Paardenforum Cavaletti

Het is nu 26 jun 2019 09:58

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 dec 2004 22:53 

Aangezien ik me een beetje aan het orienteren ben op het gebied van afstamming, jonge paarden enzo. Vroeg ik me af of jullie iets weten over welke (dressuurgefokte) hengsten je niet of juist wel als vader van je paard moet hebben.

Bijvoorbeeld: Ik hoorde dat veel nakomelingen van Jazz, Zeoliet, Gribaldi, Krack C en Flemming "knetter gek" zijn.

Daarin tegen zijn Darlington en Rubinstein weer voor hele makkelijke paarden zorgen.

Wat zijn jullie ervaringen? Of wat weten jullie van het karakter van bepaalde hengsten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2004 23:21 

Mijne is een Adios x Zeoliet, ook wel gezegd de meest vreselijke combi die je je voor kan stellen (wat ik zo hoor).
Het is een heel rustig paard als ze vertrouwen in je heeft.
Verder is het er wel een die je met respect moet behandelen, doe je dat niet, dan lig je er zo af. Meestal wil ze wel voor je werken en denkt ze ook mee, maar als ze een slechte bui heeft, kan je het wel vergeten; van bokken tot slaan naar je been of maar gewoon stil gaan staan. Met wat consequente aanpak is het al stukken minder geworden.
Doordat ze rugklachten heeft gehad, waren de bewegingen wat minder, maar nu komt er toch al aardig wat tevoorschijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2004 13:19 
Moderator

Ga niet af op vooroordelen. Ieder paard is anders. Soms zit er misschien wel een kern van waarheid in, maar laat een paard er niet om staan.
Toen ik Romanoff kocht is mij dat door meerdere personen afgeraden ("wil je dood ofzo?").
Bovendien zijn paarden die wat meer karakter hebben vaak uiteidenlijk wel de besten...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2004 14:43 

Ja, tuurlijk, er zitten uitzonderingen bij. Of het is gewoon complete onzin.

Ik vind het allemaal wel erg moeilijk, een goed paard kiezen... Gelukkig heb ik nog even de tijd...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2004 15:16 

Karin schreef:
Bovendien zijn paarden die wat meer karakter hebben vaak uiteidenlijk wel de besten...

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Maar inderdaad, het ligt maar net aan de merrie en haar karakter en hoe je er zelf mee omgaat.

Zelfs paarden met dezelfde vader en moeder kunnen heel erg verschillend in karakter en gedrag zijn, laat je daar dus niet door misleiden.

Donna M2 +7 en Amber B +14

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2004 21:22 

wij hebben een gribaldi merrie en een flemming ruin op stal, het zijn beide schatten van paarden. Maar ze kunnen ook heel koppig zijn, behandel je ze met respect dan doen ze alles voor je, maar behandel je ze niet met respect dan gaan ze in strijd!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2004 10:19 

Ik heb een merrie van Lys de Darmen (nu niet bepaald dressuurbloed, maar kom :)), ze is heel koppig, en dat is ook wat de mensen van Lys zeggen.. Meeste paarden die ik ken van hem zijn heel koppig.

Verder HOOR ik, maar geen ervaring mee, dat afstammingen van Balzflug ook niet gemakkelijk in de omgang zijn..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2004 10:44 
Moderator

Ik ben gisteren nog bij een schaapmakke Balzflug geweest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2004 10:58 

Nix tegen Balzflug hé! Passim is toevallig een schatje.
Ik zou me nix aantrekken van al die vooroordelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2004 14:07 

Dit probleem had ik ook een beetje. Ik wil Maare in de toekomst misschien wel laten dekken door Burggraaf maar iedereen raadde me dat af omdat het veulen dan veelst te heet zou zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2004 17:09 

Ik zou er toch wel rekening mee houden.
Ok, niet afgaan op geruchten, of iets dat je ooit eens ergens meent gehoord te hebben, maar er zijn wel dingen die een kern van waarheid hebben hoor..
Feit is nou eenmaal dat karakter een van de dingen is die erfelijk is, en ook al zullen er best uitzonderingen zijn, het kan toch ook wel ergens een richtlijn zijn.

Qua dressuurpaarden ken ik er helemaal niks van, maar bij het springen zie ik echt vaak karaktertrekken terug die aansluiten bij een bepaalde hengst (nou ja, karaktertrekken tijdens het rijden dan, want de paarden zelf ken ik meestal niet)

Verder is het natuurlijk ook wel zo dat je vaak met de karakterpaarden verder kan komen (als je hen op de juiste manier aanpakt) dan met de makke lammetjes bij wijze van.

Het kopen van een paard blijft natuurlijk altijd een beetje een gok, maar ik denk dat je adhv de afstamming wel een aantal dingen al vrij goed kan inschatten hoor!

*slaap zacht... je hebt het verdiend..*
*weet dat je in mijn hart ...altijd blijft voortbestaan*

profiel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2004 19:59 

Tsja, elk paard is anders....Toch heb ik wel mijn favorieten, maar ook hengsten waarvan ik nu zoiets heb van "die koop ik nooit" zijn gebaseerd op 1 of 2 nakomelingen ervan. Dat is natuurlijk absurt. Dus ga altijd af op het paard zelf.
Waar ik erg gecharmeerd van ben zijn: Rubiquil, Rubels, Flemmingh, Farrington, Beaujolais (geen echt dressuurpaard, maar wel fijne nakomelingen-> grootvader Krack C) Wellington, Kennedy. Van andere bekende hengsten ken ik geen nakomelingen, dus daar durf ik niets over te zeggen. Zoals Karin al zei over bv. Jazz, de een vind hem afschuwelijk, de ander zweert bij Jazzen. Het is maar net wat je zoekt. Ook de moeder is natuurlijk heel belangrijk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2004 19:57 

Nathalie02 schreef:
Dit probleem had ik ook een beetje. Ik wil Maare in de toekomst misschien wel laten dekken door Burggraaf maar iedereen raadde me dat af omdat het veulen dan veelst te heet zou zijn.

Bij mij op stage stond ook een Burggraaf, een schat van een merrie! Ze was toen net 3 jaar en ik mocht er ook wel eens op, zo mak als een lammetje :) En echt heel lief :love: ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 13:39 

ik zelf heb een Flemmingh x Farrington een echte knuffelbeer {word chagrijnig als die geen aandacht krijgt}
hij is best nog wel ondeugend helemaal als we bosrit maken en hij allerlei spoken tegen komt.
verder wat sissi al zei herken ik wel jah, mij heeft die er nog nooit af gegooid maar er is er wel een eentje vanaf gegooid erdoor vermoed ik degene durfde ook niet meer op hem,
verder test hij je graag uit maar wat iedereen al zegt over de Flemmingh genen het is een schat van een paard zou hem ook niet meer kwijt willen ondanks zijn buien af en toe

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 14:01 

Topic is 9 jaar oud... TS is al 8 jaar niet meer online geweest.

Mosterd na de maaltijd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 14:01 

Mag hopen dat de ts (die trouwens al 8jr geen bericht meer heeft geplaats) ondertussen alwel de info heeft gevonden die ze zocht.

Cadans,oude topics lekker oud laten en niet omhoog halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2013 15:09 
Moderator

Oud topic -> Slotje

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur