Paardenforum Cavaletti

Het is nu 28 jul 2014 22:28

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 10:47 

Bij mijn oude verzorgpaarden op de boerderij hing zoeizo al zo'n zweer duur is altdij beter, bling bling is altijd beter enz. Nu hoorde ik gister op msn van een van de verzorgers dat ze een Mexicaanse neusriem voor d'r haflinger wou. Toen heb ik gevraagd is het nuttig bij dat paardje (nee want heb er zelf vaak opgereden prima paardje, prima aan de hulpen, niet sterk in de mond oid) nee zei ze was niet nuttig maar voor de mooi omdat mevrouw in een koopbui is.

Om lang verhaal kort te maken, ik was een jaloerse betweter toen ik zei dat dat pittige neusriemen zijn.

Zit hier nu verkeerd mee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 11:02 
Heel veel mensen vergissen zich in de werking van neusriemen..het voordeel van een neusriem is dat het paard zijn kaken bij elkaar houd. Plus als je paard valt, zijn kaak niet compleet verbrijzeld is..
Een neusriem heeft weldegelijk werking..

Mexicaanse neusriem wordt vaak gebruikt bij springpaarden, helaas zie jer er genoeg ruiters ermee rijden die amper begrijpen waar het ding voor nodig is. Na het lezen van jou ervaring vind ik dat dat grietje niet goed bezig is..koop dan een een normale Engelse of gecombineerde neusriem met glitters en glimmers erin..

Dit zijn de meest doorgaande neusriemen waarmee wordt gereden. Maar een Mexicaanse neusriem..als je hem niet nodig hebt kan je hem beter niet aanschaffen.

En betreffende jouw reactie..je hebt 100% gelijk, het is nergens voor nodig :wink:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 11:56 

Zodar ze online is link ik dit topic even door :) Dat is dus oa de reden geweest dat ik ben gestopt. Iedere keer was er wel weer zoiets aan de hand :=

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 15:37 

Ik ben zelf ook een beetje van 'blingbling is altijd mooi' (a)
Maar, het slaat nergens op om iets te kopen als het alleen maar tegenwerkt inplaats van helpt.

Slim van jou om die link te geven ! :)

L2 + 9

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 21:17 

Dannie, je hebt gelijk. De neusriem is uitgevonden door het leger om idd te voorkomen dat een paard bij een val de mond open doet en dan zijn kaak breekt. Voor 'gewone' ruiters is zo'n ding natuurlijk heel handig om de mond dicht te snoeren als je paard die onverhoopt open doet ;)
Maar ik denk dat jij je nu ook een beetje verkijkt op de werking van een neusriem.

Wat bij een neusriem belangrijk is, is dat hij niet te strak zit (paar vingers tussen de neusriem en het neusbot) en vooral, dat hij niet te LAAG hangt. Op het mment dat een neusriem te laag hangt belemmert het de ademhaling doordat hij op de zachte gedeeltes boven de neusgaten zelf zitten. Die zetten als het ware uit als het paard buiten adem is. Wat dus niet meer kan bij een te strakke neusriem.

Het grote VOORDEEL van een Mexicaan is dat deze bij een goede bevestiging nooit in de weg zal zitten daar. Een gecombineerde neusriem veel sneller.
Waar zo'n grote heisa over gemaakt wod is dat de druk op een Mexicaan zogenaamd scherp zou zijn omdat het zich alleen concentreerd op dat rondje op de neus, ipv over de hele neusriem.
Maar dit verschil is maar zo minimaal, en als het goed is alleen van toepassing als je paard zelf zijn mond open doet. Een neusriem zou nooit onder druk mogen staan als het paard zijn mond dicht heeft. M.a.w. al knoop je er dan een strotouw aan zou het niet uit moeten maken.
Daarbij, als je paard zijn mond open doet moet je toch is bedenken waarom dat is, upv er een 'scherpere' neusriem aan te knopen.

Maar goed, even logisch nagedacht, hoe kan een neusriem nou in godsnaam zo scherp werken dat je je paard echt onrecht aan doet?
Mits natuurlijk goed bevestigd en zonder metalen delen (maar in geval zelf vaak met een zacht bontje onder de neusriem)?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 22:01 

Helaas vergissen veel mensen zich daar in. Het is idd een mooi ding, vind ik zelf ook maar helaas wordt vaak vergeten dat het niet een gewone neusriem is maar best pittig kan inwerken helaas. Dan hoop je maar dat ze het goed gebruiken en niet op een manier waarop ze juist sterker / scherper inwerken. Echter heb ik zelf ook geen idee of het idd scherper is als hij bijvoorbeeld strakker is vast gegespt of niet.
Altijd van horen zeggen dat het een behoorlijk pittige neusriem is, maar verstand ervan heb ik niet. En zo zijn er meer, alleen kopen die hem uiteindelijk toch wel voor de mooi en leuk zonder zich erin te verdiepen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 23:20 

Ik heb hem ooit ook gekocht voor de mooi. Helaas leverde dat een lelijk kaal plekje op en helaas werd precies op dat moment een mooi schilderij van Mac gemaakt. Dat schilderij hangt nu hier en herinnert me altijd aan dat voor mijn mooi Mac een zere neus heeft gehad. Wist ik veel? Nee natuurlijk wist ik niets anders had ik het nooit gedaan.
Mail dit maar door aan je kennisje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 23:36 
[quote="Allegra"]Maar ik denk dat jij je nu ook een beetje verkijkt op de werking van een neusriem.
[quote]

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd opvat. Een neusriem heeft werking..anders rijden wij immers met/zonder neusriem. En betreffende de Mexicaanse neuriem..het zijn neusriemen die geschikt zijn voor de gevorderde ruiters/amzones. Mensen die het effect van deze neusriem kennen zoals jij dat omschrijft.

Maar ik begrijp niet dat iemand onder de mom van "ik -wil- iets- kopen- dus- ik- koop- maar- een -neusriem -waar- ik- de -werking- nie-t van- weet" gebruikt..heb ik bijster weinig begrip voor.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 18:09 

Ik snap eerlijk gezegd het probleem van die mexicaanse neusriem niet zo.

Ken zat mensen die er voor de 'mooi' mee rijden, en een 'normaal' paard houdt z'n mond gewoon dicht, dan zit er toch geen druk op die neusriem? Kijk het 'zachtste' zal ook wel altijd het beste zijn, maar als een paard normaal doet met z'n mond is er toch geen verschil tussen een engelse of mexicaanse neusriem...

*edit: heb zo'n vaag vermoeden dat ik nu iedereen 'over me heen krijg' maar ok :d

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 20:20 

-Liz- schreef:
Ik snap eerlijk gezegd het probleem van die mexicaanse neusriem niet zo.

Ken zat mensen die er voor de 'mooi' mee rijden, en een 'normaal' paard houdt z'n mond gewoon dicht, dan zit er toch geen druk op die neusriem? Kijk het 'zachtste' zal ook wel altijd het beste zijn, maar als een paard normaal doet met z'n mond is er toch geen verschil tussen een engelse of mexicaanse neusriem...

*edit: heb zo'n vaag vermoeden dat ik nu iedereen 'over me heen krijg' maar ok :d

Ik ben het wel enigszins met je eens!! Het lijkt wel iets van deze tijd om dit soort fouten bij mensen te gaan zoeken. Net als dat gezeik altijd over wieltjes sporen.
Bij alles in het leven geldt volgens mij dat het zijn werk doet bij goed gebruik. Ik zie veel liever een pennymeisje met mexicaanse neusriem en bling blingpeesjes rijden dan een opgeschoten huppelk*tje die de aansnoerneusriem van haar stang en trens te strak heeft zitten en een dike vouw in haar bandages heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 21:19 
@plukje, dat ben ik deels met je eens. Mijn mening is dat je als paardenbezitter etc onderzoek moet plegen naar wat je wil gaan kopen. Moet je het niet opvatten dat je bij elke borstel die je wilt kopen speciaal moet weten uit welke haren ze gemaakt zijn :roll:

Maar ik bedoel je tuigage, als dat meisje in kwestie had gesproken over een Mexicaanse neuriem voor die en die redenen dan vind ik het een heel ander verhaal, dan iemand die graag iets voor de mooi wilt hebben..dat komt bij mij over als iemand die totaal geen verstand/informatie heeft over wat die neusriem daadwerkelijk doet met het paard! Goed als kwaadschiks.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2007 12:22 

Mac schreef:
Ik heb hem ooit ook gekocht voor de mooi. Helaas leverde dat een lelijk kaal plekje op en helaas werd precies op dat moment een mooi schilderij van Mac gemaakt. Dat schilderij hangt nu hier en herinnert me altijd aan dat voor mijn mooi Mac een zere neus heeft gehad. Wist ik veel? Nee natuurlijk wist ik niets anders had ik het nooit gedaan.
Mail dit maar door aan je kennisje.

Dan heb je hem óf te strak gehad, óf een paard gehad met een hele gevoelige neus, óf bijvoorbeeld een overgevoeligheid voor het materiaal, óf hij heeft heel hard geprobeerd zijn mond open te doen wat blijkbaar niet gelukt is, iets in die richting. Dat kale plekje kan je niet toeschrijven aan alléén de neusriem. Als hij goed bevestigd is en je paard niet zijn mond probeert open te doen de hele tijd (en niet iets anders heeft zoals een gevoelige huid) is het verschil met een normale neusriem echt heel minimaal.

Dannie, ik ben het absoluut met je eens dat je voor je iets gaat gebruiken moet weten wat de werking is. En natuurlijk hoe het goed bevestigd word etc.
Uit jou reactie kon ik niet opmaken dat dat meisje dat niet gedaan heeft. Je kan een mexicaan prima voor de mooi gebruiken, als je hem maar goed bevestigd.

Maar ik denk idd ook dat er een heleboel heisa word gemaakt over zogenaamde 'scherpe' dingen. Slof, wielsporen, bitten enz enz. De meeste ophef word gemaakt door mensen die niet weten hoe ze het moeten gebruiken, die maar achter de grote meute aanhobbelen zonder zelf na te denken, of mensen die het zelfs verkeerd gebruikt hebben, in het ergste geval daardoor zelf hun paard verknald hebben, maar door onwetendheid of arrogantie de schuld aan een hulpteugel oid geven.
Even een voorbeeld van bitten. Ik rij met vrij dunne bitjes omdat ik vind dat een paard in principe gewoon zo weinig mogelijk ijzerwerk in zijn mond moet hebben. Ik kan er mee rijden dus niks aan de hand, ze doen het er prima op. Maar toch krijg ik er regelmatig opmerkingen over: 'een dik bit is ALTIJD vriendelijker'. Misschien is een dik bit altijd zachter door de ietsje grotere drukverdeling, maar over ruimte in de mond, de mogelijkheid tot het dichtdoen van de mond, slikken etc. denken ze dan niet over na.
Sporen, 'wielsporen zijn zooo scherp, daar prik je gigantisch mee!', terwijl je een wielspoor juist hoort af te rollen, wat imo vriendelijker is dan altijd met een knopspoor 'prikken'. Maar dan moet je wel een verdomt controle over je eigen benen hebben wil je het goed kunnen gebruiken.
Nou ja, we gaan wel erg off-topic. Maar ik denk ook dat het gebruik vaan mexicaan gewoon erg overtrokken word omdat niemand zich er in verdiept hoe het eigenlijk werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2007 19:53 

Allegra schreef:

Maar ik denk idd ook dat er een heleboel heisa word gemaakt over zogenaamde 'scherpe' dingen. Slof, wielsporen, bitten enz enz. De meeste ophef word gemaakt door mensen die niet weten hoe ze het moeten gebruiken, die maar achter de grote meute aanhobbelen zonder zelf na te denken, of mensen die het zelfs verkeerd gebruikt hebben, in het ergste geval daardoor zelf hun paard verknald hebben, maar door onwetendheid of arrogantie de schuld aan een hulpteugel oid geven.
Even een voorbeeld van bitten. Ik rij met vrij dunne bitjes omdat ik vind dat een paard in principe gewoon zo weinig mogelijk ijzerwerk in zijn mond moet hebben. Ik kan er mee rijden dus niks aan de hand, ze doen het er prima op. Maar toch krijg ik er regelmatig opmerkingen over: 'een dik bit is ALTIJD vriendelijker'. Misschien is een dik bit altijd zachter door de ietsje grotere drukverdeling, maar over ruimte in de mond, de mogelijkheid tot het dichtdoen van de mond, slikken etc. denken ze dan niet over na.
Sporen, 'wielsporen zijn zooo scherp, daar prik je gigantisch mee!', terwijl je een wielspoor juist hoort af te rollen, wat imo vriendelijker is dan altijd met een knopspoor 'prikken'. Maar dan moet je wel een verdomt controle over je eigen benen hebben wil je het goed kunnen gebruiken.
Nou ja, we gaan wel erg off-topic. Maar ik denk ook dat het gebruik vaan mexicaan gewoon erg overtrokken word omdat niemand zich er in verdiept hoe het eigenlijk werkt.

Helemaal mee eens, ik kon het niet zo verwoorden :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2007 11:49 

Ik heb haar verder niet meer gesproken en weet nu ook niet of ze hem heeft gekocht of niet.
Maar als ik jullie goed begrepen heb maak ik mij druk om niks, zeker?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2007 16:02 

magda schreef:
Maar als ik jullie goed begrepen heb maak ik mij druk om niks, zeker?

:ja: Bekijk het van de positieve kant. Ze geeft geld uit aan haar pony in plaats van dat ze de kroeg ingaat, achter de jongens aan gaat en haar pony links laat liggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2007 22:55 

Zolang ze hem goed bevestigd en niet te strak doet, maak je je idd druk om niks ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2007 20:34 

Ok, :d dan houd ik mijn mond :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2007 15:34 

Haha, nou ja, beter een keer 'teveel' gevraagt dan te weinig, toch?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur