veulen spenen moeder volle uier info

Hier kun je terecht met vragen en tips over afstamming, het fokken van een veulen tot het opvoeden en beleren ervan.

veulen spenen moeder volle uier info

Berichtdoor keona op 15 nov 2009 10:52

hallo ik heb een merrie die haar eerste veulen heeft gekregen nou is het mannetje 5mnd oud eet heel goed zelf (alles wat je hem geeft,haha) nou ben ik vandaag begonnen met afspenen het veulen staat nu gewoon nog bij de andere 4 paarden daar eet hij ook samen mee moeder kan hij misschien zien door het raampje maar in iedergeval wel horen ik heb haar weg gepakt omdat ze me nu te mager gaat worden en het veulen wel een klein dikkerdje is.nou is alleen mijn vraag krijg ik hem zo afgespeend als hij mama wel nog hoort en misschien ook ziet toen hij wel nog bij haar stond ging ik ook vaak met haar weg dit vond hij prima of ik ging met hem wandelen en moeder bleef thuis.maar nu is het wel zo dat moeder een volle uier heeft en flink op spanning staat is dit erg.ik hoop dat ik wat reacties krijg op mijn vragen.normaal zou ik hem nog bij moeder hebben gelaten maar omdat ze zo mager word vind ik dit geen optie.wie kan mij meer vertellen over deze manier van spenen en wat ik met die uier moet alvast bedankt keona
keona

Re: veulen spenen moeder volle uier info

Berichtdoor Karin op 15 nov 2009 12:37

Het is verstandig om je merrie even een paar dagen geen krachtvoer te geven, maar alleen ruwvoer.

Ik geef er de voorkeur aan om een veulen weg te brengen, minimaal een aantal weken, zodat ze elkaar niet kunnen horen of zien.
Afbeelding
Dit ben ik!
Winston L1+29 L2+25 M1+29 M2+12 Aldo L1+10 L2+5
Karin

Moderator

Berichtdoor Kay op 15 nov 2009 15:11

Ik zou de merrie ook rustig beweging geven, dat schijnt beter te zijn om het uier wat te laten slinken. Hou de uier wel in de gaten, je wil geen ontsteking. Idd terugzetten in voer (dat kun je over een week of 2 wel weer opvoeren, als de uier goed geslonken is).

Wij hielden de merrie en het veulen altijd thuis, maar wel zo dat ze elkaar niet konden zien en ook niet bij elkaar in dezelfde stal (het stallenhuis zal ik maar zeggen). Ze konden elkaar dan meestal wel horen, maar het gehinnik naar elkaar neemt over het algemeen snel af.
Afbeelding
Kay

Berichtdoor keona op 15 nov 2009 15:34

heel erg bedankt voor deze reacties.
ik wil wel even zeggen dat moeder en veulen van te voren al vaak geschijden werden omdat we dan met de koets gingen met de moeder het veulen vind dit niet erg en moeder ook niet.
nu hinikken ze ook niet steeds naar elkaar het is gewoon lekker rustig als of het gewoon normaal is.
want ik kan ook alleen weg gaan met het veulen dat vind hij ook geen punt.
dus ze zijn vrij gemakkelijk.
heel erg bedankt voor de tips inverband de voeding enzo.
ik hoop dat ik nog meer nuttige tips krijg
gr keona
keona

Berichtdoor nathaliekok op 17 nov 2009 11:02

Kun jezelf aan het uier zitten? Zoja controleer dan iedere dag of de spanning wel af neemt. De eerste 2 a 3 dagen mag hij wel spanning hebben maar daarna moet dat echt minder worden. Zet der zwaar terug in voeding. Je kunt haar beter nu nog ietsje dunner krijgen dan uier ontsteking want oh oh oh dat is geen pretje en bij een paard ook lastig te behandelen. Geef der gewoon hooi en water en dan inderdaad ongeveer 2 weken. Dan moet het uier helemaal zacht zijn en dan kun je wel weer met wat krachtvoer beginnen. Pas wel op voer dit rustig op! Verder is beweging inderdaad ook erg goed. weide gang kan hier al voldoende voor zijn. Wij doen het afspenen altijd in 1 keer. Zo gauw veulen en moeder er aan toe zijn doen we dat in 1 keer. onze ervaring is dat dit dan maar 1 keer stress geeft en geen 10 keer. Dit jaar hebben we het ook weer rustig aan geprobeerd maar het veulen raakte meer in paniek dan toen we hem in 1 keer afspeende met wat verdoving.
Afbeelding
nathaliekok

Berichtdoor avonturein op 17 nov 2009 12:06

merrie puur op ruwvoor voor 1 week. Daarnaast zo veel mogelijk buiten, maar dat ze het veulen niet ziet (en beste is ook niet hoort). Als ze buiten 'heet' is / veel gaat lopen is helemaal niet erg zo loopt ze het uier er vanzelf af. Na +/- 2 dagen moet het uier al niet meer strak zijn.
avonturein

Berichtdoor keona op 17 nov 2009 21:53

bedankt voor de nieuwe reactie hier kan ik ook wel wat mee ik wil alleen even zeggen dat moeder en zoon niet echt gehegd zijn aan elkaar of ze nu geschijden zijn of niet roepen niet op elkaar ja misschien 1 x per dag als ik wat ga doen met de moeder maar dan roept de rest van de kudde ook.
de merrie en veulen zijn gewoon echt makkelijk.ook als ik met veulen loop en kom langs de moeder dan loopt hij gewoon door hoor geeft er niks om dus denk niet dat ze gestresst zijn door het zo schijden van elkaar ze komen super rustig over zo als ze voor heen ook waren toen ze bij elkaar liepen toen waren ze ook vaak uit elkaar het veulen is dit gewend van toen hij paar weken oud was.ik zie nu ook al dat er minder spanning op de uier is ik heb deze de eerste dag ingesmeerd met uierzalf dit vond ze erg prettig nu heb ik er alleen heen gekeken niet meer aan gezeten.ik geef haar nu geen krachtvoer meer wel krijgt ze voordroog en pulp met zemelen.normaal als ze bij de rest loopt lopen ze 24/7 buiten met in loop stal nu loopt ze over dag op een klein weitje waar geen stal is dus komt ze s'nachts binnen omdat het weer niet zo mee zit.ik hoop dat jullie me nog wat kunnen vertellen ook als ik iets fout zou doen dit was ons eerste veulen.
keona

Berichtdoor nathaliekok op 20 nov 2009 17:27

Nou het klinkt prima toch.
Afbeelding
nathaliekok

Keer terug naar De Opfok