Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:56

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 07:38 

Ik vroeg of je ook wetenschappelijk bewijs had dat het inderdaad kattenverjaagd? Ik wil graag wetenschappelijke onderzoeken zien dat het katten wegjaagt. En zo ja, waarom denk je dat katten wegvluchten? Denk je dat katten dat geluid prettig vinden? Dat zelfde geluid horen katten ook. En je buren die moeten maar verhuizen als die er last van hebben? Of zijn die ook al doof geworden voor dat geluid? De GDIMpORT gaat af binnen 6 meter voor het oog maar beveiligd een oppervlakte van 1500m2 meter, 39 meter hemelsbreed. Katten kunnen geen oordoppen in doen. Het geluid is kennelijk zo hard dat het katten ook pijn doen dan anders zouden ze niet op de vlucht slaan.

Hier ook stukje uit de Stentor?

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/mo ... -1.2896329

Hierin zie ik ook typisch verhaal van de mensen die het gebruiken:

Citaat:
ZWOLLE - Als een mosquito tegen katten verboden wordt, met als argument geluidhinder bij omwonenden, mag een mosquito tegen hangjongeren dan wel? Die vraag stelt Rinus van der Gronde uit Zwolle-Zuid, wiens kattenverjaagapparaat op een gemeentelijk veto stuitte. "Belachelijk." Rinus en Lidy van der Gronde, 61 en 58 jaar oud, wonen in een buurtje met veel kattenliefhebbers.

Hun katten willen ook wel eens door de tuin van de Van der Grondes kuieren, en die zijn daar niet blij mee.

Hij: "Ze poepen en piesen de hele boel onder. Ik laat onze kleinkinderen al niet meer in de tuin spelen."

Zij: "Mensen vinden een kattenbak stinken of willen hem niet schoonmaken. Dus laten ze hun kat buiten hun ontlasting doen - in de tuin van de buren, hè."

Hij: "Ik heb geen hekel aan katten, ik heb een hekel aan mensen die hun katten niet in toom houden. Wie zijn kat in de tuin van de buren laat schijten is een mensenhater."

Zij: "Iemand zei tegen me dat ze haar kat buiten liet omdat-ie thuis de boel vernielde. Maar onze tuin mogen ze dus wel vernielen?"

Hij: "Een kat is hier net zo heilig als een koe in India. Vieze ziekteverwekkers, dát zijn het."

De naaste buren hebben twee katten, die enkel aangelijnd in de tuin komen. Zo hoort het, zegt Rinus van der Gronde. "Verderop hadden we buren van wie de katten altijd buiten waren. Als ik ze weer eens in onze tuin had zien schijten gooide ik de drollen met een schepje over de heg. Het liefst op de tafel, als ze zaten te eten." Die buren zijn verhuisd, maar de kattenoverlast is niet verdwenen. Verre van, zegt Van den Gronde. "Ze komen nu van alle kanten. We weten niet meer van wie ze zijn. Als ik dat wist deed ik de drollen in een zakje en gooide ik ze bij die mensen voor de deur."

Op de vraag of ze al gaas hebben aangebracht rondom hun achtertuin, om het de katten niet te makkelijk te maken, schuift Lidy van de Gronde naar het puntje van haar stoel. "Merkt u wat u zegt? Omdat iemand anders zijn kat niet in toom houdt, moet ík maatregelen treffen?" Dat is de wereld op zijn kop, vindt ze. "Wij lieten onze kinderen niet de tuin van de buren spelen. Zo moeten zij hun katten niet naar ons laten gaan."

Tweeënhalf jaar geleden dachten de Van der Grondes de oplossing te hebben gevonden. Iemand wees ze op de Ultrasonic Animal Chaser, die geluiden voortbrengt waar katten niet tegen kunnen. Ze hingen er twee op, eentje voor en eentje achter het huis. Binnen een paar weken had het resultaat, zegt Rinus van de Gronde. "De katten kwamen nog wel in onze tuin, maar waren ook meteen weer weg. We waren eindelijk van dat geplas en gepoep verlost. En we hadden weer een vogelnestje in de tuin, pal boven de mosquito."

Aan die idylle kwam een eind met de komst van een nieuwe buurman. "Hij stelde zich voor en vroeg wat dat apparaatje was. Ik heb er last van als ik er langs loop, zei hij. Dan doe je toch oordopjes in, zei ik." De straatgenoot was dat niet van plan. Door het gepiep kon hij niet met open raam slapen; de kattenmosquito moest weg, drong hij aan. "Mooi niet, zei ik. En nou opgesodemieterd, zei ik, want ik word hier spuugzat van. En ja hoor: drie dagen later had ik een ambtenaar op de stoep." Die weer drie dagen later een brief afscheidde. "Daarin stond dat de mosquito weg moest omdat die geluidsoverlast veroorzaakte. Belachelijk!" Zelf kan hij de hoge toon niet eens horen, zegt Van de Gronde. "Die ambtenaar was een stuk jonger, hij hoorde wel iets, maar alleen als hij er pal onder stond." Ook hangjongeren hoorden het geluidje amper, zegt Lidy van de Gronde. "Acht van die jongens kwamen vragen wat dat nou was, dat apparaatje. Twee konden de toon horen, zes niet. Dat rode lampje was van een camera, zei ik. Onzin natuurlijk, maar voor de zekerheid zijn ze toch maar ergens anders gaan staan."

In plaats van dat ze daarvoor een complimentje krijgen van de gemeente, beveelt die dat de mosquito's verwijderd moeten worden, briest Rinus van der Gronde. "Ik heb nog nooit een ambtenaar zo snel zien werken. Hebben ze niets beters te doen? Van de scooters die hier langs razen worden we helemaal gek, je hoort je eigen tv niet meer, maar de heren hebben natuurlijk geen zin om een paar dagen te posten. Een burger pesten die geen katten in zijn tuin wil, dat is veel makkelijker." Hij zet nog een tandje bij: "De politiek drukt ons hier alles door de strot, ze pakken de burger aan alle kanten. Het wordt steeds crimineler, de burger wordt gemangeld."

Hoe dan ook: wat nu? "Ja, wat nu. Ik heb die dingen maar weggehaald, want ik ga geen dwangsom van 150 euro per dag betalen. Een rechtszaak heeft geen zin, van de leugen kun je toch niet winnen. Ik heb weer een taak van de Rova erbij: strontopruimer." Hij vraagt zich af hoe dat straks met de mosquito in de Vermeerstraat moet. "De buren zullen daar niet klagen, die zijn blij als de hangjongeren verdwijnen. Maar als ik er langs loop, kan ik er last van hebben, hè. En dan ga ik een klacht indienen."

Ze zijn echt geen moeilijke mensen, benadrukt Lidy van de Gronde. "Een vroegere buurman komt elk jaar nog bij ons op bezoek. Ik wil met niemand ruzie, maar ik wil ook geen overlast van mijn buren."

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 07:40 

Deze mensen konden ook niet tegen het geluid, deze geeft 24 uur per dag piep af en het gaat om precies hetzelfde merk.

http://0308783450.nl/wp-content/uploads ... pture4.png

Mag ik op hetzelfde volume heavy metal muziek draaien dat afgaat zodra ik last heb van horzels? Want jij hebt last van katten en ik van horzels!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 08:27 

Zo'n kastje kan erg irritant zijn. Moet je er af en toe langs rijden met je paard en doet je paard moeilijk, moet je hem gewoon leren dat het gewoon is of een andere route nemen. Als je het vaak genoeg doet gaat hij er waarschinlijk wel aan wennen, of in ieder geval minder eng vinden.
Mochten het mijn buren zijn, en heb ik er thuis last van, zou ik wel met de buren gaan praten om eventueel wat te regelen. Ik zou in staat zijn te verhuizen met die kastjes in de buurt, aangezien ik ze hoor en enorm storend zijn. Wat dat betreft doen ze goed hun werk; katten en ander gespuis weg houden, maar deze kastjes worden ook vaak neergezet op plaatsen waar hangjongeren voor overlast zorgen. Vaak horen jonge mensen de piepen wel, maar ouderen niet, en kan het een goede oplossing zijn voor die problemen.

Tja, dat je paard er last van heeft is vervelend... Maar als je er niet naast woont, en het enkel is als je er langs rijdt, schop onder je kont en niet piepen :) Ik moet ook wel eens langs zo'n kastje met mijnp aard, vind ze niet leuk, maar dat overleven we toch weer steeds zonder problemen. Inmiddels is ze het gewend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 08:58 
Moderator

Maar horzels en heavy metal doet denk niks. Dat apparaat hier en katten daarentegen doet het prima. Heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Onze buren en achterburen hebben er ook aangeschaft na ons. Maar goed, die staat of kan lang niet zo hoog qua frequentie.

Sorry maar ja dit blijft een lachwekkend topic. Je kan nieuwsberichten hier neerplanten wat je wilt. Maar zo maak je van een mug een olifant. Zoek een andere route of stop oordoppen in op die plek en stap even van je paard. Die dingen zijn gewoon te koop en dus legaal in gebruik. Zolang dat niet verandert hoeven die mensen helemaal niks.

Je zou tegen de horzels wel even moeten kijken tot hoeveel decibel je je muziek mag zetten in een woongebied en na welke tijden dat zachter moet. Om het net zo legaal te houden als dit afschrikapparaat...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 09:17 

Idinn: je zegt dat paardenschrik oordoppen in moet doen. Maar waarom doe jij geen plastic handschoenen aan om je tuintje te te doen? En als je het vind stinken, waarom doe jij dan geen knijper op je neus?

Een KNO arts zegt het volgende hierover:

Beide apparaten leveren geluidstonen die qua frequentie hoger zijn dan
wat wij als mens gebruiken voor de dagelijkse spraakverstaanbaarheid
(tot ca 8 kHz). Dat suggereert een zekere veiligheid. Waarschijnlijk
zijn dit soort apparaten wel gekeurd en goed bevonden door diverse
instanties (is bijv de toonhoogte wel datgene dat de leverancier
zegt). Echter het wil niet zeggen dat wij geen hogere tonen kunnen
waarnemen. Geluidsintensiteiten van 140 dB zijn inderdaad zeer fors en
beschadigend. De geluidsintensiteit verminderd exponentieel met de
afstand. Zeer oplettend van deze meneer/mevrouw. Inderdaad zeer
verstandig om afstand te houden van deze apparaten om geluidschade te
voorkomen voor de hoogste tonen.

Het Juridisch loket geeft aan dat geluidshinder/geluidsoverlast niet toegestaan is. Wanneer iemand hier last van heeft is het raadzaam in gesprek te gaan met degene die de overlast veroorzaakt. Mocht dit niet lukken dan kun je aankloppen bij je gemeente. Ook kun je aangetekende brief versturen en daarin aangeeft dat je naar de rechter stapt. Immers het kan nooit de bedoeling zijn dat iemand hierdoor gezondheidsklachten gaat krijgen. Veelgehoorde klachten zijn inderdaad: Oorsuizingen, hoofdpijn en oorpijn. Zo kon ik niet meer in de tuin zijn en liepen de kinderen met hun handen in hun oren.....Het jaagt dus zeer zeker kinderen weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 10:16 

Oh dan wil ik dat ding!!

:biggrin:

Als ik last zou hebben van een ander zijn katten dan zou ik datgene doen wat ik denk wat nodig is om ze uit mijn tuin te houden.
Katten/honden die in mijn tuin hun behoefte doen vind ik verschrikkelijk smerig! en spreek daar ook de mensen op aan.
(zwager heeft een hond die overal tegenaan plast,daar ben ik niet van gediend ook al is het een natuurlijk iets van die hond)
Zwager komt nog gewoon langs maar houd de hond kort of de hond thuis.

Zo'n apparaat zou ik best in mijn tuin zetten als dat ongewenste dieren tegenhoudt.
Komen er mensen klagen dan kijk ik eerst wie het is die komt klagen,is dat zo'n alternatieve whalaa troela dan is het heel beleefd dikke doei maar daar ga ik niks aan veranderen.
Zijn het mijn buren of andere normale mensen zou ik eens kijken wat evt een andere oplossing zou zijn.

Jij hebt aangebeld,gepraat en de mensen geven aan er niks aan te doen,kan je heel boos over worden en met de politie,wijkagent weet ik veel wie aankomen maar gaat dat dan werken?
Of wek je juist zoveel irritatie op dat die mensen jou op een bepaalde manier gaan pesten.?????

Jij hebt je best gedaan,zoek een andere oplossing en ga verder.

Als ik in mijn eigen tuin ben dan wil ik daar kunnen doen en laten wat ik wil zonder handschoenen,wasknijpers of ander afweergeschut want het is MIJN tuin en daar wil ik dat doen zonder dat ik smerigheid van andere mensen/dieren tegenkom. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 11:02 
Moderator

Je moet wel lezen marjanneke... ik zeg nergens dat ik het vind stinken. En blijven opletten. Je heb de situatie niet helemaal goed voor ogen geloof ik. Iets met openbare weg en privé terrein. Voor mij maakt het trouwens weinig uit hoor. Het is of dat piepapparaat of de vreemde ongewenste kat met een rotschop de schutting over sturen. Iets zegt mij dat het huidige apparaat een stuk diervriendelijker is :d

Daan, wil je er ook 1 hebben? Ik weet een heel goed merk! Als je er eentje wilt die nog veel beter werkt, moet je even het linkje volgen van de TS naar het schrikapparaat die bij die mensen staat waar zij langskomt. Dan jaag je ook gelijk ongewenste collectanten enzo weg :irre:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 11:04 

Jij wilt geen katten in de tuin maar een ander wil jouw geluid niet in hun tuin? Er zijn genoeg andere oplossingen om katten uit je tuin te houden. KNO arts zegt dat het geluid schadelijk is, iemand letsel schade toe berokkenen aan het gehoor vind ik erger dan een hoopje poep. Mensen wel gevraagd of ze hun kat binnen willen houden maar dat lijkt een onmogelijke opgave te zijn. Geluidsoverlast mag niet, een loslopende kat mag helaas wel. Tenzij iemand met 15 katten komt aanzetten. Vooral postbode's worden de dupe van die geluiden die er niet omheen kunnen gaan. Je hebt ook apparaten dat water spuit op de katten wat zeer effectief is. Maar als ik het zo lees vinden mensen het niet erg om gehoorverlies te hebben tegenover een ongewenste kat of andere dieren. Het jaagt zelfs egels weg. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die niet in hun tuin willen hebben, zie tuinwachter.nl ook zelfs vogeltjes.... Ik denk dan, ga op een flat wonen zonder tuin!

Het geluid veroorzaakte bij mij oorsuizingen! Iemand pijn doen mag dat met geluid? Mag ik ook laser licht gebruiken als iemand daardoor blind wordt? Mag je geluid zo hard zetten dat iemand hierdoor gehoorverlies krijgt?

Laatst bijgewerkt door marjanneke op 15 jul 2014 11:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 11:08 

Zal situatie gebonden zijn Marjanneke.

Hier geen buren die last hebben van een piepje en de brievenbus staat vooraan bij de weg dus de postbode loopt geen gehoorschade op.

Als het apparaat zo vreselijk is waarom is het dan in de handel????

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 11:11 

Het is in de handel omdat er geen Europese normen op zijn. Je kan immers radio toestel ook heel hard zetten zodat je doof er van wordt, toch is het in de handel. Inmiddels zijn Mp3 spelers wel normen opgekomen. Je hebt ook kattenverjagers te koop die de mensen niet kunnen horen. Die zijn veel beter dan de hoorbare varianten. Maar als je zo'n apparaat wilt kopen moet je dat vooral doen.

http://www.agrishop.nl/Ongediertebestri ... =ASBeslist

Datzelfde ding kost bij http://www.tuinwachter.nl 10 euro duurder. Uit politie rapporten blijkt dat mensen die er last van hebben de apparaten vernielen en grote burenruzies hierdoor ontstaan. Dit komt omdat de verkopers zeggen dat het geluid niet te horen valt. De postorder shop zegt dat het vooral ouderen zijn die het kopen en die horen zelf het geluid niet. Wanneer je ouder bent kun je het geluid misschien wel horen maar klinkt het zachter. Iemand die nog een goed gehoor heeft klinkt de piep veel luider. In de oorlog zetten ze geluidswapens in, dat geluid is zo hard dat iemand het lootje legt. Gelukkig is de kattenverjager nog niet zo hard in volume.... 140dB is vergelijkbaar qua volume van een opstijgend vliegtuig. Vandaar dat de paard hiervan schrikt en wie weet wat het met de oren van een paard doet.... Daar zijn vrijwel geen onderzoeken naar gedaan. Zolang men dat niet doet blijven de apparaten in de omloop.

Wil je weten hoe de pieptoon klinkt?

https://www.youtube.com/watch?v=H-iCZElJ8m0 De toon wordt steeds hoger. Hiermee kun je ook geluid testen hoe hoog jij het geluid kunt horen. Let op: mogelijk dat je audio apparaat de hogere tonen niet kan weergeven.

Lukt het niet?

Probeer dan: http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/81/ ... -hier-zelf

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 12:13 
Moderator

Ligt misschien aan mij.. maar marjanneke lijkt wel erg veel op paardenschrik. Haal je je accounts niet door de war? :irre:

En lezen blijft lastig. Wat zei ik nu over prive terrein? Heeft de postbode daar wat op te zoeken? Nee.. denk je dan dat die er last van heeft bij de brievenbus aan de straat? Nee. En ik ga geen waterkanon op beweging neerzetten. Dat is lekker praktisch :rofl:

Lukt het niet? Doe voor mij geen moeite voorbeelden te zoeken, die bekijk ik toch niet. Zie niet in waarom. Want het verandert niks aan jou situatie met je paard. Het is heel erg simpel:

1. Openbare weg
2. Legaal in aanschaf en gebruik
3. Omrijden of oordopjes daar even indoen

Kan je ondertussen blijven googlen wat je wilt op geluidjes, nieuwsberichten etc. maar daar schiet je niks mee op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014 15:22 

Ach zit wel 2 dagen verschil tussen accounts aanmaken....

Je hoeft ons er niet van te overtuigen hoe slecht,gevaarlijk oid het apparaat wel niet is want je merkt wel dat de animo daarvoor net zo hoog is als voor duiken in een werkende vrieskist. *nihil dus*

Wat Goldenlady al zegt oefening baart kunst,nu gaat haar paard er wel fatsoenlijk erlangs en wat ik heb begrepen van Goldenlady hoort haar paard nog steeds of ze met de voerschep rammelt.

Idinn en anderen hebben je de optie's al aangegeven,veel meer kan je niet doen behalve moedwillig dat ding s'nachts vernielen of de politie inschakelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 23:05 

Heb je het apparaat al gekocht Daan? Ben benieuwd naar je bevindingen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 09:14 

@ Paardenschrik: Het was duidelijk sarcasme van Daan!

Is het inmiddels al opgelost? Ben je al bij de mensen langs geweest?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 09:38 

Ik had al eerder bij hun fatsoenlijk gevraagd op een nette manier natuurlijk daarmee bereik je meer dan als je boos of gaat schelden. Alleen zij willen hiervan niets van weten zij hebben het gekocht en anders moeten ze het maar niet gaan verkopen zeggen ze. Ik heb de buren gevraagd want daar wonen jongere mensen. Zij gaven aan inderdaad steeds gepiep in hun tuin te horen en konden zelf niet meer eens in de tuin zitten genieten van een bakje koffie. Zij wisten niet dat het van dat apparaat afkomstig was. Nu zij dat weten gaan zij met hun buren in gesprek dus wellicht gaan zij dat dan met elkaar oplossen? Het lijkt me niet de bedoeling dat mensen katten én mensen weg gaan jagen uit de tuin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 14:18 

Voor de buren zou het inderdaad netjes zijn als ze hem weghalen of verplaatsen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 18:50 

EetjeLelie schreef:
@ Paardenschrik: Het was duidelijk sarcasme van Daan!

Viel het op???

Heb geen last van andersmans dieren,ja soms de kat van mensen verderop maar 1 x schieten en dat beest is weer een paar week weg.

Tegen kinderen zou ik geweldig vinden,als ik er last van had dan had ik zeker zo'n geweldig apparaat aangeschaft.

Miss dat de mensen het apparaat niet goed hebben afgesteld???

Leven en laat leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2014 15:00 

In Nederland (en de gehele EU) zijn er geen volume normen wat de mensen niet kunnen horen. Dus als een fabrikant wil (en dat doen ze) is het geluid zodanig hard dat het geluid van paard of andere dieren beschadigd wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014 16:41 
Moderator

:rofl:

Sorry binnenpretje :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2014 20:31 

hij vind het duidelijk eng misschien kun je het weg halen fijn voor jezelf en je paard

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2015 19:54 

Het geluid kan tot tinnitus klachten leiden volgens een audioloog.

Lees verder op http://www.geluidnieuws.nl/2015/april2015/ultra.html

En http://www.igo.nl/nieuws/algemeen/artik ... ns-en-dier

En op de website van Dazer (dierenverjager) staat

Citaat:
Schrikt mijn paard als het de Dazer hoort?
We krijgen deze vraag regelmatig van ruiters. Honden kunnen zeer vervelend en vasthoudend paarden achtervolgen. Paard en ruiter schrikken, met alle gevolgen van dien. Een Dazer werkt ook hier prima om honden op afstand te houden. Richt het geluid niet op de oren van het paard, dus niet recht naar voren. Maar honden naderen meestal met een omtrekkende beweging van opzij of van achteren.

Het geluid dient dus niet op het paart gericht te worden. Zou het geluid dan wel onhoorbaar zijn voor het paard? Ik vraag me dat af?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2015 20:44 

Serieus na acht maanden weer dit topic omhoog halen?
Heb je het kastje ondertussen al ontvoerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jul 2015 21:48 

Welnee, kies gewoon uit de volgende drie mogelijkheden: 1) ze rijdt alleen in juli, 2) het kastje staat alleen in juli aan of 3) in juli is het vakantie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2015 13:32 

Kies gewoon een andere route, tjonge doe ff moeilijk of zo!
Als ik zo'n kastje in de tuin wil hebben omdat ik anders last zou hebben van andermans dieren, dan pech voor de mensen
of dieren die er 'langs' komen, maar die mensen hebben er vast een reden voor

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 11:26 

Pech voor de mensen die er langs komen? Dat is lekker makkelijk natuurlijk.

weet niet of de linkje goed werkte?

In het tijdschrift Milieu magazine van maart 2015 is een artikel verschenen over een kattenverjager die werkt met hoge tonen. Hieronder een samenvatting van dat artikel.

Op industrieel gebied worden steeds meer ultrasone geluidstechnieken toegepast. Zo kun je tegels snijden met ultrasoon geluid. Werknemers worden zo een hele dag blootgesteld aan het ultrasone geluid. Is het geluid ook gevaarlijk? Volgens de huidige opvattingen zijn deze geluiden ongevaarlijk.

Verder heb je dan nog de "personenverjagers", de Mosquito. De gedachtegang is als je iets niet hoort het ook niet schadelijk is, ook al is het geluid nog zo hard.

De heer Lex Groenewold adviseur van de landeljike GGD werkgroep geluid kent deze personen- en kattenverjagers. Het is een nieuwe geluidsbron. Hij geeft aan dat kattenverjagers werken rond de 18Khz dat mensen over het algemeen niet kunnen horen. Je moet zo'n apparaat niet gebruiken in de buurt van kinderen en baby's. Volgens het artikel in Milieumagazine zijn er helaas types in de handel die ook op lagere frequenties kunnen uitzenden en daarmee hinder veroorzaken bij mensen,

Volgens Jan de Laat, audioloog/klinisch fysicus van het LUMC (Leiden) gaat het om kattenverjagers die niet goed functioneren. Door een defect werkte hij opeens op een veel lagere toonsoort. Op dat moment kwamen er veel klachten en leidde het uiteindelijk tot tinnitus verschijnselen. Volgens hoogleraar Pim van Dijk aan de RUG (Groningen) is het geluid niet schadelijk zolang het niet hoorbaar is. Hij acht het wel denkbaar dat het geluid schadelijk is indien het te hard is. Kattenverjagers werken doorgaans met een hoge geluidssterkte van over de 100 decibel

Bron: Milieu magazine van maart 2015 bron pagina 22

Hoezo onderwerp omhoog schoppen? Ik schop niet. Hoe moet ik het anders doen als ik aanvulling heb?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur