Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:55

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 mei 2014 14:33 

Na een maandenlange blessure ben ik eindelijk weer aan het rijden met mijn monster. Thuis gaat het intussen best goed, maar op wedstrijd is het een ander paar mouwen. Ik heb twee keer gestart, en twee keer redelijk dramatisch.

De eerste keer begon de pret al op het inrijterrein : in plaats van te reageren op mijn been ging meneer "huppelen" en kleine bokjes geven. Ook in de proef is hij één keer zonder reden geblokkeerd, maar na een "aanmoedigend prikje" met mijn spoor waren we weer terug op weg (al bokkend en rondspringend, maar we gingen tenminste vooruit). Ik gooide het dan maar op "de eerste keer terug onder de paarden".

Vorige zondag zag het er beter uit : bij het losrijden liep hij prima, helemaal niks op aan te merken. Ook het begin van de proef ging super goed: op de eerste onderdelen haalde ik 8en en 9s, dus zal hij het wel ok gedaan hebben. Echter, bij de galop ging het mis. Ik moet in mijn proef middenstap over K-E-M, tussen M en C aandraven en tussen C en H linkergalop aanspringen. Aandraven zag meneer niet zitten: hij ging wat huppelen, omhoog springen en zijn achterhand binnenwaarts zetten. Hij reageerde helemaal niet op mijn been. Hij ging nog wel de voorwaartse richting uit dus ik liet hem duidelijk terug een overgang naar stap maken, om terug aan te draven en toen ging het mis. Kaarsrecht op zijn achterbenen, springen, bokken, rondjes draaien, aan het lopen gaan, ... heel dat gedoe heeft toch wel een tweetal minuten geduurd. Daarna kreeg ik hem EINDELIJK voorwaarts in draf, en daarna in galop. Ik heb hem op de volte gezet, hem de overgang draf-galop enkele keren terug laten maken en daarna terug stap-draf-galop. Weer ging het mis, dus weer hetzelfde verhaal. Toen hij dat eindelijk weer netjes deed, ben ik afgewend om af te groeten maar dat mocht niet van de jury, ik moest maar verder rijden. De rest van het proefje heeft hij braaf uitgelopen.

Zeer frustrerende zaak, zeker omdat dit in het verleden meermaals is voorgevallen. Ik was een beetje in het idee dat hij misschien in de proef wel zo idioot doet en thuis / losrijden niet, omdat hij beseft dat ik in de proef niets kan doen tegen zijn belachelijk gedoe. Dat had hij zondag dan wel fout ingecalculeerd, maar goed ;-)

Als extra oefening heb ik hem bij de namiddagproeven terug opgezadeld. Na de middag rijden bij LRV alle reeksen B1, B2 en L1. Toevallig zat een vriendin te jureren, en had zij een lege plaats in haar ring. In die ring ben ik dan terug binnengereden en heb ik mijn proef nog eens gereden, als oefening. Toen deed hij alles netjes (de proef was veel te braaf, maar hij heeft zijn benen tenminste in de goeie richting gehouden).

Waar komt het dus vandaan? Geen idee... Wat kan ik er aan doen? Nog minder een idee...
Mijn volgende wedstrijd is in principe pas 6 juli. Gisteren is Willow ingeënt, donderdag worden zijn hoefgewrichten geïnfiltreerd dus vanaf volgende week woensdag mag ik er weer mee aan de slag. Ik had gedacht om dan gewoon terug te trainen en her en der in te schrijven voor oefendressuurwedstrijden. Het enige nadeel is dat bij dergelijke wedstrijden er maar 1 of 2 ringen zijn, en een beperkt aantal paarden. Bij LRV wedstrijden zijn er talloze ringen en nog veel meer paarden, dus het bootst de situatie niet echt na.

Help, oh help...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014 15:19 

Oh oh wat een monster!
Thuis vertoont hij dit gedrag gewoon helemaal niet? Niet bij aandraven of niet bij aangalopperen? Zo niet.. dan zou ik stug doorzetten in de ring. En zou ik zeker een keertje een oefenwedstrijd mee pakken als is het dan niet zo groot als op je normale LRV wedstrijden ;).

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014 17:21 

En op grotere wedstrijden buiten categorie starten? Of mag dat niet meer.
Verder denk ik dat het idd een kwestie is van terug kilometers maken. Vroeger deed hij dit niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2014 16:45 

Oeeh wat een draak!!

Als ik het zo hoor klinkt het me toch een beetje in de oren als dwars doen. Wat Saartje al zegt, kilometers maken zal allicht helpen! Maar ik ken Willow natuurlijk ook niet zoals jij hem kent. Heb wel respect voor jouw doorzettingsvermogen :)

Ik heb het jaren geleden met Maycka ervaren. Als ik haar vijf dagen in de week reed/beweging gaf (naast de dagelijks weidegang) kon ik álles met haar, ze zette geen stap verkeerd. Maar als je dat niet doet, dan is er geen land mee te bezeilen en staakt ze zonder reden op elk mogelijk moment....

Hoop dat je een oplossing vindt zodat jullie samen kunnen knallen in de ring! (zonder letterlijke explosies van Willow haha!)

In the face.

With a chair.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2014 11:43 

Mir: thuis durft hij ook zo'n apenkuren uithalen, maar dan kan ik hem wél aanpakken, en de raad van mijn trainer opvolgen: langs de hoefslag, of zelfs de drie ringen naast elkaar gebruiken om hem vooruit te jagen, overgangen te laten maken en dan is het altijd vrij "snel" opgelost. Middenin een proef is dat iets lastiger...

Saartje: ik denk dat dat wel mag, maar dan ga je net zien dat hij zich dan wél gedraagt ;-) Ik ga het sowieso wel eens navragen.

Nousa: dat zit er bij hem ook nog wel wat bij denk ik, te weinig getraind. Als hij niet elke dag aan het werk is (en dat kan momenteel nog niet door opbouw na blessure), is hij gewoon onuitstaanbaar. Hij gaat dan ook continu de merries lastig vallen in de wei, in dekens bijten, paaltjes uittrekken, de kat achternajagen, zich aanstellen omdat hij de stal / wasplaats niet in wilt, ... Noem maar op. Als hij elke dag echt kan werken, is het meestal wel beter. Meestal hé... 't blijft Willow ;-)

Ik twijfel ook of ik onbewust zelf toch niet zit te stressen. Ik vind mezelf niet zenuwachtig voor een wedstrijd, maar mijn collega-wedstrijdruiters merken wel dat ik mij "anders" gedraag. Misschien zit ik net zoals mijn paard binnenin stress op te bouwen ofzo, ik weet het niet.
Mss moet ik de goeie raad van mijn vorige trainer toch maar opvolgen: eerst twee jenevers drinken en dan pas opstappen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2014 16:47 

Wat een monstertje! ;)

Tja, ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt en heb er ook geen verstand van dus naar mij moet je eigenlijk niet echt luisteren..
Maar misschien komt het door de drukte?!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur