Paardenforum Cavaletti

Het is nu 23 sep 2019 13:45

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verzorgpaard opleren.
BerichtGeplaatst: 08 mei 2012 20:59 

Hoi allemaal,

Ik heb de kans gekregen om een paard op te leren, in te rijden, alles.

Nu ben ik samen met m'n moeder, Marreke, een tijdje geleden begonnen met basiszaken zoals meelopen aan het halster.
Maar daar zit nu net ons probleem. Hij is nu al zeker een jaar of 5 à 6 en sinds hij op die wei staat (dus sinds z'n veulenjaren) is er nooit wat mee gedaan. Hij kreeg altijd eten en snoepjes en dat om gewoon domweg stil te staan en te luieren in z'n wei. Ook deels vanwege een slechte knie, die volgens de VA in orde komt zodra hij spieren kweekt.

Dag 1 dat we ermee bezig waren wilde hij niet lopen dus besloten we te kijken of hij wel in beweging zou komen van iets engs, iemand op je rug! Nou, niet dus, mijnheer bleef gewoon staan, verzette geen voetje en dat met 65 kilo op je rug... Uiteindelijk liep hij nadat we de longe achter z'n bips langs hadden gedaan en daaraan trokken maar dit is niet goed toch?

Dag 2 dat we ermee bezig waren weer geprobeerd met de longe erachterlangs en toen liep hij wel maar uit schrik van die longe.

Dag 3 had ik een snoepje in m'n kontzak gestopt en toen liep hij... een hele halve wei... één keer... achter mij aan.

Nu vraag ik me af hoe we dit kunnen oplossen dat hij de basiscomando's STAP, DRAF en GALOP leert want HO kent ie goed genoeg. Wat moeten we doen om hem in gang te krijgen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij spieren krijgt?
Oh, hij heeft geen enkele schrik van een zweep of wat dan ook, hij trekt zich er zelfs niks van aan. :?

De reden waarom we er niemand bij halen is omdat ik hem ga inrijden vanwege mijn slechte knie. Daardoor KAN ik onmogelijk op z'n Vlaams paardrijden.
Om het even op z'n simpelst uit te leggen, ik heb een paard nodig waarmee ik op z'n western dressuur kan rijden (enkel druk voor sneller, links of rechts). En dat kan alleen als ik ofwel een überbraaf en vergevend paard ga kopen waarvoor ik geen plek heb, mijn Hanne en Won genezen van hun hoest of deze knol kan inrijden.

Groetjes!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012 21:11 

Westerninstructeurs zijn er ook in Vlaanderen hoor. Kan je zo een paar adresjes geven als je wil.

Want ik zou toch echt ervaren hulp zoeken, omdat -even heel grof gezegd- als je in deze fase van de training al vastloopt, dan vrees ik eigenlijk een beetje voor het verdere verloop van de training. Ik denk dat je op dit ogenblik een paard aan het kweken bent dat heel goed weet hoe het zijn baasjes moet trainen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2012 21:16 

Ik zoek niet een paard om western op te rijden, ik zoek een paard dat mijn manier van hulpen geven begrijpt, daarom ook dat ik hem wel moet inrijden bij wijze van spreken. Maar het beest is 5 jaar van z'n leven beloond voor stilstaan en aan komen rennen omdat hij eten kreeg. Hij had bij wijze van spreken voordat we ermee begonnen nog nooit een halster gezien...

Edit Idinn: overbodige quote verwijderd

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 09:20 

Goed, dat snap ik. Maar waarom niet met begeleiding? Jij rijdt het paard in op jouw manier met begeleiding die jou helpt op jouw manier in te rijden.

Het feit dat hij niet mee wil lopen (is dat met ruiter of gewoon aan de hand?) kan zoveel oorzaken hebben. Dat kan gaan van onzekerheid of angst over lichamelijke pijn naar een paard dat een loopje met je neemt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 09:43 

Maar er is 1 ding dat ik niet echt snap.
Dit is een verzorgpaard, dus niet je eigen paard.
Wie weet wat de plannen later zijn met dit paard.
Waarom wil je het paard dingen aanleren die andere mensen later absoluut niet gaan kunnen gebruiken?
En dus het paard eigenlijk onbruikbaar zal worden voor andere mensen en later dan misschien terug enkel op wei kan staan?

Ik begrijp dat je een paard wil dat jij kan rijden, maar het is niet je eigen paard, toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:00 

Kristien schreef:
Goed, dat snap ik. Maar waarom niet met begeleiding? Jij rijdt het paard in op jouw manier met begeleiding die jou helpt op jouw manier in te rijden.

Het feit dat hij niet mee wil lopen (is dat met ruiter of gewoon aan de hand?) kan zoveel oorzaken hebben. Dat kan gaan van onzekerheid of angst over lichamelijke pijn naar een paard dat een loopje met je neemt.

Dat hij niet mee wil lopen ligt aan het feit dat hij 5 jaar niets heeft moeten doen en altijd aandacht en snoep kreeg om domweg in z'n wei te staan. Hij heeft als veulen nooit geleerd wat een halster is of wat meelopen is dus dat moeten we er nu in krijgen. M'n moeder heeft ook m'n lieve Won opgevoed en ingereden dus dat is niet zo'n probleem, we moeten hem alleen maar in beweging zien te krijgen.

BlackScorpion schreef:
Maar er is 1 ding dat ik niet echt snap.
Dit is een verzorgpaard, dus niet je eigen paard.
Wie weet wat de plannen later zijn met dit paard.
Waarom wil je het paard dingen aanleren die andere mensen later absoluut niet gaan kunnen gebruiken?
En dus het paard eigenlijk onbruikbaar zal worden voor andere mensen en later dan misschien terug enkel op wei kan staan?

Ik begrijp dat je een paard wil dat jij kan rijden, maar het is niet je eigen paard, toch?

Ja, het is een verzorgpaard maar de eigenares heeft zelf de toestemming gegeven aan m'n moeder en mij om ermee te doen wat we willen (zo ongeveer). Voor haar is het ook geen enkel probleem dat hij anders zal reageren op bepaalde hulpen. En daarnaast is het voor andere ruiters niet onmogelijk om er later op te rijden, het enige dat echt anders zal zijn is de hoeveelheid druk waarop hij zal reageren.
Plannen voor later zijn er eigenlijk niet door omstandigheden. Hij is ooit gekocht samen met een merrie door haar en haar man om ermee te fokken maar een tijdje later is haar man gestorven en nu is het eigenlijk niet veel meer dan een boerderijpaard.
Zelf heeft ze ook niet veel tijd om hem iets te leren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 15:43 

Dus eigenlijk moet het paard nog volledig halstermak gemaakt worden? Want dan snap ik de 'met 65 kilo op zijn rug' uit de openingspost niet. Wordt hij nu al bereden en/of gelongeerd of niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 16:06 

Nee, we hadden geprobeerd om hem zo in beweging te krijgen, door erop te kruipen (veel paarden vinden dat eng en gaan dan bokken en dergelijke) maar hij bleef dus gewoon staan.
Hij kent nog helemaal niets maar heeft ook nergens schrik voor, niet voor de zweep, iemand erop, hoofdstel of zadel.
We kunnen hem wel het zadel opleggen, erop gaan zitten, halster aan doen, poetsen en alles waarvoor hij moet stilstaan maar het stappen enzo moet hij dus nog wel leren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 16:21 

Dus jouw redenatie was het paard uit angst te laten bewegen?
Hoe haal je hem dan uit stal, naar wei etc etc. Een paard moet toch bewegen?

Sorry, maar ik denk dat hulp zoeken de enige juiste raad is die ik kan geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 16:43 

Vind het wel een hele mooie...Paard stapt/beweegt niet dus hop erop en gaan met die handel :lach:

Dat je daar zo serieus in bent ts. Zulke ideeën komen nou echt niet bij mij naar boven als een paard niet wil lopen.
Ik zou zeggen,stuk afzetten (weet niet of er een bak is?) lange lijn eraan,iemand bij het halster/hoofdstel en lopen,wil die niet lopen,tikje met de longeerzweep of dat diegene die ernaast loopt een tikje geeft (ergens ten hoogte daar waar het been aangelegd moet worden)
Nou als de dan nog stil blijft staan.....

Erop gaan zitten of bewegen uit angst lijkt me niet de goeie basis.
Bedenk wel.mocht hij in galop oid ervan door gaan aan de lange lijn,beloon hem dan! Hij weet duidelijk niet het verschil tussen stap,draf,galop dus bewegen is belonen en daarvan uit weer verder gaan en de commando's gaan verfijnen -stap,draf,etc etc-

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2012 17:00 

Het was niet uit "hop erop en gaan met die handel" meer eerder uit "eens kijken of hij dit eng vindt".
En zelfs toen bewoog hij niet en eng vond hij het ook niet.
Een longeerzweep kent hij niet en reageert hij niet op, net zoals een tikje met een zweep.
Aan het halster meenemen, dan kun je bij wijze van spreken trekken tot hij op z'n snuit valt.

Maar dat belonen als hij beweegt is inderdaad wel een goed idee...
Nu was het telkens belonen als hij bewogen had maar dat is dan de verkeerde beloning denk ik.
Dankje :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 21:17 

Ik ben de andere helft van het duo dat met dit paard bezig is en kom ook even wat uitleggen...

Ik ben geen leek als het gaat om beleren, maar op dit moment lopen we vast op het feit dat hij jarenlang beloond werd voor stilstaan.

Meelopen aan een halster, laat staan longeren, is iets totaal nieuws voor hem en gaat dwars in tegen de "opvoeding" die hij gehad heeft.
En nee, aan de longe met iemand ernaast en dan hopen dat hij op de (longeer)zweep reageert gaat het niet worden. Hij reageert nl niet op een zweep en "slaan tot hij gaat lopen" lijkt mij de oplossing niet. Overigens mag hij niet eens gelongeerd worden tot zijn bespiering beter is en dàt krijg je enkel voor elkaar... door hem veel te laten bewegen.

We zoeken gewoon tips om bij hem het kwartje te laten vallen dat hij ook braaf is als hij niet stilstaat...

En dat er op zitten... Hij heeft voor foto's geposeerd met kleine kinderen op zijn rug en werd dan beloond als hij, TADAAAA!!!!, braaf bleef stilstaan. Het is niet dat er nog nooit iets of iemand op zijn rug heeft gezeten, het ging enkel om het grotere gewicht en om te zien of hij dan wel zou stappen. Meer gewicht op zijn rug zou hem misschien zodanig uit evenwicht brengen, geestelijk of lichamelijk, dat hij zou gaan stappen (of meer).
Het beestje is dus eigenlijk door niets uit zijn evenwicht te brengen, letterlijk en figuurlijk, en doet gewoon braaf wat hem geleerd is. Stilstaan zodra er iemand in de buurt is.
Het is ook geen overdreven lui paard hoor. Als ik buiten de wei ben kan ik hem WEL mee laten lopen, laten halthouden en weer verder mee laten lopen maar het is de bedoeling dat hij dit ook doet met een halster om, waar een touwtje en een mens aan vastzit.

Eigenaresse heeft door omstandigheden zelf de mogelijkheid niet om hem te beleren maar ze heeft mij indertijd geholpen om Won zadelmak te maken. Ze heeft zoveel vertrouwen in ons dat wij hem als ons eigen paard mogen behandelen. De enige restrictie die we nu (nog) hebben is dat we hem onder geen enkele voorwaarde uit zijn wei mogen halen. Ik begrijp waarom ze dit zegt en ben het met haar eens.

Dus nogmaals de vraag: wie heeft er tips om dit paard vooruit te krijgen?
Zelf heb ik er al over gedacht om iemand met mijn Hanne voor hem uit te laten lopen, maar dat heeft ook zo zijn nadelen. Ooit zal hij op eigen benen en op ons commando moeten gaan stappen (en draven en galopperen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 21:50 
Moderator

Als jij buiten de wei loopt, dan loopt hij dus wel mee? Ik zou dan beginnen om dat te belonen: het feit dat hij met je mee beweegt. En dat ook proberen als die een halster om heeft .. of als je zelf in de wei loopt. Beloon enkel het bewegen, leg daar de focus op. Of wat je zelf zegt: iemand met Hanne ervoor ... en dan als hij loopt uitbundig belonen. Het op eigen benen lopen en op commando stap/draf/galop is nu niet aan de orde, welke beweging dan ook die die maakt als hij "aan het werk is" (halster om, aan een touwtje met iemand naast zich) moet je nu als prioriteit hebben. Doet die dat goed, kan je proberen om te gaan slingeren achter Hanne, dan heeft die een steunpunt, maar moet die er ook vanaf bewegen en dus naar jullie luisteren. Let ook goed op je lichaamstaal, als je hem onbewust van je af drijft en tegelijk voorwaarts probeert te krijgen dan zal hij ook zeker niet in beweging komen. En ik weet niet of het in dit stadium al werkt .. maar ik hou Itje zijn touw altijd vast met mijn handpalm omhoog en het touw er (vrij) los in .. wil ik naar links, dan vraag ik hem met mijn hand die kant uit door die rustig naar links te bewegen.

En als je daar niet verder mee komt, zou ik toch echt serieus overwegen om er iemand bij te halen die meer ervaring heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 22:21 

Als ik buiten de wei loop lukt stap, halthouden en soms zelfs een pasje achteruit. Maar zodra ik één meter opschuif en aan de andere kant van de draad ben, in de wei dus, staat hij alleen maar braaf stil. En ik verander dan bij mijn weten niets aan mijn lichaamstaal of commando's.
Halster om en ik buiten de wei? Hij blijft stilstaan tot iemand zijn halster afdoet en de wei uitgaat... en loopt daarna weer braaf mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 mei 2012 23:37 
Moderator

Misschien toch stug ernaast blijven staan tot meneer wel een stap zet uit verveling omdat het te lang duurt? Ik zou echt niet weten wat je verder kunt doen. Zo schiet je niet op en in voorwaarts slaan ligt geen oplossing inderdaad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 01:01 

Dat wordt boterhammen maken, paardensnoepjes in mijn zak steken en hopen dat ik mij niet vergis op het moment suprème :lol:
Ik ken het wel van "mijn pony laat zich niet pakken" maar had nooit gedacht dat het ook zo zou zijn voor "mijn paard wil niet lopen".
Komende dagen heb ik gelukkig uuuuuuren de tijd want het zal, zoals ik eigenlijk al wist, een geduldkwestie worden.

Maar elke andere goede tip is nog steeds welkom hoor. Ik kan mij langer vervelen dan een paard (hoop ik) maar het is niet mijn favoriete bezigheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2012 09:22 

En ga niet met snoepjes aan lopen komen. Straks heb je een paard dat niets voor je wil doen tenzij je een lekkernij voor zijn neus houdt. Gewoon met stem en lichaamstaal uitbundig belonen.
Buiten de wei lopen lukt, dus beloon daar al iedere pas die die zet. Ga van makkelijk/al gekend naar moeilijk/onbekend. Niet meteen in het diepe springen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2012 19:50 

zorg dat je hulp krijgt want zo te horen krijg je het niet alleen of met je moedewr voor elkaa,r eennne hulp vragen is niet om je voor te schamen daar leer je van!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2012 22:51 

Ik zit met een zoon met een gebroken en van het borstbeen gescheurde rib dus veel tijd heb ik momenteel niet. Zoonlief mag, en kan, zijn ene arm niet belasten dus van aankleden tot boterhammen smeren en drinken inschenken komt er voor mij nu even bij.

Wel heb ik elke dag even naast de wei gelopen en de commando's stap, halt en terug geoefend. Zolang hij dat braaf doet ben ik voor nu al tevreden. En misschien dat hij er zo aan went dat ik binnenkort ook in de wei de juiste reactie op die commando's krijg.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur