hoe leer ik het staken van mijn paard af

Discussieer hier over rijproblemen en alles wat daar omheen hangt zoals longeren, lenigheidsoefeningen

hoe leer ik het staken van mijn paard af

Berichtdoor rll op 22 nov 2009 11:03

M´n paard heeft rugproblemen gehad en toen heeft hij geleerd om te staken en achteruit te lopen (logisch).Inmiddels is hij wel weer goed maar gaat af en toe nog staken, uit oude gewoonte denk ik. Hoe leer ik het hem af? De ene zegt er doorheen slaan, ander zegt wachten en niets doen, derde zegt weer wat naders. Wie heeft dit ook meegemaakt en is er uitgekomen en hoe?
rll

Re: hoe leer ik het staken van mijn paard af

Berichtdoor Goldenlady op 22 nov 2009 11:20

Er door heen slaan zou ik dus echt niet aan beginnen. Ten eerste ozu ik bang zijn dat er nog wel een reden is voor het staken, en ten tweede lijkt mij dat het paard door de pijn behoorlijk onzeker is geworden en bang is geworden voor de pijn, en dat dit alleen op te lossen is met een zachte hand en geduld om hem weer het vertrouwen te geven.
Goldenlady

Berichtdoor alinda13 op 22 nov 2009 15:06

Ik zou het paard er ook zeker niet door heen slaan.

Eerst zou ik zorgen dat je er zeker van bent dat het rugprobleem echt 100%weg is. En als je dat weet, zou ik het gewoon met zachte dwang proberen.
Ik weet niet bij welke oefeningen het paard achterwaarts gaat? Anders is het misschien een idee om 2 mensen met een longe erachter te laten lopen, zodat hij dan niet achterwaarts kan.
Of misschien iemand met een longeerzweep die een klein tikje geeft zodra hij weer in verzet gaat.

Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen hoor, dus ik weet ook niet of mijn opties zowiezo uitvoerbaar zijn :?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
alinda13

Berichtdoor pucklovertje op 22 nov 2009 19:39

ik zou 'm inderdaad zeker niet gaan slaan.
als hij staakt gewoon even geduld hebben. niet slaan of schoppen, maar hem stil laten staan en hem niet om laten draaien. dan gaan de meeste paarden vanzelf wel weer lopen :wink:
Fokkerhutte Abel :hearts:
B+1 :D next: 26-09-'10
pucklovertje

Berichtdoor Kitty op 23 nov 2009 10:04

Ik zou een goede instructeur zoeken en les nemen. Wij kunnen hier wel advies geven, maar we kunnen niet zien hoe en wanneer hij het doet en hoe je dat het beste kan oplossen.

Z2 + 4!
Kitty

Berichtdoor rll op 23 nov 2009 11:55

Bedankt alvast, nog meer is ook welkom. Ik denk dat geduld wel een belangrijke is. Qua instructie varieren de meningen ook: van je paard nooit slaan, zelf achter het paard aan lopen met longeerzweep tot flink meppen....Mede daarom zoek ik ook naar praktijkervaringen van mensen die er zelf mee gezeten hebben.
rll

Berichtdoor Kitty op 23 nov 2009 18:21

Je moet ook kijken naar een goede instructeur. Eentje met veel ervaring die de situatie goed kan inschatten. We kunnen hier echt niet zeggen wat je moet doen als we niet niet kunnen zien wanneer je paard het doet en hoe hij het doet en jij het oplost. Vanachter een computer kan je niet zien of het paard bang is, pijn heeft of gewoon geen zin heeft om aan het werk te gaan. Je kan niet zomaar een standaard oplossing geven, want naast deze dingen verschilt ook per paard de juiste aanpak..En misschien ligt het wel aan het zadel of een ander lichamelijk probleem..

Z2 + 4!
Kitty

Berichtdoor Mir2horses op 23 nov 2009 20:02

Ik zou zeker geduld hebben.. Eerst stil laten staan alvorens je weer voorwaarts wil gaan. Sterkte hoor!
(*) Een hinnik van mijn allerliefste horse Monty!! (*)
Mir2horses

Berichtdoor rll op 23 nov 2009 20:05

Ik ben gewoon benieuwd naar verschillende manieren waarop mensen zoiets oplossen en vraag om ervaringen. Natuurlijk kan niemand mijn probleem via internet oplossen! Fysiek is het paard nog onder begeleiding; daar zit het ´m niet in. Zo´n forum is juist interessant om ervaringen en invalshoeken te horen en te delen.
rll

Berichtdoor sharonnie op 24 nov 2009 21:13

Ik denk dat het eraan ligt hoe je hem rijd en hoe hij reageert op bepaalde dingen.
Slaan zou niet mijn eerste optie zijn, maar als hij bezig blijft en jij bent te lief voor hem, en hij heeft het door dat ie toch niet op zijn donder krijgt, dan kan ik hij er ook misbruik van maken.
Als niks meer helpt, zou ik (denk ik) toch eens flink doorpakken, en daarmee bedoel ik niet flink meppen, maar wel met behulp van een zweep.
Trotse mama van Zoë (03-01-2006) en Devin (22-05-2007)
R.I.P Signor.. *15-05-2009*
Whoopi, Kayim, Portos, Lola, Capriole en Job
sharonnie

Berichtdoor Kay op 25 nov 2009 13:31

rll schreef:Mede daarom zoek ik ook naar praktijkervaringen van mensen die er zelf mee gezeten hebben.

Ik heb met 2 paarden staakgedrag meegemaakt, maar ik ben het met Kitty eens, dit kun je alleen oplossen door te weten (zien) waaróm een paard doet wat hij doet. Het ene paard moet je er met wat dwang doorheen rijden, maar een ander paard kun je beter met een compromis krijgen waar je hem hebben wil.
Afbeelding
Kay

Berichtdoor rll op 25 nov 2009 14:19

Bedankt voor jullie ideeën. Het lijkt er op dit moment op dat ik het meeste bereik door er genoeg druk en aansporing op te houden zodat duidelijk is wat er moet gebeuren maar niet zoveel dat er kortsluiting ontstaat en eea dan verzandt in een vechtpartij; dus een beetje balanceren tussen deze twee grenzen... lastig genoeg wel
rll

Keer terug naar Rijproblemen