Paardenforum Cavaletti

Het is nu 18 dec 2017 12:44

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 aug 2017 21:30 

Hoi allemaal,

Na jaren weer eens een topic van mij! Ik heb sinds kort een prachtig verzorgpaard; een 8 jarige 3/4 Tinker 1/4 Fries. Hij is 8 jaar oud, nu 3 jaar onder het zadel en kent het complete Parelli repertoire, maar hij is nooit erg veel in de bak gereden. Door de zwangerschap van de eigenaresse is hij sowieso niet veel bereden de afgelopen maanden.

Ik rij hem 1 keer per week ongeveer een half uur, en longeer hem 1-2 keer een half uur. Longeren probeer ik in Parellie / Voest stijl te doen en ik richt me momenteel vooral op gehoorzaamheid en hem leren kennen. Ik zou graag willen dat ik hem uiteindelijk aan de enkele longe kan gymnastiseren maar daar heb ik de vaardigheid nog niet voor.

Onder het zadel is hij braaf en rustig (aan de longe trouwens ook), maar hij is niet heel erg voorwaarts. Het is een wat zwaarder paard en de bak is mul, dus hij gaat vrij snel sloffen. Daarnaast merk je dat hij niet veel in de bak gereden is en als ik hem niet goed tussen twee teugel hou merk ik dat hij een beetje gaat zwabberen. Dit lijkt alsof je op een paard zit wat pas net ingereden is. In draf wil hij graag terugvallen in tempo, hoofd omhoog, en niet voorwaarts na een beenhulp. Hij is niet zwaar in de hand of ruw in de mond, maar hij loopt wel graag met een lange nek. Hierdoor heb ik langere teugels, kan hij over de schouder wegvallen of onder mij doorlopen, etc. Maar als ik dan de teugels korter pak staat hij stil, want normaliter wordt hij met een wat langere teugel gereden (buiten in het bos).

Ik had bedacht dat ik me vooral ging richten op naar vóór rijden. Liever nog niet nagefelijk maar gewoon voorwaarts en aan het been. Echter merk ik dat hij vrij snel nagefelijk wordt ( ik heb nog maar 4-5 keer gereden en ik ben echt geen ster-ruiter). Dit is super fijn, alleen neemt hij hierdoor enorm het tempo terug. Vooral in draf, ik hoef maar aan te draven of hij ontspant, hoofd omlaag, hooft té laag, ik wordt naar voren getrokken en hij staat bijna stil omdat hij dat als 'ho' ziet. Ik weet dat je dit op moet lossen met nog meer voorwaarts, maar dat lukt nu bijna niet meer.

Hebben jullie tips hoe ik dit op kan lossen? Omdat hij nog niet zo goed aan het been is heeft meer been geven (om hem naar voren te drijven) niet zo veel nut, en stemhulp gaat ook maar zo ver. misschien moet ik de teugels laten vieren als hij dan wel gewoon door blijft lopen? Ik wil ook niet dat hij denkt dat hij op deze manier alleen maar vrije teugel krijgt.

Soms denk ik dat ik beter alleen moet longeren voorlopig tot hij op die manier wat meer getraind is. Ik denk namelijk echt dat voorwaardsheid de sleutel is om dit op te lossen, maar hoe krijg ik dat?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017 21:32 

Even een toevoeging, ik heb wat filmpjes van mezelf gezien en daar ziet het er helemaal niet zo dramatisch uit, hij zakt gewoon naar beneden, een beetje western stijl achtig. Alleen trekt hij mij hierdoor naar voren waardoor ik mijn balans verlies, moeilijk ga zitten doen, en voor zijn beweging terecht kom. Ik wil geen filmpjes online zetten maar kan hem eventueel naar iemand appen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017 22:21 

juniper schreef:
Ik denk namelijk echt dat voorwaartsheid de sleutel is om dit op te lossen, maar hoe krijg ik dat?

Dit heb je helemaal goed.
Op het moment dat hij nageeft en langzamer wil gaan, niet de teugels langer laten worden.
Als je dat doet, wordt hij langer, en gaat hij de dingen doen die je noemt: Terugvallen in tempo, over de schouder weglopen, etc.
Been geven en zorgen dat hij actief door blijft lopen. Dat zal niet meevallen, zeker in het begin niet. Dit is niet iets dat van de ene op de andere dag gaat lukken, geef het dus niet op.
Probeer het ook niet al te lang achter elkaar: Rijd dus niet te lang.
Jij geeft been en houdt contact, hij geeft na, jij houdt goed je been erbij om het terugvallen voor te zijn.
Als hij actiever loopt, kun jij het straks ook voorkomen dat hij je naar voren trekt. Dat kun je dan oplossen door been bij te geven.

Zorg dat hij beter aan het been wordt, en rijd goed voorwaarts.
Zorg dat hij actief is, van het begin af aan. Actief stappen, niet laten sloffen, in de galop eens goed voorwaarts rijden, etcetera.
Dit zijn trouwens allemaal dingen die je niet per se in de bak kunt doen. Vaak zijn ze op een buitenrit al een tikje voorwaartser, maak daar gebruik van en ga dit oefenen buiten op lange stukken waar je niet zo snel hoeft af te remmen voor een bocht.
Probeer dit wel echt onder het zadel te oefenen, het 'probleem' zit bij jou, de ruiter. Een bijzet aan de longe wordt namelijk niet langer, de teugels van jou wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2017 17:27 

Bedankt voor je advies! Fijn om te horen dat ik de goede kant op denk. Juist omdat hij nog niet zo goed op het been reageert lijkt het mij een goed idee om eerst een tijdje aan te longe te werken. Als ik nu rij en ben geef krijg ik geen goede voorwaartse reactie en dan zie ik het nut er niet van in. Of ik moet me echt richten op overgangen om er zo wat meer voorwaardse drang in de krijgen. Buitenrijden wacht ik nog even mee aangezien ik hem pas hooguit vier weken ken. Wat ik nu doe is proberen veel overgangen te rijden aan de longe en af en toe wat afwisselende dingen zoals een balkje.

Waarom denk je trouwens dat hij dat doet, zo naar voren hangen? Is dat een natuurlijke reactie op ontspanning bij een paard wat niet zo voorwaards is? Is dat makkelijker voor hem?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 aug 2017 21:02 

Gisteren en vandaag weer gereden, en de nieuwste ontwikkeling is dat hij zich momenteel vrij gespannen houdt in het lichaam. Als ik in richting de korte kant van de bak rij dan wil hij vaak de wending niet maken en maakt zich sterk en loopt rechtdoor. Hij is nooit echt in de bak gereden dus ik snap dat het moeilijk is, maar hij doet het nu meer als voorheen. Zou ik dan mischien te veel vragen waardoor hij dit gaat doen?

Ik ben trouwens aan het overwegen om een keer les te nemen, ik snap dat het lastig is om via de computer om advies te vragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 23:32 

Een les kan nooit kwaad maar van wat ik lees begint hij gewoon uit te proberen.
Ga een keer "back to basic" en verwacht 100% gehoorzaamheid bij de simpelste oefeningen. Doorlopen als je een wending vraagt? Terug naar het punt waar het probleem begon en opnieuw die wending vragen. Desnoods 30 keer achter elkaar. Hij kent het toch? Hij moet het maar doen!
Maar, na de eerste correcte wending... belonen! en meteen heel wat anders gaan doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 18:29 

Nouja hij kent het,..hij is nooit echt in de bak gereden, hij is zelfs in het bos ingereden. Maar een simpele wending moet wel lukken lijkt me. Echter voel ik wel veel spanning in zijn lichaam op de momenten dat hij zich sterk maakt. Is dat evengoed onderdeel van het uitproberen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 22:31 

Ik heb mijn pony ook in het bos ingereden. En later in de bak heeft hij mijn dochter in een hoek eraf gedonderd. Sindsdien was juist DIE hoek het punt waarop hij moeilijk begon te doen.
Het heeft mij daarna een half uur gekost om meneer te overtuigen om normaal te doen in die hoek, maar bij de dochter bleef hij daar klieren.
Mijn dochter durfde niet genoeg door te pakken en kreeg het probleem daarom niet opgelost. Bij elke andere ruiter was die hoek geen enkel probleem meer.

Ik denk dat je paard best wel een simpele wending kan maken en of die wending nou in het bos of in de bak is zou geen verschil moeten maken. Oké, sommige paarden vinden de bak he-le-maal niks maar als ik lees dat je een half uurtje per week in de bak rij is dat niet overdreven veel en zou hij er geen hekel aan mogen hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur