Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:53

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom wegrennen?
BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 21:35 

Oogje rent altijd voor mij weg als hij mij met het zadel hoort aankomen.
Ik ben erg benieuwd waarom ze wegrennen. Hij gaat vervolgens aan het eind van het weiland stilstaan en mij opwachten. Rent dan dus niet meer weg.

Ik weet dat hij een beetje zadel-/singelnijd heeft, maar volgens mij vind hij het rijden wel gezellig.

Paar jaar geleden toen ik alleen nog les met hem had kwam hij wel naar mij toe. En dat terwijl ik nu de indruk heb dat hij het buiten rijden veel leuker vind.

Waarom zou hij nu wegrennen???

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarom wegrennen?
BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 18:40 

Omdat het kan en blijkbaar mag?
Nee, ik heb eigenlijk geen idee. Heb je al eens net zo lang gewacht tot hij uit zichzelf naar je toe kwam?
Als ik je post lees doet hij het alleen als je mèt zadel komt. Als je zonder zadel komt blijft hij wel staan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 13:43 

Wat ik vaak doe omdat ik te lui ben om te lopen. Dan ga ik bij Lelie en Thumping staan kroelen en dan komt hij inderdaad wel. Doe ik het halster om en klaar.

Als ik er gewoon zonder zadel aan kom gelopen dan blijft hij inderdaad staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 21:34 

Ach Nita doet dat ook.

Staat ze rustig te lummelen, blijft ook staan tot ze ziet dat ik het halster neem. Dan zet ze pestkop op en sjokt weg.
Om vervolgens zeeeeeeeeer ostenstatief te zuchten als ik het halster omdoe.
Perd heeft een zwaar leven :roll: .

En soms, soms is mevrouw vrolijk en komt ze aangehuppeld. En hobbelt vervolgens even vrolijk achter je aan.

Ik steek het maar op merriegedrag bij haar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2014 13:50 

Misschien een stomme vraag, maar waarom loop je dan met je zadel naar het land? Je kan hem toch eerst ophalen en dan het zadel pakken? Ik zadel Troef altijd op stal op, waar mijn zadel ook ligt. Hoef je ook niet te slepen met je zadel :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2014 15:16 

Ik heb paarden aan huis staan Pearl.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2014 15:28 

Maar waarom dan niet eerst vangen, vastzetten en dan zadelen? :+ Of heb je daar geen mogelijkheid voor muv in de wei?

Die van mij zullen ook altijd wegrennen als ze vermoeden dat er gewerkt moet worden of ze met de trailer op stap moeten. Maar zodra ik ze dan heb, zullen ze zo braaf meegaan etc. No problem. Maar ik denk dat ze in de basis gewoon liever lui dan moe zijn ;D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2014 16:46 

Dat doen die van mij nou echt nooit.. Als ze me zien en ze staan achteraan weten ze niet hoe snel ze moeten komen, als ze vooraan staan en ik klim over het hek heen gaat de grote aan de andere kant tegen het hek staan zodat ik meteen op kan stappen.

Of ik nou grondwerk doe met m of ik t rijden met m oefen, hij is er gek op.. Vooral als we iets nieuws doen en hij merkt dat die het goed doet, dan beloon ik hem te uitbundig en straalt ie, wordt hij helemaal blij..

Weet je op wat voor manier hij wegrent? Angstig of op een spelende manier?

Als het op een spelende of eigenwijze manier doet dan ziet hij zichzelf misschien wel als de baas.. En jij volgt.. Volgens mij is het dan het beste om hem niet meer te gaan halen en net zo lang te wachten tot ie zelf komt.. Uiteindelijk zal die het doorkrijgen en merken dat je niet komt en zelf weer gewoon meteen komen..

Doet ie het op een angstige manier dan is er misschien toch iets mis.. Hoeft niet te zijn dat het rijden niet leuk is maar misschien zit er wel een prikker onder het zadel vast ofzo waar hij al een tijdje last van heeft.. Misschien mankeerd hij wat aan zijn poten zodat het pijnlijk is als je erop gaat zitten en daardoor die verandering ineens.. Of is hij ergens heel erg van geschrokken? Hebben er misschien andere op gezeten (stiekum) toen je er zelf niet was en is dat misgegaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jul 2014 20:08 

EetjeLelie schreef:
Ik heb paarden aan huis staan Pearl.

Maar dan kan je toch alsnog eerst je paard halen en dan je zadel? Ik begrijp niet goed wat aan huis staan daar mee te maken heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2014 10:33 

Als ik met een zadel aan kom zou Wiet ook weg rennen gok ik. Nu komt ze altijd blij naar mij toe. Maar dan kom ik zonder spul aan. Als ik met zadel aankom weet ik zeker dat ze weg rent. Zo ook met trailer, als ze heeft gezien dat ik die aan het aankoppelen ben, heb ik wat meer moeite haar te halen (in de zin dat ze wat onrustig gaat rennen, maar wel uiteindelijk naar mij toe komt). Als ik haar vast heb staan en ik kom met zadel aan kijkt ze ook altijd met een blik van 'val dood mens', maar als ik dan bij haar ben/ naast haar met het zadel is het weer goed. Misschien inderdaad iets van 'liever lui dan moe' of iets? Het is natuurlijk leuker om gewoon lekker te eten dan te rijden. Ondanks dat ze dat ook wel leuk vinden en braaf doen, gras eten is toch altijd nummer 1 vaak :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2014 14:55 

Kan me helemaal invoegen bij Ingrid. Ik denk dat bij veel paarden eten toch écht nog een stuk belangrijker is.
Kom je zonder zadel dan weet Oogje dat je komt voor een knuffel of gewoon zomaar de wei in.
Ik vind het zelf belangrijk dat wanneer ik Monty haal, dat ik niet altijd ga rijden. Soms haal ik hem puur om te borstelen en te knuffelen en breng ik hem terug. Hij komt gelukkig dus altijd naar me toe.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 08:30 

Ik denk dat hij die link misschien ook wel heeft gelegd.
Uiteraard stap ik regelmatig het land in voor gewoon een knuffel en een kus.

Gisteravond had ik Lelie weer even voor een paar uurtjes op het land gezet en toen ik haar ging halen ging ze er ook vandoor. En dat snap ik! Zij weet gewoon dat ze dan weer in haar aparte stukje op de paddock moet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 10:51 

Singelnijd kun je wel wat aan verbeteren als je er hinder van hebt (happend paard b.v.), je zult wel weten hoe, anders hoor ik het wel.

Mag zelf met regelmaat lespaardje uit groep ophalen, en vermoed / zie zelf dat de slimmerds er eerder ervandoor gaan.
Loopt een friese merrie tussen die kan iedereen wel meenemen de lessen in (goeie sul :lol: )
zelfde merrie is in handling ook makkelijk en tegen sloom aan, net of droomt ze doorlopend.

Maar zit bv ook een ruintje bij die je zonder brokjes echt niet bij je krijgt en heeft ie het op de heupen de hele groep in beweging krijgt.
Is in handling & rijden een heel leergierig en gevoelig paardje.

Onze Djura komt (nog) niet naar ons toe, maar laat zich wel vlot meenemen richting stal.
Ik neem haar dus nooit rechtreeks vanuit weiland mee de "werkbak" in voor grondwerk of rijden, maar altijd via stal.
(loop wel langs bak op route weiland >> stal)
Op stal zadelen we dus ook op net zoals anderen in topic, en doen we de leuke dingen zoals bv de :glasswim: "wasstraat"
Bij longeren of grondwerk neem haar aan halster mee de bak in en daar wissel ik naar hoofdstel, touwhalster oid, net wat nodig is.
Vanuit bak na gedane arbeid doen we soms een wandelroute over erf, wat grasje happen en hopenlijk ? nog es van erf af het dorp in (dreammode on)
Of we sloffen onder zadel naar stal terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jul 2014 22:22 

Singelnijd uit zich nu eigenlijk alleen nog in buik uitzetten. Voorheen was het inderdaad trappen en bijten, maar dat heb ik m wel even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is.

Het is trouwens ook pure luiheid van mij om niet eerst paard te pakken en dan pas zadel. Ik pak nu vast mijn spullen, haal het paard en zadel op.
Minder loopwerk voor mij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2014 11:51 

Vroeger liet ik mijn nichtje ook rijden.. Dat vond mn hengstje heel leuk! Maar toen ik een zadeltje kocht, deed hij heel gemeen ! het kan aan het zadel liggen.. Je kan er zonder zadel opstappen, maar ik had mn hengstje langzaam laten wennen aan het zadel ;) Dus gewoon opzadelen en longeren! Na een tijdje begint hij te denken: owh, toch niet zo erg.. En vanzelf went ie er weer aan (is bij mij gelukt) Succes!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2014 13:07 

Omdat het kan misschien!?
Als je je paard in de wei op zadelt, kan je hem nergens goed vast zetten!
Zet hem in zijn stal, deur dicht, en zadel hem dan eens op, en ga dan naar de rijbak//wei toe!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2014 15:31 

@Horse.Troos: Dat is echt totaal geen oplossing voor mijn "probleem" ik ben voornamelijk nieuwsgierig waarom hij zou wegrennen voor mij als ik met zadel aan kom gelopen. Het gaat nu niet om de singelnijd, want dat is "gewoon" een familiekwestie bij hem.

@ Kim-beertje: zoals ik al zei in de andere antwoorden: ik heb geen stal. Ik loop vanuit het huis met al mijn spullen naar de wei, dan rent hij keihard weg. Dan haal ik m op en zet ik m bij zijn voerbak vast en ga poetsen en zadelen. Ik ben alleen benieuwd waarom hij wegrent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2014 19:30 

Waarom heb je geen stal?
Als je anders nou een schuilstal maakt, die je ook dicht kan doen met een hek, en hem dan daar vast zet, kan hij ook niet weg!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 12:02 

Ik heb een open schuilstal verder niet.

Ben gewoon nieuwsgierig waarom hij het doet. Ik ben helemaal niet op zoek naar oplossingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 14:25 

Ik denk dat het toch echt simpel 'geen zin' is en dat je er niet meer achter moet zoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 15:02 

Dat denk ik ook! :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 sep 2014 11:22 

"Geen zin" denk ik ook. Ik heb hetzelfde met het paard van mijn vriend. Als ik mijn rijbroek aan heb en ik loop naar de wei, blijft hij ook graag op een afstandje toekijken.... Anders komt hij meestal wel kijken of er wat te halen is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur