Paardenforum Cavaletti

Het is nu 22 nov 2017 00:43

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 okt 2014 00:23 

Hoi allemaal!

Sinds enkele maanden ben ik de trotse eigenaresse van CJ. Een fjordenruin van 10 jaar.
Ik kreeg hem letterlijk in de schoot geworpen ( werd bij me gedumpt zonder toelichting en duidelijk verhaal). De vorige eigenaar vertelde me alleen dat het een braaf beest was en dat hij rustig in z'n bol was.
Nu had de beste man hem zelf al meer dan een jaar niet gezien en had hij alleen op de wei gestaan.
Toen hij aankwam had hij fikse bloedarmoede, etterende wonden en was hij veel te mager!
Met alle liefde ben ik voor hem gaan zorgen en is hij helemaal opgeknapt.
In het begin ( toen hij nog zwakker was) was hij erg braaf en gek op mij en mijn aanwezigheid. Maar nu hij volledig aangesterkt is hoeft hij mij niet echt meer. Hij lijkt haast wel verwilderd, terwijl ik heel veel bij hem ben! Met grondwerk is hij nauwelijks met mij beZig en lijkt hij alleen maar een zo snel mogelijk klaar te willen zijn zodat hij terug kan in de wei. Ook is hij plots heel schrikkerig geworden.

Dierenarts is geweest en met 1 oog ziet hij minder goed verder is hij kerngezond.

Nu het rijden: zolang ik met hem rijdt is alles oke. Maar zodra iemand anders erop wil is hij helemaal van slag en schiet hij ervan door. Als ik daarna met hem rijden wil gooit hij me er gegarandeerd een keer af en dan is hij na correctie wéér braaf. Gek genoeg kan wel iedereen voltige op hem doen :s
Maar rijden ho maar! ( eenkennig?????)

Ik rijdt hem zonder hulpteugels of wat dan ook. Alleen met een dubbel gebroken watertrens. Probeerde bitloos ( dat leek me fijner voor hem) maar toen ging hij er als een speer met me vandoor!

Is dit iets dan mindert met de jaren of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat jullie wat helderheid op de zaak kunnen gooien!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2014 22:53 

Zoals ik het lees is jouw paardje enorm bang.
Je zegt dat hij je er gegarandeerd afgooit en dan na correctie braaf is. Ik denk dat je hem voor die tijd al bezig moet blijven houden.

Dat wegrennen kan angst zijn (had onze freebie ook), dit is met oneindig voeren en alleen maar op en af stappen overgegaan.
Onze Frizzle begon er ook ineens mee, maar die was gewoon lomp en onbenullig. Laten zien wie de baas is, was bij haar al heel snel de oplossing.

Ik ben niet iemand die meteen roept dat je je tuig na moet kijken, maar als hij het met longeren (voltige) niet doet, kan het zijn dat het zadel knelt of klemt.
Ook kan het zijn dat hij schrikkerig is doordat hij met een oog slechter ziet. Onze Kayim is langzaamaan volledig blind geworden en gaf dezelfde vertoningen. Dat is nu helemaal over.

http://www.staltmensink.jouwweb.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2014 00:32 

Oke bedankt voor de reactie! Ik zal dan sowieso z'n zadel na laten kijken. Wat bedoel je precies met hem voor die tijd al bezig houden? Wat kan ik dan het beste doen?

Het is lastig dat ik eigenlijk niks weet van zijn vroegere leven, ik weet bijvoorbeeld niet of hij met een slechter oog geboren is of dat het later gekomen is, en of er eens iets heftigs met hem gebeurd is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 okt 2014 18:19 

Een paard dat (bijna) blind is, of slechter ziet met een oog, kan daar veel angsten aan ondervinden. Rust en geduld is daarin belangrijk.
Met bezighouden bedoel ik dat je niet teveel bezig moet gaan met het opstappen. Een beetje voeren is een optie. Ben ik niet perse een voorstander van, maar kan er wel voor zorgen dat het paard zich daarmee bezig houdt, en er zo achter komt dat opstappen niet iets engs is. Dan kan je dat zo afbouwen.
Ook zelf niet teveel denken aan wat hij kan of zal gaan doen met opstappen. Denk aan wat je hebt gegeten, of wat je de volgende dag wil gaan doen. Zo stap je zelf al heel anders op.
Bij ons op stap hielp dit heel goed met onze twee paarden die wat lastig waren met opstappen.
Ook een tip..oppassen dat je niet tekort vast (laat) houd(en). Hoe strakker iemand een paard vasthoudt, hoe sneller ze willen vluchten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2014 15:23 

Oke bedankt! Ja het cj vindt opstappen niet eng enzo. Meer als een ander erop moet rijden ( ik heb weinig problemen met hem) dan slaat de paniek toe. Als ik daarna opstap dan gaat het even goed en dan gaat hij bij mij ook rennen en scherpe bochten maken tot ik eraf val, dan geef ik hem een correctie en is hij weer oke.
Maar ik merk idd wel wat angst met het oog bij van hand veranderen. Dat vind hij heel spannend. Maar ( het schatje dat hij is) zet zich er vaak toch overeen en gaat dan toch. Maar voel gewoon dat hij het niet leuk vindt.
Als ik er alleen op blijf rijden is hij erg lief, maar andere mensen op zijn rug, in of om de bak vind hij niks, dan gaat hij er ook met een boog omheen. Vaak stilgestaan bij mensen en hem wat lekkers laten krijgen of een klopje op z'n hals (hoopte dat hij dan mensen leuk ging vinden) maar dat hielp niet. Lijkt wel of hij bang is voor alle mensen behalve voor mij. Maar verder is hij ook niet erg gehecht aan me heb ik de indruk, want hij is altijd graag weer klaar en zo leuk vind hij het niet als ik hem uit de wei haal( rent ie weg) en met grondwerk vind hij het ook heerlijk om klaar te zijn en weer de wei op te mogen. Hij geniet nergens van.

Mijn andere zes paardjes heb ik zelf ingereden en daar heb ik ook echt geen problemen mee. Maar bij hem kan ik nog wel tips gebruiken. Ik wil het niet erger maken en ik zie wel dat hij verbeterd ( ik kan er immers inmiddels goed op rijden) maar de stappen erna ( anderen erop en rond de bak hebben enzo) daar zit het grootste probleem denk ik. En gek genoeg heb ik met voltige met anderen die problemen dan weer niet....:s
Zou hij daar met ouder worden vanaf komen? Moet ik bepaalde training toepassen?
Ik heb dinsdag een afspraak om zijn zadel na te laten kijken dus dat zal ik nog laten weten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2014 00:22 

Tuig is vandaag nagekeken en is in orde. Ik ga nu magnesium en vitamine b12 proberen. Dat adviseerden ze me bij een ruitersportzaak. Het schijnt dat veel paarden daar een gebrek aan hebben en daardoor nerveuzer zijn. Ga het gewoon proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Daar heb ik specifiek naar gevraagd maar zelfs een overdosis kan geen kwaad. Ben benieuwd...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2014 22:07 

Het slechte zien met één oog hoeft op zich geen probleem te zijn. Bij mijn pony kwamen we er heel toevallig achter dat ze met één oog hooguit 20% zag. Met rijden, longeren, aan de hand meestappen of door de wei crossen en spelen hebben we er nooit iets van gemerkt. Ze had zich volledig aangepast aan haar veranderde zicht.
Weet je wat er vroeger met CJ gedaan is? Omdat CJ met voltigeren geen enkel probleem met vreemden heeft krijg ik het idee dat hij alleen dat goed kent. Als dat zo is zul je hem misschien met rijden vanaf (bijna) nul weer op weg moeten helpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 15:19 

Bedankt voor je reactie! Nee, ik heb geen idee wat er vroeger met hem allemaal wel of niet gedaan is. Het laatste dat ik weet is dat hij langer als een jaar op een weiland heeft gestaan zonder dat er echt iets mee gedaan werd. Daardoor dacht ik eerst dat hij daarom wat mensenschuw zou zijn maar we zijn al een aantal maanden verder en hij verbeterd niet. Ja het is inderdaad wel een beetje gek dat hij voltige prima vindt! Je kan op hem staan, alles! Ik ben idd weer bezig met flinke stappen terug zetten met rijden. Niet gelijk het beste verwachten. Maar hij herkent wel een hoop ( absoluut geen dressuur dingen want bij stap verruimen schiet hij al weg in volle galop) maar verder doet hij wel vaak z'n best. En bij mij is hij met rijden erg braaf het is meer met anderen dat hij heel heftig wordt. En je hebt ook gelijk hoor! Met een slecht oog zou hij ook nog moeten kunnen functioneren. Zijn paarden die zelfs een oog missen! Kun je de een niet met de ander vergelijken maar het moet gewoon te doen zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2014 18:31 

Als het slechter zien met één oog plotseling is gekomen kan hij daar wel last van hebben. Ik heb zelf een paard dat een oog mist, maar dat is al van veulen af aan dus die weet niet beter.

Maar alsnog rijmt het niet met elkaar. Dan moet hij ook (of juist vanwege de volte die hij moet lopen) tijdens voltige er last van hebben.

Inderdaad heel veel geduld hebben... En elke keer als hij ergens van schrikt of aangeeft het niet aan te kunnen weer een stap terug nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 20:43 

Oke bedankt, ik ben met jullie adviezen aan de slag gegaan. Ook krijgt hij nu magnesium en vitamine b12. Het gaat al een stuk beter! Hij is socialer aan het worden. Als ik naar de wei loop komt hij vaak zelfs naar me toe! Eerst hoefde dat niet zo van hem leek het. Met Rijden doe ik wat stapjes terug. Hij rijdt opzich dan wel goed. De eerste drie rondjes draf lijkt hij wel de bus te willen halen, daarna komt hij in een rustig en goed tempo. Iemand anders erop heb ik nog niet geprobeerd. Ik doe even rustig aan. Maar hij lijkt wel lekkerder in z'n vel te zitten. Zelfs zijn oog lijkt hem minder te deren tijdens van hand veranderen. Dus rijden gaat beter maar is nog niet optimaal ( nog even geduld en oefenen) maar ik ben vooral al heel blij dat hij wat gezelliger naar mij toe doet! Ik denk dat dat gelijk ook een begin is van een sterke band die gaat leiden tot beter rijden. Vertrouwen is natuurlijk heel belangrijk. Bedankt voor de tips en reacties!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 okt 2014 00:14 

EetjeLelie schreef:
Als het slechter zien met één oog plotseling is gekomen kan hij daar wel last van hebben.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Kayim werd het geleidelijk aan, en kreeg pas rust toen hij helemaal blind was.
Nu kan dat natuurlijk ook gepaard gaan met zijn mishandeling in het verleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 okt 2014 13:02 

Ja dat scenario is nog hinderlijker voor ze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2014 00:34 

Nogmaals bedankt iedereen! CJ doet het super! Ik ben nu ook in het donker gaan rijden, zelfs dat is nu prima! Soms is ie nog wat heftig ( hij haat blijkbaar katten haha) maar dat is echt zelden. Ook de magnesium en vitamine b12 helpt erg goed. Er rijden nu twee andere meisjes ook op. De eerste tien minuten is hij dan dribbelig enzo en dan daarna gaat het super! Dus het is een stijgende lijn! Echt super!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 nov 2014 14:17 

Ik denk dat hij het zeker niet doet om jou te pesten, maar dat hij echt bang is! Ik zou toch echt een keer met de oude eigenaar praten. Misschien heeft die hem wel onwijs mishandeld, of heeft hij een trauma.

Veel succes! Heb je ook fotootjes van je nieuwe aanwinst? ben wel benieuwd!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 nov 2014 23:51 

Ik denk dat, zelfs als het zo is, de vorige eigenaar niet gaat zeggen dat hij het paard onwijs mishandeld heeft...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2014 00:12 

Nou heb heel veel gebeld maar de vorige eigenaar had hem gekocht omdat hij hem zielig vond, hij werd slecht behandeld. Maar zelf kon hij er helemaal niks mee. Dus zo kwam hij uiteindelijk bij mij. Neem aan dat dit verhaal wel klopt? Ik bedoel het eerste verhaal klopte wel echt niet maar dit lijkt al wat meer te verklaren.... Ik weet het niet... Gelukkig gaat het nu beter! Hey maar ik wil wel fotootje posten! Hoe doe ik dat precies? Ik kan het nergens vinden!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur