart haaks erop en GAAAAAAAN..
Had er gister zomaar 3 tegelijk los in de bak: Djura, shet van dochter en Berber die ze er graag effe los wilde.
Das tof, zie je meteen veel verschillen in gevoeligheid.

Citaat:
Je stuurt altijd je paard van je af, en dat ziet een paard toch als straf?

Het spel bv: de boomerang is ook paardje wegsturen en terug laten komen.

Bijn join-up komt veel meer negatieve presurre bij kijken en is in mijn ogen een noodsprong als de weg van normale omgang en respect helemaal afgesloten is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 18:26 

Bedankt voor de leuke reacties!! Ik ben iig blij dat ik niet zomaar join-up heb gedaan haha. En voorstel-penny-fototopic zal ik binnenkort even openen als ik tijd heb, mn telefoon staat al helemaal vol met foto's en filmpjes dus dat kan wel :biggrin:

Maya, ik ben er steeds meer over aan het lezen, maar nu zeggen die stromingen mij nog helemaal niks. En eigenlijk pruts ik ook maarzo wat raak en dat gaat best, maar ik denk dat iedereen die met paarden omgaat wel NH toepast (lichaamstaal), alleen noemen ze dat dan misschien niet zo. Ik ken alleen de term join-up nu, maar dan nog is dat iets met de klok en de klepel zeg maar ;-) Ik vond het iig niet iets waar ik zelf voor zou kiezen zomaar.

Maargoed, als ik dus goed begrijp blijf je bij join-up je paard opjagen ook al kauwt hij bv? Ik dacht dat je juist bij zulke tekenen stopt met opjagen? Maar dan nog, met (los) longeren zet je je paard ook op cirkel, werk je ook wel (deels) met lichaamstaal en laat je je paard ook eindeloos doorlopen ook al kauwt hij al 10 minuten. En heb je ook tempo en richtingscontrole is de bedoeling, alleen dan met als doel: beweging geven. Wat is het verschil in die negatieve pressure precies, bij beide gebruik je toch drijvende hulpen, cirkel, tempo en richting controle :kweenie: Met longeren ben ik toch ook wel vrij streng als mijn shetlander niet luistert.

Welke spelletjes heb jij het over trouwens Peet, bv boomerang, dat klinkt wel leuk :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 18:44 

Een join-up is in mijn ogen net even iets straffer en dwingender dan gewoon met het halstertouw je paard een beetje laten showen.
Bij een join-up geeft heel je lichaamshouding dominantie en zelfs passieve agressie weer. Je houdt de druk hoog, ook als het paard al tekenen van onderdanigheid laat zien. Het idee is namelijk dat jij bepaalt wanneer het paard mag ophouden en naar je toe mag komen.
Paarden reageren heel erg op lichaamstaal en als jij gewoon met een vrolijke glimlach en een ontspannen houding met het touw aan het zwaaien bent, dan ben je volgens mij niet aan het join-uppen. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014 20:00 

Ik ga helemaal met de voorgangers mee. Ten eerste uiteraard over dat netjes voorstellen, dat moet gewoon gebeuren natuurlijk :biggrin: maar ga ook met ze mee wat betreft het join up verhaal. Dat heb je in mijn ogen niet gedaan, en bang zijn voor een doodspaard zou ik ook echt niet zijn. Ik doe al 10 jaren met mijn lichaam sturen en ze lekker laten rondrennen door ze wat 'op te jagen' en Wiet is alles behalve doods, maar wel braaf :biggrin:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2014 10:52 

Ik zie het niet als join up. Je paard zoekt contact met je, en dat is imo alleen maar positief en daar kan je veel voordelen mee doen.

Ik ben ook voor foto's ! En wil jullie heel veel plezier wensen !

http://www.staltmensink.jouwweb.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014 13:21 

Ik denk niet dat je een join-up heb gedaan.. Er zijn ook paarden die het allemaal nog heel spannend vinden, en je een beetje gaan uitdagen. Hij heeft misschien zin om te spelen, omdat hij misschien nog niet echt vriendjes heeft...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 mei 2014 10:38 

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... oinup.html

Een duidelijke uitleg hierover.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2014 10:22 

volgens mij is het juist de bedoeling dat hij jou als leider ziet jij bent de baas over hem en het paard vind het fijn om een leider te hebben ik denk dat hij vooral van slag is
als hij geen leider heeft

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 nov 2014 11:33 
Moderator

Oud topic -> slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur